Gå til innhold

Datteren min har dårlig syn, 8+!?

Anbefalte innlegg

Åååå, at jeg ikke visste dette før jeg kjøpte briller til gutten min!:) får kjøpe solbriller denne runden og satse på fargeskiftense glass på neste brille han skal ha.

Utrolig mye bra informasjon å få hos dere flotte samer der ute!:) dette er en helt ny verden for meg.. :)

Fortsetter under...

Hei!

Har ikke lest alle innleggene, men kan bekrefte at du på ingen måte trenger p ha dårlig samvittighet for at du ikke oppdaget det. For barnet ditt har det vært "normalt" å se dårlig, og derfor kunne han ikke gi beskjed, og så lenge man ikke begynner å snuble i ting er det vanskelig for omgivelsene å merke noen ting. Er det medfødt vet han ikke om noe annet, og kom det gradvis har det trolig kommet så gradvis at han ikke har merket det selv.

Jeg vet det fordi jeg er selv veldig nærsynt (etter det jeg hører mer plagsomt enn å være langsynt) og har vært det siden barneskolen. Jeg merket ikke det en gang, men plutselig fant øyelegen at jeg hadde -4 og jeg måtte bruke briller hele tiden fra begynnelsen av. Jeg har brukt kontaktlinser siden jeg var 8 år, og etter 30 år med de husker jeg ikke livet uten. Det har aldri vært et handikap for meg, jeg har stått på ski (utfor), fått dykkersertifikat, svømmer uten svømmebriller (hvis jeg må)... Jeg har -9 i dag, synet stabiliserte seg når jeg var ca. 20, frem til det gikk det gradvis ned hvert år.

Jeg vet jo at jeg ser ingenting uten linsene, men det er ikke noe big deal. Med linsene ser jeg bedre enn min mann, og som tilleggsfordel gråter jeg aldri når jeg skreller løk.

Anonymous poster hash: e9822...741

Min gutt er langsynt han også nå er han 3 år, men i motsetning til deg HI så ble det oppdaget strabisme og amblyopi når han var 10 mnd. Vi hadde ett tydelig tegn på synsutfordringen og det var skjeling(strabisme).  Ellers har hverken jeg eller far dårlig syn. Mange barn har skjult skjeling og da er det faktisk ikke så lett å oppdage, dere er som du ser ikke alene om dette. Tenkt mange ganger at hadde det ikke vært for skjelingen så hadde jeg nok aldri oppdaget dette med synet selv. Har hatt mange tanker rundt hva som kan være årsak og vært selvkritisk i forhold til dette med synet - og han ble oppdaget kjempe tidlig. Helsestasjonen var her kjempe flinke, men lettere når man har tydelige tegn. Barn tilpasser seg som nevnt det synet de har så det er også en faktor som du ikke rår over, tilpasningsdyktige de små :)

Men altså vi er heldige og fikk startet med lapp og briller ved 1 års alder (dette er veldig tidlig) Min gutt hadde +6,5 og +6, vi startet med lappbehandling. Etter2 år etter har han gått ned fra +6 til +5,5 på ene øye, ellers lite endring. Han bruker lapp hele barnehagedagen, dvs opptil 8 timer per dag. Vi prøver også å bruke lapp i helgene, men slurver nok  litt der.

MEN som jeg sier, dersom dette med synet er det værste vi skal være med på, ja da priser jeg meg lykkelig. Idag vil ikke det være noen stor hindring, ja de blir kanskje ikke jagerflypiloter, men men. Masse lykke til med behandlingen og brillene.

Anonymous poster hash: 1f3a0...d98

Nå har jeg fått bestilt time til jentene mine også for sikkerhetsskyld. På jenta mi på 1 år ble det en hastesak siden vi har oppfattet litt skjeling.

Det værste av alt er at hs har i skrevet i mappa si at jeg har vært bekymret for synet til gutten min ved rundt når han var 1,5 år pga mild skjeling, og at legen så ingenting men bestilte time til øyelege for sikkerhetsskyld. Dette brevet ble aldri kommunisert til oss. Vi foreldre visste ikke om dette og brevet kom ikke fram pga noe adressetull. Helsestasjonen fikk ikke anbefaling i retur og fanget derfor ikke opp at vi ikke har møtt på time og fikk derfor ikke kontaktet oss! ;( stakkars gutten min, for en utur :(

Heia,

Vi har en gutt som nå blir 7 år. Han har også amblyopi (altså styrkeforskjell på øynene) og har +7 og 2,5 i skjeve hornhinner på ene øyet. Perfekt syn på andre. Han hadde ca 10% syn da dette ble oppdaget og begynte med en gang med lapp og briller. Var 5 år. Vi hadde ikke merket noen verdens ting bortsett fra at han var lit redd for å gå i trapper og at han ikke likte å tegne. De ser jo godt men stereosynet funker ikke.

Det fungerte ikke med briller for ham på grunn av styrkeforskjellen, han fikk dobbeltsyn og slet med å fokusere gjennom brillene. Så han begynte med kontaktliser da han var 5, bare på ene øyet. Det fungerte flott og han bruker lapp 5 timer hver dag.. Nå har han nesten 80% syn på øyet. Men fremdeles har han ikke dybdesyn.

Det er en facebookgruppe for foreldre med barn som bruker briller og lapp her:

https://www.facebook.com/groups/lappebehandlingogbriller/?fref=ts

Lykke til - det her går bare fint:)

Anonymous poster hash: 6fc81...3d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...