Gå til innhold

Datteren min har dårlig syn, 8+!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ei god tilbakemelding #19! Er godt å høre at det har gått så bra for dere :) Håper det går bra for gutten min nå som vi skal prøve oss med barn som bruker briller. Gutten min er ikke entusiastisk til å prøve briller,men håper og tror at han vil bruke dem når han først får dem på.

#20 Ja,det er noe alla lat øye. Eller kan virke slik ut i fra hva vi fikk fortalt av øyelegen, men han har jo dårlig syn på begge øynene. 8+ på venstre og 6+ på høyre. Men om små barn har mer elastiske synsnerver kan det jo være logisk at de klarer å kompensere til dels for et dårlig syn.

Håper som sagt at med tid og stunder at jenta mi kan være en kandidat for operasjon, ikke fordi at det er noe glat i å bruke briller, men fordi at kanskje syne kan bli helt bra til mye bedre.

Takk for mange flotte og utfyllende svar! Ser at det er flere med erfaring på dette området og det kjennes godt ut. Har selv som sagt aldri hørt om lignende og ble derfor både skremt og lei meg på gutten vår sine vegne, men håper på at alt blir bra nå som det er blitt oppdaget.

hi

Anonymous poster hash: 5ea35...42c

Styrken kan bli bra av en operasjon, men hvis ikke øynene ser like godt med briller før en operasjon, så vil de aldri se like godt etter en operasjon heller, for operasjonen kan kun gjøre noe med styrken, ikke synsskarpheten. Hvis du vil lese mer om det, kan du google amblyopi. Amblyopi finnes i mange forskjellige grader, noen er tilnærmet blind på det ene øyet, mens andre har to øyne som egentlig fungerer bra, bare at det ene er er veldig bra og det andre bare bra. Lappen blir brukt for at forskjellen på øynene skal bli minst mulig.

Anonymous poster hash: e5e65...945

Skrevet (endret)

#22 Tusen takk for at du deler din erfaring. Kjenner at det hjelper masse for meg å lese om andre som har vært i tilsvarende situasjon. Kanskje linser på sikt også kan være en løsning! :)

Jaja,da ble jeg ikke så anonym likevel, men det spiller ingen rolle :)

Endret av MaRiAnNe_85
Skrevet

Bare en ting, jeg skjønner at du gjør det for anonymiteten, men kan du bruke samme kjønn i alle innleggene dine? :-) blir litt småfrustrerende å lese for trøtte småbarnsmødre. :-)

Anonymous poster hash: 00fa3...ec1

Skrevet

Nr. 19 igjen :) (finner ikke firkanten - hvor er den? Hashtagen...)

Fint at du finner trøst i svarene. Skjønner godt at du synes det er kjipt, det gjorde virkelig jeg også. Men her har det bare gått så bra, altså! Og sønnen min vil absolutt ikke prøve briller.... Første gang lå han på gulvet i butikken og ville IKKE prøve mer. Det eneste vi klarte å finne ut var at han ikke likte briller med "puter". Dem syntes han ikke var godt på nesen. Og da var jo mye løst! Et par fine plastbriller med noe barnemotiv valgte vi uten å prøve (fikk hjelp med størrelse), og de funket så fint, så!

Vær innstilt på hyppige besøk i brillebutikken. Glassene blir ripete veldig fort - hvertfall hos oss. Undersøk om du får dekket utgiftene av nav. Optikeren/øyenlegen vet ofte det, og kan hjelpe deg med å fylle ut skjemaet. Vi bruker til og med en brillebutikk hvor de skriver ut søknad og sender den til NAV hver gang vi bytter glass, og hvor vi ikke trenger å betale annet enn egenandelen. De får pengene fra NAV direkte.

Anonymous poster hash: fdfdc...8d3
Skrevet

"Datteren min har dårlig syn" og så har du gutt? :P

Anonymous poster hash: 75d11...ea4

Skrevet

Hehe, jeg har faktisk ikke skrevet ulikt kjønn for anonymitet, men har flere barn. 3 faktisk der 2 er jenter og 1 gutt. Jeg tuller masse med navnene og kan hende jeg har tenkt på en av jentene og slumpet til å skrevet hun i stede for han.. Jeg vet ikke. Tuller iaf masse med navnene både til ungene og mannen ;)

Får prøve på å lese bedre over innleggene mine så de er konsekvente i stede :) Takk for innspill :)

Skrevet

For ei god tilbakemelding #19! Er godt å høre at det har gått så bra for dere :) Håper det går bra for gutten min nå som vi skal prøve oss med barn som bruker briller. Gutten min er ikke entusiastisk til å prøve briller,men håper og tror at han vil bruke dem når han først får dem på.

#20 Ja,det er noe alla lat øye. Eller kan virke slik ut i fra hva vi fikk fortalt av øyelegen, men han har jo dårlig syn på begge øynene. 8+ på venstre og 6+ på høyre. Men om små barn har mer elastiske synsnerver kan det jo være logisk at de klarer å kompensere til dels for et dårlig syn.

Håper som sagt at med tid og stunder at jenta mi kan være en kandidat for operasjon, ikke fordi at det er noe glat i å bruke briller, men fordi at kanskje syne kan bli helt bra til mye bedre.

Takk for mange flotte og utfyllende svar! Ser at det er flere med erfaring på dette området og det kjennes godt ut. Har selv som sagt aldri hørt om lignende og ble derfor både skremt og lei meg på gutten vår sine vegne, men håper på at alt blir bra nå som det er blitt oppdaget.

hi

Vi fikk beskjed av optikeren at de vanligvis ikke opererer noen med mer enn +4, men det kan jo være det er endret når barna våre er voksne :)

Det er endret allerede :)

Anonymous poster hash: 0129b...72c

Skrevet

Vi har fått vite at vi får dekt brillene hos nav, også skulle vist nav dekke 1 brille i åre samt 1 gang ekstra om han slumper til å ødelegger brillen. Så det er jo kjempebra! Men tror jeg skal sjekke med brillebutikken om vi kan finne ut en slik fin løsning som dere har #29. 

Er også en fin ting å ha i bakhodet at han kan reagere på pute f.eks. 

Skrevet

Hehe, jeg har faktisk ikke skrevet ulikt kjønn for anonymitet, men har flere barn. 3 faktisk der 2 er jenter og 1 gutt. Jeg tuller masse med navnene og kan hende jeg har tenkt på en av jentene og slumpet til å skrevet hun i stede for han.. Jeg vet ikke. Tuller iaf masse med navnene både til ungene og mannen ;)

Får prøve på å lese bedre over innleggene mine så de er konsekvente i stede :) Takk for innspill :)

Hehe skjønner! Fort gjort da ja.

Har forøvrig en niese som har 8- eller 8+, husker ikke helt om det er - eller +. Hun brukte lapp en periode og bruker nå briller. Hun har ingen problemer med å fungere i hverdagen og gjør det bra på skolen :-)

Selv ser jeg ekstremt dårlig på venstre øye, hvis jeg holder foran høyre øyet og kun ser med det dårlige så kjenner jeg ikke igjen min egen mor en gang. Men når jeg ser med begge øynene så er det null problem. Bruker heller ikke briller fordi det plager meg rett og slett ikke.

Anonymous poster hash: 75d11...ea4

Skrevet

Som fleire seier, pluss 8 er noko anna enn minus 8 (som eg diverre har, i tillegg til skeive hornhinner og at augene skjeler i kvar si retning).

Eg veit om fleire som ikkje har oppdaga synsavvika til ungane sine, det er ikkje lett å oppdage for lekpersonar, ikkje dor fagfolk heller trur eg, med mindre det er gjennom undersøking.

Skrevet

Min datter på seks år er født med en øyesykdom og har pr i dag ca 10% syn med beste korreksjon på linser og briller (mye som skal korrigeres, derfor begge deler). Når jeg forteller folk hun omgås om synshemmingen er det mange som har blitt overrasket, de har ikke merket noen ting.

Det viser bare hvordan de klarer å kompensere ved å bruke ulike teknikker de utvikler.

Vi som foreldre er også ganske overrasket at hun klarer seg så godt til tross for synsnedsettelsen.
Selv har jeg ca 35% syn, men klarer meg kjempegodt i hverdagen, og tenker ikke noe særlig på det.

Skal absolutt ikke sammenligne dette med ditt barn, som ganske sikkert har mye bedre visus (synskarphet) enn oss. Men du må ikke ta på deg skylden for at dette ikke er oppdaget tidligere, det må du ikke gjøre!

Håper det beste, og godt at dere får hjelp nå.

Anonymous poster hash: 9ef0c...c85
Skrevet

hi

Vi fikk beskjed av optikeren at de vanligvis ikke opererer noen med mer enn +4, men det kan jo være det er endret når barna våre er voksne :)
Det er endret allerede :)

Anonymous poster hash: 0129b...72c

Ok :) Fikk beskjed om det av optikeren i går nemlig, men greit å vite :)

Skrevet

Hei.

Jeg vet akkurat hvordan du har det.

Når jeg var 7 år ble det oppdaget at jeg var blind på høyre øye og døv på høyre øre.

Mamma fikk så dårlig samvittighet , men som ørelegen sa til henne, at når man er født med dårlig syn eller hørsel så vet man ikke bedre og man finner måter og kompansere på. Og forresten sa han: jeg er ørelege og fant ikke ut at min egen sønn var døv på ene øret før han var 19 år!

Og de fant ikke ut at jeg hadde CP før jeg var 11 år..

Og selv om jeg er blind så ble det ikke oppdaget at min eldste sønn var 6 + på begge øynene før på 4 årskontrollen. I tillegg skjelte han og måtte gå med lapp 4 timer hver dag i 3 år.  

Jeg fikk kjempedårlig samvittighet for jeg burde jo ha oppdaget det som er blind selv, men jeg vet også hvor enkelt det er å skjule det fordi man ikke vet bedre.

I ettertid har jeg sett flere tegn til at han hadde dårlig syn bla at jeg ikke lot han gå alene i trappa før han var 3 1/ 2 år.

Ikke ha dårlig samvittighet, for det kan være vanskelig å oppdage og det viktigste er at han får hjelp nå :)

Du har krav på støtte fra nav til brille. De dekker glassene (som er kjempedyre) og 450 kr av innfatningen.  

Du burde ha 2 sett med briller, for det er fort gjort at brillen blir ødelagt og da er det greit å ha et par ekstra som kan brukes mens de andre er inne til reparasjon.  

Vil også anbefale en innfatning som har lang garanti sånn at du slipper å betale for reparasjon.  

Sønnen min har Adidas innfatning som tåler mye og har en livstidsgaranti . Han kan hoppe på de om han vill og vi får fortsatt reparasjon eller ny innfatning uten å betale for det :) 

Skrevet

Hei! Jeg har to gutter som er overlangsynte. Hos eldste ble det oppdaget da han var 2,5 fordi han også skjelte. Ble målt til +6 og +7,5. Vi brukte lapp på det beste øyet for å trene opp det dårlige i noen år. Han vil aldri få samsyn, men det plager ham ikke i hverdagen. Han vet jo ikke om noe annet! 😊 Han er nå 11 og har nettopp begynt med linser. +5,5 og +6 nå. Han spiller fotball, turner, klatrer og spiller trommer.

Nestemann ble henvist til fysioterapeut da han var nesten 4. Barnehagen og vi syntes han var klumsete, og datt mye.. (Tanken på synet falt meg ikke inn, han skjelte jo ikke! 😕) Fysio mente vi burde få sjekket syn, han fant ingenting galt med motorikk. Viste seg at han også trengte briller ja! +4 ,5 på begge øyne. Har visstnok samsynet i orden. Det første han sa da han fikk briller var: "Så pen du er mamma!" ❤️ Han er 7 nå, og styrken er den samme. Trives godt med brillene sine, men ønsker seg linser til fotballtreninga.

Minstejenta på 4,5 blir jevnlig fulgt opp hos øyelege, da disse dårlige øynene nok er arvelig. (Var overlangsynt som barn, men jeg har +1,75 og +1,5 i dag.) Hun ser foreløpig bra nok til å slippe briller, men må muligens ha lesebriller når hun begynner på skolen.

Dette var min historie. Vil bare si at du IKKE må ha dårlig samvittighet! 😊 Gled deg heller til gutten din oppdager verden på nytt. -MED briller! 😎

💕

Skrevet

Hvordan oppdaget dere dette?

Var det tilfeldig at dere dro til øyelegen?

Anonymous poster hash: 1f635...20e

Skrevet

Ikke hi men en av testene på 4-årskontrollen er synstest :)

Anonymous poster hash: 14158...8aa

Skrevet

Nei, var ikke helt tilfeldig. Vi foreldre ba om en ekstra time hos helsesøster pga at vi ville spørre om han kunne ha noe feil med synet eller om det kom i fra foten han brakk 2-år tidligere.

Vi merket forskjell på gutten etter at vi tok av gipsen. Han ble liksom litt dårligere finmotorisk, men av alle instanser så var det bare vi som så det og ble stempla litt som hysteriske foreldre :P

Skrevet

Selv om jeg ikke unner noen dårlig syn så blir jeg veldig lettet når jeg hører om de ulike erfaringene. Jeg skjønner jo at det er vanligere enn jeg trodde. Tusen takk for tipset om et ekstra sett med briller! Kan se for meg at det kan bli behov for det ;)

Vi er jo der hvor vi lurer på om vi skal få en second opinion.. Vi vet han ser dårlig altså, men klarer liksom ikke forstå at det skal være så ille. Kan det ha noen hensikt? Hvor sikker er prøvene?

Skrevet

Selv om jeg ikke unner noen dårlig syn så blir jeg veldig lettet når jeg hører om de ulike erfaringene. Jeg skjønner jo at det er vanligere enn jeg trodde. Tusen takk for tipset om et ekstra sett med briller! Kan se for meg at det kan bli behov for det ;)

Vi er jo der hvor vi lurer på om vi skal få en second opinion.. Vi vet han ser dårlig altså, men klarer liksom ikke forstå at det skal være så ille. Kan det ha noen hensikt? Hvor sikker er prøvene?

Det kan helt sikkert stemme at han har +8,5. Han fikk helt sikkert dråper i øynene hos øyelegen og da er det veldig enkelt for øyelegen å måle ut den riktige styrken. Og som barn er det ikke noe problem å se godt, selv med +8,5

Anonymous poster hash: e5e65...945

Skrevet

Synsam har solbriller med styrke til 350 kr. Ray ban briller. De bruker å prøve å si man må ha heading til ca1500 +tynnere glass+ 1500,

Men vi har vært fornøyd med de til 350 til gutten vår med +7.

Siden hun er langsynt kan det være hun er lysømfintlig. Da får hun dekt glass som blir mørke når det er lyst ute og blir vanlige/klare inne og ute når det ikke er sol /lyst. Veldig kjekke. ! Om hun får det trenger hun ikke solbriller.

Vi begynte med klisterlapp på øye etter 4 års kontrollen, men fikk heldigvis ganske fort gå over til tøylapp festet på brillene. Se http://www.barnmedbriller.dk/forsiden/ojenplastre-og-ojenklapper/kay-fun-patch

Nå har gutten min brukt lapp 7 timer x5 dager i uken og det går veldig bra ! Når han begynner på skolen skal han kun ha blank teip over ene brilleglasset , så han slipper mobbing etc.etter avtale med øyelegen.

Anonymous poster hash: 6fed6...15b

Skrevet

Ikke hi men en av testene på 4-årskontrollen er synstest :)

Anonymous poster hash: 14158...8aa

Var på det i går ;) ikke mye til synstest, men den plukker nok opp mer enn man tror.

Skrevet

Står mye nyttig på Facebook gruppen lappbehandling og barn med briller

Skrevet

Tenkte på det med solbriller for gutten vår... Han er nok litt lysømfintlig. Ville dere kjøpt solbriller til han med en gang eller ventet til nyåret siden vi går mot mørketid? Dekker NAV solbriller?

Skrevet

Nav dekker ikke solbriller, men dekker fargeskiftende glass om han er lysømfintlig :) svar på alle dine spørsmål står i Facebook gruppen :)

Skrevet

Hvis han er så lysømfintlig som meg ville jeg kjøpt solbriller nå. Jeg klarer nesten ikke å se hvis det er lyst og snø ute. Bedre å kjøpe nå, så har du solbriller til skiturer osv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...