hedgechok Skrevet 18. august 2014 #1 Del Skrevet 18. august 2014 For et par dager siden fikk jeg mensen!!!!!!!!! Og det kjennes ut som det plutselig er mindre melk i brystene..... Gutten min er 7 mnd og det har gått veldig bra med ammingen fram til nå. Han begynte med grøt da han var 4 mnd, spiser grøt 2 ganger, ellers mm. Og han våkner hver 3.time på natta, da er det pupp så sovner han igjen. Men nå får han 2 bryst ofte(det var nok med 1 før!), og når jeg legger han om kvelden, får han begge pupp, så skriker. Han har ikke vilt å ta flaske før. Men siste 2 kveldene tok han flaske. Igår drakk han 40 ml, og i dag 30ml. Og roet seg med en gang etter det. Hva er det? Hvorfor fikk jeg mensen, og melka minka så? Jeg ville så gjerne ammet i hvertfall par mnd til.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #2 Del Skrevet 18. august 2014 Min begynte også å drikke fra begge bryst på den tiden, noe han aldri hadde trengt tidligere. I tillegg kavet han voldsomt med kveldspuppen, men siden han aldri drakk mer enn 20-30 ml flaske fant jeg ut at det ikke var vits å gi det. Begynte heller å amme før grøtmåltidet på kvelden og da fungerte alt supert og det gjør det enda 😊 (Baby er 10 mnd nå) Anonymous poster hash: 530fa...65a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 19. august 2014 #3 Del Skrevet 19. august 2014 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Det er veldig vanlig at produksjonen går litt ned i forbindelse med mensen! Noen merker det rett før, andre i starten, men det er som regel ikke mer enn et par-tre dager. Barnet vil kompensere med å die hyppig, altså ta det som økedøgn, så når påvirkningen fra mensen (litt usikker på akkurat hva det er som påvirker, men det er nok hormonelt) er over så går det veldig fort å få tilbake produksjonen igjen. Det er lurt å unngå å gi tillegg, for da kan det ta lengre tid å øke produksjonen igjen etterpå. 30-40 ml tillegg etter amming er ikke veldig mye for en på 7 mnd. Så lenge du kan er det best å amme hyppig, og å gi begge bryst til hver amming, evt tilby brystet flere ganger pr amming. Jeg regner med du vil merke at du får mer melk igjen i løpet av veldig kort tid, kanskje har du allerede merket det. Slapp av og senk skuldrene, det hjelper også :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hedgechok Skrevet 20. august 2014 Forfatter #4 Del Skrevet 20. august 2014 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Det er veldig vanlig at produksjonen går litt ned i forbindelse med mensen! Noen merker det rett før, andre i starten, men det er som regel ikke mer enn et par-tre dager. Barnet vil kompensere med å die hyppig, altså ta det som økedøgn, så når påvirkningen fra mensen (litt usikker på akkurat hva det er som påvirker, men det er nok hormonelt) er over så går det veldig fort å få tilbake produksjonen igjen. Det er lurt å unngå å gi tillegg, for da kan det ta lengre tid å øke produksjonen igjen etterpå. 30-40 ml tillegg etter amming er ikke veldig mye for en på 7 mnd. Så lenge du kan er det best å amme hyppig, og å gi begge bryst til hver amming, evt tilby brystet flere ganger pr amming. Jeg regner med du vil merke at du får mer melk igjen i løpet av veldig kort tid, kanskje har du allerede merket det. Slapp av og senk skuldrene, det hjelper også :-) Takk for svar! Ja, jeg tror at jeg fikk litt mer melk nå igjen. Jeg har pumpet meg i tilleg også, fikk litt panikk :-) Syns det ville være trist å slutte å amme nå. Men jeg lurer på en annen ting. Vi var hos helsesøster i går, og hun mente at han ikke har behov for melk på natta lenge. Han er 7 mnd, godt i gang med grøt og middagsmaksprøver, og legger godt på seg. Slik at jeg burde avvenne han, så begge kunne sove hele natt. Så sa hun også det at produksjonen går ned automatisk etter 6mnd, siden da er det viktigere med fast føde (pga jern ol). Hva mener du? Burde jeg avvenne? Hvordan gjør jeg det i så fall? Og hvordan opprettholder jeg produksjonen? Ikke at det er krise, jeg er vant til å amme om natten :-) Men så klart det kunne være deilig å selve hele natta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 21. august 2014 #5 Del Skrevet 21. august 2014 Melk skal fremdeles utgjøre hoveddelen av næringsinntaket frem til barnet er ett år. Fra 6 mnd må barna ha fast føde i tillegg til melk, fordi de trenger mer av næringsstoffer som det er mindre av i melk (jern og sink primært). Noen barn har behov for mat om natta til de er to år, andre sover natta gjennom fra de er to måneder. Det er ingen som helst automatikk i at babyer ikke trenger melk om natta bare fordi de har begynt på fast føde, og det finnes ingen god forskning som tilsier at barn får varige søvnforstyrrelser om de får bestemme selv når de skal nattavvennes. De vil selvsagt sove kortere strekk så lenge de ammes, men dersom de nattavvennes før de er klare for det så vil de ofte fortsette med samme søvnmønster uansett - bare at foreldrene må bysse og trøste i stedet for at mor ammer. Og om du synes det er greit å nattamme så er det ingen grunn til å slutte med det dersom barnet vil fortsette. Det er naturligvis ingenting i vegen for å prøve: tilby vann om natta, prøv å la far gå inn i stedet for deg, og se hvordan det går. En baby på 7 mnd kan godt ha fysiologisk behov for nattmaten, og da bør den jo få det. Produksjonen går ned når du ammer mindre, og som regel vil ammingen reduseres når man introduserer fast føde - for den faste føden vil etterhvert erstatte en del av melka (men det er ikke uvanlig at det tar flere måneder før barnet spiser så mye at det merkes, særlig dersom fast føde introduseres lenge før 6 mnd). Det er uansett viktig at barnet spiser nok på dagtid før nattammingen kuttes. Tre fulle porsjoner fast føde pluss minst en halv liter lk (3 gode amminger) er en tommelfingerregel, men det er selvsagt individuelt. Spiser ikkje barnet såpass på dagtid, eller mykje mindre fast føde enn dette, så må det selvsagt få i seg denne næringa på kveld/natt i stedet, og da kan det ikke sove 19-7... Jeg ville feks. overhode ikke satser på at mindre nattmat førte til mer dagmat - for hva er plan B dersom babyen IKKE vil spise mer på dagtid, og man etter en uke finnes ut at dette ikkje går og man må tilbake til nattamming igjen? Ja, man kan øke produksjonen, men det er erfaringsmessig mer slitsomt dess lengre ut i ammeperioden man er - økeperiodene tar lengre tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hedgechok Skrevet 21. august 2014 Forfatter #6 Del Skrevet 21. august 2014 Melk skal fremdeles utgjøre hoveddelen av næringsinntaket frem til barnet er ett år. Fra 6 mnd må barna ha fast føde i tillegg til melk, fordi de trenger mer av næringsstoffer som det er mindre av i melk (jern og sink primært). Noen barn har behov for mat om natta til de er to år, andre sover natta gjennom fra de er to måneder. Det er ingen som helst automatikk i at babyer ikke trenger melk om natta bare fordi de har begynt på fast føde, og det finnes ingen god forskning som tilsier at barn får varige søvnforstyrrelser om de får bestemme selv når de skal nattavvennes. De vil selvsagt sove kortere strekk så lenge de ammes, men dersom de nattavvennes før de er klare for det så vil de ofte fortsette med samme søvnmønster uansett - bare at foreldrene må bysse og trøste i stedet for at mor ammer. Og om du synes det er greit å nattamme så er det ingen grunn til å slutte med det dersom barnet vil fortsette. Det er naturligvis ingenting i vegen for å prøve: tilby vann om natta, prøv å la far gå inn i stedet for deg, og se hvordan det går. En baby på 7 mnd kan godt ha fysiologisk behov for nattmaten, og da bør den jo få det. Produksjonen går ned når du ammer mindre, og som regel vil ammingen reduseres når man introduserer fast føde - for den faste føden vil etterhvert erstatte en del av melka (men det er ikke uvanlig at det tar flere måneder før barnet spiser så mye at det merkes, særlig dersom fast føde introduseres lenge før 6 mnd). Det er uansett viktig at barnet spiser nok på dagtid før nattammingen kuttes. Tre fulle porsjoner fast føde pluss minst en halv liter lk (3 gode amminger) er en tommelfingerregel, men det er selvsagt individuelt. Spiser ikkje barnet såpass på dagtid, eller mykje mindre fast føde enn dette, så må det selvsagt få i seg denne næringa på kveld/natt i stedet, og da kan det ikke sove 19-7... Jeg ville feks. overhode ikke satser på at mindre nattmat førte til mer dagmat - for hva er plan B dersom babyen IKKE vil spise mer på dagtid, og man etter en uke finnes ut at dette ikkje går og man må tilbake til nattamming igjen? Ja, man kan øke produksjonen, men det er erfaringsmessig mer slitsomt dess lengre ut i ammeperioden man er - økeperiodene tar lengre tid. Takk for gode råd :-) Da tenker jeg at jeg skal vente med avvenningen. Skal ikke i jobb før januar, så har litt tid på meg :-) Jeg blir selvfølgelig sliten av å aldri få sove i strek, men det er greit: jeg får kose med den deilige varmeklumpen på natta også :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå