Gå til innhold

for lite melk til skrubbsulten baby om kvelden

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jenta vår er så ekstremt sulten om kvelden og ligger ofte på ene puppen i 40-60 min, før hun gjør det samme på den andre. Likevel er hun ikke mett og vil ofte ha 80-90 ml mme I tillegg før hun er ganske mett. Så er det ofte 5-30 min på puppen og litt byssing som må til før hun sovner. Begynner som regel i 21 tiden og hun sovner mellom 23:30-01:30....

Skulle øbske jeg hadde nok melk! :-(

På dagen ligger hun igså ofte lenge ved puppen, alt fra 20-60 minutter og noen ganger lenger. Prøver jeg å ta vekk puppen eller bytte den med smokk så blir hun sint. Er også tydelig irritert på puppene innimellom hvis hun har ligget lenge eller med en gang hun legges til før hun får ut en del. Må ofte klemme på puppen og nesten holde henne litt fast til å begynne med. Er ikke sånn når puppene er ømme og melkesprengte (om morgnen eller hvis vi har vært på noe og det er 3+ t siden sist)

Anonymous poster hash: e700d...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo helt normalt. Man har mindre melk om kvelden, og det er helt vanlig at baby vil die ofte. Det betyr ikke at du har for lite melk. Min gutt lå nesten konstant å diet de første 2 mnd ca, og virket aldri mett. Og jeg har ikke hatt for lite melk, gutten har vokst som et uvær og er langt over gjennomsnittet stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-)

Vet man har mindre melk da og at de er ekstra sultne, men jeg må ha for lite melk iom at hun ikke blir mett før etter hun har fåttnen god del mme. Hun er febrilsk og virker såå sulten frem til hun har slukt en svær flaske mme.vNår jeg forsøker å åumpe så kommer det bare 30-40 ml..det kommer på 5-10 minutter og så kommer det ikke mer. Når jeg da klemmer på puppen så kommer det mer melk, og jeg vet at babyene får ut mer med sin teknikk enn hva pumpene gjør.

Mistenker at grunnen til at hun ofte ligger ved puppen store deler av dagen er at hun aldri blir ordentlig mett.... :-/

-hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får hun mme i tillegg. Det funker fint for mange å delamme. Intet nederlag det :) Viktig at baby får nok mat :)

Anonymous poster hash: 86f48...63f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil delamme gir du mme. Jeg har hatt to babyer som har hengt i puppene hele kvelden fra 1800-2300 de første tre mnd minst, men ga de aldri mme. Det er helt vanlig og det er ikke sikkert du har for lite, snarere økes melkemengden når du ammer mye om kvelden. Det er slitsomt (har sittet på div styremøter med puppen ute hele halve kvelden selv), men det går over ;)

Anonymous poster hash: 1b05f...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil delamme gir du mme. Jeg har hatt to babyer som har hengt i puppene hele kvelden fra 1800-2300 de første tre mnd minst, men ga de aldri mme. Det er helt vanlig og det er ikke sikkert du har for lite, snarere økes melkemengden når du ammer mye om kvelden. Det er slitsomt (har sittet på div styremøter med puppen ute hele halve kvelden selv), men det går over ;)

Vil gjerne fullamme! Problemet er bare at da blir hun ikke mett rett og slett. Sovner ikke før hun har fått flaska med mye melk, det som er synd. Hun kan jo ikke gå sulten stakkar, så derfor hun får mme sent om kvelden.

-hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men

Om du vil delamme gir du mme. Jeg har hatt to babyer som har hengt i puppene hele kvelden fra 1800-2300 de første tre mnd minst, men ga de aldri mme. Det er helt vanlig og det er ikke sikkert du har for lite, snarere økes melkemengden når du ammer mye om kvelden. Det er slitsomt (har sittet på div styremøter med puppen ute hele halve kvelden selv), men det går over ;)Anonymous poster hash: 1b05f...f1f

Vil gjerne fullamme! Problemet er bare at da blir hun ikke mett rett og slett. Sovner ikke før hun har fått flaska med mye melk, det som er synd. Hun kan jo ikke gå sulten stakkar, så derfor hun får mme sent om kvelden.

-hiAnonymous poster hash: e700d...34d

Men da blir det jo litt en vond sirkel om du gir mme tenker jeg... Du får ikke opp produksjonen om du gir en flaske om kvelden. Nå vet ikke jeg hvor lenge du har holdt på, men om det ikke er mange dagene ville jeg kutta ut flaska (om du altså helst ikke vil gi den) og heller sette av noen kvelder der du lar henne suge leeenge på begge brystene og bytte når hun ikke vil ha det ene brystet. Ta gjerne en pause innimellom og tilby bryst igjen. Kanskje lurt å starte litt tidligere på kvelden. Husk å drikke masse!! Hvor gammel er jenta? Å ligge 30-60 min å amme er hvertfall helt normalt de første 3-5 mnd! Stå på og husk at de aller fleste mødre i utgangspunktet har nok melk til barna sine :)

Jeg kjenner meg veldig igjen og kan trøste deg med at det blir bedre:) Sønnen min på 7 mnd er nå og er ferdig etter 5-10 min som regel, kanskje litt lenger om kvelden (men da er det mye kos også;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby lå gjerne 30 min på puppen på dagtid og lenger på kveldstid når hun var ny. Inntil hun var 4 mnd ammet hun nesten kontinuerlig fra 19-23 hver kveld. 45 min en pupp så 45 min neste så neste så neste osv. 0-30 min pause mellom hver pupp. Når hun til slutt sovnet ved puppen sov hun mange timer i strekk. Aldri fått mme. Men slitsomt det var det. Og 30-40 ml er det jeg klarer å pumpe på dagtid når det er 2 timer siden hun har spist på den puppen, med en 6 mnd gammel unge. Men hun kan spise seg mett på puppen jeg pumpet 5 min etterpå...

Hvis du har lyst til å fullamme, så er mitt råd å kontakte ammehjelpen (ammehjelpen.no) og få råd av en ammehjelper som kan dette og kan hjelpe deg personlig. Står også mye bra på nettsiden deres.

Anonymous poster hash: efece...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er litt over 5 uker gammel og har fått mme i tillegg helt fra hun ble født.

Lar hun ligge så lenge hun bare vil ved puppen, med rapepauser og evt bleieskift imellom. Kan ofte ligge mer eller mindre konstant fra 18/19/20/21 -23 etc.... bytter til mme når hun er tydelig irritert og sur og puppene ikke "duger" lenger og ikke gir henne den melka hun vil ha. Da begynner hun å hylgråte, prøver å roe med byssing, kos eller bleieskift som oftest ikke hjelper, så da hyler hun til hun får sprutgulp og gulper store mengder :-/

-hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-hun blir ikke rolig og fornøyd før hun da får drukket flaska. Da er det gjerne bittelitt pupp til før hun sovner.

-hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det folk mener her er at siden du startet opp med å gi mme som tillegg, så har ikke kroppen din tilpasset seg babyens melkebehov. De mener at dersom du aldri hadde gitt mme som tillegg, så ville babyen ha sovna til slutt på kvelden når den har fått i seg nok melk.

Har selv vært der med kjempe urolig baby hele kvelden. Hu lå og slo på puppen. Kavet mye. Og bare 0-10 minutters pause mellom hver pupp, men hu sovna til slutt når klokka nærmet seg midnatt. Jeg orket ikke det der, og bestemte meg at for både ungen sin del og min del så fikk hun få tillegg. Da ble hun roligere på kvelden, noe som jo må være bra for henne (å slippe å stresse, kave og svette). Og jeg slapp å være ødelagt i kropp og sinn etter timevis i sofaen..

Anonymous poster hash: 4ecd9...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det folk mener her er at siden du startet opp med å gi mme som tillegg, så har ikke kroppen din tilpasset seg babyens melkebehov. De mener at dersom du aldri hadde gitt mme som tillegg, så ville babyen ha sovna til slutt på kvelden når den har fått i seg nok melk.

Har selv vært der med kjempe urolig baby hele kvelden. Hu lå og slo på puppen. Kavet mye. Og bare 0-10 minutters pause mellom hver pupp, men hu sovna til slutt når klokka nærmet seg midnatt. Jeg orket ikke det der, og bestemte meg at for både ungen sin del og min del så fikk hun få tillegg. Da ble hun roligere på kvelden, noe som jo må være bra for henne (å slippe å stresse, kave og svette). Og jeg slapp å være ødelagt i kropp og sinn etter timevis i sofaen..

Anonymous poster hash: 4ecd9...859

Jeg hadde ikke noe valg mtp mme. Hadde veldig lite melk til å begynne med pga ks, så vi måtte bruke mme. Ellers ville vi som sagt ikke begynt med mme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som du, HI, skriver her, er som å høre om hvordan vi har det. Min lille er også rundt 5 uker og er på akkurat samme måten. Jeg har 2 andre barn også, og for å ikke slite meg fullstendig ut på amming, har jeg valgt å gi noe tillegg ved leggetid. Hun kunne ligge ved brystet i timesvis på kveldstid og ble aldri fornøyd, så vi begynte med mme for ca en uke siden. Et nytt liv ;) Jeg er fullt klar over at man produserer mindre melk på kveldstid og at man "bør" legge til stadig vekk for å få opp produksjonen, men det er jommen ikke like lett å få til alltid - samt at både mor og barn blir utslitt. 

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å gi noe mme. Ikke i det hele tatt. Så lenge dette funker for deg og den lille, så er det ypperlig. Det flotte er jo at babyen din faktisk får morsmelk! Det er helt topp. Litt mme i tillegg har lille ikke vondt av, heller det enn å være sulten og slite seg ut -  sier nå jeg ;)

Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...