Gå til innhold

Fødsel etter tidligere rifter

Anbefalte innlegg

Hei. Sist jeg fødte fikk jeg ruptur grad 3a, grunnet styrtfødsel. Barnet var ikke stort, rett i underkant av 3 kg. Jeg har hatt litt problemer i etterkant, men såpass lite at jordmor mener det er forsvarlig å føde vaginalt. Nå er jeg på termin, og er selvfølgelig livredd for å gå langt over tiden mtp at barnet da får vokse seg veldig stort. På  ultralyd for 2 uker siden mente de babyen var 3500 g, det vil jo si at han kan være opp mot 4 kg nå. Jeg tenkte ikke på å ta opp dette med overtid og størrelse på baby på samtale med jordmor. Er det noen som har erfaring med dette? Ble dere igangsatt rundt termin for å forhindre å føde en stor baby? Kjenner panikken har begynt å ta meg ordentlig..

Anonymous poster hash: 04f80...839
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144163997-f%C3%B8dsel-etter-tidligere-rifter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg har ikke erfaring med dette, men årsaken til riften du fikk sist var jo ikke størrelsen på barnet, men at alt gikk veldig fort. Om du fikk et barn på 3 kg sist, er det lite sannsynnlig at det neste vil bli helt opp i 4 kg. Sånn vekstestimering hadde jeg tatt med en klype salt, det stemmer sjelden.

Når det er sagt, så håper jeg at jordmor tar bekymringene dine på alvor. Stå på krava og forlang igangsettelse, om det er det som føles tryggest!

Lykke til!

Jeg fikk også 3a sist. Det viktigste er at jordmødrene er klar over at det skjedde sist for da vil de være veldig oppmerksomme. Jeg tror ikke syrøllelsen på babyen har så mye å si for hodeomkretsen er ca den samme uansett. Fordelen med ruptur er jo at barnet kommer raskt ut..., men jeg ønsker ikke at det skjer igjen!

Jeg var i samme situasjon som du er i nå da jeg skulle føde mitt andre barn.
Gruet meg egentlig ikke til fødsel, før termin plutselig var der.
Jeg fikk panikk, og grunnen var ikke fødselsforløpet og fødselssmerter, men det å revne.
Jeg minnes enda den forferdelige følelsen av å bare bli flerret opp, jeg kunne høre det, og hørte bare gisp som gikk gjennom rommet.
Total ruptur, med stor blødning.
Hadde styrfødsel jeg også.
Altfor fort på altfor kor tid, 

Ungen var 3300g

Jeg var livredd for at det skulle skje igjen.
Jeg ba om å få lokalbedøvelse der nede, og gjerne bli klippet opp.
Men jordmor ville ikke klipe opp, det strides vist om hvor nyttig det egentlig er.

Lokal bedøvelse be lagt fram, men om min første var styrtfødsel, så var denne fødselen styrtfødsel med rakettfart.
SÅ bedøvelse ble aldri gitt, det var ikke tid.
Jeg ble livredd da jeg skjønte hva som var i ferd med å skje.. Ungen var på vei ut, og jeg hadde ikke fått bedøvelse.
Panikken tok meg totalt.
Men jordmor var flink, og jeg revnet ikke.
Eller, jeg fikk 1 sting.

Ungen var 3500g

Selv om fødsel nr 2 hadde gått så fint, til tross av styrt fødsel, så kom angsten over meg da jeg skulle føde nestemann.
Så jeg begynte nesten å grine når pressriene satte igang.
Jordmor var virkelig dyktig, og jeg slapp unna uten et eneste sting.

Ungen var 4700g, Nesten 5 kg.
Enkleste fødsel jeg har hatt. Helt prefekt

Du trenger ikke revne , selv om du har gjort det tidligere.

Endret av Leirha ønsker nr4

Takk for svar! Vet at det er mindre sjangs for å revne andre gangen, men styrtfødsler er dessverre normalen i vår familie, og da blir jeg jo nervøs for å få et større barn enn sist. De sa sist at det var størrelsen på barnet som gjorde at jeg ikke fikk verre skader, så da blir jeg jo mildt sagt stresset når vekstestimering sier at denne er større. Men, men.. er jo ikke så mye jeg kan gjøre fra eller til. Ut må han jo på et eller annet tidspunkt ;) (selv om jeg sa klart fra til mannen sist om at det ikke ble noen ny baby før han kunne føde den..)

Anonymous poster hash: 04f80...839

Skriv om dette på fødebrevet, be mannen snakke med jordmor om det under fødselen, og prøv å snakk med dem om det selv. Jordmødrene har jo spesielle grep de tar når hodet skal ut gjennom siste del av kanalen for å hindre ruptur, og det er nesten den viktigste jobben jordmora har gjennom hele fødselsforløpet. Min forståelse er at de gjør sitt aller beste for å forebygge ruptur, og at de er veldig bevisste på dette. De ber deg gjerne "stå over" en ri, altså ikke presse, når hodet står rett på åpningen. Men ved styrtfødsel er kanskje ikke dette så lett, så det bør de få vite før dere kommer dit. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...