nybaktmamma:) Skrevet 26. august 2014 #1 Del Skrevet 26. august 2014 Har en liten gutt på snart 7 uker, har planer om og begynne å jobbe en dag i uka om ikke så lenge... Jeg ammer og lurer på hvordan jeg skal gjøre dette? Vil jeg ved pumping øke produksjonen og måtte pumpe meg hele tiden når jeg først har begynt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 28. august 2014 #2 Del Skrevet 28. august 2014 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no I følge Arbeidsmiljøloven har du rett på 1 time betalt ammefri pr dag inntil barnet er 1 år. Gjennom tariffavtale (feks. i stat/kommune og en del privat) kan du ha rett på mer fri (totalt 2 timer) og/eller fri utover 1 år, men der må du finne ut hva som gjelder der du jobber. Ammefri kan brukes til direkte amming (besøk på arbeidsplassen av barnet), pumping, til å reise hjem for å amme, eller til å forkorte arbeidsdagen for å amme morgen og/eller ettermiddag. Jeg anbefaler at du forsøker å pumpe på de tidspunktene der han normalt ville ha blitt ammet. Da vil du opprettholde produksjonen omtrent som om du hadde ammet, og han kan få pumpemelka neste dag. Så lenge du pumper i stedet for å amme (dvs pumper slik at du dekker hans behov) vil ikke produksjonen øke utover hans behov. Har du pumpet noe så langt, slik at du vet at du får tømt brystene greit med pumpe? Et tips er at den som er hjemme med barnet ikke gir noe særlig mat 2-3 timer (avhengig av hvor mye han spiser) før du er forventet hjem, slik at du kan amme med en gang. Da slipper du å pumpe sent på arbeidsdagen, og du er sikker på å få tømt brystet av en sulten unge. Det er nedtur å kome hjem til en unge som nettopp har slukt ei flaske melk og slettes ikke er interessert i mer :-) En tommelfingerregel for mengde mat til babyen, dersom dere ikke har vært noe særlig borte fra hverandre før, er 30 ml pr time og gitt med vanlige ammeintervall. Ammer du vanligvis kl 7, 9, 12, 14 og 16, og nå skal jobbe mellom 8 og 15, så ammer du som normalt kl 7, gir 90 ml kl 9, 60 kl 12 og 30-60 kl 14, og så ammer du igjen straks du er hjemme. Prøv dere litt frem i forhold til mengden mot slutten på dagen. Etterhvert finner man også ut om barnet trenger mer eller mindre enn dette, men dette er et greit utgangspunkt. De dagene du ikke jobber ammer du som vanlig, dette gjelder også helger og ferie. Jeg har selv jobbet en dag i uka fra barna var små (6 uker for den eldste, 2-3 mnd for den yngste), og det gikk helt fint. Jeg pumpet 2 ganger om dagen på et datarom på jobb, super utsikt og ingen som forstyrret, og så hadde jeg fleksitid i begge ender av dagen slik at jeg kunne tilpasse arbeidstiden til når ungene skulle ammes. Tilsammen tok jeg 1.5-2 timer ammefri pr dag i fullammingsperioden, mens jeg kuttet ned til en pumping da de begynte med fast føde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nybaktmamma:) Skrevet 28. august 2014 Forfatter #3 Del Skrevet 28. august 2014 Tusen takk for svar:) da vet jeg litt mer! Har ikke prøvd å pumpe meg enda... Når skal jeg pumpe meg for å lagre melk og fryse ned? Før han spiser, når han sover...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 29. august 2014 #4 Del Skrevet 29. august 2014 Du kan prøve å pumpe et par time etter amming. Dersom du er lettmelka og får til teknikken med en gang kan du forvente å få ut rundt 60 ml dersom du pumper begge brystene. Pump minst 10, gjerne 20, minutter på hver side (eller totalt, dersom du har dobbelpumpe). Det er lurt å pumpe om morgenen siden du har mest melk da. Tilby brystet som vanlig når han skal ha mat etter pumpingen, og dersom han ikke er fornøyd (altså oppfører seg helt annerledes enn han pleier å gjøre når du ammer på den tida av døgnet) så kan du gi han pumpemelka - gjerne fra kopp. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/97/Koppmating og http://ammehjelpen.no/artikkel/123/pumping for flere tips. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå