Gå til innhold

Når noen sier de er HELSEFAGARBEIDER, hva tenker du da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det et lavstatusyrke for de som ikke kom inn på sykepleien?

Anonymous poster hash: bf01f...2b5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.. høres helt rart ut, og kan garantere at de jobber på sykehjem, eldrehjem osv. Flott det altså!

Anonymous poster hash: a5c7e...ec6

Skrevet

Da tenker jeg at jeg ikke vet helt hva det er. Vgs-utdanning eller høyere?

Skrevet

Jeg holder på å bli helsefagarbeider nå. Klønete tittel på yrket, men jeg tenker virkelig ikke at det er de som ikke kom inn på sykepleien. Jeg kunne kommet inn om jeg hadde hatt lyst. Av helsefagarbeiderne jeg har møtt er det et bredt spekter, alt fra de veldig dyktige til de som ikke henger helt med selv etter mange år i jobb. Slik er det vel med de fleste yrker og på de fleste arbeidsplasser vil jeg tro. 

Anonymous poster hash: 93b70...a35
Skrevet

Er det et lavstatusyrke for de som ikke kom inn på sykepleien?

Anonymous poster hash: bf01f...2b5

Tenker de fleste sykehjem OG sykehus trenger helsefagarbeidere, så er ikke det flott da..? Fint den dagen du har en kjær person på sykehjem, at det faktisk jobber noen der med relevant utdanning? 

Anonymous poster hash: 104a8...71b

Skrevet

Da tenker jeg at jeg ikke vet helt hva det er. Vgs-utdanning eller høyere?

Vgs.

Skrevet

Ja.. høres helt rart ut, og kan garantere at de jobber på sykehjem, eldrehjem osv. Flott det altså!

Hva høres rart ut? Det er tittelen på yrket. Jeg har aldri søkt sykepleien, så vet ikke om jeg ville kommet inn eller ei. Men trives godt på sykehjem. Og føler at jobben jeg gjør er verdifull og det er kanskje lavstatus, men det bryr jeg meg ikke om.

Anonymous poster hash: a1dd2...fc2

Skrevet

lav utdanning, gått helse og sosial

Anonymous poster hash: e51e4...1dd
Skrevet

Tenker at de er helsefagarbeidere, har fagbrev og jobber med det de liker. Synes ikke noen yrker er "lavstatus" jeg. Man gjør det man må, og tar de jobbene man kan få for å få mat på bordet og et tak over hodet.

Skrevet

Da tenker jeg at:

1. De kom ikke inn på allmennfag, stakkars.

eller

2. En litt enkel sjel, som valgte å ta den utdannelsen hun/han kunne på vgs - og det er bra :)

Anonymous poster hash: 4043c...6e7
Skrevet

Jeg tenker at det er en helt unødvendig utdanning. De kunne like godt bare gått ut i jobb med litt god veiledning der, men jobben de skal gjøre er viktig nok. men at

Anonymous poster hash: 526ef...aa7
Skrevet

Da tenker jeg ok/å ja etc.

Anonymous poster hash: 3d9d4...8db
Skrevet

Jeg tenker at det er en helt unødvendig utdanning. De kunne like godt bare gått ut i jobb med litt god veiledning der, men jobben de skal gjøre er viktig nok. men at

Eeh, atte hva?? Tydelig du ikke aner hva du snakker om!
Skrevet

Det er vel det som tidligere het hjelpepleier og jeg beundrer de som velger den utdanningen.

De har jo fagbrev så det er virkelig ikke noe mer lavstatus enn elektriker og tømrer, i tillegg er det et hardt arbeid som vi er helt avhengig av at noen vil ha. Når jeg besøker min 96 år gamle bestemor på sykehjemmet er jo 90% av de som steller, hjelper, passer på og pleier henne helsefagarbeidere, de er elskverdige herlige mennesker som jeg virkelig ser opp til. 

Anonymous poster hash: ef46d...dac
Skrevet

så det er lavsstatus å jobbe på sykehjem også?

Anonymous poster hash: 896d3...daa

Skrevet

Jeg tenker at det er en helt unødvendig utdanning. De kunne like godt bare gått ut i jobb med litt god veiledning der, men jobben de skal gjøre er viktig nok. men at

Jeg er absolutt ikke enig. Jeg jobber som assistent nå, og jeg merker at jeg mangler kunnskap og kompetanse for å kunne følge opp brukerne godt nok. Jeg kan heller ikke oppdage sykdomstegn på lik måte som de med fagbrev. 

(Forøvrig synd at yrket blir sett ned på. Jeg har gått både allmennfag og studert et år på universitet. Men liker denne jobben godt, og livet førte meg hit).

Skrevet

Det har vel ikke noe med om de kom inn på sykepleie å gjøre. De går det på vg2 og er lærling og fagbrev. Så kan de jo gå videre om de vil.

Anonymous poster hash: 58046...3a0
Skrevet

Har du sett hva de har som pensum? Det er ikke mye der som er relevant for jobben. Det gjelder forøvrig veldig mange utdanninger. Alt for mange går alt for lenge på skolen her i landet. Det er en grusom resurssløsing.

Skrevet

Det er vel det som tidligere het hjelpepleier og jeg beundrer de som velger den utdanningen.

De har jo fagbrev så det er virkelig ikke noe mer lavstatus enn elektriker og tømrer, i tillegg er det et hardt arbeid som vi er helt avhengig av at noen vil ha. Når jeg besøker min 96 år gamle bestemor på sykehjemmet er jo 90% av de som steller, hjelper, passer på og pleier henne helsefagarbeidere, de er elskverdige herlige mennesker som jeg virkelig ser opp til.

Anonymous poster hash: ef46d...dac

Aaaah, hjelpepleier. Det var en mer kjent betegnelse for meg ;-)

Nei, de ser jeg opp til.

Skrevet

Tenker at de jobber på gamlehjem eller på sykehus. Tenker ikke over hva slags utdanning de har eller ikke. Er ikke så opphengt i hva andre driver med.

Anonymous poster hash: 6218b...8c2
Skrevet (endret)

Da tenker jeg at:

1. De kom ikke inn på allmennfag, stakkars.

eller

2. En litt enkel sjel, som valgte å ta den utdannelsen hun/han kunne på vgs - og det er bra :)

Anonymous poster hash: 4043c...6e7

Blir en smule provosert over innlegget ditt! Jeg er utdannet omsorgsarbeider eller helsefagarbeider som det nå heter. Det har ingenting med at jeg ikke kom inn på allmenn, eller det vet jeg ikke for jeg søkte aldri allmenn. Jeg hadde ganske gode karakterer når jeg gikk ut fra ungdomsskolen, så jeg hadde nok kommet inn.

Men jeg var drittlei allmenne fag etter 9 år på grunnskole og kunne aldri tenke meg å gå allmenn. Jeg hadde veldig lyst å arbeide med mennesker, derfor ble det naturlig å søke helse og sosial. Videre ble det omsorgsarbeider istedenfor hjelpepleier pga da fikk jeg gå ut i lære etter VK1, mens hjelpepleiere måtte gå VK2. Etter 2 år i lære, der jeg lærte utrolig mye og jeg hadde fått skikkelig smaken på arbeidslivet, fristet det mye mer å fortsette i jobb enn å sette seg på skolebenken for å ta 3. påbygg (som egentlig var planen) Nå 16 år senere, arbeider jeg fortsatt som onsorgsarbeider. Elsker yrket mitt og elsker jobben min og kunne aldri tenke meg noe annet! Er en stor glede og motivasjonsfaktor å kunne gå på jobb og få lov til å hjelpe mennesker som trenger meg.

Så vennligst ikke kall meg dum eller enkel fordi jeg er helsefagarbeider!

Jeg og alle andre som har denne yrkestittelen er svært viktige i samfunnet. Uten oss hadde aldri eldreomsorgen eksistert en gang! Hvem skulle da tatt seg av besteforeldrene dine, foreldrene dine eller deg selv den dagen dere trenger heldøgnsomsorg?

Endret av Me and my monkey
Skrevet

Jeg har gått helse og sosial på videregående som en del av å få studiekompetansen min. I helsefagarbeiderklassen var det flere "typer" - og førsteåret, for den saks skyld. 

- Dem som garantert bare har fått beskjed fra familien om å hvert fall fullføre et år eller to på vgs (kort oppsummert: sløve elever, som heller vil gjøre alt annet enn å sitte på skolebenken) 

- Dem som kun ville ha en utdanning, og nærmest valgte noe utifra tilfeldigheter. 

- Dem som faktisk vil jobbe med mennesker, få fagbrev innen det faget de vil arbeide i, er flink i jobben sin og stortrives med pasienter og brukere - de brenner for å hjelpe mennesker. 

- Dem velger yrkesfag fremfor allmennfag, for å ha litt ekstra med i sekken, f.eks på vei mot sykepleie-, medisin-, vernepleie- eller andre helseutdanninger. 

- Dem (meg selv inkludert) som kun vil ha studiekompetanse, men heller velger en "alternativ" vei. To år med yrkesfag, der man slipper alle allmennfagene i hele tre år, og tar heller en innspurt det tredje året, og får kompetansebeviset sitt. 

Så, mange som velger den veien uten å sikte mot fagbrev innen helsefag, men ca. 1/3 av dem jeg gikk i klasse med søkte læreplass etter skoleåret. 

Jeg har også hatt praksis på sykehjem, og de som jobber der så absolutt ikke på jobben sin som "bare" helsefagarbeider/hjelpepleier. Jeg synes det var en fin arbeidsplass, med godt samarbeid og en god tone mellom samtlige kolleger, hyggelige pasienter og brukere. Tøffe tak, og det er overhode ingen enkel jobb - men dem som jobber der VIL jobbe der, med mennesker, helse og trivsel hos andre mennesker, og det bør absolutt ikke ses på som lavstatus!

Anonymous poster hash: c91b1...4c5
Skrevet

Det kommer til å bli et stort behov for helsefagarbeidere om noen få år. De som mener det er lavstatus å jobbe med det har så lite omløp at de burde bare være veldig stille..

Skrevet

Helt ærlig:

At de tørker gamlinger i ræva :)

Anonymous poster hash: 42519...5a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...