Gå til innhold

Hest og Graviditet? Hva med å bruke nesespray?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har to spørsmål her, forsåvidt helt forskjellige spørsmål.

1. Jeg sliter sykt med vondt i ryggen å kvalme (9+6), fra jeg står opp til jeg legger meg. I tillegg til den svangerskapskvalmen, så ble jeg syk. Jeg er stapp tett, og har brukt nesespray en stund.. Er det skadelig?

2. Har lest utroolig mye om hest og graviditet. At det ikke er farlig, så lenge du kjenner hesten du rir, eller stoler 100% på den.

Jeg har nettopp begynt å ri igjen, på en islandshest. Jeg kjenner ikke til hesten, bare blitt fortalt at den er veldig snill og ha med å gjøre. Jeg har ridd den litt nå, hatt den i gallopp og trav. Jeg tenker å ri rolig, men må jo ha det litt gøy også på tur!

Med tanke på at jeg ikke kjenner hesten, så burde jeg vel ikke ridd henne. Men alikavell så tar jeg sjangsen, fordi jeg vet at jeg kan med hester. Fordi jeg kan ri.

Er det noe gale i det?

Anonymous poster hash: a3ac9...419

Fortsetter under...

Hei!

Har to spørsmål her, forsåvidt helt

forskjellige spørsmål.

1. Jeg sliter sykt med vondt i ryggen å

kvalme (9+6), fra jeg står opp til jeg legger meg. I tillegg til den svangerskapskvalmen, så ble jeg syk. Jeg

er stapp tett, og har brukt nesespray en stund.. Er det skadelig?

2. Har lest utroolig mye om hest og

graviditet. At det ikke er farlig, så lenge du kjenner hesten du rir, eller stoler 100% på den.

Jeg har nettopp begynt å ri igjen, på en

islandshest. Jeg kjenner ikke til hesten, bare blitt fortalt at den er veldig snill og ha med å gjøre. Jeg har ridd den litt nå, hatt

den i gallopp og trav. Jeg tenker å ri rolig, men må jo ha det litt gøy også på tur!

Med tanke på at jeg ikke kjenner hesten,

så burde jeg vel ikke ridd henne. Men alikavell så tar jeg sjangsen, fordi jeg vet

at jeg kan med hester. Fordi jeg kan ri.

Er det noe gale i det?

Anonymous poster hash:

a3ac9...419

Jeg rei helt til 1

Uke før. Men nå hadde jeg ridd hver dag i 5 år sies jo at du skal leve som du pleier.

Men ikke begynn å trene tungt om du ikke har gjort det tidligere. Man kan aldri stole 100 prosent på et

Dyr uansett.. Men jeg ville bestemt selv:)!

Anonymous poster hash: 35894...794

Hei!

Har to spørsmål her, forsåvidt helt forskjellige spørsmål.

1. Jeg sliter sykt med vondt i ryggen å kvalme (9+6), fra jeg står opp til jeg legger meg. I tillegg til den svangerskapskvalmen, så ble jeg syk. Jeg er stapp tett, og har brukt nesespray en stund.. Er det skadelig?

Anonymous poster hash: a3ac9...419

Angående nesespray anbefaler jeg deg å lete opp merket du bruker på Felleskatalogen (www.felleskatalogen.no), og lese hva som står om graviditet. Når jeg var tett fikk jeg beskjed på apoteket at jeg ikke kunne bruke noen nesesprayer, kun en saltvannsspray (som ikke hjalp noe særlig..), men i følge Felleskatalogen kan Rhinox brukes :)

Annonse

Hehe, anngående nesespray så er det virkelig ikke så farlig som mange skal ha det til :) Jeg er i uke 32+2, og har brukt nesespray HELE svangerskapet, flere ganger daglig, og jeg har ei perfekt krabat i magen :)

Det kan du ikke vite. 

Anonymous poster hash: 578fd...9de

Jeg var på apoteket og spurte etter nesespray til gravide, og fikk beskjed om at jeg kunne bruke Zymelin (tror jeg den het). Måtte passe på å ikke overstige dagsdosene og holde meg til tidsbegrensningen.

Nå har jeg ikke klart det siste, for jeg var ikke forkjølet, jeg hadde tette slimhinner, og dette har fortsatt. Bruker riktignok bare om natten, får heller være tett om dagen.

Kan jeg da vel! Man får da svangerskapsoppfølging! Ultralyd og bevegelse gir deg da en viss pekepinn på om alt er bra eller ikke! Når legen sier at hun har det helt perfekt velger jeg å høre på legen, og ikke spekulasjoner. 

Ingen grunn til å bli hysteriske her eller hva... Jeg skulle bare svare til trådstarter at JEG ikke mener det er noe farlig, ettersom jeg har snakket med min lege om det. 

Jeg må forsåvidt også få si at jeg syns det er dårlig og komme med slike utsagn om at jeg ikke kan vite om min datter har det bra i magen min eller ikke. Det er sårende, og utrolig lite gjennomtenkt, Hvordan hadde du følt deg om jeg påpekte at du ikke kunne vite om han/hun i magen din hadde det bra? 

Endret av Embla93

Jeg fikk streng beskjed fra legen min forrige svangerskap å slutte umiddelbart med nesespray.. Man må "bare" pine seg gjennom 2-4 dager med tett nese så funket iallfall min nese igjen.. 

Konstant bruk av nesespray gjør at slimhinnene tuller seg til og gjør deg tettere i nesen.. 

Så jeg ville sluttet, vet det er lettere sagt enn gjort for har vært avhengig av det før, men lykke til :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...