Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #1 Skrevet 11. august 2014 Etter GBP, Gastric ByPassoperasjon? En bekjent av meg tok denne operasjonen for en del år tilbake, 3 år tror jeg. Han gikk på mase kursdager osv gjevnt over 1 år før og noen år etterpå. Han har konsekvent sagt at legen sier magesekken kan ikek utvides. Pungtom. Og grunnen til at de ikke skal drikke kullsyreholdig drikke er pga de kan få mageknip osv. Og at kunstig søtet brus som pepsimaz osv trigger sult og søtbehov. Men nå så jeg ett program på TLC, om sykelig overvektige, og legen som utførte GBP der var ordentlig streng mot en dame som drakk kun 1 glass diet coke i uka. Ett glass bare. Og han sa at etter GBPskal du IKKE drikke kullsyreholdig drikke da dette utvider magen. Så, hva er rett, kan magesekken utvides, eller ikke? Anonymous poster hash: 4cb10...302
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #2 Skrevet 11. august 2014 Sååååååååå klart kan den bli utvidet Anonymous poster hash: 344d7...356
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #3 Skrevet 11. august 2014 Den utvides. En av grunnene til at de stadig forsøker seg på nye slankeoperasjoner, ingen har vist varig effekt. Anonymous poster hash: 02533...cf3
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #4 Skrevet 11. august 2014 Nei. For det første har vi ikke magesekk lengre, men en del av tarmen er gjort om og kalles den lille magesekken. Den kan aldri utvides. Men man kan lære seg måter å få i seg mer mat og drikke enn anbefalt. Brus og kullsyre er ikke noe problem, men å drikke mye på en gang, eller drikke til måltider skyller maten rett ned i resten av tarmen og gir dermed plass til mer mat/drikke. Å lære seg å drikke rett er faktisk i mange tilfeller verre ennå spise. Anonymous poster hash: 2eaae...f43
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #5 Skrevet 11. august 2014 MAGESEKKEN kan utvides jo! Jeg har tatt sleeve, og magesekken er veldig utvidet MEN hva de gjør i bypass operasjon vet jeg ikke! Anonymous poster hash: 344d7...356
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #6 Skrevet 11. august 2014 Nei. For det første har vi ikke magesekk lengre, men en del av tarmen er gjort om og kalles den lille magesekken. Den kan aldri utvides. Men man kan lære seg måter å få i seg mer mat og drikke enn anbefalt. Brus og kullsyre er ikke noe problem, men å drikke mye på en gang, eller drikke til måltider skyller maten rett ned i resten av tarmen og gir dermed plass til mer mat/drikke. Å lære seg å drikke rett er faktisk i mange tilfeller verre ennå spise. Anonymous poster hash: 2eaae...f43 Selvsagt har dere en liten del av magesekken igjen, og den kan/vil utvide seg etterhvert. Hvordan trodde du ellers at maten skal kunne fordøyes. Magesekken gjøres helt minimal, men du har selvsagt fortsatt magesekk. Forøvrig kan også tarm utvide seg. GBP/sleeve ol er en starthjelp til å få nye, bedre vaner. Men det er ingen varig løsning. Anonymous poster hash: 02533...cf3
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #7 Skrevet 11. august 2014 MAGESEKKEN kan utvides jo! Jeg har tatt sleeve, og magesekken er veldig utvidet MEN hva de gjør i bypass operasjon vet jeg ikke! Anonymous poster hash: 344d7...356 Rolig. Hun spurte ang gbp, og jeg svarte ang gbp. Som sagt, vårmmagesekk er koblet bort og kan selvsagt ikke utvides. Anonymous poster hash: 2eaae...f43
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #8 Skrevet 11. august 2014 Nei. For det første har vi ikke magesekk lengre, men en del av tarmen er gjort om og kalles den lille magesekken. Den kan aldri utvides. Men man kan lære seg måter å få i seg mer mat og drikke enn anbefalt. Brus og kullsyre er ikke noe problem, men å drikke mye på en gang, eller drikke til måltider skyller maten rett ned i resten av tarmen og gir dermed plass til mer mat/drikke. Å lære seg å drikke rett er faktisk i mange tilfeller verre ennå spise. Anonymous poster hash: 2eaae...f43 Selvsagt har dere en liten del av magesekken igjen, og den kan/vil utvide seg etterhvert. Hvordan trodde du ellers at maten skal kunne fordøyes. Magesekken gjøres helt minimal, men du har selvsagt fortsatt magesekk. Forøvrig kan også tarm utvide seg. GBP/sleeve ol er en starthjelp til å få nye, bedre vaner. Men det er ingen varig løsning. Anonymous poster hash: 02533...cf3 Nei, magesekken er koblet fra, fordøyelsen skjer lengre ned i tarmen, bla der hvor magesyre fra den frakobla magesekken kommer inn i tarmen igjen via porten. Anonymous poster hash: 2eaae...f43
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #9 Skrevet 11. august 2014 MAGESEKKEN kan utvides jo! Jeg har tatt sleeve, og magesekken er veldig utvidet MEN hva de gjør i bypass operasjon vet jeg ikke! Anonymous poster hash: 344d7...356 Rolig. Hun spurte ang gbp, og jeg svarte ang gbp. Som sagt, vårmmagesekk er koblet bort og kan selvsagt ikke utvides. Anonymous poster hash: 2eaae...f43 Magesekken er ikke koblet helt bort, den er bare gjort knøtt liten. Uten forarbeid av maten i magesekken vil vi aldri kunne nyttiggjøre oss av den. Anbefaler at du f.eks leser denne linken: http://nhi.no/livsstil/gastrisk-bypass-livet-etter-35510.html Anonymous poster hash: 02533...cf3
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #10 Skrevet 11. august 2014 Nei. For det første har vi ikke magesekk lengre, men en del av tarmen er gjort om og kalles den lille magesekken. Den kan aldri utvides. Men man kan lære seg måter å få i seg mer mat og drikke enn anbefalt. Brus og kullsyre er ikke noe problem, men å drikke mye på en gang, eller drikke til måltider skyller maten rett ned i resten av tarmen og gir dermed plass til mer mat/drikke. Å lære seg å drikke rett er faktisk i mange tilfeller verre ennå spise. Anonymous poster hash: 2eaae...f43 Selvsagt har dere en liten del av magesekken igjen, og den kan/vil utvide seg etterhvert. Hvordan trodde du ellers at maten skal kunne fordøyes. Magesekken gjøres helt minimal, men du har selvsagt fortsatt magesekk. Forøvrig kan også tarm utvide seg. GBP/sleeve ol er en starthjelp til å få nye, bedre vaner. Men det er ingen varig løsning. Anonymous poster hash: 02533...cf3 Nei, magesekken er koblet fra, fordøyelsen skjer lengre ned i tarmen, bla der hvor magesyre fra den frakobla magesekken kommer inn i tarmen igjen via porten. Anonymous poster hash: 2eaae...f43 . Du har misforstått. Anonymous poster hash: 02533...cf3
HvittHus Skrevet 11. august 2014 #11 Skrevet 11. august 2014 Jeg har snakket med en del gastric bypass opererte og ingen har fått koblet ut magesekken. De får laget en mindre magesekk og en del av tarmen fjernes, men ingen har fjernet hele magesekken.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #12 Skrevet 11. august 2014 Nei. For det første har vi ikke magesekk lengre, men en del av tarmen er gjort om og kalles den lille magesekken. Den kan aldri utvides. Men man kan lære seg måter å få i seg mer mat og drikke enn anbefalt. Brus og kullsyre er ikke noe problem, men å drikke mye på en gang, eller drikke til måltider skyller maten rett ned i resten av tarmen og gir dermed plass til mer mat/drikke. Å lære seg å drikke rett er faktisk i mange tilfeller verre ennå spise. Anonymous poster hash: 2eaae...f43 Selvsagt har dere en liten del av magesekken igjen, og den kan/vil utvide seg etterhvert. Hvordan trodde du ellers at maten skal kunne fordøyes. Magesekken gjøres helt minimal, men du har selvsagt fortsatt magesekk. Forøvrig kan også tarm utvide seg. GBP/sleeve ol er en starthjelp til å få nye, bedre vaner. Men det er ingen varig løsning. Anonymous poster hash: 02533...cf3 Nei, magesekken er koblet fra, fordøyelsen skjer lengre ned i tarmen, bla der hvor magesyre fra den frakobla magesekken kommer inn i tarmen igjen via porten. Anonymous poster hash: 2eaae...f43 . Du har misforstått. Anonymous poster hash: 02533...cf3 Nei. Forøvrig er faktisk (også jmf linken over her) magesekken koblet fra, og koblet på tarmen lengre ned. Dvs at det aldri passerer mat gjennommmagesekken på en gbp-operert. De 20-30 ml med "magesekk" som vår mat passerer består av nederste del av spiserøret og en liten lomme laget av tarmen vår, magesekken ligger i bukhulen og produserer magesyre, men kan brukes til fint lite annet. Anonymous poster hash: 2eaae...f43
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #13 Skrevet 11. august 2014 Jo, nei, jo nei, jo nei...... Tja, er i grunnen like klok og vis jeg. Men logisk trnker jeg at den da må utvide seg no, når man kan som jeg leste i ett tidligere innlegg drikke 4 dl vann på styrten, og andre plasser han jeg lest at de spiser 2 kjøttkaker, gulerot, brokkoli, og potet. Og noen at de spiser 1 stooort polarbrød, MED 1 glass brus. Min venn som er GBP opperert han sier han glatt kan spise 2 brødskiver. Han kan glatt spise en hel pølse med brød på bensinstasjonen, og 2 pølse med brød dersom de griller hjemme og det er vanlige grillpølser i små brød. -I sommer spiste han 4 pølser med lompe på rappen. Han drikker pepsimax til alle måltider. Men jeg tror han må ha utvidet magesekken. Hvordan får 4 grillpølser plass i en magesekk som tar 2.5 dl? Han spiser fort, altid først ferdig. Anonymous poster hash: 4cb10...302
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #14 Skrevet 11. august 2014 Nei. For det første har vi ikke magesekk lengre, men en del av tarmen er gjort om og kalles den lille magesekken. Den kan aldri utvides. Men man kan lære seg måter å få i seg mer mat og drikke enn anbefalt. Brus og kullsyre er ikke noe problem, men å drikke mye på en gang, eller drikke til måltider skyller maten rett ned i resten av tarmen og gir dermed plass til mer mat/drikke. Å lære seg å drikke rett er faktisk i mange tilfeller verre ennå spise. Anonymous poster hash: 2eaae...f43 Selvsagt har dere en liten del av magesekken igjen, og den kan/vil utvide seg etterhvert. Hvordan trodde du ellers at maten skal kunne fordøyes. Magesekken gjøres helt minimal, men du har selvsagt fortsatt magesekk. Forøvrig kan også tarm utvide seg. GBP/sleeve ol er en starthjelp til å få nye, bedre vaner. Men det er ingen varig løsning. Anonymous poster hash: 02533...cf3 Nei, magesekken er koblet fra, fordøyelsen skjer lengre ned i tarmen, bla der hvor magesyre fra den frakobla magesekken kommer inn i tarmen igjen via porten. Anonymous poster hash: 2eaae...f43 . Du har misforstått. Anonymous poster hash: 02533...cf3 Nei. Forøvrig er faktisk (også jmf linken over her) magesekken koblet fra, og koblet på tarmen lengre ned. Dvs at det aldri passerer mat gjennommmagesekken på en gbp-operert. De 20-30 ml med "magesekk" som vår mat passerer består av nederste del av spiserøret og en liten lomme laget av tarmen vår, magesekken ligger i bukhulen og produserer magesyre, men kan brukes til fint lite annet. Anonymous poster hash: 2eaae...f43 Virkelig? Da har jeg altså vært med på å operere drøyt 100 GBP helt feil. Anbefaler at du oppdaterer deg på operasjonsmetoden. Anonymous poster hash: 02533...cf3
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #15 Skrevet 11. august 2014 Jo, nei, jo nei, jo nei...... Tja, er i grunnen like klok og vis jeg. Men logisk trnker jeg at den da må utvide seg no, når man kan som jeg leste i ett tidligere innlegg drikke 4 dl vann på styrten, og andre plasser han jeg lest at de spiser 2 kjøttkaker, gulerot, brokkoli, og potet. Og noen at de spiser 1 stooort polarbrød, MED 1 glass brus. Min venn som er GBP opperert han sier han glatt kan spise 2 brødskiver. Han kan glatt spise en hel pølse med brød på bensinstasjonen, og 2 pølse med brød dersom de griller hjemme og det er vanlige grillpølser i små brød. -I sommer spiste han 4 pølser med lompe på rappen. Han drikker pepsimax til alle måltider. Men jeg tror han må ha utvidet magesekken. Hvordan får 4 grillpølser plass i en magesekk som tar 2.5 dl? Han spiser fort, altid først ferdig. Anonymous poster hash: 4cb10...302 Operasjon er en start, ikke en løsning. Man klarer helt fint å lære seg teknikker på å få i seg ALT for mye mat, enten man er operert eller ei. Venninna mi som også er operert kan feks spise en hel grandiosa, tre år etter. Men hun bruker en time, og drikker en liter vann for å skylle den ned med. Selv bruker jeg 10 minutter på et knekkebrød, og da er jeg stappmett i 2-2,5 timer. Jeg har aldri gått inn for å lære meg å spise eller drikke mer enn anbefalt. Uansett hvordan man vender på det så kan ikke magesekken på en gbp-operert utvides i ordets rette forstand. Men man kan lære seg å stappe tarmen full av mat, eller skylle mat ned med væske. Det er ingen utfordring engang. Vi kan sågar fylle spiserøret med mat om vi vil. Det siger ned etterhvert og forsvinner ut i tarmen. HvittHus: Ved GBP kobles magesekken ut, den fjernes ikke, men kobles fra spiserøret og kobles på lengre ned slik at vi fortsatt får magesyre derfra. Men den er koblet bort slik at det ikke passerer mat gjennom den. Anonymous poster hash: 2eaae...f43
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #16 Skrevet 11. august 2014 Hos Roux-y? GBP opererte pas beholdes en liten del av magesekken, og den kan utvide seg hvis pas spiser for mye. Anonymous poster hash: 886ca...a55
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #17 Skrevet 11. august 2014 http://antesgbp.blogspot.com/p/vad-ar-en-gastric-bypass.html Anonymous poster hash: 886ca...a55
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #18 Skrevet 11. august 2014 Jo, nei, jo nei, jo nei...... Tja, er i grunnen like klok og vis jeg. Men logisk trnker jeg at den da må utvide seg no, når man kan som jeg leste i ett tidligere innlegg drikke 4 dl vann på styrten, og andre plasser han jeg lest at de spiser 2 kjøttkaker, gulerot, brokkoli, og potet. Og noen at de spiser 1 stooort polarbrød, MED 1 glass brus. Min venn som er GBP opperert han sier han glatt kan spise 2 brødskiver. Han kan glatt spise en hel pølse med brød på bensinstasjonen, og 2 pølse med brød dersom de griller hjemme og det er vanlige grillpølser i små brød. -I sommer spiste han 4 pølser med lompe på rappen. Han drikker pepsimax til alle måltider. Men jeg tror han må ha utvidet magesekken. Hvordan får 4 grillpølser plass i en magesekk som tar 2.5 dl? Han spiser fort, altid først ferdig. Anonymous poster hash: 4cb10...302 Operasjon er en start, ikke en løsning. Man klarer helt fint å lære seg teknikker på å få i seg ALT for mye mat, enten man er operert eller ei. Venninna mi som også er operert kan feks spise en hel grandiosa, tre år etter. Men hun bruker en time, og drikker en liter vann for å skylle den ned med. Selv bruker jeg 10 minutter på et knekkebrød, og da er jeg stappmett i 2-2,5 timer. Jeg har aldri gått inn for å lære meg å spise eller drikke mer enn anbefalt. Uansett hvordan man vender på det så kan ikke magesekken på en gbp-operert utvides i ordets rette forstand. Men man kan lære seg å stappe tarmen full av mat, eller skylle mat ned med væske. Det er ingen utfordring engang. Vi kan sågar fylle spiserøret med mat om vi vil. Det siger ned etterhvert og forsvinner ut i tarmen. HvittHus: Ved GBP kobles magesekken ut, den fjernes ikke, men kobles fra spiserøret og kobles på lengre ned slik at vi fortsatt får magesyre derfra. Men den er koblet bort slik at det ikke passerer mat gjennom den. Anonymous poster hash: 2eaae...f43 Dette er og blir feil. Nesten hele magesekken kobles ut, men ALDRI hele hverken ved GBP eller noen annen form for bariatrisk kirurgi. Og både magesekken og tarmen kan fint utvides. Anonymous poster hash: 02533...cf3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå