Gå til innhold

Hva skjedde egentlig med meg?

Anbefalte innlegg

For noen dager siden opplevde jeg noe underlig. Det var på kvelden og jeg var veldig sliten etter en mye stress på jobben. Plutselig begynte det å bli litt uklart foran det ene øyet, og bitte små figurer (trekanter og andre geometriske figurer) i utrolig nydelige farger begynte å bukte/sno seg foran en liten del av synsfeltet. Etter hvert økte størrelsen på figurene, og det kom over større del av synsfeltet og ble mer "levende" i bevegelsene sine. Fargene var veldig flotte og bevegelsene bølgende, rolige og skiftende. Jeg kunne se, men strevde med å lese fordi fargespillet opptok en del av synsfeltet, mest på ene øyet.

Jeg tenkte at kanskje øynene mine var blitt overanstrengt og gikk og la meg. Da jeg lukket øyene var det som om det var helt lyst på ene øyet, som om jeg hadde stått ute i solen. Det var faktisk mørkere når jeg åpnet øyene igjen. Samtidig fortsatte fargeshowet når øyene var lukket, virkelig vakkert, men også skummelt. Etter noen minutter tonet det seg ned og ble omsider helt vanlig mørkt sånn som vanlig. Dagen etter føltes det ene øye litt annerledes og en tanke ufokusert, men ikke verre enn at jeg kunne jobbe, lese osv. Nå er det helt som normalt igjen.

Jeg kan legge til at jeg ikke var kvalm, svimmel eller noe. Bitte litt vondt i hode og nakken, men det var nok mest pga stress og slitenhet. Noen som har opplevd noe liknende?

Anonymous poster hash: ed41d...7d3
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144163734-hva-skjedde-egentlig-med-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg har opplevd AKKURAT det samme som deg. Det har skjedd meg ca fire ganger i år,og hvorfor det kommer nå i en alder av 34 år,vet jeg ikke.

Jeg har ikke kunnet knytte det mot noe spesielt,men jeg har fått vondt i hodet etterpå (jeg sliter med migrener og hodepiner)så det kan jo hende at det har vært en slags aura?

Jeg synes det er ekkelt,jeg blir rar i hodet og litt svimmel av alle fargene og av det faktum at jeg ikke ser så godt(man ser jo igjennom alle disse flimrende fargene!)og er overlykkelig når det er over. Jeg synes det er så rart at det vokser seg utover,at det forsvinner i en større og større ring og så plutselig har denne ringen vokst seg ut av øyet og så er hele seansen over.

Kanskje vi skulle gå til lege med det..?

Anonymous poster hash: bbcf0...79e

Det høres ut som en form for aura. Jeg har noe liknende, jeg opplever auraen som fargespill med ringer og en slags snø. Snøen er dotter hvor man kun ser hvitt. Ringene vokser seg utover.

Merkelige greier! Det verste er at etter seansen kommer en dundrende migrene eller spenningshodepine :(

Jeg har vært til utredning og med meg er det "bare" migrene med aura.

Det høres ut som en form for aura. Jeg har noe liknende, jeg opplever auraen som fargespill med ringer og en slags snø. Snøen er dotter hvor man kun ser hvitt. Ringene vokser seg utover.

Merkelige greier! Det verste er at etter seansen kommer en dundrende migrene eller spenningshodepine :(

ja, det er nok sikkert bare aura til meg også.Når jeg tenker meg om så har jeg bestandig fått hodepine etterpå,så da dette skjedde for tredje gangen,tok jeg medisin i forkant,det hjalp iallefall...

Jeg er faktisk (snart) 34 år jeg også! I mitt tilfelle har jeg vel ikke migrene tror jeg. Ikke sånn som kravene til migrene her inne er i hvert fall, men jeg får innimellom veldig vondt i hodet, blir kvalm og lysømfintlig (men ikke type må ligge i fosterstilling eller kaster opp liksom, jeg kan gjøre ting dersom jeg må). Har bare tenkt på det som litt ekstra kraftig hodepine. Hm, lege hadde kanskje vært en ide ja dersom dette kommer flere ganger.

HI

Annonse

Øyemigrene kaller jeg det. Ikke uvanlig å ha. Noen får bare auraen mens andre får vondt i hodet etterpå. Helt ufarlig, men ekkelt når det er der.

Anonymous poster hash: af43d...5e6

Det har jeg aldri hørt om før! Jaja, man lærer stadig noe nytt :) Jeg gikk jo og la meg, så jeg vet ikke jeg skulle fått vondt i hode etterpå siden jeg sovnet ;) Googlet øyemigrene nå, og tja, kanskje. Når jeg husker tilbake fikk jeg faktisk mannen til å ta av seg genseren sin fordi jeg synes den luktet helt merkelig (han merket ikke noe), og det stod der at luktesansen også kunne bli påvirket. Godt å vite at det ikke er noe farlig da!

HI

Jeg er faktisk (snart) 34 år jeg også! I mitt tilfelle har jeg vel ikke migrene tror jeg. Ikke sånn som kravene til migrene her inne er i hvert fall, men jeg får innimellom veldig vondt i hodet, blir kvalm og lysømfintlig (men ikke type må ligge i fosterstilling eller kaster opp liksom, jeg kan gjøre ting dersom jeg må). Har bare tenkt på det som litt ekstra kraftig hodepine. Hm, lege hadde kanskje vært en ide ja dersom dette kommer flere ganger.

HI

Migrene kan være så mangt. Mange ganger har min migrene vært at jeg er kvalm,uvel, lysømfintlig,vondt i hodet og har mer enn nok med meg selv. Man trenger ikke å ligge på et mørkt rom å kaste opp(selv om jeg også har gjort det til tider)

Jeg kjenner meg rett og slett skikkelig bakfull når jeg får migrene, det er liksom som om kroppen min bare slår seg av og ruller seg innover i seg selv,sånn at jeg ikke får til å gi av meg selv overhodet,orker/klarer ikke å snakke en gang.

Jeg har stor hjelp av mirgenemedisin,nesespray som heter Zomig,da slipper jeg å få disse anfallene. Det kan være noe for deg også?Men først må det vel stadfestes at du lider av det (noe det høres ut som i mine ører :o )

Det er stress symptom. Samt burde du ta en tur til øyelegen å sjekke om du kanskje har skjeve hornhinner og variert syn :)

Anonymous poster hash: f85c6...35a

Jeg vet at jeg har skjeve hornhinner og dårlig syn ;) Men det har jeg hatt siden jeg var barn, og dette var helt nytt for meg.

HI

HI

HI

Migrene kan være så mangt. Mange ganger har min migrene vært at jeg er kvalm,uvel, lysømfintlig,vondt i hodet og har mer enn nok med meg selv. Man trenger ikke å ligge på et mørkt rom å kaste opp(selv om jeg også har gjort det til tider)

Jeg kjenner meg rett og slett skikkelig bakfull når jeg får migrene, det er liksom som om kroppen min bare slår seg av og ruller seg innover i seg selv,sånn at jeg ikke får til å gi av meg selv overhodet,orker/klarer ikke å snakke en gang.

Jeg har stor hjelp av mirgenemedisin,nesespray som heter Zomig,da slipper jeg å få disse anfallene. Det kan være noe for deg også?Men først må det vel stadfestes at du lider av det (noe det høres ut som i mine ører :o )

Altså, den sterke hodepinen kommer kanskje en gang annenhver måned toppen, og det er ikke verre enn at jeg (hvis jeg virkelig må) kan f.eks. lage middag, legge ungene osv. Jeg vil helst unngå det, for jeg føler meg veldig uggen og ser nesten stjerner av hodesmerter, men jeg kan fungere. Som regel kommer dette på ettermiddag/kveld når mannen er hjemme, og da kan jeg legge meg nedpå i et mørkt rom i en times tid med noen paracet innabords, og så er det mye bedre, bare litt murring igjen. Jeg tror ikke jeg trenger noe mer medisin, i hvert fall ikke nå. Men får se om jeg får flere slike lysshow ;)

HI

Ehm, sikker på at det ikke bare er de hvite blodlegemene du ser? Jeg har sett sånne dansende flekker hele livet, men først i voksen alder fått forklaringen. Lite hokus pokus igrunn. Prøv å se på en ensfarget bakgrunn og fokuser på samme måte som man gjør når man skal se på sånne 3D-bilder. Lysflekkene beveger seg i jevne mønstre...

Anonymous poster hash: 47832...029

Annonse

Slike ting. Spesielt lysglimt med øyet igjen kan være netthinneløsning.

Viktig å komme seg til legen innen 72 timer.

Anonymous poster hash: db827...cc4

Netthinneløsning er ikke sånn HI beskriver. Da er det et eller flere skarpe lysglimt evt etterfulgt av mange flytende svare flekker (men ikke alltid) ikke en kontinuerlig flimring som hi beskriver.

Ehm, sikker på at det ikke bare er de hvite blodlegemene du ser? Jeg har sett sånne dansende flekker hele livet, men først i voksen alder fått forklaringen. Lite hokus pokus igrunn. Prøv å se på en ensfarget bakgrunn og fokuser på samme måte som man gjør når man skal se på sånne 3D-bilder. Lysflekkene beveger seg i jevne mønstre...

Hvem har gitt deg den forklaringen? Syns det høres veldig rart ut at du skal klare å se de hvite blodcellene. ..

Det er veldig merkelig å lese det du opplevde. Det samme skjedde meg i forrige uke. Beskrivelsen er helt nøyaktig den samme. Det varte i ca 5- 10 min og jeg fikk hodepine eterpå. Har aldri opplevd noe liknende før. Jeg er forresten også 34 år... Dette var ekkelt.

Anonymous poster hash: 4be39...13f

Ok, kanskje ikke verdens mest pålitelige kilde, men la gå :

http://illvit.no/mennesket/hva-er-de-svevende-flekkene-i-oynene

Jeg husker ærlig talt ikke hvem som ga meg den forklaringen, er mange år siden, men det kan ha vært en optiker...

Jeg husker ærlig talt ikke hvem som ga meg den forklaringen, er mange år siden, men det kan ha vært en optiker...

Men dette var ikke sånne lyse flekker eller prikker, det var nesten som å være vitne til et spektakulært show. Hadde det ikke vært for at det var litt skremmende, hadde det var utrolig kult! Det var så utrolig mange farger, former og bevegelse at jeg nesten ble litt betatt av synet også midt oppi det hele, rett og slett vakkert, men helt umulig å beskrive. Så lyse/hvite dansende flekker har jeg opplevd av og til ellers, men dette var noe helt, helt annet.

HI

Det er veldig merkelig å lese det du opplevde. Det samme skjedde meg i forrige uke. Beskrivelsen er helt nøyaktig den samme. Det varte i ca 5- 10 min og jeg fikk hodepine eterpå. Har aldri opplevd noe liknende før. Jeg er forresten også 34 år... Dette var ekkelt.

Anonymous poster hash: 4be39...13f

Hehe, kanskje det er alderen? :P Her varte det mye lenger. Etter en 15-20 minutter gikk jeg og stelte meg og la meg siden jeg tenkte at det sikkert var overanstrengelse av øyet eller noe sånt (det var godt ut på kvelden uansett), så totalt holdt det på i ca 35-40 minutter og ble mer og mer etter hvert fram til jeg hadde lagt meg. Fikk ikke hodepine, men jeg sovnet jo da, så jeg hadde kanskje fått det hvis ikke.

HI

Jeg har aldri hørt den beskrivelsen av det og jeg skjønner ikke hvordan det er mulig. Jeg er ingen øyelege, så kan ikke alt om øyet, men jobber som optiker så kan en del:) Må høre med noen kollegaer om dette og se om jeg kan finne noen andre, mer faglige, kilder. Syns som sagt det høres rart ut, men utrolig hva man kan lære seg helt tilfeldig :)

Og som jeg har skrevet lengre opp, HI, jeg er helt sikker på at du har hatt "øyemigrene", dvs auradelen av migrene, mange har det uten å ha vondt i hodet etterpå. Jeg har hørt mange kunder beskrevet det, i tillegg til at jeg har det selv innimellom (av og til med og av og til uten hodepine).

Hva er aura ?

• 9 år senere...
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Samme opplevde jeg noen måneder etter og ha blitt mamma! Lurer veldig på hva det kom av og har ikke funnet noen eller noe som har opplevd samme. Før nu. 

Anonymkode: 17853...438

Og det måtte du hente opp en ti år gammel tråd for å fortelle? 

Hva er vitsen?

Anonymkode: 47ce6...236

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...