Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ville bare dele at jeg virkelig har lyktes med bade slutte med nattamming og sove rutiner om nettene. Takket vare controlled crying metoden. Denne metoden er pa Langt nar sa brutal som Ferber men utrolig effektiv og anbefalt av eksperter og modre verden over.

Jeg har slitt med lite sovn I 7 mnd og ettersom hun har startet med fast fode mener jeg det var pa tide a slutte med natt amming ettersom dette ble lite effektivt; Hun brukte pupp for kos i sted et og jeg endte opp med ytterligere avbrutt sovn....

Jeg leste da om denne metoden som innebarer at man bruker stoppe klokke og ma vere motivert for a fa det til. Det var jeg endelig den dagen Hun var 7mnd! Jeg startet med at Hun fikk grot, pupp og godt med mat for Hun la seg rundt 8. Med en gang Hun vaknet gikk jeg inn til henne sa rolig og sensitivt god natt igjen og gikk kjapt ut. Grat forst 5 min, sa 10 min sa okte jeg pa til maksimum 20 minutter for jeg ikke inn til henne. Hun fikk ingen natt maltid for 7 neste morning. Jeg gikk inn til henne etter henholdsvis 5, 10 og 20 minutter, men du kan selvsagt bestemme tiden selv. Jenta mi grat men ikke hysterisk, Hun var bare illsint. Neste natt sov Hun natten gjennom uten en lyd!!. Hun har vaknet et par ganger de siste nettene men sovner igjen for jeg far sjans til a komme meg pa bena og inn til henne. I natt var jeg redd Hun var sulten kl 4 (spiste ikke sa mye til kvelds)sa jeg gikk til kjokkenet for a varme litt melk. Da jeg kom tilbake til henne hadde Hun sovnet igjen!!!

Jeg tror ikke noen baby tar noen skade av dette og det er verd a prove a se om det er fremgang etter noen dager. Det skal det hvertfall vere etter maks en uke. Jenta mi er mye gladere na pa dagtid ettersom Hun sover sa godt pa natta!

Lykke til til dere som vil forsoke!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144160943-controlled-crying-metoden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så godt å høre! Er dette jeg har tenkt til å gjøre også:) ferber er faktisk snillere for han har kortere intervaller mellom hver gang man går inn, men det styrer man jo selv:)

Har et spm. Bruker din smokk? Hvordan gjorde du evt det? Bør jeg kutte smokk til natta? Altså at hun kun får når hun legges? Er såå usikker på dette! Forrige brukte jo ikke smokk!

Tessas: Hun bruker kun smokk I forbindelse med soving enten det er nar Hun legger seg for kvelden eller pa dagtid nar Hun kviler. Aldri ellers. De gangene Hun har vaknet har jeg vel kanskje gitt henne smokken men Hun sovner med eller uten som regel...

Hva metoden heter er jeg ikke sa opptatt av sa lenge det virker positivt for bade meg og dattera mi

Bare tenkte siden du skrev "Denne metoden er pa Langt nar sa brutal som Ferber", også er det Ferbermetoden du bruker  :P Har gjort det samme selv og fungerer knall, er bare så oppgitt over alle som dømmer meg fordi "Ferbermetoden" er så stigmatisert. Er tydeligvis ikke alle som har satt seg inn i hva det går ut på. 

Anonymous poster hash: f1c75...7dc

Annonse

Ingen har rett til a domme hva man gjor I foreldre rollen ettersom vi er alle ulike og nar det ikke tas noe skade av dette sa er det helt greit. Det er ikke for ingenting at eksperter verden over som har studert dette gar ut med trygghet og anbefaler. Ma vere grenser hva folk legger seg opp I. Ikke la deg bli frustrert av Tull og toys. Du og baby har lyktes det er det som teller.

Tessas: prov a kutte ut det ene natt maltidet og se om det hjelper

Opptil 20 minutter gråt føles som en evighet for en baby uten særlig tidsperspektiv. Ikke rart babyen resignerer og gir opp at noen vil trøste. Jeg blir oppriktig lei meg når jeg leser slikt. Håper virkelig ikke mange vil føle seg inspirert til å følge dette eksempelet.

Samme hvordan dere vrir og vender på det er 10 og 20(!) minutter uendelig lenge for en baby å ligge alene og rope etter foreldrene sine.

Anonymous poster hash: 1313f...97b

Er. veldig enig i nr 9 her!! 20 min er UTROLIG lenge for en stakkars liten baby som bare vil ha kos, nærhet og ikke minst trygghet! Ville aldri brukt denne metoden før barnet evt er flere år og virkelig forstår at mamma og pappa ikke har forlatt de for alltid når de ligger i 20 min og prøver å oppnå kontakt.

Anonymous poster hash: 599e3...895

Opptil 20 minutter gråt føles som en evighet for en baby uten særlig tidsperspektiv. Ikke rart babyen resignerer og gir opp at noen vil trøste. Jeg blir oppriktig lei meg når jeg leser slikt. Håper virkelig ikke mange vil føle seg inspirert til å følge dette eksempelet.

Samme hvordan dere vrir og vender på det er 10 og 20(!) minutter uendelig lenge for en baby å ligge alene og rope etter foreldrene sine.

Enig! Gråt er babyens eneste måte å si ifra på, og når det ikke er noen som responderer da, så vil de jo tro at det ikke hjelper å si i fra. Stakkars baby.

Tessas: sorry for sent svar:-) er ikke her inne sa ofte ettersom min baby pa 7 mnd er sa travel og jeg har hendene fulle. Jenta mi sover na til 5-6 tiden hver morgen sa da ammer jeg henne. Hun sover som regel en times tid etter det igjen men smokken er det ikke noe stort behov for det er kun rett for Hun sovner men Hun tar den ut selv. Ser ut som Hun heller blir en tommel jente:-)

Hvordan er det hos deg na da?

Ifht ulike innspill pa denne metoden sa ma folk si og uttrykke det de vil. Jeg kjenner min baby og er selvsagt veldig trygg pa at det jeg gjor er riktig for meg og min Lille familie;-)

Annonse

Er helt enig med deg. Blir helt sjokkert når jeg leser sånt, hvordan kan man ikke trøste babyen sin når den gråter i 20 minutter? Gråten deres er jo designet på å være så irriterende at foreldre kommer bort for å trøste. Jeg mener ikke noe vondt altså, alle skal få gjøre som de vil. Men jeg håper heller ikke at én eneste mamma blir inspirert til å sette sine egne behov foran babyens og prøve metoden. Stakkars små... Jeg blir helt fra meg bare den lille gråter når jeg steller henne i noen få minutter.

Det går litt opp og ned. Har hatt noen netter som har vært veldig bra, men litt problem nå er faktisk at hun snur seg på magen og kommer seg ikke tilbake. Hun bare krasjer og slår seg og jeg kan ikke la henne ligge sånn å gråte.. Så det er bare å gå inn å snu henne, så sover hun videre.. Lurer egentlig på hva jeg skal gjøre. Er kanskje derfor folk har sovepose med stropper? Jeg har bare vanlig pose, men det funker ikke:(

• 2 uker senere...

Tessas: sorry for sent svar:-) er ikke her inne sa ofte ettersom min baby pa 7 mnd er sa travel og jeg har hendene fulle. Jenta mi sover na til 5-6 tiden hver morgen sa da ammer jeg henne. Hun sover som regel en times tid etter det igjen men smokken er det ikke noe stort behov for det er kun rett for Hun sovner men Hun tar den ut selv. Ser ut som Hun heller blir en tommel jente:-)

Hvordan er det hos deg na da?

Ifht ulike innspill pa denne metoden sa ma folk si og uttrykke det de vil. Jeg kjenner min baby og er selvsagt veldig trygg pa at det jeg gjor er riktig for meg og min Lille familie;-)

Foreslår at du jekker deg litt ned i forhold til "jeg vet hva som er best for meg og min baby"-holdningen (i forhold til utvikling i hjernen o.l så er det faktisk forskerne som vet best, ikke du!), blir litt ydmyk, og leser denne: http://m.db.no/2012/02/28/kultur/debatt/kronikk/babygrat/oppvekst/20440289/?www=1

Anonymous poster hash: 977e8...053

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...