Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #1 Skrevet 18. august 2014 Hei dere... Etter jeg har lest mye her på nett, snakke med kjente og ukjente så er det mye negativt jeg for høre om dette studiet. Jeg blir veldig forvirret for min magefølelse sier at det noe jeg skal satse på pga det er midt i blinken pga hva jeg liker og hva slags jobb jeg trives med... Jeg har fullført vgs, men strøk på en eksamen. Jeg har udannelse som hudpleier og jobbet som hudpleier i 4 år. Pga små barn passer denne jobben ekstremt dårlig både på arbeidstider og rent økonomisk. Da jeg gikk på hudpleieskolen var jeg en av de få som likte anatomi timene best. Det var vanskelig men, jeg elsket det. Dette ga meg et lys om at jeg burde jobbe med noe innen helsesektroen. Men pga jeg strøk på den ene eksamen på VGS og rett og slett ikke har tid til å studere i mange år så tenke jeg på medisink sekretær. Har høre mye om at de felst på arbeidsmarkedet vil ha autorisert helsesekretærer, men det jeg finner på jobb annonser så er det mange som ikke spesifikerer autorisasjon, og ofte skriver "helsesekretær/medisinsk sekretær". Jeg kan også si at jeg har en god aning i hva denne jobben vil innebære, alt ettersom hvor jeg får jobb. jeg er klar over at noen steder vil det være mest kontorbasert og mye skriving, mens hos andre steder får jeg gjøre litt labrotoriearbeid (ja, på Treider så er lab.arb. en del av pensumet). Som hudpleier er jeg veldig vandt med hektiske arbeidsdager og stress men samtidig så må man beholde den omsorgsdelen overfor sine kunder. Jeg liker rutinebasert jobb, jeg liker å jobbe med mennesker, og har lett for å sette meg i andres sitiasjon, ejg er vandt med å takle mange forskjellige typer personligheter... Er det så dumt å ta dette sstudiet da? Er det totalt borkastet tid og penger? Er det noen der ute som har tatt dette studiet og opplevd at mange i klassen ikke fikk jobb? Og hvis ikke, er det rent pga autorisasjonen de ikke får eller pga andre grunner?? Anonymous poster hash: 3ec73...5e1
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #2 Skrevet 18. august 2014 Jeg har vurdert dette selv. Men veldig skeptisk når man ikke får autorisasjon Anonymous poster hash: bbf5b...1ec
♥Madam Mim♥ Skrevet 18. august 2014 #3 Skrevet 18. august 2014 Helt ærlig så hadde jeg ikke gjort det hvis dere er avhengig av 100% jobb etter endt utdanning. Er selv utdannet autorisert helsesekretær og siden jeg var avhengig av full stilling så var det veldig få jobber og da massevis av søkere. Det er nå 10 år siden jeg ble utdannet og føler jeg kunne kastet den ut av vinduet. Går nå på skole og planen er sykepleier :-)
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #4 Skrevet 18. august 2014 Tror ikke jeg ville valgt Treider, det er mer som en betalingsutgave av vgs enn en fagskole. Kanskje du kan ta studiet et litt mer seriøst sted? Anonymous poster hash: 28da8...a28
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #5 Skrevet 18. august 2014 Jeg er også utdannet og autorisert helsesekretær. Det er vanskelig å få 100 % jobb som helsesekretær. De fleste legekontor krever at du er autorisert, og de fleste skrivestuer medisinsk sekretær. Det er kjedelig å sitte på en skrivestue 5 dager i uka fra 0730-1500! Bare min mening Anonymous poster hash: 93d5f...65f
Taladisa Skrevet 18. august 2014 #6 Skrevet 18. august 2014 Puh...blir oppgitt... kanskje det ikker er så lurt å studere helsesekretær i det heletatt hvis folk mener det er så vanskelig å få jobb...
♥Madam Mim♥ Skrevet 18. august 2014 #7 Skrevet 18. august 2014 Men hvis du har en utdannelse, hvorfor ikke sett deg på skolebenken i 4 år, inkludert påbygging og bli f.eks sykepleier eller vernepleier da? Det er kun ett år lenger på skole og lønnen blir så mye bedre :-)
Gjest Sekretøsa Skrevet 18. august 2014 #8 Skrevet 18. august 2014 Jeg ble tilbudt stilling som helsesekretær 50% fast dagen før siste eksamen. Jobna der i 3 år, men flytta og måtte ha noe nærmere. Fikk da 80% som sekretær i psykiatrien, som jeg etter et år fikk økt til 100%... men jeg tok helsesekretær på voksenopplæring da. Tok helseservice på nki først, og så skole. Hadde helse og sosial fra før. Fikk godskrevet alle almennfag. Tok meg totalt 7 mnd, og jeg fikk autorisasjon
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #9 Skrevet 18. august 2014 Hvorfor tar du ikke bare opp igjen faget du strøk i? Det må jo være det absolutt letteste. Anonymous poster hash: a9833...bb1
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #10 Skrevet 18. august 2014 Ser du får mange negative svar her. For meg var det veldig lett å få jobb som med sekretær. Og det åpnet faktisk veien til det jeg jobber med i dag som er noe helt annet. Er en dyktig, får en alltid jobb! Så brenner du for dette, ville jeg absolutt satset. Vær bare obs på at mange av jobbene er dårlig betalt. Anonymous poster hash: 6e05c...fc7
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #11 Skrevet 18. august 2014 Hvor lett/vanskelig det er å få jobb kommer også an på hvor du bor... Anonymous poster hash: 70328...75e
Taladisa Skrevet 18. august 2014 #12 Skrevet 18. august 2014 Ser du får mange negative svar her. For meg var det veldig lett å få jobb som med sekretær. Og det åpnet faktisk veien til det jeg jobber med i dag som er noe helt annet. Er en dyktig, får en alltid jobb! Så brenner du for dette, ville jeg absolutt satset. Vær bare obs på at mange av jobbene er dårlig betalt. Anonymous poster hash: 6e05c...fc7 Hva er dårlig betalt ? Jeg er utdannet hudpleier og lønna er stort sett basert på provisjon, som er en av grunnen til at jeg rett og slett ikke har lyst til å jobbe som det lenger.
Taladisa Skrevet 18. august 2014 #13 Skrevet 18. august 2014 Hvor lett/vanskelig det er å få jobb kommer også an på hvor du bor... Anonymous poster hash: 70328...75e bor i oslo
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #14 Skrevet 18. august 2014 Ja studiet på Treider har labratorie på planen men alt for få timer til at du får det godkjent til autorisasjon. Studiet kostet ca 52 000.- pluss bøker. Mye penger sjekk heller ut voksenopplæringen og ta studiet over ett år og få autorisasjon. Har selv tatt studiet på Treider og vi klagde mye på de to som hadde opplæring i skriving og dipps. De var mere opptatt av at vi skulle søke jobb hos de (vikarbyrå). Og de som søkte fikk avslag og beskjed om at de var for dårlige på skrivingen. Hun ene gikk ut med A i alle fagene så så dårlig var hun nok ikke. Problem med å få jobb kommer nok litt an på hvor du bor. Nesten alle har fått jobb er vel kun to som ikke har, men hun ene strøk i to fag. Som sagt sjekk ut voksenopplæringen, er bedre og billigere i lengden. Anonymous poster hash: e2b21...37c
Taladisa Skrevet 18. august 2014 #15 Skrevet 18. august 2014 Hvorfor tar du ikke bare opp igjen faget du strøk i? Det må jo være det absolutt letteste. Anonymous poster hash: a9833...bb1 Slik jeg har fått det med meg så eksisterer ikke faget lenger på vgs... og for meg er det veldig vanskelig å lære ting jeg ikke interreserer meg for.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #16 Skrevet 18. august 2014 Hvis du bor i Oslo så sjekk ut voksenopplæringen i Lillestrøm. Anonymous poster hash: e2b21...37c
Taladisa Skrevet 18. august 2014 #17 Skrevet 18. august 2014 Men hvis du har en utdannelse, hvorfor ikke sett deg på skolebenken i 4 år, inkludert påbygging og bli f.eks sykepleier eller vernepleier da? Det er kun ett år lenger på skole og lønnen blir så mye bedre :-) Rett og slett pga jeg og min samboer har lyst til å etablere oss i boligmarkede. vi har lyst på flere barn og det er umulig med bare et soverom. hanvil også studere, og da kan ikke jeg studere i 4år.
Taladisa Skrevet 18. august 2014 #18 Skrevet 18. august 2014 Ja studiet på Treider har labratorie på planen men alt for få timer til at du får det godkjent til autorisasjon. Studiet kostet ca 52 000.- pluss bøker. Mye penger sjekk heller ut voksenopplæringen og ta studiet over ett år og få autorisasjon. Har selv tatt studiet på Treider og vi klagde mye på de to som hadde opplæring i skriving og dipps. De var mere opptatt av at vi skulle søke jobb hos de (vikarbyrå). Og de som søkte fikk avslag og beskjed om at de var for dårlige på skrivingen. Hun ene gikk ut med A i alle fagene så så dårlig var hun nok ikke. Problem med å få jobb kommer nok litt an på hvor du bor. Nesten alle har fått jobb er vel kun to som ikke har, men hun ene strøk i to fag. Som sagt sjekk ut voksenopplæringen, er bedre og billigere i lengden. Anonymous poster hash: e2b21...37c men må man ikke ha fullført VGS for å ta voksenopplæring?
♥Madam Mim♥ Skrevet 18. august 2014 #19 Skrevet 18. august 2014 Men hvis du har en utdannelse, hvorfor ikke sett deg på skolebenken i 4 år, inkludert påbygging og bli f.eks sykepleier eller vernepleier da? Det er kun ett år lenger på skole og lønnen blir så mye bedre :-) Rett og slett pga jeg og min samboer har lyst til å etablere oss i boligmarkede. vi har lyst på flere barn og det er umulig med bare et soverom. hanvil også studere, og da kan ikke jeg studere i 4år. Ok :-) Da er det sikkert et lettere arbeidsmarked der du bor. Her er det veldig vanskelig selv å få vikariater og fast kan mange bare se langt etter. For meg er faktisk disse 4 årene en slags garanti for at om rundt 4/5 år så eier vi hus. Skal jeg satse på å fortsette å søke jobber så kan det fort gå mange år før jeg får en fast jobb og da mye dårligere betalt enn hva jeg nå kommer til å få :-)
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #20 Skrevet 18. august 2014 Ja studiet på Treider har labratorie på planen men alt for få timer til at du får det godkjent til autorisasjon. Studiet kostet ca 52 000.- pluss bøker. Mye penger sjekk heller ut voksenopplæringen og ta studiet over ett år og få autorisasjon. Har selv tatt studiet på Treider og vi klagde mye på de to som hadde opplæring i skriving og dipps. De var mere opptatt av at vi skulle søke jobb hos de (vikarbyrå). Og de som søkte fikk avslag og beskjed om at de var for dårlige på skrivingen. Hun ene gikk ut med A i alle fagene så så dårlig var hun nok ikke. Problem med å få jobb kommer nok litt an på hvor du bor. Nesten alle har fått jobb er vel kun to som ikke har, men hun ene strøk i to fag. Som sagt sjekk ut voksenopplæringen, er bedre og billigere i lengden. Anonymous poster hash: e2b21...37c men må man ikke ha fullført VGS for å ta voksenopplæring? Søk på grunnlag av realkompetanse. Du vet at Treider ikke dekkes av studielån. Anonymous poster hash: e2b21...37c
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #21 Skrevet 18. august 2014 Hvor lett/vanskelig det er å få jobb kommer også an på hvor du bor... Anonymous poster hash: 70328...75e bor i oslo Det er vanskelig å få jobb i Oslo. Vi utlyste en 50% stilling på slutten av året i fjor, og fikk over 150 søkere... Anonymous poster hash: 70328...75e
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #22 Skrevet 18. august 2014 Hvis du ønsker å søke på Treider så gjør du det. Studiet er lett å komme inn på og kombinere med barn, man går ikke fulle uker. Jeg synes vi betalte mye for lite. Læreren i anatomi og medisinske ord og uttrykk var super. Datalæreren også flink, men susehuene vi hadde i skriving og dipps var ikke bra. Hun vi hadde i psykologi var også veldig flink. Anonymous poster hash: e2b21...37c
Taladisa Skrevet 18. august 2014 #23 Skrevet 18. august 2014 Ja studiet på Treider har labratorie på planen men alt for få timer til at du får det godkjent til autorisasjon. Studiet kostet ca 52 000.- pluss bøker. Mye penger sjekk heller ut voksenopplæringen og ta studiet over ett år og få autorisasjon. Har selv tatt studiet på Treider og vi klagde mye på de to som hadde opplæring i skriving og dipps. De var mere opptatt av at vi skulle søke jobb hos de (vikarbyrå). Og de som søkte fikk avslag og beskjed om at de var for dårlige på skrivingen. Hun ene gikk ut med A i alle fagene så så dårlig var hun nok ikke. Problem med å få jobb kommer nok litt an på hvor du bor. Nesten alle har fått jobb er vel kun to som ikke har, men hun ene strøk i to fag. Som sagt sjekk ut voksenopplæringen, er bedre og billigere i lengden. Anonymous poster hash: e2b21...37c men må man ikke ha fullført VGS for å ta voksenopplæring? Søk på grunnlag av realkompetanse. Du vet at Treider ikke dekkes av studielån. Anonymous poster hash: e2b21...37c ja det vet jeg
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #24 Skrevet 18. august 2014 Jeg gikk på utdanningshuset for seks år siden, som nå heter treider. Gikk medisinsk sekretær og var veldig fornøyd med studieopplegget. 100 % jobb (vikariat) fikk jeg uka etter skoleslutt, jobbet 6 mnd i vikariat før jeg fikk fast stilling, 100 %. Hadde faktisk 4 jobbtilbud samtidig da jeg fikk min faste jobb, så kunne velge og vrake. Nå, seks år etter har jeg lyst på mer utdannelse eller kanskje skifte jobb til noe annet innen det samme. Er veldig mye jobbtilbud her jeg bor i Oslo. Jeg jobber på sykehus da. Jeg har intet vondt å si om studiet, og har anbefalt det til andre også Anonymous poster hash: 655be...185
Anonym bruker Skrevet 18. august 2014 #25 Skrevet 18. august 2014 Ser du får mange negative svar her. For meg var det veldig lett å få jobb som med sekretær. Og det åpnet faktisk veien til det jeg jobber med i dag som er noe helt annet. Er en dyktig, får en alltid jobb! Så brenner du for dette, ville jeg absolutt satset. Vær bare obs på at mange av jobbene er dårlig betalt.Anonymous poster hash: 6e05c...fc7 Hva er dårlig betalt ? Jeg er utdannet hudpleier og lønna er stort sett basert på provisjon, som er en av grunnen til at jeg rett og slett ikke har lyst til å jobbe som det lenger.. Nå er det noen år siden jeg jobbet som legesekretær, men i 2009 mener jeg jeg hadde 3 hundre tusen i det private i Oslo. Nå varierer jo lønna også fra sted til sted, men generelt dårlig lønn synes jeg. Anonymous poster hash: 6e05c...fc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå