Gå til innhold

Rettskriving og IQ

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lagt merke til at svært mange kommenterer skrivefeil istedenfor å komme med saklige argumenter i ulike tråder her inne.

Jeg reagerer særlig på kommentarer om at folk ikke kan ha barn fordi de ikke kan skrive, eller du kan umulig være lærer fordi du skriver feil.

Jeg er spent på å høre hvilket grunnlag dere har til å komme med slike påstander.

Er man smart om man skriver riktig?

Er man da dum hvis man skriver feil?

Jeg kan ikke huske å ha fått spørsmål om rettskrivningsregler på Mensatester...

Dere som leser med "rød penn", hvilke feil reagerer dere mest på?

Anonymous poster hash: aebe1...a3d

Skrevet

Jeg tror aldri jeg har kommentert skrivefeil her, men innrømmer glatt at orddelingsfeil svir i øynene og får meg til å tenke at avsenderen er av det enkle (eller late) slaget.

Skrevet

Ikke nødvendigvis lite intelligente, men å ikke beherske språket sitt vitner om lav dannelse.

Anonymous poster hash: 39c39...ca7

Skrevet

Jeg er ikke ei som kommenterer på skrivefeil her og på Facebook, men jeg reagerer på feil som alle voksne burde kunne. Huse, kjøkkene, soveromme/såverom, +++ Dette er også de samme menneskene som droppet ut av vgs første året pga graviditet og skriver statuser som dette: Årets første #bad i #såmmersol. #Verdens #heldigste #mamma

Jeg tror det er en sammenheng mellom IQ og det å kunne skrive rett.

Anonymous poster hash: f6ab9...159

Skrevet

Orddelingsfeil kan komme av autokorrektur på mobil. Min tlf er håpløs.

Anonymous poster hash: 4a393...c34

Skrevet

Ikke nødvendigvis lite intelligente, men å ikke beherske språket sitt vitner om lav dannelse.

Lav dannelse faktisk. 😂

Anonymous poster hash: 2a1e3...8b0

Skrevet

Lav dannelse faktisk. 😂

Anonymous poster hash: 2a1e3...8b0

Jepp. Takler du ikke morsmålet ditt så fremstår du ikke akkurat som dannet og skolert.

Skrevet

Jeg har aldri lest at neon har skrevet at man ikke burde ha barn om man har flust med rettskrivingfeil. I likhet med de andre her tenker jeg at folk holder seg seg til en lav standard, er enkle i toppen eller veldig late om de ikke kan uttrykke seg tydelig skriftelig. Slik tror jeg de fleste tenker, og har du komplekser for det burde du ta fatt i problemet ditt,- ikke endre resten av verden.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 225ba...3bc
Skrevet

Neon- noen.

Anonymous poster hash: 225ba...3bc
Skrevet

Tenker at det er forskjell på slurv/enkelhet og dysleksi. Noen er rett og slett ikke skoleflinke, men skal ikke sammenliknes med dysleksi som er noe helt annet.

Anonymous poster hash: a6154...e8d

Skrevet

Lurer litt på hva dere da tenker om de som har dysleksi? Jeg har høy utdannelse (master) men har dysleksi og skriver derfor en del feil. Nå er nok ikke jeg av de som er hardetst anngrepet, men skriver en del feil. Dette har aldri blitt påpekt eller blitt brukt mot meg blant venner eller på jobb, men her inne blir dette diskutert hele veien. Nå er jeg oppegående og trygg på meg selv, jeg ville aldri latt slike komentarer stoppet meg fra å utrykke det jeg vil skriftlig, men ikke sikkert alle tenker sånn. 

Må si at jeg ser på meg selv som både dannet og skoler, men jeg er kanskje unnskyld da jeg har en diagnose? Dere bør kanskje ha i minnet at det kan være flere som har det og som synes det å skrive ikke er det kjekkeste de gjør, men som alikevell ønsker å kunne utrykke seg på et forum. 

Anonymous poster hash: e5a24...7bb
Skrevet

Jeg har heller aldri lest at noen har påstått at folk som skriver dårlig ikke skulle hatt barn. Kommenterer forsåvidt ikke skrivefeil på et forum heller, men ja, jeg tenker at det er en selvfølge at folk kan skrive noenlunde korrekt. Ikke alle er retorikere, men og/å, særskriving osv burde man som voksen ha en viss kontroll på.

Typiske dyslektikerfeil er en annen sak. Det samme gjelder åpenbare slurvefeil/autocorrect etc.

Anonymous poster hash: 1a000...961

Skrevet

Lurer litt på hva dere da tenker om de som har dysleksi? Jeg har høy utdannelse (master) men har dysleksi og skriver derfor en del feil. Nå er nok ikke jeg av de som er hardetst anngrepet, men skriver en del feil. Dette har aldri blitt påpekt eller blitt brukt mot meg blant venner eller på jobb, men her inne blir dette diskutert hele veien. Nå er jeg oppegående og trygg på meg selv, jeg ville aldri latt slike komentarer stoppet meg fra å utrykke det jeg vil skriftlig, men ikke sikkert alle tenker sånn.

Må si at jeg ser på meg selv som både dannet og skoler, men jeg er kanskje unnskyld da jeg har en diagnose? Dere bør kanskje ha i minnet at det kan være flere som har det og som synes det å skrive ikke er det kjekkeste de gjør, men som alikevell ønsker å kunne utrykke seg på et forum.

Dysleksi er selvsagt noe helt annet, det forstår alle.

Det er også ganske enkelt å skille de med dysleksi fra de som bare ikke gidder eller kan.

Skrevet

Min svigerfar har ingen utdannelse - kun grunnskolen og skriver som en apekatt. Men han er neimen ikke dum av den grunn. Han er virkelig av det smarte slaget som kan "alt". Gi ha uansett hva slags duppedings du har og du kan banne på at han kan fikse den.

Anonymous poster hash: babab...44b
Skrevet

Er du rett og slett dum og har lav IQ er det sansynlig at du sliter med å uttrykke deg godt skriftlig, men det å skrive mye feil kan ha mange andre årsaker også. Dyslektikere har vanligvis ikke en generelt lav IQ. Det samme gjelder med dem som ikke har norsk som morsmål. Likevell skriver de ofte mye feil.

Anonymous poster hash: cfa75...a52

Skrevet

Skrivefeil som jeg undrer meg over er:

Visst/hvis/vis (3 ulike betydninger)

Og/å

Manglende tegnsetting

Orddeling

hvordan/hvem/hvilken

Anonymous poster hash: cc656...263

Skrevet

#10 Hvordan ser du forskjell på om noen slurver/ikke er skoleflinke og de som har dysleksi? Denne diagnosen varierer både i grad og deles i forskjellige kategorier utifra hva man sliter med. Har en kompis som neste ikke kan skrive rett, type: ike (ikke) va (hva) osv. Han driver sitt eget firma som omsetter fra flere milioner i året. Tipper han ville blitt slaktet om han skrev her inne. Han poster ting på både insta og face, som oftest ber han kona se over, eller bruker venner. Han har slitt gjennom hele skolen og blitt mobbet masse for dette, skjønner dere ikke at ved å sette likhetstegn mellom skrivefeil og inteligens så putter dere en ganske stor gruppe med mennesker inn i en bås hvor de ikke skal være?

Hilsen #11

Skrevet

Jeg tenker ofte litt fortere enn jeg skriver og da hender det at jeg plutselig hopper inn i et nytt ord før jeg blir ferdig med det jeg holdet på med.

Autocorrect bedriver stadig orddeling på mine vegne.

Hvilket inntrykk det gir av meg på et Anonym forum driter jeg egentlig i.

Skrevet

Ofte når jeg ser over teksten kan jeg finne rare skrivefeil, og retter da på de... Hadde jeg ikke lest over hadde jo denne skrivefeilen blitt stående i posten min. Og da hadde jeg liksom vært dum, selv om jeg EGENTLIG hadde visst hvordan ting skrives:p og ja, da mener jeg og/å feil og da/når og, ikke bare autocorrect.... Ellers innrømmer jeg at jeg skriver feil her og der uansett. Men jeg bryr meg ikke.

Kritikk av skrivefeil er idiotisk! Så lenge folk ikke skriver helt uforståelig så skjønner jeg ikke hvorfor det skal kommenteres en gang? De som gjør det, hadde de for vane å kritisere folk som fikk dårlige karakterer i norsk på skolen også? Det er skikkelig smålig.

Skrevet

"Beskymret" er et ord som gjør vondt i øynene mine, da det vitner om at vedkommende ikke kan prate heller...

Jeg er fullstendig klar over at ikke alle med skrivefeil er dumme, men en del feil gjør at jeg synes folk kan fremstå som mindre intelligente.

Skrevet

Jeg var stor fan av "På skråss med Simon" i A-magasinet/Aftenposten, og et av innleggene jeg husker veldig godt var skrevet at en voksen mann som var advokat og hadde dysleksi. Tror innlegget hans var svar på eller innlegg til tidligere brev fra barn som slet med lese- og skrivevansker.

Han skrev at han hadde slitt med å kommunisere skriftlig, og derfor kvidd seg for dette til han hadde bestemt seg for en ny strategi: Nemlig å innlede brev eller annen skriftlig kommunikasjon med at han hadde problemer med dette, men at han håpet og trodde at leseren ville forstå hva han mente likevel. 

Dette gjorde at han fikk gitt beskjed om på en vennlig måte at han hadde et problem med skriftlig kommunikasjon på forhånd (dvs eventuelle feil var ikke pga slurv) og at han hadde tiltro til mottakerens evne å ha en positiv innstilling.

Dysleksifeil er én ting, de skummer jeg som regel kjapt over. At det kan gå kjapt i svingene på et forum er en annen, typiske slurvefeil, stokkeom på bokstaver og autokorrektur kommer gjerne i den kategorien. Men skrivefeil som prevansjon, honkle osv gir meg litt vondt i øynene og jeg tenker at de kanskje ikke hadde norsk som sitt sterkeste fag.

Anonymous poster hash: 84155...a4d
Skrevet

Jeg er dårlig på rettskriving og språk generelt, til tross for jeg leser og skriver mye. Jeg kan slå opp skriveregler, men glemmer de like raskt igjen.

At rettskriving henger sammen med intelligens har jeg liten tro på. (I så fall bare en liten grad)

Har studert flere tyngre realfag og har opplevd at professorer både i matematikk og kjemi har et hav av skrivefeil, men dumminger tviler jeg på noen kaller de...

Anonymous poster hash: d5d9e...e9d

Skrevet

Jeg tror aldri jeg har kommentert skrivefeil her inne. Det hender også at autocorrect slår til på mine vegne, og det skjer at jeg bommer på bokstavene på nettbrettet. Det hender selvsagt også at jeg har slurvefeil.

Likevel skal jeg innrømme at jeg glatt hopper over innlegg med mange skrivefeil og/eller så dårlig grammatikk at jeg sliter med å forstå hva avsenderen mener. Da gidder jeg ikke å anstrenge meg for å lese.

Skrevet

"Beskymret" er et ord som gjør vondt i øynene mine, da det vitner om at vedkommende ikke kan prate heller...

Jeg er fullstendig klar over at ikke alle med skrivefeil er dumme, men en del feil gjør at jeg synes folk kan fremstå som mindre intelligente.

Beskymret gjør veldig vondt. Veldig. Jeg har aldri kommentert det faktisk, men den skrivefeilen forekommer ganske ofte. 

Noen skrivefeil er rett og slett hårreisende her på dib.. Jeg husker blant annet ei som skrev `positift og negatift` i fullt alvor. Huff og huff.

For dere som ikke forstår dere på slikt: Graverende skrivefeil skjærer i ørene mine på samme måte som en falsk tone gjør det. 

Anonymous poster hash: 0b189...f6c

Skrevet

Jeg kommenterer ikke på skrivefeil, men må innrømme at det er enkelte innlegg jeg ikke svarer på fordi de er så dårlig formulert at meningen blir borte. Jeg tenker at "hvem farge" og setninger der bisetninger ikke henger sammen med hovedsetningen, kan henge sammen med generelt evnenivå. Feil på doble konsonanter, og/å, da/når og ordelingsfeil kan ergre, men tillegges ikke all verdens vekt.

Det er selvfølgelig forskjell på å skrive her og i mer formelle settinger, men jeg synes det er rart at man ikke i større grad leser korrektur. Man blir jo tatt mer på alvor når man formulerer seg greit enn hvis feilene florerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...