Gå til innhold

Når noen sier de er HELSEFAGARBEIDER, hva tenker du da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått helse og sosial på videregående som en del av å få studiekompetansen min. I helsefagarbeiderklassen var det flere "typer" - og førsteåret, for den saks skyld. 

- Dem som garantert bare har fått beskjed fra familien om å hvert fall fullføre et år eller to på vgs (kort oppsummert: sløve elever, som heller vil gjøre alt annet enn å sitte på skolebenken) 

- Dem som kun ville ha en utdanning, og nærmest valgte noe utifra tilfeldigheter. 

- Dem som faktisk vil jobbe med mennesker, få fagbrev innen det faget de vil arbeide i, er flink i jobben sin og stortrives med pasienter og brukere - de brenner for å hjelpe mennesker. 

- Dem velger yrkesfag fremfor allmennfag, for å ha litt ekstra med i sekken, f.eks på vei mot sykepleie-, medisin-, vernepleie- eller andre helseutdanninger. 

- Dem (meg selv inkludert) som kun vil ha studiekompetanse, men heller velger en "alternativ" vei. To år med yrkesfag, der man slipper alle allmennfagene i hele tre år, og tar heller en innspurt det tredje året, og får kompetansebeviset sitt. 

Så, mange som velger den veien uten å sikte mot fagbrev innen helsefag, men ca. 1/3 av dem jeg gikk i klasse med søkte læreplass etter skoleåret. 

Jeg har også hatt praksis på sykehjem, og de som jobber der så absolutt ikke på jobben sin som "bare" helsefagarbeider/hjelpepleier. Jeg synes det var en fin arbeidsplass, med godt samarbeid og en god tone mellom samtlige kolleger, hyggelige pasienter og brukere. Tøffe tak, og det er overhode ingen enkel jobb - men dem som jobber der VIL jobbe der, med mennesker, helse og trivsel hos andre mennesker, og det bør absolutt ikke ses på som lavstatus!

Anonymous poster hash: c91b1...4c5

Og om noen ikke har skjønt det, så var de jeg jobbet sammen med i praksisperiodene mine svært oppegående. Fantastiske folk, som gjør en stor forskjell. Sannsynligheten er stor for at man må forholde seg til helsefagarbeidere i fremtiden, og da er det godt å vite at de som skal ha et stort ansvar for meg oppegående, ansvarlige, flinke og kunnskapsrike mennesker. 

Anonymous poster hash: c91b1...4c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at jeg er veldig glad for at noen vil ha det yrket!

Skrevet

Helsefagarbeidere har fagbrev, det tilsvarer det som tidligere het hjelpepleier. 

Helsefagarbeiderne tar seg vel først og fremst av stell av pasienter på sykehus og pleiehjem.  Det er stort behov for dem, og behovet er sikkert økende.

Jeg har selv lang universitetsutdannelse, men synes det er trist at mange tydeligvis ser ned på mennesker som gjør et viktig og nødvendig arbeid.  Jeg lurer på om de ser tilsvarende ned på "mannejobber" med utdannelse på samme nivå, altså elektrikere, rørleggere osv?     

Skrevet

Tenker at det er flotte mennesker som ønsker å jobbe med hjelpetrengende mennesker av ulike årsaker. Tenker ikke at de ikke kom inn på sykepleien, for det tror jeg mange av dem kunne.

Jobber selv i helsesektoren, og det er nesten uten unntak helsefagarbeidere/hjelpepleiere som er de mest romslige å jobbe med. (Er ikke helsefagarbeider selv, har treårig høyskoleutdannelse)

Anonymous poster hash: 2f588...d1b

Skrevet

Jeg tenker at de er garantert jobb ut livet (i motsetning til alle de med bachelor- og mastergrader som det er gått fullstendig inflasjon i), og at det må være fint å ha en jobb der man er viktig for andre mennesker.

Anonymous poster hash: 36efe...46d
Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Tenker at det er en gruppe av helsearbeidere som er oversett og undervurdert. De trengs virkelig, og ikke minst skulle det ha vært flere av dem på sykehusene (les: hjelpepleierne er en gruppe på sykehusene som nærmest er utryddet dessverre). Er selv lege, og synes de gjør en verdifull og viktig jobb. Å se ned på denne gruppen og å kalle det lavstatusyrke er et resultat av uvitenhet.

Skrevet

Tenker at de har fagbrev, gjør en utrolig viktig jobb, og vi har et veldig stort behov for de, og behovet blir bare større.

Har flere venninner som er det, også vært i den jobben i flere år, de har store kunnskaper om jobben sin. Jeg tar nå vernepleier utdannelse, men får ikke mer kunnskaper enn de, for jeg har foreløpig null erfaring. Så jeg ser opp til de.

Anonymous poster hash: 31e6a...250
Skrevet

Da tenker jeg at de mest sannsynlig jobber på omsorgsenter for gamle eller jobber med psykisk/fysiske utviklingshemmede.

Flott jobb! :)

Helsefagarbeider er vel det som tidligere ble kalt hjelpepleier. ;)

Skrevet

Tenker "så flott at de jobber med noe så viktig som å ta vare på mennesker som trenger det!" Skjønner faktisk ikke hvordan noen kan se på helsearbeider som lavstatus, det er jo de som tar vare på syke og gamle, og sikkert mye mer også! De er faktisk viktige for å få samfunnet til å gå rundt! Har flere venninner som jobber som helsearbeidere, og jeg hadde ikke taklet den jobben, hadde blitt for tøft for meg, spesielt psykisk...

Skrevet

At de tar de tunge stellene, slik at vi sykepleiere kan gjøre andre viktige oppgaver!

Anonymous poster hash: d4744...1a8

Skrevet

At de tar de tunge stellene, slik at vi sykepleiere kan gjøre andre viktige oppgaver!

Tuller du?

Skrevet

Tenker ikke noe om hva andre jobber med. Skal mye til for at jobben er så spennende at det er noe å snakke om uansett. 

Anonymous poster hash: 560d2...f10
Skrevet

At de tar de tunge stellene, slik at vi sykepleiere kan gjøre andre viktige oppgaver! Anonymous poster hash: d4744...1a8

Tuller du?

Nei det gjør jeg ikke! Det er fakta, hvertfall på min arbeidsplass! Sykepleierne tar gjerne ett eller to lette stell, men så er det haugevis med andre arbeidsoppgaver etter det som hjelpepleierne ikke er kvalifisert til!

Skrevet

Da tenker jeg at:

1. De kom ikke inn på allmennfag, stakkars.

eller

2. En litt enkel sjel, som valgte å ta den utdannelsen hun/han kunne på vgs - og det er bra :)

Anonymous poster hash: 4043c...6e7

:balltre:

Anonymous poster hash: 2e219...0aa

Skrevet

Jeg tenker at dere som ser ned på yrket ikke helt har greie på hva det går ut på. Det å være helsefagarbeider betyr ikke at vi tørker syke og/eller eldre etter dobesøk hele dagen. Det er faktisk det jeg gjør minst. Både eldre og syke kan slite mye med psyken, være ensomme eller deprimerte. De har ofte tanker om både det ene og det andre, og da er vi der for å støtte og vise forståelse. Det å ha en hånd å holde i, få en klem eller et stryk over ryggen kan bety så mye for den personen det gjelder. Å vise interesse for det h*n har å si, høre på morsomme historier eller ha en helt vanlig samtale kan være det som løfter dagen deres. Det kan være en stor utfordring å få en deprimert person opp av sengen. Mist like utfordrende er det å møte en dement person i gangen som er på leit etter moren sin. Når det går opp for h*n hva som skjer kan h*n bli urolig, få angst og andre problemer.

I tillegg til dette kommer selvsagt den fysiske hjelpen som å hjelpe de opp av sengen, hjelpe de med å stelle seg om de trenger det, lage middag, hjelpe med å spise, hjelpe på do, stelle sår o.l. Noen nekter å spise og drikke, slik at det blir ekstra utfordringer der. Vi må også ta oss av bekymrede pårørende, de er like viktige å passe på. 

Hvis dette ikke er viktige oppgaver så vet ikke jeg altså! Og jeg vil bare legge til at jeg glatt hadde kommet inn på påbygg med snittkarakter på 5,3. 

Anonymous poster hash: 3bcf8...2ee
Skrevet

Hvordan kan man se ned på helsefagarbeidere? Er ikke det å skyte seg litt i foten?

De fleste vil bli avhengige av de på et eller annet nivå.

Anonymous poster hash: a374f...0d1

Skrevet

Jeg tenker at det er en helt unødvendig utdanning. De kunne like godt bare gått ut i jobb med litt god veiledning der, men jobben de skal gjøre er viktig nok. men at

Anonymous poster hash: 526ef...aa7

Åpenbart at du ikke jobber i helsevesenet. Du har virkelig ikke peiling. Det er en viktig utdanning, og en tøff lærligtid. De skal kunne gjøre vurderinger på egenhånd, og etter instruksjon fra spl og lege. De skal vite ulike faresignal de må rapportere videre. De skal vite hvordan de steller ulike pasientgrupper. Hva som f.eks er spesielt med stell av pasienter med kompresjonsfraktur. Hvordan administrere sondemat. Hvordan tilse at hver enkelt pasient får korrekt ernæring. Osv osv. De er viktige for helsenorge!

Skrevet (endret)

Jeg er helsefagarbeider lærling. Min erfaring er at sykepleierne hadde ikke hatt mye å gjøre hvis det ikke var for helsefagarbeider/ assistenter/osv. Der jeg har jobbet sitter sykepleierne/vernepleierne kun på kontor bortsett fra de få vaktene som er med brukerne. Så det er jo vi som ser brukeren, og det er vi som videreformidlet det vi observerer, slik at sykp og vernpkan kontakte lege osv. Sykepleierne er ikke noe mer viktig, vi er alle like viktig. Men jeg og vet jo at alle ikke forstår det. Men det er jo bare uvitenhet.

Endret av HunMedDeBlå
Skrevet

Jeg er helsefagarbeider og stolt av det! Jeg jobber med funksjonshemmede, som teamleder. Har faktisk vernepleiere under meg (bare for de som tror at det har mye høyere status, vel, ikke alltid det er sånn i praksis).

Jeg elsker jobben min, jeg elsker de små øyeblikkene hvor brukeren gir bekreftelser på at de har det veldig bra, jeg elsker utfordringene, jeg elsker rett og slett alt ved jobben min!

Og hvis noen mener det er et lavstatusyrke, så javel. Hvem skal passe på foreldrene dine når de kommer på sykehjem eller brekker lårhalsen og kommer på sykehus? Hvem tror du passer på barnet ditt om det skulle være funksjonshemmet og etterhvert trenger avlastning eller bolig?

Poenget er at dette er et kjempe viktig yrke. Helsenorge ville ikke gått rundt uten de. Så dere som ser ned på yrket bør virkelig åpne øynene deres og faktisk se på fakta.

Hilsen stolt helsefagarbeider!😊

Anonymous poster hash: 8f5aa...e5d

Skrevet

Jeg er helsefagarbeider lærling. Min erfaring er at sykepleierne hadde ikke hatt mye å gjøre hvis det ikke var for helsefagarbeider/ assistenter/osv. Der jeg har jobbet sitter sykepleierne/vernepleierne kun på kontor bortsett fra de få vaktene som er med brukerne. Så det er jo vi som ser brukeren, og det er vi som videreformidlet det vi observerer, slik at sykp og vernpkan kontakte lege osv. Sykepleierne er ikke noe mer viktig, vi er alle like viktig. Men jeg og vet jo at alle ikke forstår det. Men det er jo bare uvitenhet.

Eh hallo! Fra en sykepleier til en hjelpepleier (lærling) er du så dum i huet at di tror at vi sitter og drikker kaffe på kontoret? Det er rapport og legevisitt med lege, telefonmøter med hjemmesykepleie/sykehus/sykehjem, dokumentasjon og vurderinger ect ect! Og tror du virkelig at det er derfor vi valgte dette yrket? Jeg skulle gjerne hatt mye bedre tid med pasientene men ofte blir det dessverre ikke mye tid til det fordi det er tusen andre ting som må ordnes! Så ikke kom her og tro at vi ikke ønsker bedre pasientkontakt, for det er over hodet ikke tilfelle!

Skrevet

Jeg synes det er beundringsverdig og flott at noen ønsker å arbeide med syke, gamle:)

Er ikke så opptatt av andres yrkesstatus og utdannelsesgrad.

Anonymous poster hash: 7ca06...a6d

Skrevet

Helsefagarbeider er det samme som hjelpepleier og omsorgsarbeider - bare nytt navn.

Jeg har gått linja på vgs, og velger selv å gå videre på høyskole, men jeg er utrolig glad for det jeg lærte mens jeg gikk der. Kommunikasjon, anatomi, sykdomslære osv... Interessant. :)

Dumt det er så lite attraktivt... Dårlig betalt, dumme arbeidstider og for få og små stillinger. Dette er absolutt et av de viktigste yrkene, og samtidig er det veldig givende.

Tommel opp for helsefagarbeidere! :)

Skrevet

Ja.. høres helt rart ut, og kan garantere at de jobber på sykehjem, eldrehjem osv. Flott det altså!

Anonymous poster hash: a5c7e...ec6

så det er lavsstatus å jobbe på sykehjem også?

Anonymous poster hash: 896d3...daa

Ja, selvfølgelig.

Anonymous poster hash: a840a...2e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...