Gå til innhold

Noen her som har spist spekemat mens dere har vært gravide?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, med alle fire. alle har det helt topp.

Riktignok holdt meg til nyåpnet pålegg, og ikke akkurat hver dag, men spist både salami, serranoskinke og choritzo.

Skrevet

Riktignok holdt meg til nyåpnet pålegg, og ikke akkurat hver dag, men spist både salami, serranoskinke og choritzo.

Så ditt behov for pålegg trumfer en reell fare for barnet?

Jaja... Mangler egentlig ord.

Anonymous poster hash: 5da53...274

Skrevet

Jaja... Mangler egentlig ord.

Kjører du bil? Som gravid eller med barn? Sett statistikken for bilulykker? Har ikke ord....

Skrevet

Spiste masse stekt på pizza. Ikke utenom.

At man er villig til å ta den sjansen for et pålegg forstår jeg ikke, uansett hvor sjelden det er.

Kan ikke sammenlignes med at det er farlig å kjøre bil ol. Noen risikoer må man ts for å opprettholde et normalt liv, å spise pølse er ikke en av de.

Anonymous poster hash: 61fc1...f51

Skrevet

Kan tenke meg det er mange som ikke spiser spekemat som allikevel reiser til syden når de er gravide. Sjansen for å bli smittet av toxoplasmose er omkring 20 ganger større i syden enn i Norge..... Kilde: helsenett.no

Anonymous poster hash: a914c...cd7

Skrevet

Jaja... Mangler egentlig ord.Anonymous poster hash: 5da53...274

Kjører du bil? Som gravid eller med barn? Sett statistikken for bilulykker? Har ikke ord....

Å kjøre bil er vel mer nødvendig for å få hverdagen til å gå rundt enn å tilfredsstille ditt egoistiske behov for en viss type pålegg i 9 skarve måneder.

Var det seriøst det beste argumentet du kan komme med? Da drakk du vel alkohol og røyket også? Ikke så nøye med bilsikring? Om ikke, hvorfor ikke? Hvor setter du grensen? Det går jo som regel bra.

Skrevet

Ja. Det har jeg. Ekstremt usannsynlig at det skjer noe. Har to friske unger også. Men det er ikke min sak hva andre gjør, og ikke andres sak hva jeg gjør.

Anonymous poster hash: 267fa...129

Skrevet

Kan tenke meg det er mange som ikke spiser spekemat som allikevel reiser til syden når de er gravide. Sjansen for å bli smittet av toxoplasmose er omkring 20 ganger større i syden enn i Norge..... Kilde: helsenett.noAnonymous poster hash: a914c...cd7

Joda, men man må vel fortsatt spise maten for å bli smittet? Eller hopper den på deg i "syden"?

Smitten, altså :P

Skrevet

Kan tenke meg det er mange som ikke spiser spekemat som allikevel reiser til syden når de er gravide. Sjansen for å bli smittet av toxoplasmose er omkring 20 ganger større i syden enn i Norge..... Kilde: helsenett.noAnonymous poster hash: a914c...cd7

De som avstår fra spekemat hjemme greier nok å ta anbefalte forhåndsregler når de skal reise.

Jeg synes det er trist at noen tar denne unødvendige risikoen, men dem om det.

Anonymous poster hash: 61fc1...f51

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

At man skulle holde seg unna spekemat som gravid, visste jeg (heldigvis) ikke noe om. Jeg sto over rakefisken, ellers spiste jeg som vanlig. 

Skrevet

Jeg spiste MYE salami de første tre mnd. med førstemann. Visste ikke at det ikke var bra. Sluttet da jeg fant det ut. Gikk bra med ungen.

Skrevet

Jeg spiste spekemat, røyka og drakk alkohol noen få ganger. Gikk bra med begge barna. :)

Anonymous poster hash: d9702...685

Skrevet

Ja, jeg har spist spekemat nå mens jeg er gravid. Ikke født enda, men er ikke bekymret. Sjansene for å bli smittet av listeria eller toxo i norsk spekemat er forsvinnende liten. Har ikke akkurat dyttet trynet fullt av spekemat daglig, men har spist det ved 3-4 anledninger i løpet av disse månedene.

Jammen drakk jeg ikke velkomstglasset med sjampis i bryllup for en måned siden også. Mindre fare for skade av dét enn spekeskinka, så det hadde jeg i hvert fall ingen problemer med.

Ja, jeg er klar over risikoen når det kommer til spekemat, men jeg valgte likevel å spise det. Får være måte på hysteri i dette landet.

Anonymous poster hash: c75af...76c

Skrevet

Ja, jeg har spist spekemat nå mens jeg er gravid. Ikke født enda, men er ikke bekymret. Sjansene for å bli smittet av listeria eller toxo i norsk spekemat er forsvinnende liten. Har ikke akkurat dyttet trynet fullt av spekemat daglig, men har spist det ved 3-4 anledninger i løpet av disse månedene.

Jammen drakk jeg ikke velkomstglasset med sjampis i bryllup for en måned siden også. Mindre fare for skade av dét enn spekeskinka, så det hadde jeg i hvert fall ingen problemer med.

Ja, jeg er klar over risikoen når det kommer til spekemat, men jeg valgte likevel å spise det. Får være måte på hysteri i dette landet.

Anonymous poster hash: c75af...76c

Ja, tenk å høre på forskning og måtte forsake noe i hele 9 mnd! Så klok og sterk du må føle deg som trosser anbefalinger og gjør det som du mener er best.

Skulle tatt seg ut å sette barnets beste først. Nei, er mamma lykkelig så er barnet lykkelig. Og blir mamma lykkelig av å spise fenalår og drikke sjampis, so be it.

Skrevet

Myndighetene anbefaler ikke at man lar være å kjøre bil i graviditeten.

Spekemat er som russisk rullet, man aner ikke før det skjer noe. Noen kan gamle det i seg hele svangerskapet og være heldig, andre kan miste babyen pga én bit.

Når det gjelder et glass sjampagne har det ikke muligheten for å skade babyen på samme måte, her er det mengde og hyppighet som er skadelig.

Jeg har tatt to slurker av champagne i løpet av graviditeten, og har ikke dårlig samvittighet for det. Rører ikke spekemat, kan gofle det i meg resten av livet, vil ikke leke russisk rullet med ungen. Ikke faller jeg på magen heller, det KAN også gå helt fint, men jeg prøver å la være.

Anonymous poster hash: 9fdfc...6d9

Skrevet

Er ikke så skrekkelig mange år siden de fant e.coli i salami fra Gilde. Det var en av påleggskutterne som var infisert.

Nei, jeg holder meg unna spekemat. Har utrolig lyst på salami hver eneste gang jeg går på butikken, men jeg holder meg unna. Skal heller kose meg skikkelig med det etter fødsel. Det er virkelig en billig forsikring å holde seg unna, og, som andre nevner, dersom det skulle vise seg å være noe galt med babyen så vil jeg være sikker på at jeg gjorde alt i min makt for at ting skulle gå bra, og at jeg ikke har noe å ha dårlig samvittighet for. Slippe å tenke "dersom jeg bare hadde holdt meg unna spekematen, så kanskej det hadde gått bra!". Nei. Heller ni måneder uten enn en sjanse for å leve i 50 år med skyld. 

Anonymous poster hash: 4a629...fe7
Skrevet

Jeg åt salami med begge to, fordi jeg rett og slett ikke tenkte over at det er spekemat. Toxo har jeg hatt, så det er vel "bare" listeria som kan være farlig for mine.

Skrevet

Har 4 barn, spiste masse salami/fårepølse i de 3 første svangerskapene. 4. Gangen hadde jeg begynt å henge her og fått vite at det kunne være skadelig. Så da spiste jeg ikke noe av det.

Skrevet

Med førstemann spiste jeg fenalår som hadde vært fryst, den gangen var det ok (10 år siden). Gikk bra!

Med andremann spiste jeg en pakke med salami, tenkte ikke over at det gikk som spekemat. Slutta da jeg plutselig fant det ut, og hadde veldig dårlig samvittighet. Gikk bra da også.

Anonymous poster hash: 12004...45e
Skrevet

Ja. Og det gikk ikke bra , endte i SA. Lenge siden nå men angrer ennå. Vet jo ikke sikkert om det var derfor men legen mente det var en stor sannsynlighet.

Anonymous poster hash: b0a10...3bb
Skrevet

Jeg åt salami med begge to, fordi jeg rett og slett ikke tenkte over at det er spekemat. Toxo har jeg hatt, så det er vel "bare" listeria som kan være farlig for mine.

Det er vel ikke akkurat som med vannkopper. Du kan godt få Toxo flere ganger.

Anonymous poster hash: 544ba...8b5

Skrevet

Jaja... Mangler egentlig ord.Anonymous poster hash: 5da53...274

Å kjøre bil er vel mer nødvendig for å få hverdagen til å gå rundt enn å tilfredsstille ditt egoistiske behov for en viss type pålegg i 9 skarve måneder.

Var det seriøst det beste argumentet du kan komme med? Da drakk du vel alkohol og røyket også? Ikke så nøye med bilsikring? Om ikke, hvorfor ikke? Hvor setter du grensen? Det går jo som regel bra.

Nei, vettuhva!

Nå synes jeg du går langt over grensen på hvordan man diskuterer med andre mennesker her på forumet. Registrerer at du ikke tør stå inne for uttalelsene siden du signerer med anonym, vil se deg tørre stå fram med nick.

Poenget med å trekke fram bilstatisikk er at du skulle skjønne at det faktisk er farlig å leve, og det er farligere å kjøre bil enn å spise ferskt pålegg. Om du er såpass nervøs, tipper jeg du sjekker at kjøleskapet ditt holder forsvarlig temperatur, fryseren likeså, i tillegg til å være nøye med oppbevaring av mat. For ikke å snakke om å spise økologisk frukt, da epler faktisk er anbefalt å holde seg unna av enkelte stater i usa grunnet sprøyting. Poteter sprøytes med gift som er bevist at kan gi fosterskader ..... allikevel spiser de fleste av oss disse produktene, de fleste av oss sjekker sjelden kjøleskapstemperatur. Man spiser helseskadelig chips. Og det kan faktisk også være skadelige bakterier i absolutt det meste du kjøper på butikken, inkludert frosne bær og salat.

Fantastisk at du gikk rett i frontalangrep på meg og antar at jeg røyker, drikker og går helt amok i svangerskapene, noe som høyst sannsynlig viser dine fordommer mot mennesker som har et annet syn på denne problemstillingen enn akkurat du.

For å knuse disse noe kan jeg nevne at jeg aldri har røykt et eneste trekk, aldri drikker i svangerskap, spiser økologisk mat og er veldig fokusert på et godt kosthold. Og merkelig nok sikrer jeg barna i bilen, med en temmelig ny og trygg toyota, best-i-test barneseter, sunne boforhold og trygt innemiljø om det skulle være av interesse.

Men, nei, jeg og du har forskjellig oppfatning av hva som er risiko mtp matvaner i graviditeten, og det gir deg ikke rett til å skrive slik til meg.

Skrevet

Feil. Har man hatt det er man immun. De sier at ca. 10 % har hatt det før de blir gravide, og er således immune. Men listeria er man ikke immun mot

Anonymous poster hash: 9fdfc...6d9

Skrevet

Nei.

Skrevet

Spiste ja! Men alt med måte. Gått så fint atte!!

Anonymous poster hash: 3e5a2...2b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...