Gå til innhold

Min fødsel! Ikke les hvis du er ømfintlig...

Anbefalte innlegg

Dette var min 5.fødsel, og jeg tenkte litt at det kan ikke skje noe jeg ikke har opplevd før! Eller?

Jeg våknet kl 09:00 den 17.8. Gikk på do, og kjente plutselig at det rant noe ut av meg. Jeg kjente at det ikke var vann, da det var klumper i det... Viste seg å være blod med klumper i. Dette var mye mer enn jeg anså som tegningsblødning, så ringte føden. Skulle ringe de om en time igjen, og sjekke om det fortsatt blødde, og om jeg kunne vekke babyen med mat og saft. Ringe tilbake kl 10:00, og fortalte at jeg fortsatt blødde, friskt og gammelt blod med klumper i. Hadde ikke fått liv i babyen. Jeg spurte om vi kunne få en CTG, og det var ikke noe problem. Kom inn kl 11:00. CTG viste en fornøyd baby, og nå hadde blødningen roet seg til en normal mensblødning. Jeg hadde 3cm åpning, og hadde begynt å få de første riene. De var milde og korte, ca 2 ganger pr 10. min. Vi spurte om vi kunne få gå en tur, og ta en ny sjekk senere, før vi evt dro hjem. Det var ok, og 14:30 var vi tilbake på sjekk. Fortsatt kun 3 cm, men litt kraftigere rier. Siden det var rolig på føden, så besluttet de at vi kunne få legges inn, det var også fortsatt litt usikkert rundt blødningen, da den var større enn en vanlig tegningsblødning. På føden fikk jeg sterkere rier, men kl 18:00 hadde jeg fortsatt kun 3cm åpning, og en ny kraftig blødning. Da ble jeg litt oppgitt og redd. 2 leger konsulterte og tok ul. De lurte på om morkaka kunne ligge i veien, men den gjorde ikke det. De røsket ordentlig nedentil, og sa at nå måtte jeg vise fremgang de neste par timene. Baby hadde det fortsatt fint, og jeg fikk mye kraftigere rier. Bestilte epidural, den kom kl 20:00 og da var jeg kommet opp i 5 cm. Endelig litt fremgang! Epiduralen ble jeg uggen, kvalm og skjelven av. Skikkelig ubehagelig følelse, men den tok riene på den ene siden (!), så jeg klarte å sove en halvtime! Kl 21:30 hadde jeg 7cm og en ny kraftig blødning. De visste fortsatt ikke hvorfor eller hvorfra jeg blødde, men nå ville begge legene være med og ta vannet, for å se om det kunne avslutte fødselen raskt. Siden de ikke visste hvorfor jeg blødde så skulle alle være på alerten i tilfelle vannavgangen ville komplisere noe ( de sa at etter 3 fødsler er det større sjans for at livmoren ikke klarer å stoppe blødning, fordi den da begynner å bli sliten og trett..). I tillegg stod babyen sitt hode fortsatt høyt, så de lurte på hva som ville skje når de tok vannet. Men mens vi venter på at legene skal få tid til å ta en kontrollert vannavgang, så begynner jeg å blø kraftig igjen. Da blir de stressa på føden og jordmor tilkaller den ene legen. Når hun kommer inn, kommer det mer blod, og nå hører jeg hun sier at dette ikke lenger går. Så kjenner jeg at vannet går! Det kommer i en foss, og babyen sin puls faller med en gang. Han hadde blitt sugd ned i bekkenet i en rasende fart, og blitt regelrett sjokkert. Babyen måtte ut med en gang. Det ble fullt av jordmødre inne i rommet. De løftet opp begge bena, la seg på magen min og heldigvis fikk jeg en pressrie for jeg skulle presse babyen ut nå uansett. Jeg fikk ikke lov til å slutte og presse eller ta pause. Babyen skulle ut i et eneste langt, helst kort, press. Jeg tenkte at jeg kommer til å revne herfra til hel...., men visste også at det viktigste var å få babyen ut. Jeg lot det stå til. Mannen hørte at den ene jordmora ropte at de skulle gjøre klar tanga, så han bare sa til meg at nå presser du ut ungen i ett press altså! Jeg ga alt! Så snart de fikk tak i litt av hodet, så begynte de å dra han ut. Det var ingen mulighet for meg å ikke presse på! Han kom ut, helt blå, og uten en lyd. Det føltes som en evighet, og det var helt rolig i rommet. Når skriket kom, så begynte alle å smile og le! Det var så fantastisk, og bebisen var illsint!!

Det var, tross alt, en fin fødsel, men jeg er nå glad for at jeg er ferdig! Fødsler er for uforutsigbare etter min smak!!!

Og tro det eller ei: jeg kom fra det hele uten en liten skramme! Alle var helt sjokkerte, og to jordmødre måtte kontrollere at det virkelig ikke var en rift en gang... Jeg anbefaler jordnøttolje, det skader i hvertfall ikke å prøve! Har funket hver gang for meg!!

Lillegutt kom kl 22:15, 4 dager før termin, veide 3,7kg, var 52cm. Helt perfekt selvfølgelig!!

Jeg ønsker alle her inne en fin-fin fødsel:)

Fortsetter under...

Å jøssenavn! Snakk om dramatikk! Så godt at alt gikk bra:) Jeg venter min 4. i oktober og må innrømme at jeg ble litt skeptisk nå ja… Har jo tenkt som deg at dette kan jeg nå og at alt sikkert går bra…Men en fødsel er alltid uforutsigbar ...

Gratulerer så mye med prinsen og nyt hvert eneste minutt:)

Gratulerer med 5. fødsel, Ticalinda. Jeg følte på meg at du hadde født når du skrev om blødningen i augusttråden, så satt nesten og ventet på oppdatering. Så bra at det gikk fint til slutt, selv om det hørtes i overkant dramatisk ut. Håper dere nå får en rolig og fin barseltid :)

Annonse

Ojoj, godt det gikk bra! Skal ha vårt femte barn i november, og håper ikke det blir like dramatisk som din fødsel. Fant de ut hvor du blødde fra da? Gruer meg litt til fødselen, siden de har fjernet lystgassen som smertelindring der hvor jeg skal føde. Har alltid bare brukt lystgass, da jeg synes den har funket bra. Litt engstelig for epiduralen:-/

Ojoj, godt det gikk bra! Skal ha vårt femte barn i november, og håper ikke det blir like dramatisk som din fødsel. Fant de ut hvor du blødde fra da? Gruer meg litt til fødselen, siden de har fjernet lystgassen som smertelindring der hvor jeg skal føde. Har alltid bare brukt lystgass, da jeg synes den har funket bra. Litt engstelig for epiduralen:-/

Glemte visst å gratulere før jeg postet;-)

GRATULERER så MYE :-)

Det virket veldig dramatisk det du opplevde, men jeg må si jeg faktisk lo litt på slutten. Ikke rart babyen var illsint med den behandlingen :)

Bra det gikk bra med dere begge og gratulerer så mye!

Tusen takk for alle lykkeønskninger fra dere! Vi er nå hjemme igjen, og det er deilig!

"Makemyday": de fant aldri ut hvorfor eller hvorfra jeg blødde. Teorien deres er at enten så hadde jeg en uvanlig kraftig blødning i forbindelse med at livmoren åpnet seg for fødsel, eller at morkaken kan ha begynt å løsne. Morkaken så normal ut når den kom ut, så det er en lite trolig teori.

Når det gjelder smertelindring, så ble jeg like kvalm av lystgass når jeg hadde fødsel mens man enda fikk det, så det er nok bare min måte kroppen reagerer på. Det kan bli en kjempefin opplevelse for deg med epidural, og stort sett klarer man å få slappet litt av etter å ha fått den, og det er jo gull verdt:)

Nå er det amming og såre brystvorter som skal pleies!!!

Tvi-tvi jenter, fødsler er fantastiske, så får man bare prøve å være forberedte på å ta på sparket det som kommer underveis!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...