Gå til innhold

Hvordan lager dere ovnsbakte båtpoteter?

Anbefalte innlegg

Hva bruker dere, olje, smør, ingenting eller annet.

Jeg bbuker stort sett olje, men synes det blir så fettete, og det er jo ikke akkurat sunt. Men hvis jeg ikke bruker olje så blir de jo brente.

Så hva gjør dere, noen med gode tips?

Anonymous poster hash: 6b622...c87

Fortsetter under...

Jeg bruker olje og har ikke tenkt på det som problematisk, men jeg kan tenke meg at kanskje aluminiumsfolie eller bakepapir i bunnen kan gjøre samme nytten? Uten oljen blir det jo dog vanskeligere å få krydder til å feste seg.

Jeg bruker olje og har ikke tenkt på det som problematisk, men jeg kan tenke meg at kanskje aluminiumsfolie eller bakepapir i bunnen kan gjøre samme nytten? Uten oljen blir det jo dog vanskeligere å få krydder til å feste seg.

Takk for svar :) Hva slags olje bruker du?

Norn flere med tips?

Kok potetene litt først, tøm av vannet. Ta lokk på gryta og rist gryta hardt flere ganger. Da blir potetene litt most og fluffy så krydderet fester seg bedre.

Ta over i ildfast form og drypp så vidt en dråpe olje på hver potet! Krydre og steik i ovnen.

Anonymous poster hash: e2cb4...93b

Bruker en t skje olje bare, ellers blir fort kliss. Koker ikke først, men ha lavere varme så svir det seg ikke så lett.

Hvor mange grader og hvor lenge steker du de? Jeg er nok for utålmodig og freser på med varmen. Hi

Annonse

Deler de i båter

Har de i ovnsform i glass

Litt rapsolje over og blander godt med to spiseskjeer

Krydder etter ønske

200 grader i ca. 35-45 min alt etter hvor stekte jeg vil ha de.

Anonymous poster hash: 1088f...711

Kok potetene litt først, tøm av vannet. Ta lokk på gryta og rist gryta hardt flere ganger. Da blir potetene litt most og fluffy så krydderet fester seg bedre.

Ta over i ildfast form og drypp så vidt en dråpe olje på hver potet! Krydre og steik i ovnen.

Anonymous poster hash: e2cb4...93b

Det skal jeg prøve, høres fornuftig ut.

Men hvilken olje bruker dere?

Skreller, deler i båter og har i en bolle med kaldt vann. Lar de ligge i vann litt for å dra ut noe av stivelsen, da blir de sprøere i ovnen.

Heller av vannet og heller litt olivenolje i bollen isteden. Rører rundt så alle potetene får olje på seg før jeg løfter de over i bakepapirkledd langpanne med hullsleiva så minst mulig olje følger med.

Krydrer godt med urtekrydder og litt salt, steker de på 225 grader varmluft til de er sprø utenpå og møre inni.

Anonymous poster hash: 40201...f36

Deler de i båter

Har de i ovnsform i glass

Litt rapsolje over og blander godt med to spiseskjeer

Krydder etter ønske

200 grader i ca. 35-45 min alt etter hvor stekte jeg vil ha de.

Anonymous poster hash: 1088f...711

Akkurat sånn gjør jeg det og :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...