Gå til innhold

Noen med irritabel tarm syndrom her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter skikkelig. Jeg har vært igjennom massevis av undersøkelser, og skal igjen inn til koloskopi. Legene finner ingenting galt, verken på blodprøver, avføringsprøver eller i undersøkelser. Jeg har en jobb der jeg ikke kan fly på do hele tiden, og ser nå at jeg snart må kaste inn håndkleet.

Er det andre her som plages med irritabel tarm, evt kan fortelle litt? Selv flyr jeg på do gjennomsnittlig 5-10 ganger om dagen.

Anonymous poster hash: 37695...fd1

Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men jeg er ganske overbevist om at du er i en fryktelig ond sirkel. Psyken spiller en stor rolle her - og den er det jo ikke så lett å kontrollere.

Merker selv at magen blir vrang innimellom (ikke så ille som deg) og den blir verre jo mer jeg tenker på det. Tarmene har et eget nervesystem som setter i gang eller kommer i ulage ved stress o.a. Råd om at "prøv å ikke tenke på det" nytter jo ikke å følge, men det ligger kanskje noe i det. Akseptere at magen din ikke jobber på lag med deg og at du må "overbevise" den om at den skal det er en lang prosess, men kan funke.

I tillegg ville jeg lagt om kostholdet slik at det blir ganske restriktivt i en periode (kutte ut melk, gluten, mye fett osv.). Spise mer grønt og frukt (fiber), ris (fullkorn), kylling/fisk (økologisk såfremt det er mulig), ikke kaffe,te, ikke for mye sukker. Ta melkesyrebakterietilskudd for å gi magen optimale sjanser...ta det som en kur.Nøtter og mandler og frø vil gi deg sunt fett og viktige mineraler. Prøve deg frem. Koke/bake grønnsaker. Altså - gå tilbake til et naturlig kosthold som er variert og sunt. 

Og avslapningsøvelser kan muligens hjelpe. Det viktige er å slappe av og akseptere at magen er litt vrang, og la den være det. Gi den tid til å komme seg. Gi seg selv tid til å jobbe med dette. Og ikke stresse med å gå på do. Gå når du trenger - vet det er slitsomt men du må bygge opp tarmene dine igjen, og alt henger sammen...psyke og kosthold. Det er maaaaange fler enn du tror som sliter med magetrøbbel men de færreste snakker åpent om dette. Et helt vanlig problem, men jeg skjønner at det er plagsomt. 

Vær ærlig med deg selv og innrøm stress og ting som virker inn på psyken..."nå ble jeg sliten, den personen irriterer meg, det forholdet plager meg veldig selv om jeg tror det ikke gjør det" osv. Gå inn i deg selv, så langt inn du aldri har vært før og ta noen grep om livet ditt. 

Anonymous poster hash: 949e6...921
Skrevet

Jeg har den diagnosen. Syns det var litt tøft på en måte. At jeg har masse plager, men ingen "ordentlig" diagnose!

Har du fått tilbud om time hos klinisk ernæringsfysiolog? Legen på sykehuset anbefalte det og noe som heter Food Map eller noe sånt. Jeg takker nei da jeg har fått litt mer orden på magen etter å ha byttet jobb. Men har fortsatt løs mage, men jeg har sluttet å gå ned i vekt, så er forbøyd da jeg begynte å se litt skrapt ut

Anonymous poster hash: 63a0a...f1c

Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men jeg er ganske overbevist om at du er i en fryktelig ond sirkel. Psyken spiller en stor rolle her - og den er det jo ikke så lett å kontrollere. Merker selv at magen blir vrang innimellom (ikke så ille som deg) og den blir verre jo mer jeg tenker på det. Tarmene har et eget nervesystem som setter i gang eller kommer i ulage ved stress o.a. Råd om at "prøv å ikke tenke på det" nytter jo ikke å følge, men det ligger kanskje noe i det. Akseptere at magen din ikke jobber på lag med deg og at du må "overbevise" den om at den skal det er en lang prosess, men kan funke. I tillegg ville jeg lagt om kostholdet slik at det blir ganske restriktivt i en periode (kutte ut melk, gluten, mye fett osv.). Spise mer grønt og frukt (fiber), ris (fullkorn), kylling/fisk (økologisk såfremt det er mulig), ikke kaffe,te, ikke for mye sukker. Ta melkesyrebakterietilskudd for å gi magen optimale sjanser...ta det som en kur.Nøtter og mandler og frø vil gi deg sunt fett og viktige mineraler. Prøve deg frem. Koke/bake grønnsaker. Altså - gå tilbake til et naturlig kosthold som er variert og sunt.  Og avslapningsøvelser kan muligens hjelpe. Det viktige er å slappe av og akseptere at magen er litt vrang, og la den være det. Gi den tid til å komme seg. Gi seg selv tid til å jobbe med dette. Og ikke stresse med å gå på do. Gå når du trenger - vet det er slitsomt men du må bygge opp tarmene dine igjen, og alt henger sammen...psyke og kosthold. Det er maaaaange fler enn du tror som sliter med magetrøbbel men de færreste snakker åpent om dette. Et helt vanlig problem, men jeg skjønner at det er plagsomt.  Vær ærlig med deg selv og innrøm stress og ting som virker inn på psyken..."nå ble jeg sliten, den personen irriterer meg, det forholdet plager meg veldig selv om jeg tror det ikke gjør det" osv. Gå inn i deg selv, så langt inn du aldri har vært før og ta noen grep om livet ditt.  Anonymous poster hash: 949e6...921

Takk for konstruktivt svar.

Du peker nok på mye riktig. Jeg spiser ikke optimalt, og ja, jeg stresser. I mitt yrke er det umulig ikke å stresse, da det er høyt tempo store deler av dagen. Jeg prøver å si til meg selv at det hjelper ikke å stresse, men det er vanskelig når flere titalls tusen kroner går tapt for arb.giver dersom forsinkelsen skyldes meg.

Jeg har hatt problemer med magen siden jeg var 6-7 år, og må nok bare lære meg å leve med det. Bare så innmari surt at jeg må slutte i jobben min pga det... HI

Skrevet

Jeg har den diagnosen. Syns det var litt tøft på en måte. At jeg har masse plager, men ingen "ordentlig" diagnose!

Har du fått tilbud om time hos klinisk ernæringsfysiolog? Legen på sykehuset anbefalte det og noe som heter Food Map eller noe sånt. Jeg takker nei da jeg har fått litt mer orden på magen etter å ha byttet jobb. Men har fortsatt løs mage, men jeg har sluttet å gå ned i vekt, så er forbøyd da jeg begynte å se litt skrapt utAnonymous poster hash: 63a0a...f1c

Takk for svar!

Kan jeg spørre hva du jobbet med, siden du måtte slutte? Det er nemlig der skoen trykker for meg, at jeg må slutte i jobben min...

Skrevet

Har du fått tilbud om time hos klinisk ernæringsfysiolog? Legen på sykehuset anbefalte det og noe som heter Food Map eller noe sånt. Jeg takker nei da jeg har fått litt mer orden på magen etter å ha byttet jobb. Men har fortsatt løs mage, men jeg har sluttet å gå ned i vekt, så er forbøyd da jeg begynte å se litt skrapt utAnonymous poster hash: 63a0a...f1c

Takk for svar!

Kan jeg spørre hva du jobbet med, siden du måtte slutte? Det er nemlig der skoen trykker for meg, at jeg må slutte i jobben min...

Jeg jobbet som nattsykepleier.

Jeg har alltid hatt mageproblemer, men de ble betydelig verre for noen år siden. Og da jeg fikk beskjed om at det var IBS istede for IBD så måtte jeg ta en runde med meg selv om hva jeg kunne gjøre for å bedre situasjonen siden IBS i stor grad henger sammen med livsstil/matvaner/psyke. Det er en funksjonell tilstand.

Jeg spiser frokost, spiser mer regelmessig. Kuttet ut melk. Men viktigste tingen var å slutte å jobbe natt siden det var etter det mine mageproblemer tok helt av. Jeg innså det ikke først, og det var litt vanskelig å "forstå" at jeg kan ha så mye plager uten en sykdom. Men livet har blitt veldig mye bedre. Man må gå igjennom livet sitt, identifisere problemene og faktisk ta grep på egenhånd. Det er ikke alt legene kan fikse (dessverre 😜)

Anonymous poster hash: 63a0a...f1c

Skrevet (endret)

Jeg har.

Heldigvis har jeg en jobb som det går fint å løpe på do når som helst, selv om ikke det er så veldig gøy akkurat. Har byttet jobb pga stress en gang. Det var litt mer inne i bildet en bare magen min.

Jeg spiser etter fodmap. Lastet ned appen til the monash university for å komme i gang. Etter noen uker var magen så og si helt fin, får noe tilbakefall som følger syklusen, men veldig lite sammenlignet med tidligere.

Endret av thricane
Skrevet

Får prøve ut fodmap jeg da.

HI

Skrevet

Link til en god side for mat for folk med irritabel tarm etc. Fnnes flere linker til andre der også:

http://alldenrarematen.wordpress.com/

For ordens skyld; det er min søster som skriver den, så jeg er ikke helt nøytral, men hun utdanner seg til ernæringsveileder og har selv hatt problemer meg magen i alle år, er nå i ferd med å spise deg friskere. Mye om foodmap etc.

Anonymous poster hash: 6413d...75a
Skrevet

*seg*

Anonymous poster hash: 6413d...75a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...