GÃ¥ til innhold

Gravide blir ikke automatisk testet for chlamydia!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser i en annen tråd her st mange tror det. Det anbefales å teste rutinemessig på gravide under 25 år. Er du over 25 år er det ingen automstikk i dette. Bare sånn til opplysning! :-)

Anonymous poster hash: 2018f...82a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Chlamydia" faktisk...   -_-

Anonymous poster hash: 7e7f7...2e5
Skrevet

Jeg var over 30, og jeg ble testet.

Anonymous poster hash: 64791...c6d
Skrevet

Jeg ble ikke testet i noen av svangerskapene.

Anonymous poster hash: a32f4...d01

Skrevet

"Chlamydia" faktisk...   -_-Anonymous poster hash: 7e7f7...2e5

Mikroben som forårsaker klamydia (eller chlamydia om en vil) heter chlamydia trachomatis, så HI tar ikke feil her. Hilsen lege.

Og det er rett som hun sier, det testet ikke automatisk lenger. Det testes på dem under 25 år, eldre testes etter skjønnsmessig vurdering.

Anonymous poster hash: 58ccf...3d6

Skrevet

Jeg ble testet selv om jeg hadde hvert gift i over 10 år når jeg ble gravid med nr to. ( 32år da ) Null sjanse for utroskap el lignende, men ba han teste alt med det samme. Alt var i skjønneste orden :) Så noen leger tester.

Skrevet

De tester, men det er ikke alltid at de informerer om at de tester hvis se ikke finner noe i blodprøvene.

Anonymous poster hash: 07b5d...8ef

Skrevet

De tester, men det er ikke alltid at de informerer om at de tester hvis se ikke finner noe i blodprøvene.

Det er ikke lov å ta blodprøver av pasienter i skjul og ikke informere om dette. Så det er ren løgn. Pasienten skal informeres hva blodet hans/hennes brukes til, og hvilke prøver er blitt tatt.

Anonymous poster hash: ac418...bdb

Skrevet (endret)

Det testes dessuten ikke før chlamydia i blod, men i urin og vaginalsekret. Og dét hadde du merket om de tok! ;)

Endret av mortilknerten
Skrevet

Det testes dessuten ikke før chlamydia i blod, men i urin og vaginalsekret.

Hehe, nemlig. Så anonyms teori om at leger hemmelig tester for klamydia faller på sin egen urimelighet. Det ble ikke tatt noen vaginalprøver av meg med nr 2 og 3, ergo ingen klamydia-testing. Jeg har aldri vært utro, men det har mannen. Han testet seg selvfølgelig etterpå, men ingen testet meg under svangerskap nr 3 som skjedde etter hans utroskap.

Skrevet

Men hvis du hadde bedt om det, så burde de jo ha gjort det. Man blir jo desverre ikke immun bare fordi man runder 25 år :)

Skrevet

"Chlamydia" faktisk... -_-

Anonymous poster hash: 7e7f7...2e5

Eeeeh. Hvordan skriver du det??

Litt flaut å henge ut noen så tar du selv feil?

Anonymous poster hash: 016c1...705

Skrevet

Ser i en annen tråd her st mange tror det. Det anbefales å teste rutinemessig på gravide under 25 år. Er du over 25 år er det ingen automstikk i dette. Bare sånn til opplysning! :-)

Før uke 12 (på første kontroll knyttet til svangerskapet) er det anbefalt at man tar blodprøve og tester for HIV og jern samt underlivsundersøkelse.

Ofte droppes underlivsundersøkelsen da kvinner jevnlig tar dette, risiko for kjønnssykdommer er ofte mye mindre da gravide kvinner ofte er i et stabilt forhold (jeg sa ofte)

Min lege sa hun skulle ta den testen og det nektet jeg ikke på.

Det står skrevet i den brosjyren jeg fikk hos jordmor hvilke tester man bør ta når og hvilke samtaler jordmor/lege bør ta når.

Det er faktisk frivillig å gå til kontroll så ingen er pålagt å ta disse testene.

Det foreligger altså bare anbefalinger på hva man bør teste.

Hvis du ikke fikk tilbud om underlivsundersøkelse så har legen din slurvet.

Anonymous poster hash: 016c1...705

Skrevet

Mikroben som forårsaker klamydia (eller chlamydia om en vil) heter chlamydia trachomatis, så HI tar ikke feil her. Hilsen lege.

Og det er rett som hun sier, det testet ikke automatisk lenger. Det testes på dem under 25 år, eldre testes etter skjønnsmessig vurdering.

Navnet på mikroben staves med ch, men det er feil å stave navnet på sykdommen slik. På norsk staves det "klamydia", "chlamydia" er ikke et lovlig alternativ etter norske staveregler.

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=klamydia&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Anonymous poster hash: 913fa...c11

Skrevet

Mikroben som forårsaker klamydia (eller chlamydia om en vil) heter chlamydia trachomatis, så HI tar ikke feil her. Hilsen lege.Og det er rett som hun sier, det testet ikke automatisk lenger. Det testes på dem under 25 år, eldre testes etter skjønnsmessig vurdering.Anonymous poster hash: 58ccf...3d6

Navnet på mikroben staves med ch, men det er feil å stave navnet på sykdommen slik. På norsk staves det "klamydia", "chlamydia" er ikke et lovlig alternativ etter norske staveregler. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=klamydia&bokmaal=+&ordbok=bokmaal Anonymous poster hash: 913fa...c11

Ikke etter medisinsk terminologi, og den tror jeg trumfer norske staveregler!

Skrevet
Mikroben som forårsaker klamydia (eller chlamydia om en vil) heter chlamydia trachomatis, så HI tar ikke feil her. Hilsen lege.Og det er rett som hun sier, det testet ikke automatisk lenger. Det testes på dem under 25 år, eldre testes etter skjønnsmessig vurdering.Anonymous poster hash: 58ccf...3d6

Navnet på mikroben staves med ch, men det er feil å stave navnet på sykdommen slik. På norsk staves det "klamydia", "chlamydia" er ikke et lovlig alternativ etter norske staveregler. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=klamydia&bokmaal=+&ordbok=bokmaal Anonymous poster hash: 913fa...c11 [/quote

Dessuten er det vel så rett å si at man er testet for mikroben chlamydia som av klamydia (som i kjønnssykdommen).

Skrevet

Navnet på mikroben staves med ch, men det er feil å stave navnet på sykdommen slik. På norsk staves det "klamydia", "chlamydia" er ikke et lovlig alternativ etter norske staveregler. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=klamydia&bokmaal=+&ordbok=bokmaal Anonymous poster hash: 913fa...c11

Ikke etter medisinsk terminologi, og den tror jeg trumfer norske staveregler!

Muligens i legejournaler, der vet jeg ikke hvilken terminologi det er vanlig å benytte. Men når man skriver bokmål, slik HI gjør, er det feil å stave det med ch. Merkelig bruk av utropstegn i svaret ditt. Er dette en konkurranse for deg? 

Anonymous poster hash: 913fa...c11

Skrevet

HI her! Beklager at jeg skrev det sånn da, men vi gjør nå engang det på jobb, så da er jeg vel litt yrkesskadet. Jeg jobber med bl.annet screening av gravide, så tenkte bare å opplyse om at man ikke nødvendigvis blir testet ved svangerskap om man er over 25 år! Hilsen ingeniør ved mikrobiologisk lab :-)

Skrevet

Det er ikke lov å ta blodprøver av pasienter i skjul og ikke informere om dette. Så det er ren løgn. Pasienten skal informeres hva blodet hans/hennes brukes til, og hvilke prøver er blitt tatt.

Hehe, huff. For en uintelligent påstand! Ingen har da vel lov til å sjekke pasienter for ting i skjul, herregud hvilken verden lever du i???

Anonymous poster hash: ad192...060

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...