Gå til innhold

Skjønner ikke hvordan dere klarer dere uten bil... 😥

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at jeg fikk barn har jeg aldri bodd sånn til at jeg hadde klart meg uten bil og nå bor jeg midt i skogen så nå er det så uaktuelt at jeg kunne ha skrevet en bok om det.

Hvordan gjør dere det med eks handling? Er dere innom butikken annenhver dag? Ser for meg at ukeshandling og en liten busstur med ti bæreposer, barnevogn og en sutrete storesøsken ikke akkurat er ukens høgdare.

Hva med fritidsaktiviteter? Tar dere buss/trikk mm dit? Med utstyr? Her i huset trener vi hockey, landhockey, håndball, fotball og ski! Det er MYE utstyr som fraktes til og fra trening, bortekamper to timer unna og ikke minst rekke å hente den ene, levere den andre, delta i dugnad et tredje sted osv.. Hvordan klarer dere det hvis dere er avhengig av å ta buss eller bane for å komme dit?

Jeg bor midt i skogen med nærmeste butikk 10 km unna, det eneste som er i reel gangavstand er skiløyper på vinteren så jeg kjører mye og når jeg handler så handler jeg. Tror kanskje det er deror jeg lurer på hvordan dere klarer dere uten bil, da det er min livslinje. 

Anonymous poster hash: 90a1b...d02

Fortsetter under...

Skrevet

Bor på St.Hanshaugen i Oslo. Har aldri hatt behov for bil :)

Anonymous poster hash: 850dc...c77
Skrevet

Bor på St.Hanshaugen i Oslo. Har aldri hatt behov for bil :)

Anonymous poster hash: 850dc...c77

Jamen!Hvorfor trenger du ikke bil? Handler dere hver dag? Har dere egne eks fotballlag på St.Haugen og eks Nadderud slik at dere slipper å reise langt for å reise på trening? 

Jeg kjenner jeg blir mer og mer bondeknøll for hver minutt her, kanskje jeg skal bytte nick til Budeia..

Anonymous poster hash: 90a1b...d02

Skrevet

Bor på Lambertseter. 500m til nærmeste dagligvarebutikk, 700m til tbanestasjonen. Rett ved er Lambertseter senter med massevis av butikker. Vi har skog et par minutter fra der vi bor. Ingen garasje og dårlige parkeringsmuligheter så er stort sett deilig å ikke ha bil. Sparer jo også SÅ mye penger!

T-banen går hvert kvarter, også på søndager, og er alltid presis og aldri noe tull, i motsetning til de beryktede togene.

Men som vi har en baby har vi begynt å tenke på at neste gang vi flytter vil vi ha bil, det blir nok om 2-3 år :) Omtrent når vi planlegger nummer to! Da blir det å oppgradere til hus, og der er det jo litt greiere å ha bil :D

Anonymous poster hash: b79ad...25d

Skrevet

I Oslo er det veldig god kollektivtransport, mer knotete å kjøre bil om man bor på St. Hanshaugen enn å reise kollektivt!

Anonymous poster hash: b79ad...25d

Skrevet

Vi har bil, mannen har lappen og ikke jeg. Jeg klarer meg, må jeg ha noe tungt, å han ikke er hjemme. Så er det bare å brette opp armene å bite sammen tenne å gå opp de bratte bakkene. Jeg bor ca 5 min fra sentrum. Før bodde vi utenfor byen. Tok barnevognen å gikk 20 min til togstasjonen. 5 min med tog å nye 20 min til byen. Stappet bare varer og sånt under vognen og i vognnettet. Funket fint da vi ikke hadde bil i en periode :)

Anonymous poster hash: cae02...f52

Annonse

Skrevet

Bor i Oslo, og bruker el-sykkel og sykkelvogn til både transport med barn, storhandling etc.

Anonymous poster hash: afb71...f14
Skrevet

Bodde 7 år på Majorstua. Brukte ikke bilen selv om samboer hadde bil. Kun han som brukte den til og fra jobb.

Nå bor vi rett utenfor Oslo og jeg bruker heller aldri bilen.

Er vant med å henge bæreposer med mat på sykkelen. Alle fritidsaktiviteter har foregått i nærområdet. Fotball, turn, svømming osv. Slalåm var det sfo som stod for buss opp til tryvann i sfo tiden.

Alltid hatt gang/sykkelavstand til jobb/skole. En periode måtte jeg bruke buss til jobb. Null problem.

Jeg har hvertfall aldri hatt bruk for bil.

Skal jeg besøke venner og familie i en annen by hiver vi oss på toget vis samboer trenger bilen. Meg, ungen, bikkja og kofferter :)

Anonymous poster hash: 90ead...8be

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Jeg har ikke bil, med vilje. Det tar meg 15 min å gå til butikken. Jeg ukeshandler, bruker sånne knipper (sånn krok nesten) som jeg bærer posene med, går tre fire poser på en sånn, og det er mye lettere å bære. Barna er med, og får hver sin lette pose å bære, stas for de - hjelp for meg :) Barnehage og skole ligger ti min unna til fots, og fritidsaktiviteter er nedi sentrum, ca 20-25 min å gå. Det er ikke vanskelig å få med seg en bag med utstyret. Om sommeren sykler vi, går på vinteren. Ellers er det busser som går hver time om det er alt for kaldt :)

Skrevet

Vi klarer oss ikke uten bil, men vi har jo ikke noe valg, ingen av oss har førerkort og bil. Ja, det er handling hver 2.-3.dag, veldig slitsomt. Kan aldri kjøpe nye møbler eller andre tunge ting, mye bæring. Og nei, man blir ikke i god form av det selvom noen tror det, man ødelegger heller ryggen sin. Og bruker veldig mye ekstra tid sammenlignet med når man har bil.

Anonymous poster hash: 903d1...960

Skrevet

Vi bor midt i sentrum, 15 minutter til togstasjonen hvis vi skal utenbys. Vi er to voksne og et barn, og klarer fint å ukeshandle sånn at vi bærer et par poser hver vi voksne. 

Fritidsaktiviteter er 5-10 minutters gange unna. Eneste aberet er barnehagen, tar 30 minutter å gå dit, men som regel tar vi bussen.

Anonymous poster hash: f5b43...0d7
Skrevet

Jeg har ikke bil, med vilje. Det tar meg 15 min å gå til butikken. Jeg ukeshandler, bruker sånne knipper (sånn krok nesten) som jeg bærer posene med, går tre fire poser på en sånn, og det er mye lettere å bære. Barna er med, og får hver sin lette pose å bære, stas for de - hjelp for meg :) Barnehage og skole ligger ti min unna til fots, og fritidsaktiviteter er nedi sentrum, ca 20-25 min å gå. Det er ikke vanskelig å få med seg en bag med utstyret. Om sommeren sykler vi, går på vinteren. Ellers er det busser som går hver time om det er alt for kaldt :)

Nå ble jeg nysgjerrig! Hva er de knippene du nevner her?

-hilsen billøs som begynner å få veldig lange armer av all bæringen ;)

Anonymous poster hash: 3cfff...186

Skrevet

Nå har vi kjøpt bil da, men vi trenger det egentlig ikke. Var mange år uten bil. Bor sentralt i Oslo og bruker ikke bilen i hverdagen. Vi går, sykler eller bruker t-banen :)

Anonymous poster hash: 305da...a53

Annonse

Skrevet

Vi har bil, men bruker den så og si aldri. Litt bortkastet for vår del. 
Vi bor 2 min unna t-banen på Hovseter. Har barnehage, matbutikk og det meste vi trenger kun et steinkast unna. Det er mye lettere for oss å gå eller bruke t-bane fremfor å dra frem bilen å knote oss frem. Vi har 3 barn (1,2 og 4 år), men det har aldri vært noe problem. Tvillingvogn, bæremeis eller bæresele har vært til stor hjelp for å få barna med på lengre turer :)

Anonymous poster hash: 6c348...e1d
Skrevet

Vi klarer oss ikke uten bil, men vi har jo ikke noe valg, ingen av oss har førerkort og bil. Ja, det er handling hver 2.-3.dag, veldig slitsomt. Kan aldri kjøpe nye møbler eller andre tunge ting, mye bæring. Og nei, man blir ikke i god form av det selvom noen tror det, man ødelegger heller ryggen sin. Og bruker veldig mye ekstra tid sammenlignet med når man har bil.

Anonymous poster hash: 903d1...960

så.. Hvorfor ikke ta lappen???

Anonymous poster hash: b647b...dff

Skrevet

Sykkelvognen er min beste venn;) Tar lett ukeshandelen med den. Storesøster triller lillesøster hjem, mens jeg triller sykkelvogna. Alle fritidsaktiviteter er i nærheten. Å gå i 45 min for å komme en plass er null problem for både barna og jeg. Skulle det være for kaldt tar vi buss/tog.

Men når det er sagt så hadde jeg vurdert bil hvis jeg hadde bodd såpass utpå landet at kollektiv transport var ukjent og nærmeste butikk var i en annen by...

Skrevet

Har nok mye med geografi å gjøre.

I byer er det ofte mer stress å ha bil enn å ikke ha bil. Dyr parkering, slit å finne parkering, kø og kanskje til og med raskere å hive seg på kollektivtransport som har ruter hit og dit hvert minutt hele dagen.

I litt mer grissne strøk kan du være heldig om det i det hele går en buss dit du skal, man har 10km til nærmeste butikk og langt mellom tilbudene av fritidsaktiviteter. Det sier seg da selv at en bil vil være svært praktisk om ikke en nødvendighet for å kunne bo der.

Anonymous poster hash: fc374...928

Skrevet

Vi bor midt i byen og har alt i gangavstand - bruker evt kollektiv el sykkel. Ingen av oss har lappen og begge synes det høres stress ut å bo her med bil. Tre barn. NULL PROBLEM😉 Men - det er vel bare mulig i de store byene her i landet.

Anonymous poster hash: c3a62...458

Skrevet

Jeg har bevisst valgt å bosette meg slik at jeg ikke trenger bil. Men det innebærer at jeg bor i en overpriset leilighet sammenlignet med hva jeg kunne fått et stykke utenfor Oslo. Men det er et bevisst valg for å unngå bilkø og stress, og også med tanke på miljøet. Ikke er det mulig å parkere ved min arbeidsplass heller, og parkeringshus i Oslo sentrum er dyrt.

Bor derfor 100 meter fra t-banen som bruker 15 min til sentrum, det er 500 meter til skolen, 50 meter unna oss ligger barnehagen, 30 meter unna har vi en matbutikk, 200 meter fra en annen. mannen min går til jobben på 10 min, jeg bruker 25 min dør til dør med en 15 minutters t-banetur. Badeplass 10 min unna, skiløyper og turterreng samme. Går til svømming, sykler til fotball, barna går ikke på aktiviteter som ikke er i nærområdet.

Men vi er medlem av Bilkollektivet og bruker bil derfra hvis vi skal besøke svigers en halvtimes kjøretur unna, det ville tatt halvannen time hvis ikke. Bruker også bil til hytteturer og slikt, men har ikke egen hytte, så det blir ikke ofte.

Anonymous poster hash: 3230b...856

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Slike :)

post-856632-10832_thumb.jpg

Skrevet

Genialt

Anonymous poster hash: 5883a...306

Skrevet

Genialt

Anonymous poster hash: 5883a...306

Jeg har også 2 sett med knagger på vogna. De tåler en god del. Får plass til alt det tunge under vogna (brus, hermetikk, frukt,grønt, etc) og de største tingene oppå kalesjen (bleier feks), og har plass til sikkert 6 poser på knaggene tilsammen. Kan jo ikke gå rundt sånn over lang tid, men så handler jeg jo aldri på vei ut heller. Er 150 meter fra butikken til bussen, og 150 meter fra bussen og hjem. De fleste bor jo i nærheten av en butikk.

Det er jo også ekstremt mye billigere med buss med med bil.. 

Eneste jeg skulle ønske jeg hadde bil til, det var å få hentet møbler og andre ting på finn.. 

Kommer nok til å ta lappen en gang, da jeg ønsker å bosette meg enda mer landlig,

Anonymous poster hash: 8e323...292

Skrevet

Vi har forsåvidt bil, men det er bare tull for vår del. Bor i Oslo og som flere sier er det raskere og enklere å bare ta kollektivt. Handler en gang i uken, vi er da to voksne og har en barnevogn som tåler noen poser.

Eneste jeg kan huske vi har brukt bilen på siste månedene er for å kjøpe vaskemaskin. Ville vært mye billigere totalt sett å bare få den levert.

Har barnehagebarn som helt fint kan gå halvannen km hver vei til/fra bhg og ellers stopper bussen ikke så langt unna døren.

Bil er, i vårt tilfelle, bare en stor utgift. Vi har den litt av gammel vane, og sånn i tilfelle en av ungene må på legevakten eller noe skjer.

Anonymous poster hash: 14405...aa7

Skrevet

Er det ingen av dere som f.eks har barn som spiller fotball? Da spilles det jo også bortekamper. Hvordan løser dere dette? Sitter barna på med andre hver gang? Og hva med f.eks felleskjøring til kamper som er lengre unna, der foreldre bytter på rundgang på å frakte barna? Sniker dere unna ansvaret, eller fyller fem barn på kollektiven når det er deres tur? Bare lurer... (Og fotball var bare et eksempel)

Skrevet

Bor i Oslo, har bil, men bruker den veldig sjeldent. Mest i helgene. Butikken er 50 meter unna, bhg er 15 meter unna og jobben sykler jeg til, 2,5 km en vei. Samboer kjører firmabil da. Har ikke begynt med noen aktiviteter på kvelden enda når det gjelder barnet, men fotballbane er 40 meter unna og mye aktiviteter her i nærområdet som man kan gå/sykle til.

Anonymous poster hash: a712d...134

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...