Gå til innhold

Hva er forskjellen på migrene og hodepine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lest tråden om hun som la ut om migrene på facebook, så lurer jeg på hva er forskjellen på migrene og vanlig hodepine? Hvordan vet man hva som er hva?

Jeg har mye vondt i hodet, ofte med kvalme, men vet ikke om det er migrene lanskje. Hvordan blir man diagnostisert med migrene?

Anonymous poster hash: 55de9...407
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Google.. Migrene er en sykdom.

Anonymous poster hash: 9dee6...66b

Skrevet

Migrene er oftest smerte kun på en side av hodet, med pulserende karakter. I tillegg har man symptomer med kvalme og oppkast, lysskyhet osv.

Anonymous poster hash: 495b4...628

Skrevet

Takk for hjelpsomt svar.............

Skrevet

Jeg har hatt migrene hele livet og kjenner veldig godt forskjell på det og vanlig hodepine. (og dessuten så hjelper jo bare migrenetablettene for migrene og ikke vanlig hodepine)

Migrene for meg begynner som regel med aura (altså synforstyrrelser). Jeg blir veldig "lyssky" (er egentlig det bestandig, men spes når migrenen er på gang. Kvalme og oppkast er vanlig. Jeg var også svært svimmel som barn (rommet suste rundt i vill fart).

Migrene blir testet med (jeg tror det er EKG???) på sykehus - elektroder som festes til hodet mens man blir utsatt for lysglimt osv. - det er helt grusomt når man har migrene og løser fort ut anfall også.

Anonymous poster hash: 694f1...c0b
Skrevet

Har du migrene er du SYK! Har du hodepine, har du "bare" vondt i hodet. Med migrene tåler du ikke lys eller høye lyder. Kan svette som om du er i ferd med å få influensa. Kvalme og oppkast pga. Smerter. Synsforstyrrelser er vanlig. Irritabel. Kan ha migrene jevnlig, f.eks på samme ukedag hver uke, eller ved hver menstruasjon for damer. Står litt mer her:

http://home.online.no/~kneshei/migrene.htm

Anonymous poster hash: 0f707...e3d

Skrevet

For meg har migrenen kommet som anfall. Det har aldri vært tvil om at det er noe annet enn hodepine, og jeg tror de fleste merker forskjellen. Hos meg startet det alltid med lammelser i kroppen. Den ene siden av kroppen ble nummen. Jeg følte meg rar, som i en boble. Jeg kunne høre folk snakket, men jeg skjønte ikke hva de sa. Jeg kunne ha samtaler, men etterpå kunne jeg ikke huske hva som ble sagt. Ofte følte jeg at kroppsdeler, for eksempel armene mine ikke tilhørte meg. Så fikk jeg talevansker. Jeg husket ikke hva ting het, jeg kunne ikke sett sammen setninger. Jeg fikk synsforstyrrelser og ofte klarte jeg ikke se fordi de var så sterke. Det kunne være lysglimt eller sikksakkmønster for øynene. Så kom hodepinen og oppkast, og hodepinen var så intens at jeg nesten ville foretrukket en fødsel. Jeg ble ekstremt lys og lydsky og måtte legge meg på et mørkt rom så fort som mulig. Jeg har tatt våken og søvndeprivert EEG som viste at jeg hadde migrene. Heldigvis er det flere år siden forrige anfall. Jeg savner dem ikke. :P

Anonymous poster hash: 22d81...730
Skrevet

Du vet du har migrene når du har så vondt og er så dårlig at du knapt klarer å ta vare på deg selv. Får jeg anfall når jeg er ute å kjører bil må jeg bare stoppe og legge med ned og vente til medisinen forhåpentligvis virker. Tror hodet skal sprenges, særlig etter oppkast

Anonymous poster hash: 328bb...dd6
Skrevet

Når jeg får migrene anfall så føles det som jeg blir skåret i hodet, men bare ene siden. Jeg blir "myk" i pannen og det stråler skjærende smerter over pannen på samme side som smerten ellers i hodet. Hodet føles tungt, og jeg klarer ikke holde øynene åpne. Kvalmen bølger konstant og jeg kaster opp selv om det ikke er noe i magen. Ved hodepine har jeg press i hele hodet, ikke noe skjæring på ene siden. Jeg er sjelden kvalm og klarer å holde øynene åpne.

Anonymous poster hash: aa9a2...abb
Skrevet

Etter å ha lest tråden om hun som la ut om migrene på facebook, så lurer jeg på hva er forskjellen på migrene og vanlig hodepine? Hvordan vet man hva som er hva?

Jeg har mye vondt i hodet, ofte med kvalme, men vet ikke om det er migrene lanskje. Hvordan blir man diagnostisert med migrene?

Jeg har lurt på det samme. Jeg har også mye vondt i hodet, sterkt pulserende i den ene siden. Blir verre om jeg beveger på hodet, da er det som om hjernen prøver å sprenge seg ut. Men ibux hjelper. Og det skal vel egentlig ikke hjelpe på migrene? Paracet har ingen funksjon, dvs jeg kan av og til kjenne at smertene blir noe mildere, men med ibux går de over.

Skrevet

Vel, har skjønt det er mange nyanser også innenfor migreneaspektet.

Jeg har har hatt mye hodepine i oppveksten. Da er det "bare" vondt i hoder? Tror, i verste fall blir jeg kvalm og må ligge rolig. Migrene heldigvis har jeg sjelden migrene, men ca 3-4 ganger i året siden jeg var 16. Og det er jævlig! Høres sikkert overdrevet ut, men jeg har trodd jeg skulle dø (har også født tre barn, noe jeg ikke synes er i nærheten smertemessig for min del, for å sette det i perspektiv)

Jeg har migrene med aura. Synsforstyrrelser, lammelse i armer og ben, stivner i hendene, kaster opp masse og skjelver. Eneste "behandling" for meg er imigran, paracet og ibux. Et mørkt, kaldt, stille rom. Gud, migrene er grusomt:( føler med de som sliter masse

Anonymous poster hash: 37414...4a3

Skrevet

Jeg har hatt migreneanfall en gang i mitt liv. Da trodde jeg at jeg skulle dø. Sånn helt alvorlig. Har heldigvis ikke hatt det siden, er flere år siden.

Vondt i hodet og vanlig hodepine har jeg fra tid til annen. Tror ikke jeg skal dø da ;)

Gjest meg mamma?
Skrevet

Er det vanlig med ekg eller andre undersøkelser for å utrede for migrene?Jeg har migrene. Fastlegen stilte meg noen få spørsmål og ga meg resept på Maxalt. Det var det hele for meg. Er det vanlig, eller det vanlig med mer undersøkelse?

Skrevet

Er det vanlig med ekg eller andre undersøkelser for å utrede for migrene?Jeg har migrene. Fastlegen stilte meg noen få spørsmål og ga meg resept på Maxalt. Det var det hele for meg. Er det vanlig, eller det vanlig med mer undersøkelse?

Jeg ble undersøkt på sykehuset. Husker ikke hva de gjorde, men nå varte mitt anfall lenge. Og det var et enkelttilfelle

Skrevet

Jeg tror det er vanlig med EEG ja. Ikke EKG, det er en hjerteundesøkelse. ;) 

Gjest meg mamma?
Skrevet

Jeg tror det er vanlig med EEG ja. Ikke EKG, det er en hjerteundesøkelse. ;)

Hehe, mente EEG

Skrevet

Diagnose stilles vanligvis ut i fra klinikk, og man får prøve migrenemedisiner. Dersom en eller flere medisiner virker, får man diagnosen migrene.

Anonymous poster hash: b453a...918

Skrevet

Du som fikk skrevet ut maxalt - det hjelper ikke for annet enn migrene, så fungerte det (mot vanlig forløp), så er det nok migrene.

Jeg ble undersøkt ved 5 års alder. Tok en ny runde da jeg var noenogtyve for å sjekke. (eeg var det ja - husket ikke bokstavene.

Det var et h da jeg var barn. Det eneste som var å tilby var vanlig smertestillende. Det ble bedre da naproxen kom. Da ble ihvertfall spenningene borte, men like vondt gjorde det.

Det var en lettelse da maxalt kom - den funker!

Imigran fikk jeg noen skumle bivirkninger av.

Anonymous poster hash: 694f1...c0b
Skrevet

Har du migrene så er du virkelig ikke i tvil om at det ikek er vanlig hodepine! Det kan ikke sammenlignes en gang.. 

Anonymous poster hash: e0ef1...177
Skrevet

Takk for hjelpsomt svar.............

Det er seriøst mye bedre å google sånt fremfor å spørre synsere her inne. Det kommer opp sikre informasjonskilder som NHI når du googler. Sorry for at jeg kom med et tips, var ikke meningen å informere deg om en tryggere kilde enn anonymforumet når det kommer til sykdommer.

Skrevet

Det finnes ulike grader av migrene. Jeg kunne skrevet en bok om emnet. 

Jeg har kronisk migrene, og kronisk tensjonshodepine. Ved kronisk migrene vil det si at jeg har ca 3 anfall i uka. Kronisk tensjonshodepine er tilstede konstant (hos meg altså, ikke alle har det så ille), som en plagsom, dirrende smerte i hodet hvert eneste minutt i døgnet. Av og til forverres tensjonshodepinen, og av og til utvikler det seg til å bli migreneanfall, andre ganger ikke. Ofte klarer jeg ikke skille de to typene hodepinene når det står på som verst. Jeg er slått ut uansett. Jeg har også ofte begge hodepinene samtidig, og det er vel derfor de ofte er vanskelig å skille også.

Migrene er ikke bare hodepine. Det er blant annet magesmerter også. Ryggsmerter har jeg også hatt under migreneanfall. Synsforstyrrelser (aura). Stjerneskudd i sidesynet, dobbeltsyn, blurrete syn, ingen syn i det hele tatt. Hørselen blir mye mer sensitiv. Den minste lyd kan være den høyeste lyd du noen gang har hatt. Å ha klokka i nærheten om man har migreneanfall, er grusomt. Lyssky. Tåler ikke lys. Jeg tåler generelt ikke så mye lys, det trigger migrene voldsomt hos meg, samme gjør varme fra sola/solstek (du kan jo tenke deg hvordan denne sommeren har vært for meg..). Dybdesynet kan falle bort helt eller delvis.
Så har vi kvalmen. Kanskje så ille at man kaster opp, det er ikke noe nytt. Så har vi svimmelheten. Ikke klare å stå oppreist. Svartner for øynene, og ofte har jeg besvimt. 
Jeg blir nummen. Særlig ene siden av kinnet (samme siden hvor smerten sitter), langs kjeven, og nedover halsen. Ene armen blir også nummen, og av og til beina. Det prikker på en underlig måte når man tar på det numne, som om det "sover" (som når beina "sover"). 

Mitt migreneanfall varer ikke så lenge. Det kommer ofte snikende (ikke alltid!), som oftest på ettermiddag/kvelden. Jeg merker det først ved synsforstyrrelse, og litt kvalme. Litt svimmelhet. Så at jeg ikke klarer å spise, maten vil ikke ned (som når man er gravid). Når jeg ikke får ned mat, vet jeg det ikke er mer enn maks en time igjen til jeg er veldig dårlig. Er mannen hjemme, tar han hånd om barnet mens jeg tar meg migrenemedisin, og legger meg nedpå. Jeg har med meg vann og mat på soverommet. Alt er mørkt og stille. Jeg blir svimlere og svimlere. Jeg hyperventilerer av og til for å klare å puste ordentlig. Magen verker, som om man ikke har spist på veldig lenge. Jeg klarer ikke bevege seg, det gjør for vondt. Jeg forsvinner litt, kanskje jeg besvimer, men som oftest sovner jeg (pga de sterke medisinene). Når jeg våkner etter ca to timer, er jeg på bedringens vei. Jeg spiser sakte og forsiktig maten jeg tok med meg, og drikker det jeg klarer. Etter jeg har fått opp blodsukkeret, går det mye fortere å bli fin igjen. Det går ikke helt over, ikke før neste dag, så jeg må være rolig og forsiktig resten av dagen. Ingen brå bevegelser, ingen høye lyder eller sterkt lys. Spise forsiktig, men veldig ofte har jeg enorm appetitt etter et anfall. 

Jeg kunne skrevet mye mer.
Jeg har ikke de verste anfallene. Heldigvis. Men det er ille nok, fordi jeg i det hele tatt har anfall så ofte. Håper dette kunne fortelle deg noe om migrene.

Anonymous poster hash: f6e93...632
Skrevet

Jeg har ikke migrene veldig ofte, kanskje en gang i året eller så. Og jeg har heller ingen direkte diagnose, har ikke blitt utredet eller brukt medisin mot det iom at det kommer så sjeldent og varer så kort tid (stort sett bare en dag). Men det er absolutt ingen tvil om at det er noe helt annet enn hodepine. 

Det er _verre_ enn den verste hangover, det føles ut som om hodet skal sprenge, det pulserer og dunker, og alle lyder og lys og stimuli er tortur. 

De gangene jeg får det om morgenen, greier jeg ikke engang ringe til jobb for å si at jeg er syk, for jeg greier ikke snakke uten å vri meg i smerte, så jeg bruker opptil en time på å skrive en sms. Skulle jeg være så uheldig å måtte på do, feks, så må jeg gjerne ha ei bøtte framfor meg der jeg sitter, siden anstrengelser får meg til å kaste opp.

Jeg bare takker min skaper for at jeg har det så sjeldent...

Skrevet

Jeg har hatt et migreneanfall i hele mitt liv. Det startet med synsforstyrrelser, så ble jeg nummen i den ene armen og tunga. Etter en stund fikk jeg voldsom hodepine. Var hos lege da jeg var høygravid og ble livredd. Innimellom kan graviditet utløse anfall.

Skrevet

Migrenen for min del forløper som et nærmest "paralyserende" anfall. Jeg er absolutt ikke i stand til å ta vare på barna mine da smerten ofte er så sterk at jeg når en transelignende tilstand (for ikke å snakke om syns- og taleforstyrrelser og voldsom kvalme). HI - du kan forestille deg den verste hodepinen ganger 10 +

det i parentes. For min del er migrene og hodepine (selv de sterkeste) to vidt forskjellige ting - migrenen er UUTHOLDELIG.

Anonymous poster hash: 81f03...6ae

Skrevet

Når du har så vondt at du bare ønsker å dø, og ingen medisiner hjelper... Mitt siste anfall var sånn. Tok til slutt såpass mye smertestillende at jeg faktisk sovnet (ble fysisk slått ut), da er det migrene, og ikke hodepine. Hadde noen tilbudt seg å drepe meg da, så hadde jeg gladelig takket ja.

Anonymous poster hash: 45856...289

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...