Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #1 Del Skrevet 24. august 2014 Gode råd tas imot med stor takk! Han blir helt rabiat bare han lukter medisinen og spretter vekk i et anfall av lett panikk. Jeg holder ham fast, men han blir helt rabiat, og biter, sparker og klorer seg fri som om det står om livet (og han er sterk altså!) . Jeg gir medisinen med engangsdoseringskanyle, eller hva det heter, så om jeg får inn tuppen er det jo bare å trykke til, men han nekter plent! Noen som har tips? Hilsen svett og frustrert matmor. Anonymous poster hash: d68a5...650 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144164040-hvordan-gi-ormekur-til-meget-uvillig-katt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #2 Del Skrevet 24. august 2014 Lukk alle vinduer og fluktruter. Ha masse plaster, pyrisept, bandasje klar til deg selv. Sjekk når du fikk stivkrampe sist. LYKKE TIL. Det er en risikosport. Anonymous poster hash: bc677...e71 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144164040-hvordan-gi-ormekur-til-meget-uvillig-katt/#findComment-146611126 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #3 Del Skrevet 24. august 2014 Bruk sånn for å ha i nakken Vi skyver hårene i nakken til side mens de spiser og vi påfører middelet. Kattene tror de får kos og blir ikke traumatisert ;p skjønner godt de får panikk. Det hadde jeg fått også om noen som var veldig mye større enn meg holdt meg fast for å sprøyte noe som smaker vondt ned i halsen Anonymous poster hash: e3dfb...114 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144164040-hvordan-gi-ormekur-til-meget-uvillig-katt/#findComment-146611127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
☆☆☆ Skrevet 24. august 2014 #4 Del Skrevet 24. august 2014 Knuse tbl, blande med vatn og gi i sprøyte. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144164040-hvordan-gi-ormekur-til-meget-uvillig-katt/#findComment-146611132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #5 Del Skrevet 24. august 2014 Fant denne på nett. Kanskje den hjelper. 1. Løft opp katten og hold den i armkroken slik du ville holdt et spedbarn. Plasser høyre hånds pekefinger og tommel på hver side av kattens munn og trykk forsiktig mot kattens kinn samtidig som du holder pillen i håndflaten. Når katten åpner munnen, lar du pillen trille inn. La katten lukke munnen så den kan svelge i fred og ro. 2. Ta pillen opp fra gulvet og hent katten fra bak sofaen. La katten ligge i armkroken igjen, og gjenta framgangsmåte fra punkt 1. 3. Hent katten fra soverommet og kast den oppbløtte pillen. 4. Finn frem en ny pille fra foliepakningen, hold kattens kropp med venstre arm og hold baklabbene fast med venstre hånd. Tving opp kjevene og trykk pillen så langt inn i munnen som du får den med pekefingeren. Lukk kattens munn og tell til ti. 5. Fisk pillen opp fra akvariet og hent katten ned fra øverste bokhylle. Tilkall ektefelle/samboer. 6. Still deg på kne med katten mellom beina, hold hardt rundt for- og bakbein. Ikke bry deg om katten knurrer. Be ektefelle/samboer holde hodet fast samtidig som du kjører en linjal inn i kattens munn. La pillen gli ned langs linjalen og gni kattens strupehode for å sette i gang svelgerefleksene. 7. Hent katten ned fra gardinstangen. Finn fram en ny pille fra forpakningen. Gjør et raskt notat om innkjøp av ny linjal og reparasjon av gardinene. Fei forsiktig skårene fra de knuste porselensfigurene som sto i vinduskarmen og legg dem til side for reparasjon. 8. Surr katten inn i et badehåndkle og be ektefelle/samboer legge seg oppå katten slik at hodet dens stikker fram under armhulen. Legg pillen i et sugerør, tving opp kattens munn med en blyant og blås i sugerøret. 9. Les på etiketten og forsikre deg om at pillen ikke er skadelig for mennesker. Drikk et glass vann for å skylle bort den ekle smaken. Sett plaster på ektefelle/samboers arm og vask blodet på teppet av med kaldt vann og såpe. 10. Hent katten fra naboens hagebod. Hent en ny pille. Sett katten inn i et kjøkkenskap og steng døren slik at bare hodet stikker ut. Tving opp munnen med en spiseskje og skyt pillen inn i kattens munn med en gummistrikk. 11. Hent et skrujern fra garasjen og skru på plass hengslene på skapdøren. Legg gasbind på kinnet. Ring fastlegen og spør når du sist tok stivkrampesprøyte. Kast den blodige T-skjorten din og hent en ny i klesskapet. 12. Ring brannvesenet og be dem hente katten ned fra treet over veien. Be naboen om unnskyldning for det smadrete stakittet. Hent den siste pillen. 13. Surr kattens for- og bakbein sammen med hyssing og fest dem godt til et bein på kjøkkenbordet. Hent dine skinnforsterkete hagehansker i verktøyboden. Trykk pillen inn i kattens munn og følg opp med en stor bit oksefilet. Holdt kattens hode vertikalt og hell i den 1-2 liter vann for å skylle ned pillen. 14. Be ektefelle/samboer kjøre deg til legevakten. Sitt pent og stille mens legen syr sammen fingrene dine med tolv sting og plukker restene av pillen ut av høyreøyet. Kjør innom møbelbutikken på veien hjem og bestill et nytt spisebord. 15. Kontakt din lokale veterinær og spør om han eller hun gjør hjemmebesøk. Det bør nå føles som vel verdt en månedslønn å overlate jobben til en proff. Anonymous poster hash: bc677...e71 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144164040-hvordan-gi-ormekur-til-meget-uvillig-katt/#findComment-146611133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #6 Del Skrevet 24. august 2014 Fant denne på nett. Kanskje den hjelper. 1. Løft opp katten og hold den i armkroken slik du ville holdt et spedbarn. Plasser høyre hånds pekefinger og tommel på hver side av kattens munn og trykk forsiktig mot kattens kinn samtidig som du holder pillen i håndflaten. Når katten åpner munnen, lar du pillen trille inn. La katten lukke munnen så den kan svelge i fred og ro. 2. Ta pillen opp fra gulvet og hent katten fra bak sofaen. La katten ligge i armkroken igjen, og gjenta framgangsmåte fra punkt 1. 3. Hent katten fra soverommet og kast den oppbløtte pillen. 4. Finn frem en ny pille fra foliepakningen, hold kattens kropp med venstre arm og hold baklabbene fast med venstre hånd. Tving opp kjevene og trykk pillen så langt inn i munnen som du får den med pekefingeren. Lukk kattens munn og tell til ti. 5. Fisk pillen opp fra akvariet og hent katten ned fra øverste bokhylle. Tilkall ektefelle/samboer. 6. Still deg på kne med katten mellom beina, hold hardt rundt for- og bakbein. Ikke bry deg om katten knurrer. Be ektefelle/samboer holde hodet fast samtidig som du kjører en linjal inn i kattens munn. La pillen gli ned langs linjalen og gni kattens strupehode for å sette i gang svelgerefleksene. 7. Hent katten ned fra gardinstangen. Finn fram en ny pille fra forpakningen. Gjør et raskt notat om innkjøp av ny linjal og reparasjon av gardinene. Fei forsiktig skårene fra de knuste porselensfigurene som sto i vinduskarmen og legg dem til side for reparasjon. 8. Surr katten inn i et badehåndkle og be ektefelle/samboer legge seg oppå katten slik at hodet dens stikker fram under armhulen. Legg pillen i et sugerør, tving opp kattens munn med en blyant og blås i sugerøret. 9. Les på etiketten og forsikre deg om at pillen ikke er skadelig for mennesker. Drikk et glass vann for å skylle bort den ekle smaken. Sett plaster på ektefelle/samboers arm og vask blodet på teppet av med kaldt vann og såpe. 10. Hent katten fra naboens hagebod. Hent en ny pille. Sett katten inn i et kjøkkenskap og steng døren slik at bare hodet stikker ut. Tving opp munnen med en spiseskje og skyt pillen inn i kattens munn med en gummistrikk. 11. Hent et skrujern fra garasjen og skru på plass hengslene på skapdøren. Legg gasbind på kinnet. Ring fastlegen og spør når du sist tok stivkrampesprøyte. Kast den blodige T-skjorten din og hent en ny i klesskapet. 12. Ring brannvesenet og be dem hente katten ned fra treet over veien. Be naboen om unnskyldning for det smadrete stakittet. Hent den siste pillen. 13. Surr kattens for- og bakbein sammen med hyssing og fest dem godt til et bein på kjøkkenbordet. Hent dine skinnforsterkete hagehansker i verktøyboden. Trykk pillen inn i kattens munn og følg opp med en stor bit oksefilet. Holdt kattens hode vertikalt og hell i den 1-2 liter vann for å skylle ned pillen. 14. Be ektefelle/samboer kjøre deg til legevakten. Sitt pent og stille mens legen syr sammen fingrene dine med tolv sting og plukker restene av pillen ut av høyreøyet. Kjør innom møbelbutikken på veien hjem og bestill et nytt spisebord. 15. Kontakt din lokale veterinær og spør om han eller hun gjør hjemmebesøk. Det bør nå føles som vel verdt en månedslønn å overlate jobben til en proff. Anonymous poster hash: bc677...e71 Haha, utrolig bra Anonymous poster hash: d68a5...650 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144164040-hvordan-gi-ormekur-til-meget-uvillig-katt/#findComment-146611144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #7 Del Skrevet 24. august 2014 Bruk sånn for å ha i nakken Vi skyver hårene i nakken til side mens de spiser og vi påfører middelet. Kattene tror de får kos og blir ikke traumatisert ;p skjønner godt de får panikk. Det hadde jeg fått også om noen som var veldig mye større enn meg holdt meg fast for å sprøyte noe som smaker vondt ned i halsen Anonymous poster hash: e3dfb...114 Jeg spurte dyrlegen om disse, men hun anbefalte ikke å bruke slike medisiner. Hun sa ikke så mye om hvorfor, eller så har jeg glemt hva hun sa. Er det effektivt? Jeg gir ormekur en gang i året da han er innekatt. Anonymous poster hash: d68a5...650 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144164040-hvordan-gi-ormekur-til-meget-uvillig-katt/#findComment-146611152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #8 Del Skrevet 24. august 2014 Med mindre katta har påvist orm skal den ikke ha kur. Så da slipper du. Nyerretningslinjer. Ormekur skal kun gis forebyggende til kattunger ogvvalper, alle voksne dyr skal kun ha ved påvist orm. (+ved kryssing av landegrenser) Anonymous poster hash: af532...4fe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144164040-hvordan-gi-ormekur-til-meget-uvillig-katt/#findComment-146611166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #9 Del Skrevet 24. august 2014 Mine foreldre bruker sånn for å ha i nakken på begge monsene demmes. Den er ganske effektiv hos dem Hørtes veldig rart ut at dyrlegen din ikke anbefaler det.. Anonymous poster hash: 4c981...57c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144164040-hvordan-gi-ormekur-til-meget-uvillig-katt/#findComment-146611174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #10 Del Skrevet 24. august 2014 Bruk sånn for å ha i nakken Vi skyver hårene i nakken til side mens de spiser og vi påfører middelet. Kattene tror de får kos og blir ikke traumatisert ;p skjønner godt de får panikk. Det hadde jeg fått også om noen som var veldig mye større enn meg holdt meg fast for å sprøyte noe som smaker vondt ned i halsen Anonymous poster hash: e3dfb...114 Jeg spurte dyrlegen om disse, men hun anbefalte ikke å bruke slike medisiner. Hun sa ikke så mye om hvorfor, eller så har jeg glemt hva hun sa. Er det effektivt? Jeg gir ormekur en gang i året da han er innekatt. Anonymous poster hash: d68a5...650 jeg ble anbefalt disse av dyrlegen funker veldig effektivt. Hadde legen sagt det ville jeg ha spurt om hvorfor! Anonymous poster hash: e3dfb...114 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144164040-hvordan-gi-ormekur-til-meget-uvillig-katt/#findComment-146611187 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #11 Del Skrevet 24. august 2014 Med mindre katta har påvist orm skal den ikke ha kur. Så da slipper du. Nyerretningslinjer. Ormekur skal kun gis forebyggende til kattunger ogvvalper, alle voksne dyr skal kun ha ved påvist orm. (+ved kryssing av landegrenser) Anonymous poster hash: af532...4fe hvorfor sier dyrlegen at kattene skal ha ormekur fire ganger i året da? Anonymous poster hash: e3dfb...114 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144164040-hvordan-gi-ormekur-til-meget-uvillig-katt/#findComment-146611190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #12 Del Skrevet 24. august 2014 Med mindre katta har påvist orm skal den ikke ha kur. Så da slipper du. Nyerretningslinjer. Ormekur skal kun gis forebyggende til kattunger ogvvalper, alle voksne dyr skal kun ha ved påvist orm. (+ved kryssing av landegrenser) Anonymous poster hash: af532...4fe hvorfor sier dyrlegen at kattene skal ha ormekur fire ganger i året da? Anonymous poster hash: e3dfb...114 Til meg sa hun en gang i året (men han er som sagt bare inne)... Anonymous poster hash: d68a5...650 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144164040-hvordan-gi-ormekur-til-meget-uvillig-katt/#findComment-146611196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #13 Del Skrevet 24. august 2014 Med mindre katta har påvist orm skal den ikke ha kur. Så da slipper du. Nyerretningslinjer. Ormekur skal kun gis forebyggende til kattunger ogvvalper, alle voksne dyr skal kun ha ved påvist orm. (+ved kryssing av landegrenser) Anonymous poster hash: af532...4fe hvorfor sier dyrlegen at kattene skal ha ormekur fire ganger i året da? Anonymous poster hash: e3dfb...114 Til meg sa hun en gang i året (men han er som sagt bare inne)... Anonymous poster hash: d68a5...650 da er det nok derfor. Våre katter spiser mus hver dag. Da blir det fort orm. Glemmer jeg å sette kur får de orm med en gang. Anonymous poster hash: e3dfb...114 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144164040-hvordan-gi-ormekur-til-meget-uvillig-katt/#findComment-146611240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #14 Del Skrevet 24. august 2014 Innekatter skal ikke behandles forebyggende, hverken èn eller fire ganger i året. At en dyrlege fortsatt anbefaler forebyggende behandling er egentlig bare trist og vitner om lite kunnskap og at dyrlegen er lite oppdatert. Retningslinjene ble endret for flere år siden, nå skal det være påvist orm før kur gis, da forebyggende behandling immuniserte ormen og man så mer og mer resistent orm i omløp. Og det er ikke en situasjon man ønsker seg, faunaen full av orm som ingenting biter på. Det kan sammenlignes med å ta penicillinkur 2-4 ganger i året, i tilfelle man får lungebetennelse. Anonymous poster hash: af532...4fe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144164040-hvordan-gi-ormekur-til-meget-uvillig-katt/#findComment-146611245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
shewolf Skrevet 24. august 2014 #15 Del Skrevet 24. august 2014 Jeg knuser dem i morter og strør over litt våtfor dem er glad i. Da forsvinner det. Har bare brukt det når jeg ser mark- og det har fungert sånn hvertfall Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144164040-hvordan-gi-ormekur-til-meget-uvillig-katt/#findComment-146611295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #16 Del Skrevet 24. august 2014 Er det tablett? Jeg styrte på og knuste og blanda i våtfor, og prøvte alt mulig. En dag jeg holdt på å knuse den mistet jeg den på gulvet der pusen sto, og vips var den spist! Så nå bare kaster jeg den ned til han som om det er snop😄 Gode råd tas imot med stor takk! Han blir helt rabiat bare han lukter medisinen og spretter vekk i et anfall av lett panikk. Jeg holder ham fast, men han blir helt rabiat, og biter, sparker og klorer seg fri som om det står om livet (og han er sterk altså!) . Jeg gir medisinen med engangsdoseringskanyle, eller hva det heter, så om jeg får inn tuppen er det jo bare å trykke til, men han nekter plent! Noen som har tips? Hilsen svett og frustrert matmor. Anonymous poster hash: d68a5...650 Anonymous poster hash: ffe7c...d15 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144164040-hvordan-gi-ormekur-til-meget-uvillig-katt/#findComment-146611303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #17 Del Skrevet 24. august 2014 Innekatter skal ikke behandles forebyggende, hverken èn eller fire ganger i året. At en dyrlege fortsatt anbefaler forebyggende behandling er egentlig bare trist og vitner om lite kunnskap og at dyrlegen er lite oppdatert. Retningslinjene ble endret for flere år siden, nå skal det være påvist orm før kur gis, da forebyggende behandling immuniserte ormen og man så mer og mer resistent orm i omløp. Og det er ikke en situasjon man ønsker seg, faunaen full av orm som ingenting biter på. Det kan sammenlignes med å ta penicillinkur 2-4 ganger i året, i tilfelle man får lungebetennelse. Anonymous poster hash: af532...4fe Det du sier er jo ganske logisk. Men hvordan påviser man mark? Jeg sjekker doen, men har ikke sett noe som kan likne på mark. Jeg vet hvordan de ser ut, for han har hatt det en gang. Grunnen tilat jeg gir ormekuren nå er at søppeldunken er full av mark og jeg er ganske sikker på at det kommer av katteavfallet. Anonymous poster hash: d68a5...650 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144164040-hvordan-gi-ormekur-til-meget-uvillig-katt/#findComment-146611348 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå