Gå til innhold

Bråk om kvelden, hva må man tåle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ok å snekkre, hamre og drille kl ni om kvelden når man bor tett på nabo. Vil nødig være sær, men i mine øyne er ikke dette normalt i det hele tatt. Synspunkter?

Anonymous poster hash: f6913...006

Fortsetter under...

Skrevet

Det er lov ja, mellom 23.00 og 07.00 skal det være stille, dvs normal støy er tillatt(ikke plenklipp osv).

Anonymous poster hash: 5df5b...da6

Skrevet

Det er lov ja, mellom 23.00 og 07.00 skal det være stille, dvs normal støy er tillatt(ikke plenklipp osv).

Ja, det var det jeg trodde. Men er det ikke normalt å ta litt hensyn hvis man bor i område med bare barnefamilier og har nabo mindre enn to meter fra nabogrensen?

Skrevet

Nei, det kommer jo an på hva slags folk naboen din er.

Skrevet

Da jeg bodde i blokk var det andre regler for borring etc enn normal støy. Tror det var lov fra kl 10 -20 og ellers skulle det være stille fra 23-7. Men hvis du bor i enebolig er det nok ikke slike regler dessverre...

Anonymous poster hash: df32d...b46

Skrevet

Ja, det er enebolig. Tenker allikevel at man kan ta litt hensyn. Tenker at man trenger jo ikke gjøre alt man har "lov" til hvis det forstyrrer naboen. Dette foregår kun noen meter fra vårt hus og vi blir forstyrret av det. Selvfølgelig kan jeg si fra, men vil gjerne ha noen innspill så vi ikke er urimelige.

HI

Annonse

Skrevet

Det er da veldig normalt å snekre og bruke drill kl 21 om kvelden. Når i himmelens navn skal man få unna ting da?! Ikke kan man bruke søndag og ikke kvelder etter kl 19.

Det er høyst normalt ja.

Anonymous poster hash: 7095e...963

Skrevet

Det er da veldig normalt å snekre og bruke drill kl 21 om kvelden. Når i himmelens navn skal man få unna ting da?! Ikke kan man bruke søndag og ikke kvelder etter kl 19.

Det er høyst normalt ja.

Har du barn som skal legge seg?

HI

Skrevet

Ja, det er enebolig. Tenker allikevel at man kan ta litt hensyn. Tenker at man trenger jo ikke gjøre alt man har "lov" til hvis det forstyrrer naboen. Dette foregår kun noen meter fra vårt hus og vi blir forstyrret av det. Selvfølgelig kan jeg si fra, men vil gjerne ha noen innspill så vi ikke er urimelige.

HI

Altså, alle skal da ikke ta hensyn til dine barn så lenge det er lov. Tenk hvis noen har vært på nattevakt og skal sove på morgenen, og du har barn hjemme som herjer, hopper på trampoline og skriker kl 12 på formiddagen? Da bør du ta hensyn og ikke slippe barna ut før kl 16 når naboen er ferdig uthvilt. Så har man en nabo kanskje som har nattevåk og amming, og må sove når babyen sover. Da kan ikke dere støye. Så er det noen som er kronisk syk og mye dårlig og bruker å hvile middag. Da må dere være musestille fra 16 til 18. Hadde alle gjort det der så kunne ikke man ha gjort noen ting.

Pusser man opp, så kan man ikke akkurat sykmelde seg og gjøre det på dagtid. Hvis man er ferdig kl 16 på jobb, spiser middag kanskje kl 17, begynner å jobbe kl 18. Da har man kun to timer til kl 20 når barna dine skal legge seg.

Og jo, jeg har både naboer som bråker, mann som ofte må fikse bråkete ting på kveldstid, og små barn som skal legge seg kl 20. No problemo.

Skrevet

Det er høyst normalt ja.

Har du barn som skal legge seg?

HI

Jeg er ikke hun du snakker til her.. Men, vi har barn på 2, 3 og 9 år, vi har vant de til å sove tross støy siden de kom til, vi flyttet til et hus hvor det trengtes store oppgraderinger når eldste var 1 år, siden vi begge var i jobb, måtte det hele foregå når ungen sov og noe på helg.

Jeg mener man bør forholde seg til den tiden vi lever i: De fleste foreldre/voksene jobber fra tidlig morgen til utpå eftaen, så er det tid med unger/husarbeid/avslapning etter dagen (alt etter om man har barn eller ei, derfor bruker jeg /) Da er man som regel ikke klar for noe huslige sysler ala oppgraderinger på hus og hjem, før etter 18-19 på kvelden.. Bor man tett på andre, bør man forholde seg til den viten at bråk på kveldstid må påregnes.

Anonymous poster hash: 2427f...85b

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja det er lov. Og man kan ikke ta sånne hensyn hele tiden, det et altids noen som skal sove. Så lenge han er stille kl 23 så må det bare gå

Skrevet

Takk for svar. Kanskje jeg burde ha lagt til litt mer info. De jobber ikke fullt, hele dager hjemme så det er absolutt mulig for de å drille på dagtid. Dette gjelder ikke oppussing heller med en tidsbegrenset periode med støy, det er mer en sånn hobbysnekker som bestandig har noe på gang. Det er i tillegg mye støy generelt fra det huset, fester, musikk og nesten konstant snekkring og hund som står ute og bjeffer konstant . En ting er at barnet ikke får sove, men en annen ting er at vi aldri får ro i huset om kvelden. Det er ingen av de andre naboene som holder på sånn da jeg tror de fleste er klar over at her er det tett.

Skrevet

HI, jeg er enig med deg i at man kan ta hensyn selv om regelverket sier kl 23 (?). I mitt nabolag er det typisk at de som selv borer og driller kl 22 to meter fra barnas soverom blir hissige og ufine om andre naboer gjør det samme. Det er nok mange blinde der ute. Selv avstår vi fra støyende arbeid etter kl 19. Er det noe som må gjøres så er det plenty av tid før middag og i helgene på dagtid. Dette minner meg forøvrig om noen naboer som skulle pusse opp huset sitt og trengte en stor lastekran stående i alle de ukene arbeidet varte. Greit nok det, men vi naboer fikk beskjed om at vi måtte flytte bilen fra vår private garasje innen kl 07.00 hver morgen pga dette, og gjorde vi ikke det fikk vi et helvete. Dette var ikke informert om på forhånd, og selvsagt så var det ikke mulig å ordne dette hver dag. Noen er bare veldig selvsentrerte og tror at verden snurrer rundt deres akse. Sukk.

Anonymous poster hash: b65b8...921

Annonse

Skrevet

HI, jeg er enig med deg i at man kan ta hensyn selv om regelverket sier kl 23 (?). I mitt nabolag er det typisk at de som selv borer og driller kl 22 to meter fra barnas soverom blir hissige og ufine om andre naboer gjør det samme. Det er nok mange blinde der ute. Selv avstår vi fra støyende arbeid etter kl 19. Er det noe som må gjøres så er det plenty av tid før middag og i helgene på dagtid. Dette minner meg forøvrig om noen naboer som skulle pusse opp huset sitt og trengte en stor lastekran stående i alle de ukene arbeidet varte. Greit nok det, men vi naboer fikk beskjed om at vi måtte flytte bilen fra vår private garasje innen kl 07.00 hver morgen pga dette, og gjorde vi ikke det fikk vi et helvete. Dette var ikke informert om på forhånd, og selvsagt så var det ikke mulig å ordne dette hver dag. Noen er bare veldig selvsentrerte og tror at verden snurrer rundt deres akse. Sukk.

Før middag og i helgene? Vel, på søndager er det ikke lov å holde på med støyende arbeid. Og når skal man få tid til å gjøre ting FØR middag? Når man har hus, fulltidsjobb, barn med treninger, dugnader, lekser osv, så har man ikke tid til sånt.

Anonymous poster hash: fa15d...7d1

Skrevet

Du må nok leve med det eller så får du ta i bruk god gammeldags kommunikasjon, om han er hobbysnekker og jobber halve dager har ingenting og si, han kan støye så mye han vill frem til kl 23.00.

Skrevet

Ja, det er sånn vi gjør og. Siden jeg tar mye hensyn forventer jeg vel det samme tilbake :-)

Skrevet

HI, jeg er enig med deg i at man kan ta hensyn selv om regelverket sier kl 23 (?). I mitt nabolag er det typisk at de som selv borer og driller kl 22 to meter fra barnas soverom blir hissige og ufine om andre naboer gjør det samme. Det er nok mange blinde der ute. Selv avstår vi fra støyende arbeid etter kl 19. Er det noe som må gjøres så er det plenty av tid før middag og i helgene på dagtid. Dette minner meg forøvrig om noen naboer som skulle pusse opp huset sitt og trengte en stor lastekran stående i alle de ukene arbeidet varte. Greit nok det, men vi naboer fikk beskjed om at vi måtte flytte bilen fra vår private garasje innen kl 07.00 hver morgen pga dette, og gjorde vi ikke det fikk vi et helvete. Dette var ikke informert om på forhånd, og selvsagt så var det ikke mulig å ordne dette hver dag. Noen er bare veldig selvsentrerte og tror at verden snurrer rundt deres akse. Sukk.Anonymous poster hash: b65b8...921

Før middag og i helgene? Vel, på søndager er det ikke lov å holde på med støyende arbeid. Og når skal man få tid til å gjøre ting FØR middag? Når man har hus, fulltidsjobb, barn med treninger, dugnader, lekser osv, så har man ikke tid til sånt. Anonymous poster hash: fa15d...7d1

Man har vel tid mellom kl 16-18 om man planlegger litt? Begge trenger ikke å stå på kjøkkenet for å lage mat? Hvorfor er du så nøye på regelverket om søndagene da om du samtidig mener at det er greit å herje på til langt på kveld i ukedagene? Uansett så har man da lørdag som alternativ.

Om du leser HIs innlegg så gjelder dette en nabo som alltid har noe å gjøre ute, altså ikke snakk om hasteprosjekter som tar tre-fire dager. Det er lov å ta hensyn, og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det kan være så uforståelig at man ønsker ro på kveldstid. En nabo kan ikke dominere et helt nabolag. Men dette er veldig typiske holdninger for dem som selv aldri har blitt plaget på en slik måte. Det er så ufattelig enkelt å uttale seg om noe før man selv har følt det på kroppen! Provoserende, ja!

Skrevet

Før middag og i helgene? Vel, på søndager er det ikke lov å holde på med støyende arbeid. Og når skal man få tid til å gjøre ting FØR middag? Når man har hus, fulltidsjobb, barn med treninger, dugnader, lekser osv, så har man ikke tid til sånt.

Ja, nå er ikke situasjonen sånn her. De har ikke barn, er godt voksne, mye fri og er stort sett hjemme.

Skrevet

HI, jeg er enig med deg i at man kan ta hensyn selv om regelverket sier kl 23 (?). I mitt nabolag er det typisk at de som selv borer og driller kl 22 to meter fra barnas soverom blir hissige og ufine om andre naboer gjør det samme. Det er nok mange blinde der ute. Selv avstår vi fra støyende arbeid etter kl 19. Er det noe som må gjøres så er det plenty av tid før middag og i helgene på dagtid. Dette minner meg forøvrig om noen naboer som skulle pusse opp huset sitt og trengte en stor lastekran stående i alle de ukene arbeidet varte. Greit nok det, men vi naboer fikk beskjed om at vi måtte flytte bilen fra vår private garasje innen kl 07.00 hver morgen pga dette, og gjorde vi ikke det fikk vi et helvete. Dette var ikke informert om på forhånd, og selvsagt så var det ikke mulig å ordne dette hver dag. Noen er bare veldig selvsentrerte og tror at verden snurrer rundt deres akse. Sukk.Anonymous poster hash: b65b8...921

Før middag og i helgene? Vel, på søndager er det ikke lov å holde på med støyende arbeid. Og når skal man få tid til å gjøre ting FØR middag? Når man har hus, fulltidsjobb, barn med treninger, dugnader, lekser osv, så har man ikke tid til sånt. Anonymous poster hash: fa15d...7d1

Man har vel tid mellom kl 16-18 om man planlegger litt? Begge trenger ikke å stå på kjøkkenet for å lage mat? Hvorfor er du så nøye på regelverket om søndagene da om du samtidig mener at det er greit å herje på til langt på kveld i ukedagene? Uansett så har man da lørdag som alternativ.

Om du leser HIs innlegg så gjelder dette en nabo som alltid har noe å gjøre ute, altså ikke snakk om hasteprosjekter som tar tre-fire dager. Det er lov å ta hensyn, og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det kan være så uforståelig at man ønsker ro på kveldstid. En nabo kan ikke dominere et helt nabolag. Men dette er veldig typiske holdninger for dem som selv aldri har blitt plaget på en slik måte. Det er så ufattelig enkelt å uttale seg om noe før man selv har følt det på kroppen! Provoserende, ja!

Fordi regelverket sier at det skal være ro etter kl 23, ikke at det skal være ro når de forskjellige barna har leggetid.

Skrevet

Synes du kan si ifra på en hyggelig måte at det hadde vært fint om de kunne la være å snekre etter klokka ni fordi barna deres ikke får sove.

Noen er bare ubetenksomme, og andre turer i vei så lenge ingen sier noe.

Mye bedre å appellere til samvittigheten enn å slå i bordet med en forskrift.

Skrevet

Synes du kan si ifra på en hyggelig måte at det hadde vært fint om de kunne la være å snekre etter klokka ni fordi barna deres ikke får sove.

Noen er bare ubetenksomme, og andre turer i vei så lenge ingen sier noe.

Mye bedre å appellere til samvittigheten enn å slå i bordet med en forskrift.

Absolutt. Har ingen planer om å krangle og vet jo at de i prinsippet kan holde på sånn. Tror og at ihvertfall bjeffingen om ikke snekkringen irriterer flere. Jeg sier gjerne ifra på en ok måte, men blir litt satt ut av at folk tar så lite hensyn og.

Skrevet

I dette tilfellet synes jeg faktisk at naboen kan ta litt hensyn. Det å bo nærme naboer betyr jo ikke bare at man må tåle litt støy, men at man også må ta hensyn til de rundt seg. Virker som mange her overhode ikke synes det er viktig så lenge man har loven på sin side. Jeg kunne aldri ha holdt på sånn og plaget naboene over lengre tid, hadde følt det veldig ubehagelig. Siden disse menneskene i tillegg er mye hjemme på dagtid synes jeg det er veldig hensynsløst å bråke så mye på kveldstid. Slik HI forklarer det er det jo ikke pga oppussing som pågår akkurat nå. Skjønner godt at det er plagsomt jeg, og jeg synes absolutt at du kan si i fra.

Anonymous poster hash: df32d...b46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...