Gå til innhold

Hva er mest riktig å gjøre med utgifter på bilen til samboer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min og jeg diskuterer vedr utgiftene på hans bil. Han har lån på 3500kr i mnd, bensin, verksted, veiavgift og bompenger.

Han har firmabil, så denne bilen brukes kun privat. Jeg har ikke lappen nå, men skal ta den snart. Er jo avhengig av den i forhold til handling og div.

Men vi bor i gåavstand til min jobb.

Hva er riktig at jeg betaler på bilen?

Samboeren min vil at bilen skal gå av felleskontoen.

Anonymous poster hash: 5f99a...1a6

Fortsetter under...

Skrevet

Om du også nyter godt av bilen så skal du selvsagt bidra til bensin og vedlikehold

Skrevet

Når dere er voksne og samboere og dette er den bilen dere disponerer, synes jeg dere begge bør betale. Men hvis du skal betale like mye som han, bør du bli medeier. I motsatt fall bør dere dele likt alle driftskostnader på bilen: bensin, enkelte reparasjoner, dekk, veiavgift etc, og du bør dekke noe av renteutgiftene på billånet, men ikke selve avdraget.

Anonymous poster hash: 67048...fb5

Skrevet

For meg og samboeren er hans bil hans bil, dvs han betaler alt. Jeg har lappen, og låner den en gang i blant, og da hender det jeg fyller på drivstoff. Bruker vi bilen ellers, er jo han med. Jeg kjøper bil nå, og da blir det min bil, som jeg betaler alt på.

Den dagen du har lappen og kan bruke bilen på lik linje som ham, synes jeg den skal på felleskontoen - under den forutsetningen at det da er DERES bil, også formelt.

Anonymous poster hash: e65b1...37c
Skrevet

Min bil = mine utgifter.. Men om noen andre kjører den mye, kan de gjerne fylle tanken innimellom..

Skrevet

Ikke lån men driftskostnader.

Anonymous poster hash: 05874...8a7

Annonse

Skrevet

Hvis dere har felles økonomi så tenker jeg at du vil være med på å dekke alle utgifter sammen med din samboer, dersom dere ikke har det ville jeg tenkt at bilen er hans økonomiske ansvar, dette gjelder da alt som følger med.

I starten av forholdet mitt med min nåværende samboer hadde han en bil på som han brukte i forbindelse med jobb, han tok da alle kostnader ved bilen og jeg brukte litt ekstra på mat o.l i steden for. Da jeg kjøpte meg bil var jeg ansvarlig for alle utgifter for denne alene. Nå har vi felles økonomi og da blir alle regninger betalt fra en felles konto.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...