Gå til innhold

huseier sa opp leiekontrakten min kl 03.00 i natt på grunn av....

Anbefalte innlegg

Skrevet

At jeg på mandag la ut en annonse der jeg søker etter leilighet. Så da fikk jeg melding i natt om at jeg var kasta ut...!!! Er det ikke lov og se etter større leiligheter mens man har en leiekontrakt? jeg vil mene det er for dårlig grunnlag til og kaste meg og min sønns på 6 år som begynner på skolen i nærheten til fredag..

Anonymous poster hash: 5b5bc...bb1

Fortsetter under...

Skrevet

Nei det har han ikke lov til. Han har oppsigelsestid akkurat som deg. Vel og merke om dere har en kontrakt, noe jeg regner med dere har?

Skrevet

Vi har kontrakt og han sier at jeg skal være ute innen 1. Desember. Altså etter oppsigelsestid. . Men.. er dette grunnlag nok til og kaste meg ut. På grunn av at jeg la ut enn annonse på Facebook om at jeg søker tips om ledig leilighet.

Jeg har til og med forskuddsskatt 3 måneders husleie på 21 000 kr som enda har 2 måneder igjen. Igjen så betaler det Gjør jeg. Jeg har ikke ødelagt noe i leiligheten . Jeg har til og med måtte kjøpt inn ny vaske kran selv og for å unngå vannskader på grunn av en lekkasje som har vert siden jeg flyttet inn i mai..

Skrevet

Vi har kontrakt og han sier at jeg skal være ute innen 1. Desember. Altså etter oppsigelsestid. . Men.. er dette grunnlag nok til og kaste meg ut. På grunn av at jeg la ut enn annonse på Facebook om at jeg søker tips om ledig leilighet.

Jeg har til og med forskuddsskatt 3 måneders husleie på 21 000 kr som enda har 2 måneder igjen. Igjen så betaler det Gjør jeg. Jeg har ikke ødelagt noe i leiligheten . Jeg har til og med måtte kjøpt inn ny vaske kran selv og for å unngå vannskader på grunn av en lekkasje som har vert siden jeg flyttet inn i mai..

Gjest Antarctica
Skrevet

Han kan si opp leieforholdet på samme betingelser som du. Det trengs ingen begrunnelse. Mht pengene dine så er det litt ulike regler om det gjelder depositum eller forskudd.

Skrevet

Jo utleie skal skrive en skriftlig oppsigelse via brev, helst rekommandert. Huseier plikter også å gi grunnlag for oppsigelse slik at jeg får rett til og klage på oppsigelsen.

Annonse

Skrevet

Er du kastet ut eller må du være ute innen 1. desember? Det er stor forskjell!

Anonymous poster hash: e8745...ef2

Skrevet

Slik lyder tekstmeldingen fra utleier.!

Med henblikk på hva jeg i dag leser på fb.sier jeg opp din kontrakt. Du må være ute 1. Desember,

Skrevet

Han har sagt opp kontrakten og du har tre og en halv måned på å finne deg noe annet.

Når du skriver at du er kastet ut og at sønnen din skal begynne på skole høres det ut som om han hev deg ut i natt og skiftet lås.

Han kastet deg ikke ut, men sa opp kontrakten med deg.

Anonymous poster hash: e8745...ef2

Skrevet

Ja vel. Greit han har sagt meg opp. Men på ugyldig grunnlag

Skrevet

Hvis kontrakten din går ut den 1. desember, er det lite du kan gjøre, da han på dette vis har opplyst deg om at han ikke kommer til å fornye kontrakt med deg. 

Men om kontraktens varighet er lengre enn til 1. desember, er ikke dette en gyldig grunn til å heve leiekontrakten med deg.

Anonymous poster hash: 04850...395
Skrevet

Kontrakten min går ut 1. Mai

Annonse

Skrevet

Han skal ha gyldig grunn for å seie deg opp. Du har høve til å klage på oppseiinga og grunngi det med ugyldig grunn.

Skrevet

Da har du retten på din side, og det er lite han kan gjøre, annet enn å ikke fornye den når kontrakten går ut 1. mai.

Anonymous poster hash: 04850...395
Skrevet

Han kan si opp leieforholdet på samme betingelser som du. Det trengs ingen begrunnelse. Mht pengene dine så er det litt ulike regler om det gjelder depositum eller forskudd.

Tull. Huseier kan kun si opp leieforholdet hvis man har misligholdt leiekontrakten eller skal bruke det han leier ut selv. Lær deg reglene før du slenger ut noe her, håper ikke du leier ut!!!
Skrevet

Forslag til svar-sms:

"Det vises til husleieloven § 9-7. Frem til det foreligger formriktig oppsigelse hvor det er anført en gyldig oppsigelsesgrunn, anser jeg leieforholdet som løpende. mvh"

Anonymous poster hash: 5ea2c...e31
Skrevet

Tull. Huseier kan kun si opp leieforholdet hvis man har misligholdt leiekontrakten eller skal bruke det han leier ut selv. Lær deg reglene før du slenger ut noe her, håper ikke du leier ut!!!

HELT enig med deg! Det er faktisk ganske ille å slenge ut skråsikre påstander til en HI som er i en vanskelig situasjon og trenger hjelp. Hva om ingen andre hadde sett dette, og HI hadde lagt til grunn  Pashla sitt svar? Da ville hun stått uten bolig fom 1. desember.

Gjest Antarctica
Skrevet

HELT enig med deg! Det er faktisk ganske ille å slenge ut skråsikre påstander til en HI som er i en vanskelig situasjon og trenger hjelp. Hva om ingen andre hadde sett dette, og HI hadde lagt til grunn  Pashla sitt svar? Da ville hun stått uten bolig fom 1. desember. Anonymous poster hash: 5ea2c...e31

Han har vel uansett en dårlig sak når han kun sender oppsigelse på sms. Men han kan jo når som helst omformulere den til å gjelde at han skal bruke arealet selv, og da er situasjonen endra...

(Og en stor katastrofe er det vel heller ikke om HI får et feil svar, det dreier seg da om nesten 4 måneder til å finne noe nytt.)

Skrevet

HELT enig med deg! Det er faktisk ganske ille å slenge ut skråsikre påstander til en HI som er i en vanskelig situasjon og trenger hjelp. Hva om ingen andre hadde sett dette, og HI hadde lagt til grunn  Pashla sitt svar? Da ville hun stått uten bolig fom 1. desember. Anonymous poster hash: 5ea2c...e31

Han har vel uansett en dårlig sak når han kun sender oppsigelse på sms. Men han kan jo når som helst omformulere den til å gjelde at han skal bruke arealet selv, og da er situasjonen endra...

(Og en stor katastrofe er det vel heller ikke om HI får et feil svar, det dreier seg da om nesten 4 måneder til å finne noe nytt.)

I så fall kan han ikke leie ut leiligheten på nytt etterpå. Da kan HI gå til sak, og utleier bli dømt til å betale erstatning.

Skrevet

Men uansett hi så høres ikke dette ut som en huseier det er ok og bo hos, hadde jeg vært deg så hadde jeg funnet meg noe i samme skolekrets og flyttet!

Skrevet

Det stemmer ikke. Han kan ikke si opp leieforholdet uten grunn. Mislighold eller at han ikke lenger skal leie ut er vanlige grunner. Om han begrunner med at han ikke skal leie ut kan han heller ikke det så han har kanskje ikke tenkt så nøye gjennom det. Men meldinger man sender i dårlig humør kl 03 er jo gjerne ikke så gjennomtenkte.

Uansett ville jeg nok vurdert et annet sted å bo.

Skrevet

Det er ikke god nok grunn til å kaste deg ut. Det er strenge krav til hva som skal til for at det er lov å kaste ut en leieboer.

Anonymous poster hash: c9459...16a
Skrevet

HELT enig med deg! Det er faktisk ganske ille å slenge ut skråsikre påstander til en HI som er i en vanskelig situasjon og trenger hjelp. Hva om ingen andre hadde sett dette, og HI hadde lagt til grunn  Pashla sitt svar? Da ville hun stått uten bolig fom 1. desember.

Enig der. Man bør ikke gi råd til folk som opplever stor problemer som kan påvirke livet deres - som samlivsbrudd, urettmessig oppsigelse av kontrakt og lignende, uten å være ganske sikker i sin sak. De fleste kan uten problem finne relevant bestemmelse på lovdata sine gratis nettsider. Hvor kommer påstanden om oppsigelse uten grunn fra, kan jeg virkelig ikke forstå. Enkelt søk på Google leder deg rett til lovteksten.

Skrevet

Meget barnslig utleier!!!

Lykke til med idioten

Anonymous poster hash: b0d49...00e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...