Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #1 Skrevet 22. august 2014 Jeg hadde en tråd her igår om så vondt i halsen, men kom jeg på jobb selv om jeg bare har spist en brødskive på to døgn og jobbet 18 timer. Vet det var dumt, men følte meg ikke syk nok til å være hjemme. Var på legevakten idag og han sa det var mest sannsynlig var kyssesyken, men fikk penicillin og skulle inn og ta blodprøve om en uke dersom det ikke hjalp. Datteren min skal til legen på onsdag, tror dere jeg kan snike meg til en blodprøve da? Eller er det for tidlig? Jeg har vært så uendelig sliten de siste månedene, jeg har til og med begynt å lure på om jeg har vært deprimert. Kan kyssesyken gi slike symptomer? Hodet henger liksom ikke med. Anonymous poster hash: 95d71...c68
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #2 Skrevet 22. august 2014 Ja, du kan nok ta prøven på onsdag. Sønnen min hadde kyssesyken forrige uke. Mandlene var så store at han til slutt ikke fikk i seg veske og hadde pusteproblemer. Ble innlagt på sykehus et par døgn. Først testet han negativt på kyssesyken, men på dag 5 etter han fikk feber var den positiv. Anonymous poster hash: 87f8a...0e2
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #3 Skrevet 22. august 2014 Huff, håper gutten din er på bedringens vei. Legen sa det var verre til eldre man ble så om det er kyssesyken hadde det forklart mye i mitt tilfelle. HI Anonymous poster hash: 95d71...c68
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #4 Skrevet 22. august 2014 Då eg hadde det som 14-åring var eg sengeliggande i mange dagar, men det er nok forskjelleg frå person til person. Litt rart at legen ikkje tok blodprøva der og då, for om det er kyssesjuka, skal du vere forsiktig med kroppen i eit halvt år framover, sidan milten kan sprekke. Anonymous poster hash: 7a89c...3db
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #5 Skrevet 22. august 2014 Han sa det var ikke poeng å ta den nå, siden crp var under 5 og da ville den ikke slått ut uansett? Så jeg måtte vente, men halsen var veldig betent og det minnet om kyssesyken og han sa det var veldig viktig jeg tok den blodprøven om penicillin ikke virket. HI Anonymous poster hash: 95d71...c68
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #6 Skrevet 22. august 2014 Kyssesyke hos voksne og ungdommer er svært alvorlig. Det kan gi leverskader. Jeg kjenner en ungdom som mistet et helt skoleår. Lå bare i en døs og orket ingen ting. (det er ikke likt denne ungdommen). Kom seg på beina etterhvert, men måtte ta det langsomt. Er nå i full vigør. Anonymous poster hash: cb532...41b
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #7 Skrevet 22. august 2014 Jeg hadde kyssesyken som 15 åring. Lå 2 uker i koma på sykehus. Fikk alvorlig nevrologisk sykdom et par år etter som følge av det. Anonymous poster hash: f97b1...a37
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #8 Skrevet 22. august 2014 Hvilken type penicillin fikk du? Ikke alle typer antibiotika man skal bruke hvis man har aktivt Epstein Barr-virus i kroppen. Og viruset mener jeg kan påvises uavhengig av crp? (litt usikker på den siste, men crp sjekker jo mest betennelse av bakterier, ikke virus). Det tar ofte ca en uke å få svar på prøve om kyssesyken. Etter min mening veldig rart at legen ga deg penicillin selv om han mente det "mest sannsynlig" var kyssesyken. Anonymous poster hash: 119e4...128
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #9 Skrevet 22. august 2014 Han sa det ja, men gav meg apocillin 660mg. Jeg var ganske desperat igår før jeg skulle på nattevakt så hadde allerede startet på en kur jeg hadde hjemme, samme pencillin og samme styrke, men våknet likevel opp enda verre idag og nådde selvfølgelig ikke legesenteret som stengte kl 11. Sa det til han også, men han sa ingenting på det. HI Anonymous poster hash: 95d71...c68
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #10 Skrevet 22. august 2014 Han sa det ja, men gav meg apocillin 660mg. Jeg var ganske desperat igår før jeg skulle på nattevakt så hadde allerede startet på en kur jeg hadde hjemme, samme pencillin og samme styrke, men våknet likevel opp enda verre idag og nådde selvfølgelig ikke legesenteret som stengte kl 11. Sa det til han også, men han sa ingenting på det. HI Anonymous poster hash: 95d71...c68 Den legen høres jo helt rar ut - han mistenker kyssesyken, men tar ikke prøver av deg. I tillegg vet han at du jobber nattevakt (med pasienter?) og har du kyssesyken så er du jo smittefarlig for de du omgås. Jaja, apocillin er i hvert fall ikke kontraindisert ved kyssesyken. Men du risikerer jo å svekke immunforsvaret ditt ytterligere om du bruker antibiotika unødvendig når du er syk. Og mot kyssesyken har det ingen effekt. Få tatt en prøve for kyssesyken så fort som mulig! God bedring! Anonymous poster hash: 119e4...128
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #11 Skrevet 22. august 2014 Kan jeg virkelig smitte noen bare ved å være sammen med dem? Trodde de måtte drikke av samme glass som meg osv. Huff, jeg jobber med pasienter ja. Jeg skal jobbe mandag også, bør jeg holde meg hjemme da? Er jo elendig form nå etter å ha presset meg gjennom to netter med vond hals og ingen mat i magen, men er nok bedre til mandag håper jeg. Men om jeg kan smitte andre uten å dele glass osv bør jeg vel holde meg langt unna pasienter? HI Anonymous poster hash: 95d71...c68
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #12 Skrevet 22. august 2014 Kan jeg virkelig smitte noen bare ved å være sammen med dem? Trodde de måtte drikke av samme glass som meg osv. Huff, jeg jobber med pasienter ja. Jeg skal jobbe mandag også, bør jeg holde meg hjemme da? Er jo elendig form nå etter å ha presset meg gjennom to netter med vond hals og ingen mat i magen, men er nok bedre til mandag håper jeg. Men om jeg kan smitte andre uten å dele glass osv bør jeg vel holde meg langt unna pasienter? HI Anonymous poster hash: 95d71...c68 Jeg ble smittet av en pasient med den diagnosen, bare ved å være nær pasienten, så det må ha vært dråpesmitte fra pust :/ Hvis det er slik at du har kyssesyken så bør du absolutt ikke presse deg selv. Du risikerer å bli veldig syk og måtte ha lang, lang tid på å bli frisk igjen. Presser du deg for mye så risikerer du å få ME. Så ta heller sykemelding/egenmelding frem til du har vært hos legen igjen. Ikke ta sjansen på noe. Voksne kan bli veldig dårlige og det kan ta mye lengre tid å bli frisk igjen. Og dessverre henger det igjen at "de fleste har hatt kyssesyken, så det er sikkert ikke det" blant leger. Men her har legen faktisk sagt at det mest sannsynlig er kyssesyken du har, og da bør du forholde deg som om det er det du har. Ikke gjør som meg... jeg hørte på feil lege og tok det ikke med ro... endte med ME. Anonymous poster hash: 119e4...128
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #13 Skrevet 22. august 2014 Jeg endte med ms. Anonymous poster hash: f97b1...a37
Hønemor30 Skrevet 22. august 2014 #14 Skrevet 22. august 2014 Smitter vel ved dråpesmitte. Hold deg hjemme til du evn vet at du ikke har kyssesyken. Eksen hadde det. Syk i tre mnd før de skjønte hva det var. Syk i 6 mnd. Redusert i et år. Så det kan ta tid. Ei venninne var syk i 6-7 uker, og ikke hatt plager i ettertid. Så jeg tror det er veldig individuelt.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #15 Skrevet 22. august 2014 Huff, verste jeg vet er å være borte fra jobben, men kan ikke risikere å smitte andre. Jeg har følt meg syk de siste 3-4 mnd, og har trodd jeg har vært lav i diverse, men hadde kun litt lite jern. Har også tatt blodprøver for stoffskifte osv for jeg har vært helt utmattet. Aldri har det blitt gjort så lite her i hjemmet som når jeg har hatt siste permisjonen min. Trodde jeg hadde oppdaget kyssesyken (om det er det da) på et tidlig stadie når jeg finner det ut ved å ha vondt i halsen, belegg på mandlene osv? Så da kan vel ikke det forklare utmattelsen min heller? Skal sies at jeg nesten nettopp er startet i jobb igjen etter permisjonen og det er da det hele eskalerte litt. HI Anonymous poster hash: 95d71...c68
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #16 Skrevet 22. august 2014 Jeg var vel 33 år da jeg fikk kyssesyken, og det tok lang tid før de fant ut hva jeg feilte... Jeg var aldri sengeliggende, men var bare syk, den ene infeksjonen tok liksom den andre den høsten. Var forkjølet hele tiden og hadde både bronkitt og stille lungebetennelse. Ble aldri helt frisk før jeg plutselig var syk igjen. Var hos legen flere ganger på 3 måneder enn jeg hadde vært på de siste 3 årene. Til slutt satt jeg på legekontoret og gråt, var sikker på at jeg hadde en sjelden blodkreft eller noe, for jeg følte at alt var feil i kroppen. Hadde null energi, følte meg helt tappet for krefter, var syk hele tiden og orket ingenting. Jeg var aldri sykemeldt, men presset meg på jobb og sov resten av døgnet. Jeg ba legen sjekke meg for alt fra blodkreft til kyssesyken (helt tilfeldig at jeg sa akkurat det, aner ikke hvor jeg tok det fra). Legen svarte at det er sjelden voksne får kyssesyken, det blir de fleste smittet av og immune for når de er barn. Vel, gikk en snau uke før legen ringte og sa jeg hadde kyssesyken, men at jeg hadde hatt det så lenge at den var på retur. Leverprøver o.l. viste tegn på kyssesyken de også, men han mente det gikk rette veien nå. Jeg var bare glad for å få en diagnose som ikke var dødelig og telefonsamtalen ble avsluttet. Det jeg visste om kyssesyken var at man ikke skal trene for hardt og ikke drikke alkohol, andre hensyn tok jeg ikke for jeg visste ikke bedre. Jeg fortsatte å jobbe mer enn fulltid i en stressende og tung jobb, og enda to måneder senere kollapset jeg helt. Kroppen møtte fullstendig veggen og jeg kom meg omtrent ikke ut av sengen. Igjen satt jeg hos legen og gråt, denne gangen en vikarlege, og hun mente jeg måtte sykemeldes 100% i 2-3 måneder også sakte men sikkert øke på arbeidsmengden igjen. Jeg trodde jo hun var gal, dumme meg trodde jeg var uunværlig på jobb og å være 100% sykemeldt var helt uaktuelt.. Jeg var 50% sykemeldt i 3 uker også var det fullt kjør igjen. Enden på visa? Nå 6-7 år senere makter jeg bare jobbe 40% og har diagnosen ME. Antagelig blir jeg aldri 100% restituert.... Anonymous poster hash: 4107f...2af
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #17 Skrevet 22. august 2014 Huff, verste jeg vet er å være borte fra jobben, men kan ikke risikere å smitte andre. Jeg har følt meg syk de siste 3-4 mnd, og har trodd jeg har vært lav i diverse, men hadde kun litt lite jern. Har også tatt blodprøver for stoffskifte osv for jeg har vært helt utmattet. Aldri har det blitt gjort så lite her i hjemmet som når jeg har hatt siste permisjonen min. Trodde jeg hadde oppdaget kyssesyken (om det er det da) på et tidlig stadie når jeg finner det ut ved å ha vondt i halsen, belegg på mandlene osv? Så da kan vel ikke det forklare utmattelsen min heller? Skal sies at jeg nesten nettopp er startet i jobb igjen etter permisjonen og det er da det hele eskalerte litt. HI Anonymous poster hash: 95d71...c68 Du kan ha hatt det lenge, men at du rett og slett fremdeles er for syk til å jobbe. Tok nærmere et år før jeg fikk diagnosen. Var utslitt hele tiden, fikk ulike "diagnoser" underveis, fikk beskjed om at jeg var forkjølet, hadde influensa, halsbetennelse, lungebetennelse osv.... uten å ha klare symptomer på noe av dette. Så ta det på alvor. Det er bedre at du ev. er hjemme noen få dager for mye nå enn om du faktisk har kyssesyken og risikerer å bli veldig dårlig. Ikke ha dårlig samvittighet. Be om time mandag, og ikke jobb før du har fått svar på prøvene. Anonymous poster hash: 119e4...128
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #18 Skrevet 22. august 2014 Kan jeg gå på mandag da? Legen sa jeg skulle vente en hel uke, men formen er på bånn. Men de ser vel at legen har skrevet en uke og lurer på hvorfor jeg kommer allerede mandag? Var det ikke litt rart at han gav meg pencillin når jeg hadde crp på under 5(!) og han mistenker kyssesyke? HI Anonymous poster hash: 95d71...c68
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #19 Skrevet 22. august 2014 Kan jeg gå på mandag da? Legen sa jeg skulle vente en hel uke, men formen er på bånn. Men de ser vel at legen har skrevet en uke og lurer på hvorfor jeg kommer allerede mandag? Var det ikke litt rart at han gav meg pencillin når jeg hadde crp på under 5(!) og han mistenker kyssesyke? HI Anonymous poster hash: 95d71...c68 Jeg mener det er veldig rart at legen egentlig mente du har kyssesyken og så ga deg antibiotika når crp'en ikke gir indikasjon på at du trenger antibiotika. Det er jo stikk i strid med helsemyndighetenes anbefalinger hva antibiotika gjelder. Virker som om han ga deg antibiotika sån just in case. Men hvis du nå har kyssesyken så skal man jo være forsiktig med å belaste leveren mer enn nødvendig også, så da synes jeg det er rart at han gir deg antibiotika. Hvis formen din ikke kommer seg betraktelig i løpet av helgen så gå til fastlegen din mandag og krev prøver for kyssesyken, få dem gjerne da til å ta leverprøver av deg samtidig. Hvis formen din ikke er betraktelig bedre til mandag så er det jo også helt tydelig at antibiotikaen ikke virker. (Med en crp på under 5 hadde ikke jeg tatt antibiotika. Jeg gjorde det da jeg enda ikke hadde fått diagnosen, og det var ikke bra for min lever - hadde veldig kraftig leverbetennelse. Men siden du har begynt på den så fortsett frem til du har vært hos legen mandag.) Og unngå alkohol frem til du har prøvesvar i tilfelle det er kyssesyken du har. Anonymous poster hash: 119e4...128
Anonym bruker Skrevet 23. august 2014 #20 Skrevet 23. august 2014 Tusen takk for svar alle sammen. Stusset veldig på denne legen. Anonymous poster hash: 95d71...c68
Anonym bruker Skrevet 23. august 2014 #21 Skrevet 23. august 2014 Jeg føler for å droppe pencillinen? Siden crp var under 5 og jeg faktisk har gått på kur siden torsdag nå siden jeg tok tabl jeg hadde hjemme. Og den har hatt 0 effekt til nå, pleier å merke bedring etter 1 dag på kur. Er det dumt? HI Anonymous poster hash: 95d71...c68
Anonym bruker Skrevet 23. august 2014 #22 Skrevet 23. august 2014 Dytt Anonymous poster hash: 95d71...c68
Anonym bruker Skrevet 23. august 2014 #23 Skrevet 23. august 2014 Det anbefales aldri å avslutte en antibiotikakur på egen hånd, siden hvis man har bakterier så kan disse bli resistente. Når det er sagt. Under samme omstendigheter (dvs. at legen egentlig mener du har en annen diagnose og crp var på under 5) så hadde jeg selv avsluttet kuren. Men som sagt, det er ikke det som anbefales. Da jeg fikk kyssesyken og oppsøkte lege for x. antall gang fikk jeg etter noen ganger en antibiotikakur under samme forutsetninger, crp under 5. Legen hevdet jeg hadde en atypisk lungebetennelse, selv om ingenting antydet at jeg hadde lungebetennelse (!). Jeg tok den kuren. Ingen bedring overhodet, heller det motsatte. Tilbake til legen fikk jeg høre at det bare ikke hadde vært riktig type antibiotika, så jeg fikk ny og beskjed om at jeg MÅTTE ta denne. Samme dag som legen omsider tok prøver for å sjekke om det var kyssesyken jeg hadde. Jeg hentet ut antibiotikaen, tok én tablett og bestemte meg så for å følge magefølelsen min, og droppet å ta flere. Viste seg at jeg hadde kyssesyken, og at den siste antibiotikaen jeg hadde fått absolutt ikke skal gis til de med aktivt epstein barr-virus i kroppen... Igjen, det er ikke anbefalt å slutte midt i en antibiotikakur, og det er gode grunner for de anbefalingene. Men du må nesten bare vurdere selv hva du vil gjøre. Anonymous poster hash: 119e4...128
SuperFries Skrevet 23. august 2014 #24 Skrevet 23. august 2014 Jeg ville avsluttet kuren, og reist til legen mandag for en blodprøve på kyssesyken. Antibiotika ved crp > 5 og ingen symptomer fra lunger eller lignende, er bare tøys. Hold deg unna fysisk aktivitet, alkohol og paracetamol. Det ødelegger leveren dersom det er kyssesyken. Og meld deg syk fra jobb. Du kan være smittsom, og det må du ta hensyn til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå