Gå til innhold

Hva er forskjellen på migrene og hodepine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt migrene siden før puberteten, og det er svært sjelden jeg blir så syk som de over her beskriver.

Det er faktisk bare en gang jeg har hatt så vondt at jeg ble skikkelig redd og kastet opp.

Et migreneanfall starter for meg ofte med synsforstyrrelser (prikker i synsfeltet, eller tunellsyn) og svak hodepine. Kvalmen kommer sigende samtidig med at hodepinen blir sterkere.

Jeg fikser ikke lyd og lys, og må som regel legge meg på et mørkt, kaldt og stille rom, gjerne med en kald klut på panna.

Smerten er pulserende, og blir betraktelig vondere ved den minste anstrengelse, så jeg må ligge helt i ro.

Smerten er trykkende, og det kjennes ut som om hødet er alt for mye blod i hjernen.

Smertene kan være på en side, eller i hele hodet, og stråler ofte ned i nakken, kurven, bakhodet og i verste fall skuldrene og kragebeina.

Paracett og ibux fjerner ikke smerten, men kan virke noe lindrende hvis jeg tar n veldig sterk dose.

Migrenemedisin funker bare hvis jeg tar den tidlig i antallet.

For min del kan vanlig hodepine og begynnende migrene være vanskelig å skille, men hvis antallet tar seg opp er jeg ikke lengre i tvil.

I lange perioder kan jeg være nesten uten anfall, mens i perioder med mye stress, eller i begynnelsen av svangerskapet, kan jeg ha anfall nesten daglig.

Hvis du er usikker på om du har migrene bør du ta deg en tur til legen, og eventuelt be om å få prøve ut en migrenemedisin.

Jeg har aldri tatt eeg. Legen hørte på symptomene og gav meg medisin mot migrene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ulike grader av migrene. Jeg kunne skrevet en bok om emnet. 

Jeg har kronisk migrene, og kronisk tensjonshodepine. Ved kronisk migrene vil det si at jeg har ca 3 anfall i uka. Kronisk tensjonshodepine er tilstede konstant (hos meg altså, ikke alle har det så ille), som en plagsom, dirrende smerte i hodet hvert eneste minutt i døgnet. Av og til forverres tensjonshodepinen, og av og til utvikler det seg til å bli migreneanfall, andre ganger ikke. Ofte klarer jeg ikke skille de to typene hodepinene når det står på som verst. Jeg er slått ut uansett. Jeg har også ofte begge hodepinene samtidig, og det er vel derfor de ofte er vanskelig å skille også.

Migrene er ikke bare hodepine. Det er blant annet magesmerter også. Ryggsmerter har jeg også hatt under migreneanfall. Synsforstyrrelser (aura). Stjerneskudd i sidesynet, dobbeltsyn, blurrete syn, ingen syn i det hele tatt. Hørselen blir mye mer sensitiv. Den minste lyd kan være den høyeste lyd du noen gang har hatt. Å ha klokka i nærheten om man har migreneanfall, er grusomt. Lyssky. Tåler ikke lys. Jeg tåler generelt ikke så mye lys, det trigger migrene voldsomt hos meg, samme gjør varme fra sola/solstek (du kan jo tenke deg hvordan denne sommeren har vært for meg..). Dybdesynet kan falle bort helt eller delvis.

Så har vi kvalmen. Kanskje så ille at man kaster opp, det er ikke noe nytt. Så har vi svimmelheten. Ikke klare å stå oppreist. Svartner for øynene, og ofte har jeg besvimt. 

Jeg blir nummen. Særlig ene siden av kinnet (samme siden hvor smerten sitter), langs kjeven, og nedover halsen. Ene armen blir også nummen, og av og til beina. Det prikker på en underlig måte når man tar på det numne, som om det "sover" (som når beina "sover"). 

Mitt migreneanfall varer ikke så lenge. Det kommer ofte snikende (ikke alltid!), som oftest på ettermiddag/kvelden. Jeg merker det først ved synsforstyrrelse, og litt kvalme. Litt svimmelhet. Så at jeg ikke klarer å spise, maten vil ikke ned (som når man er gravid). Når jeg ikke får ned mat, vet jeg det ikke er mer enn maks en time igjen til jeg er veldig dårlig. Er mannen hjemme, tar han hånd om barnet mens jeg tar meg migrenemedisin, og legger meg nedpå. Jeg har med meg vann og mat på soverommet. Alt er mørkt og stille. Jeg blir svimlere og svimlere. Jeg hyperventilerer av og til for å klare å puste ordentlig. Magen verker, som om man ikke har spist på veldig lenge. Jeg klarer ikke bevege seg, det gjør for vondt. Jeg forsvinner litt, kanskje jeg besvimer, men som oftest sovner jeg (pga de sterke medisinene). Når jeg våkner etter ca to timer, er jeg på bedringens vei. Jeg spiser sakte og forsiktig maten jeg tok med meg, og drikker det jeg klarer. Etter jeg har fått opp blodsukkeret, går det mye fortere å bli fin igjen. Det går ikke helt over, ikke før neste dag, så jeg må være rolig og forsiktig resten av dagen. Ingen brå bevegelser, ingen høye lyder eller sterkt lys. Spise forsiktig, men veldig ofte har jeg enorm appetitt etter et anfall. 

Jeg kunne skrevet mye mer.

Jeg har ikke de verste anfallene. Heldigvis. Men det er ille nok, fordi jeg i det hele tatt har anfall så ofte. Håper dette kunne fortelle deg noe om migrene.

Anonymous poster hash: f6e93...632

Er du i jobb? Jeg har det veldig likt som deg. Hvilke undersøkelder har du gjort?

Jeg er avhengig av nesespray, har prøvd botox i 12 mnd, skal nå innlegges til detox, for å se om det er medikamentelt.

FØR var det rein migrene, ALDRIG tensjon hodepine. MEn nå er det begge deler, er det ikke migrene ligger det vonde lokket der.

Driver med bidevevsmasasje, og mindfullness. Hjelper ikke stort.

Er du i jobb?? Hva sier arbeidsgiver, eller nav, eller nevrologen?

Anonymous poster hash: 66953...503

Skrevet

Du som fikk skrevet ut maxalt - det hjelper ikke for annet enn migrene, så fungerte det (mot vanlig forløp), så er det nok migrene.

Jeg ble undersøkt ved 5 års alder. Tok en ny runde da jeg var noenogtyve for å sjekke. (eeg var det ja - husket ikke bokstavene.

Det var et h da jeg var barn. Det eneste som var å tilby var vanlig smertestillende. Det ble bedre da naproxen kom. Da ble ihvertfall spenningene borte, men like vondt gjorde det.

Det var en lettelse da maxalt kom - den funker!

Imigran fikk jeg noen skumle bivirkninger av.

Anonymous poster hash: 694f1...c0b

Det var meg som fikk skrevet ut maxalt, den fungerer stort sett veldig bra, noe paracet aldri gjorde. Jeg har nå endt opp med forebyggende medisiner i tillegg til maxalt, har nesten aldri kraftige anfall med kvalme og oppkast lenger. Medisiner som fungerer er gull verdt

Anonymous poster hash: 55de9...407

Skrevet

Det finnes ulike grader av migrene. Jeg kunne skrevet en bok om emnet. 

Jeg har kronisk migrene, og kronisk tensjonshodepine. Ved kronisk migrene vil det si at jeg har ca 3 anfall i uka. Kronisk tensjonshodepine er tilstede konstant (hos meg altså, ikke alle har det så ille), som en plagsom, dirrende smerte i hodet hvert eneste minutt i døgnet. Av og til forverres tensjonshodepinen, og av og til utvikler det seg til å bli migreneanfall, andre ganger ikke. Ofte klarer jeg ikke skille de to typene hodepinene når det står på som verst. Jeg er slått ut uansett. Jeg har også ofte begge hodepinene samtidig, og det er vel derfor de ofte er vanskelig å skille også.

Migrene er ikke bare hodepine. Det er blant annet magesmerter også. Ryggsmerter har jeg også hatt under migreneanfall. Synsforstyrrelser (aura). Stjerneskudd i sidesynet, dobbeltsyn, blurrete syn, ingen syn i det hele tatt. Hørselen blir mye mer sensitiv. Den minste lyd kan være den høyeste lyd du noen gang har hatt. Å ha klokka i nærheten om man har migreneanfall, er grusomt. Lyssky. Tåler ikke lys. Jeg tåler generelt ikke så mye lys, det trigger migrene voldsomt hos meg, samme gjør varme fra sola/solstek (du kan jo tenke deg hvordan denne sommeren har vært for meg..). Dybdesynet kan falle bort helt eller delvis.

Så har vi kvalmen. Kanskje så ille at man kaster opp, det er ikke noe nytt. Så har vi svimmelheten. Ikke klare å stå oppreist. Svartner for øynene, og ofte har jeg besvimt. 

Jeg blir nummen. Særlig ene siden av kinnet (samme siden hvor smerten sitter), langs kjeven, og nedover halsen. Ene armen blir også nummen, og av og til beina. Det prikker på en underlig måte når man tar på det numne, som om det "sover" (som når beina "sover"). 

Mitt migreneanfall varer ikke så lenge. Det kommer ofte snikende (ikke alltid!), som oftest på ettermiddag/kvelden. Jeg merker det først ved synsforstyrrelse, og litt kvalme. Litt svimmelhet. Så at jeg ikke klarer å spise, maten vil ikke ned (som når man er gravid). Når jeg ikke får ned mat, vet jeg det ikke er mer enn maks en time igjen til jeg er veldig dårlig. Er mannen hjemme, tar han hånd om barnet mens jeg tar meg migrenemedisin, og legger meg nedpå. Jeg har med meg vann og mat på soverommet. Alt er mørkt og stille. Jeg blir svimlere og svimlere. Jeg hyperventilerer av og til for å klare å puste ordentlig. Magen verker, som om man ikke har spist på veldig lenge. Jeg klarer ikke bevege seg, det gjør for vondt. Jeg forsvinner litt, kanskje jeg besvimer, men som oftest sovner jeg (pga de sterke medisinene). Når jeg våkner etter ca to timer, er jeg på bedringens vei. Jeg spiser sakte og forsiktig maten jeg tok med meg, og drikker det jeg klarer. Etter jeg har fått opp blodsukkeret, går det mye fortere å bli fin igjen. Det går ikke helt over, ikke før neste dag, så jeg må være rolig og forsiktig resten av dagen. Ingen brå bevegelser, ingen høye lyder eller sterkt lys. Spise forsiktig, men veldig ofte har jeg enorm appetitt etter et anfall. 

Jeg kunne skrevet mye mer.

Jeg har ikke de verste anfallene. Heldigvis. Men det er ille nok, fordi jeg i det hele tatt har anfall så ofte. Håper dette kunne fortelle deg noe om migrene.

Er du i jobb? Jeg har det veldig likt som deg. Hvilke undersøkelder har du gjort?

Jeg er avhengig av nesespray, har prøvd botox i 12 mnd, skal nå innlegges til detox, for å se om det er medikamentelt.

FØR var det rein migrene, ALDRIG tensjon hodepine. MEn nå er det begge deler, er det ikke migrene ligger det vonde lokket der.

Driver med bidevevsmasasje, og mindfullness. Hjelper ikke stort.

Er du i jobb?? Hva sier arbeidsgiver, eller nav, eller nevrologen?

Anonymous poster hash: 66953...503

Jeg er ikke i jobb. Jeg har ikke fungert tidligere. Jeg har vært så konstant utslitt, og ingen visste hvorfor. Jeg tenkte ikke på å fortelle om den konstante hodepinen, - migrene diagnosen hadde jeg hatt siden jeg var 12, så det var ikke noe jeg tenkte over. 

Men så fortalte jeg legen om hodepinen i fjor, da den ble ekstra plagsom og jeg ble ekstra sliten etter jeg fikk et barn. Mens andre mødre takler gråting og sutring kjempebra, ble jeg helt slått ut av dette. Så jeg begynte på forebyggende medisiner for migrene (husker ikke hva de heter nå), og jeg har det myyyye bedre. Fremdeles får jeg anfall, fremdeles har jeg konstant hodepine, men det er langt ifra like ille som tidligere. Glemmer jeg pillene en dag eller to, er jeg sikker på at jeg skal dø av smerter, og jeg kan ikke skjønne hvordan jeg har overlevd tidligere... Men jeg var vel bare så vant til det. 

Nevrologen sa ikke så mye - han var bare bekymret over et par småting - (jeg kan ikke stå oppreist med utstrakte armer og lukkede øyne, og ta på nesa mi med venstre hånd. Jeg var også veldig nummen i deler av kroppen da jeg var der - uten å ha migrene, og han strevde med å finne refleksen i den ene foten min). Han syntes det var litt rart jeg ikke klarte skille de to forskjellige hodepinene, og konkluderte vel egentlig med at jeg ofte hadde dem samtidig, og at det var derfor de var vanskelig å skille. To hodepiner i èn, altså. 

Jeg har tatt både CT og EEG (tror det er bokstavene?), men ingenting galt er blitt funnet. 

Jeg har ikke prøvd ut så mye, jeg har bare hatt diagnosen i noen måneder. Den forebyggende medisinen funker sånn ok, så foreløpig har det holdt å ikke gjøre noe mer. Siden anfallene mine varer såpass kort, og på ettermiddag/kveld, tenker jeg at det kan jeg overleve. Anfallene er sjeldnere etter jeg begynte på medisiner, kanskje bare 2-6 ganger i mnd (i rolige perioder). Så lenge jeg ikke stresser, utøver fysisk aktivitet med høyt tempo, utsetter meg for mye lyd og lys, snur meg med brå bevegelser, og ikke snur meg bakover/sitter bak i bil, så holdes hodepinen ofte i sjakk, selv om enkelte dager er verre enn andre. 

Nav vil ha meg ut i jobb nå som jeg er bedre, så nå må jeg gå på noe de kaller arbeidstrening, som foreløpig er et kurs (og det er rolig og ok), og bare tre, korte dager i uka. Men kjenner jeg blir helt utslitt av det, og er usikker på om det er hodepinen som sliter meg ut, eller om det er fordi jeg ikke er vant til å "jobbe". 

Høres ut som du har det verre enn jeg (huff, det unner jeg ingen) - men har du prøvd soneterapi eller akupunktur? Jeg tenkte å prøve det ut i løpet av året, da jeg har hørt mye bra om begge deler. Lykke til med detox!

Skrevet

Jeg har også migrene, men veldig mild. Jeg kan fungere "normal", bare litt mindre effektivt. Den henger sammen med syklusen min- ca.... Jeg har trykk bak øyet. Det er som om noen tar tak i øyeeplet på baksiden og klemmer til. Som regel bare på ene siden, men noen gang på begge. Tette bihuler ved forkjølelse, kan utløse migrene hos meg også...

Fikk også maxalt av legen, min mor har migrene, så hun mente disse hodepinene jeg fikk var det. Nå har jeg migrene så sjelden at en maxalt slår meg helt ut. Nesten så jeg går inn i "koma".. Blir nummen i hele kroppen og helt slapp og fjern. I perioder har jeg det oftere, og da kjenner jeg ingenting annet av maxalt enn at migrenen forsvinner. Nesten skummelt hvor fort man blir"vant" til den...Jeg har sjelden anfall for tiden, da jeg holder på og trene meg opp til halvmarathon igjen. For to år siden gjorde jeg det samme, og hadde ikke et eneste anfall fra jeg begynte oppkjøringa på januar (løpet i september) til november/desember det året.

I år startet oppkjøringa i april/mai. Har brukt maxalt to dager på rad EN gang siden da... Ellers ingenting... Migrenen er mye mer alvorlig hos noen, og da gjerne også mer "uregelmessig",- altså, man kan ikke finne hvorfor den kommer...Men som hos meg altså, stort sett på samme tid i syklus, de gang den kommer. Det er visstnok det som er vanligst, har jeg hørt...Og ja, det er sånn at paracet, ibux eller andre STERKERE smertestillende tar IKKE migrene! Migrenetablettene tar heller ikke unna hodepine som spenningshodepine, eller stresshodepine eller hodepine av for lite drikke mm..

Anonymous poster hash: d4593...57c
Skrevet

Er det vanlig med ekg eller andre undersøkelser for å utrede for migrene?Jeg har migrene. Fastlegen stilte meg noen få spørsmål og ga meg resept på Maxalt. Det var det hele for meg. Er det vanlig, eller det vanlig med mer undersøkelse?

Det er ikke vanlig med mer undersøkelser nei, dersom alle symptomer med"passer". Kun.dersom man usikker, og vil utelukke andre ting, er det nødvendig med undersøkelser. EEG som det snakkes om her, er feks en undersøkelse mtp epilepsi, og kan ikke påvise migrene.

Hilsen lege

Anonymous poster hash: 495b4...628

Skrevet

Etter å ha lest tråden om hun som la ut om migrene på facebook, så lurer jeg på hva er forskjellen på migrene og vanlig hodepine? Hvordan vet man hva som er hva?

Jeg har mye vondt i hodet, ofte med kvalme, men vet ikke om det er migrene lanskje. Hvordan blir man diagnostisert med migrene?

Anonymous poster hash: 55de9...407

Jeg har lurt på det samme. Jeg har også mye vondt i hodet, sterkt pulserende i den ene siden. Blir verre om jeg beveger på hodet, da er det som om hjernen prøver å sprenge seg ut. Men ibux hjelper. Og det skal vel egentlig ikke hjelpe på migrene? Paracet har ingen funksjon, dvs jeg kan av og til kjenne at smertene blir noe mildere, men med ibux går de over.

Jeg har migrene, og paracet har ingen effekt, men Ibux kan ofte hjelpe. Så det kan passe...

Anonymous poster hash: 495b4...628

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...