Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #1 Skrevet 12. august 2014 Har det gått bra? Anonymous poster hash: b6a24...482
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #2 Skrevet 12. august 2014 nei den sjansen så jeg ikke vitsen med å ta. Barnet kan risikere mye skade og død bare fordi jeg ikke klarer å holde meg unna spekemat. Men åhhhhh som jeg savner spekeskinke. Spesielt den man skjærer opp selv. Har ønsket meg det i barselgave Gleder meg Anonymous poster hash: 1d767...711
Kyllingbein Skrevet 12. august 2014 #3 Skrevet 12. august 2014 Jeg puttet litt i fryseren en gang et par dager før jeg skulle spise det i en spesiell anledning. Det gikk jo fint, kan dette være en løsning for deg? Det tiner raskt og smaken er den samme. Ellers så går det bra med de fleste, men ville ikke tatt sjansen. Det kan være mye bakterier i mat.. Se bare på de 12 døde danskene dem har funnet smittekilden til nå.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 12. august 2014 #4 Skrevet 12. august 2014 Da jeg var gravid med de to eldste, var det ikke noe snakk om å ikke spise spekemat. Og spekemat og flatbrød var omtrent det eneste jeg klarte å spise uten å spy.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #5 Skrevet 12. august 2014 Ja. Visste ikke det ikke var lov med første. Spiste salami nesten hver dag. Gikk bra. Anonymous poster hash: 4c5c8...5b8
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #6 Skrevet 12. august 2014 Listeriabakterie overlever ved frysning men ikke ved varmebehandling. Stekt pepperoni på pizza osv er derfor greit, men fryst spekemat er potensielt like farlig som ikke-fryst Jeg spiste uten å tenke meg om to skiver med pepperoni da jeg sto og lagde hjemmelaget pizza for et par uker siden. Tenkte Å NEI da jeg kom på det. Det gikk heldigvis bra, og det gjør stort sett det. Men man VET ALDRI. Ved toxoplasma/listeria tilstedet kan én bit være nok til at babyen dør. Holder meg derfor helt unna spekemat (bortsett fra den ene forglemmelsen, det gjentar seg ikke!), selv om jeg elsker spekemat. Men får dekket litt av savnet med pizza med pepperoni da Kyllingfilet-pålegg og kokt skinke er ikke noe problem, så lenge du spiser det godt innenfor holdbarhetsdatoen og fra nyåpnet pakke. Blir åpnet pakke liggende et par dager kan det bli listeriabakterier i maten. Det samme gjelder røkt og gravet laks. Helt ok rett fra pakken godt innenfor holdbarhetsdatoen. Anonymous poster hash: 9fdfc...6d9
Kanutten83 Skrevet 12. august 2014 #7 Skrevet 12. august 2014 Ja, med nr 1 og litt med nr 2 spiste jeg salami, var ikke før jeg var gravid med nr 2 at jeg lærte at også salami er spekemat... Men det gikk bra med begge to
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #8 Skrevet 12. august 2014 Jeg puttet litt i fryseren en gang et par dager før jeg skulle spise det i en spesiell anledning. Det gikk jo fint, kan dette være en løsning for deg? Det tiner raskt og smaken er den samme. Ellers så går det bra med de fleste, men ville ikke tatt sjansen. Det kan være mye bakterier i mat.. Se bare på de 12 døde danskene dem har funnet smittekilden til nå. Fryser dreper ikke toxoplasmose da må du steke den på over 200 grader i 10 min. Anonymous poster hash: f1dcc...919
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #9 Skrevet 12. august 2014 Har det gått bra? Anonymous poster hash: b6a24...482 Det pleier å gå bra med kjøttpølse også: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mat/mattilsynet-kast-kjoettpoelse-fra-danmark/a/23272836/ Anonymous poster hash: d2ec9...eae
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #10 Skrevet 12. august 2014 Har det gått bra? Anonymous poster hash: b6a24...482 Du burde heller spørre de barna som ikke er her lengre om de syns det gikk bra. Anonymous poster hash: 0a164...28a
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #11 Skrevet 12. august 2014 Jeg puttet litt i fryseren en gang et par dager før jeg skulle spise det i en spesiell anledning. Det gikk jo fint, kan dette være en løsning for deg? Det tiner raskt og smaken er den samme. Ellers så går det bra med de fleste, men ville ikke tatt sjansen. Det kan være mye bakterier i mat.. Se bare på de 12 døde danskene dem har funnet smittekilden til nå. Fryser dreper ikke toxoplasmose da må du steke den på over 200 grader i 10 min. Anonymous poster hash: f1dcc...919 Frysing dreper Toxoplasmose jo, men ikke Listeria. Anonymous poster hash: a5855...04f
Optatium Skrevet 12. august 2014 #12 Skrevet 12. august 2014 Jeg har spist både salami, spekeskinke og morrpølse. Har sørget for at det har vært nyåpnede produkter, og ellers sett at statistikken for disse bakteriene er tilnærmet usannsynlig. Bedriftene tester sine produkter ofte, og tilbakekaller dersom de finner noe. Syns kanskje det er blitt vel hysterisk, hvor mange kjenner dere som har blitt dårlig av disse bakteriene til vanlig?
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #13 Skrevet 12. august 2014 Jeg puttet litt i fryseren en gang et par dager før jeg skulle spise det i en spesiell anledning. Det gikk jo fint, kan dette være en løsning for deg? Det tiner raskt og smaken er den samme. Ellers så går det bra med de fleste, men ville ikke tatt sjansen. Det kan være mye bakterier i mat.. Se bare på de 12 døde danskene dem har funnet smittekilden til nå. Fryser dreper ikke toxoplasmose da må du steke den på over 200 grader i 10 min. Anonymous poster hash: f1dcc...919 Frysing dreper Toxoplasmose jo, men ikke Listeria. Anonymous poster hash: a5855...04f Greit i vite hva man prater om før man uttaler seg. Anonymous poster hash: 4c5c8...5b8
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #14 Skrevet 12. august 2014 Jeg har spist både salami, spekeskinke og morrpølse. Har sørget for at det har vært nyåpnede produkter, og ellers sett at statistikken for disse bakteriene er tilnærmet usannsynlig. Bedriftene tester sine produkter ofte, og tilbakekaller dersom de finner noe. Syns kanskje det er blitt vel hysterisk, hvor mange kjenner dere som har blitt dårlig av disse bakteriene til vanlig? Friske folk får som regel ikke symptomer, fosteret kan likevel påvirkes. Anonymous poster hash: d2ec9...eae
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #15 Skrevet 12. august 2014 Ja, og det gikk helt fint. Spiste salami fra Gilde siden det ble sagt at den var varmebehandlet, og melon med serranoskinke som hadde vært i fryseren. Passet også generelt på at pålegg var nyåpnet når jeg spiste av det. Anonymous poster hash: 560c6...5e4
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #16 Skrevet 12. august 2014 Nei, det gjorde jeg ikke. Var ikke villig til å ta konsekvensene om det gikk galt, i teorien er det jo nettopp slik: spiser du spekemat kan det hende at du ikke får babyen din. Den salamiskiva er ikke verdt det OM det mot formodning skulle skje noe. Anonymous poster hash: 6bcf2...ccf
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #17 Skrevet 12. august 2014 spist salami, gått bra. han er 7 mnd nå. Anonymous poster hash: 07279...867
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #18 Skrevet 12. august 2014 Jeg har spist både salami, spekeskinke og morrpølse. Har sørget for at det har vært nyåpnede produkter, og ellers sett at statistikken for disse bakteriene er tilnærmet usannsynlig. Bedriftene tester sine produkter ofte, og tilbakekaller dersom de finner noe. Syns kanskje det er blitt vel hysterisk, hvor mange kjenner dere som har blitt dårlig av disse bakteriene til vanlig? Jeg syns virkelig ikke det er hysteri. Når babyen faktisk kan dø eller bli svært syk, bare fordi noen mener det er hysteri å holde seg unna spekemat. Ja stort sett går det bra, men det gjør et glass vin også. Ingen mener det er hysteri. Og tenk hvis du blir smittet av den ene biten spekemat. Anonymous poster hash: 1d767...711
kråkemamma Skrevet 12. august 2014 #19 Skrevet 12. august 2014 Har holdt meg unna alt av spekemat. Vurderer spekemat i fødebaggen. Og en god brie.... Har sett gjennom jobb hvor fort man ksn bli veldig syk av mat så er forsiktig.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #20 Skrevet 12. august 2014 http://altformamma.no/artikler/141/article/item#/ Denne artikkelen ble utgitt for bare noen måneder siden. Etter at jeg leste denne har jeg spist salami. Anonymous poster hash: a914c...cd7
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #21 Skrevet 12. august 2014 http://altformamma.no/artikler/141/article/item#/ Denne artikkelen ble utgitt for bare noen måneder siden. Etter at jeg leste denne har jeg spist salami. Anonymous poster hash: a914c...cd7 Men da er vel all type spekemat ok også da? Det burde det stått noe om syns jeg. Jeg har lenge vært klar over det de påpeker, men tar allikevel ikke sjansen. Anonymous poster hash: a5855...04f
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #22 Skrevet 12. august 2014 Dette er gjeldende råd fra norske myndigheter, oppdatert april i år. http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret Rather safe than sorry. Når ungen har kommet ut, skal jeg fråtse i spekemat. Men jeg har holdt meg unna i over halvparten av svangerskapet, og skal fortsette med det. Det som skjedde i Danmark kan også skje her. Man kan være uheldig. Jeg vil ikke ta noen sjanser. Spekemat er rått kjøtt, og rått kjøtt generelt skal man holde seg unna når man er gravid. Gjennomstekt alltid kylling og alt annet kjøtt jeg skal spise. Men nå skal det sies at det tok meg to år å bli gravid, og jeg ble det på pergokur, så jeg vil ikke bevisst gjøre noe feil for det kjære etterlengtede barnet i magen. Anonymous poster hash: 9fdfc...6d9
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #23 Skrevet 12. august 2014 Nei det gjorde eg ikkje. Går jo bra i dei aller fleste tilfellene, men tok ikkje sjansen. Mamma synest nok at både eg og søstrene mine har vore hysteriske angående mat i svangerskap. Då ho var gravid på 70/80 talet var det ingen som snakka om spekemat, og dei åt det meste.. Anonymous poster hash: c1fa0...35a
*Miss Marple* Skrevet 12. august 2014 #24 Skrevet 12. august 2014 Med de eldste visste jeg ikke at det var farlig og med de yngste gjorde det meg ingenting å holde meg borte. Det er så lite man selv kan gjøre for at babyen skal være frisk at det å følge helsemyndighetenes anbefalinger var ikke noe offer i det hele. Og når det viste seg at lille hadde en dødelig sykdom var det utrolig godt for meg som mamma å vite at det ihvertfall ikke var noe jeg hadde tatt sjansen på som var skyld i skaden.
Optatium Skrevet 12. august 2014 #25 Skrevet 12. august 2014 Jeg har spist både salami, spekeskinke og morrpølse. Har sørget for at det har vært nyåpnede produkter, og ellers sett at statistikken for disse bakteriene er tilnærmet usannsynlig. Bedriftene tester sine produkter ofte, og tilbakekaller dersom de finner noe. Syns kanskje det er blitt vel hysterisk, hvor mange kjenner dere som har blitt dårlig av disse bakteriene til vanlig? Jeg syns virkelig ikke det er hysteri. Når babyen faktisk kan dø eller bli svært syk, bare fordi noen mener det er hysteri å holde seg unna spekemat. Ja stort sett går det bra, men det gjør et glass vin også. Ingen mener det er hysteri. Og tenk hvis du blir smittet av den ene biten spekemat. Anonymous poster hash: 1d767...711 Nå skal det nevnes at det er en del der ute som syns det er litt hysterisk å ikke kunne ta et lite glass vin i ny og ne i løpet av graviditeten. Er heller ikke veldig lenge siden det var en dansk undersøkelse som viste at en enhet alkohol ikke var skadelig for fosteret. Jeg syns det er hysterisk, så gode rutiner vi har for matlaging o Norge, strenge kontroller og hurtig tilbaketrekking av produkter når det er en risiko. Dette betyr ikke at dere andre trenger å gjøre det, men jeg har valgt å gjøre det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå