Gå til innhold

Møtte noen som ga meg Mormons bok idag..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen på de og vanlige kristne egentlig?

Anonymous poster hash: a99d2...5ea

Fortsetter under...

Skrevet

En litt anderledes "bibel".

Skillet mellom mann og kvinne i sin kirke. Barn også: unge kvinner/unge menn.

Døper barna rundt åtte år.

Imot prevensjon, koffein osv.

Bare det jeg husker fra min tante og onkel som er det.

Ellers helt normale, i jobb begge to osv :)

Anonymous poster hash: 82673...0b8

Skrevet

Anonymous poster hash: b20e7...edc
Skrevet

De tror at Jesus ikke døde, men at han reiste til Amerika of bodde sammen med indianere resten av livet. De tror også at manikke bare er gift til man dør, men i evigheten, de har hemmelige møter de kvinner aldri får komme inn, alle lederne er menn, og de må gå med store hvite plagg som undertøy. Grunnleggeren (Smith) hadde veldig mange koner og polygami var tillatt og anbefalt fram til USA forbød det. Da forbød plutselig mormonerne det også, unntatt noen sekter som kaller seg fundamentalister som fortsatt har flerkoneri.

De kan ikke drikke et, kaffe, cola (ingenting som inneholder koffein) eller alkohol.

Anonymous poster hash: e8969...28a

Skrevet

Jeg leste Mormors bok  :huh:

Anonymous poster hash: c10bd...100
Skrevet

De tror at Jesus ikke døde, men at han reiste til Amerika of bodde sammen med indianere resten av livet. De tror også at manikke bare er gift til man dør, men i evigheten, de har hemmelige møter de kvinner aldri får komme inn, alle lederne er menn, og de må gå med store hvite plagg som undertøy. Grunnleggeren (Smith) hadde veldig mange koner og polygami var tillatt og anbefalt fram til USA forbød det. Da forbød plutselig mormonerne det også, unntatt noen sekter som kaller seg fundamentalister som fortsatt har flerkoneri.

De kan ikke drikke et, kaffe, cola (ingenting som inneholder koffein) eller alkohol.

Mormonerer trur ikke på flerkoneri, men det finnes grupper som du nevner som er ekstreme.

Jeg var ofte med i kirken til min tante og onkel. Normale klær, menn og kvinner hadde samme stillinger. Kvinnene bestemmer faktisk ;)

Jeg har ikke store kunnskapen siden det er lenge siden jeg møtte familien, men bedre mennesker skal du lete lenger etter.

Annonse

Skrevet

De kan ikke drikke et, kaffe, cola (ingenting som inneholder koffein) eller alkohol. Anonymous poster hash: e8969...28a

Mormonerer trur ikke på flerkoneri, men det finnes grupper som du nevner som er ekstreme.

Jeg var ofte med i kirken til min tante og onkel. Normale klær, menn og kvinner hadde samme stillinger. Kvinnene bestemmer faktisk ;)

Jeg har ikke store kunnskapen siden det er lenge siden jeg møtte familien, men bedre mennesker skal du lete lenger etter. Anonymous poster hash: 82673...0b8

Jeg har studert kirken, som heter Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, og joda, de tror på flerkoneri, bare google det eller les Mormons bok :) de endret reglene etter press fra den amerikanske regjering (Mormonerne holder til først og fremst i staten Utah, og måtte gi avkall fra flerkoneri for å få lov å være med i USA, dette var på den tiden USA ekspanderte vestover). Dagens mainstream-mormonerne praktiserer derfor ikke polygami, men grunnleggeren deres hadde veldig mange koner (igjen, bare å google!). Og de som synes det var uriktig av dem å plutselig endre det skilte seg ut i egne sekter, kalt mormon fundamentalists og lignende. Disse har blant annet vært vist i reality-programmer på norsk TV, menn med flere koner.

Skrevet

Ikke for å være slem, men det er feil. Det er bare menn som kan være medlemmer av det "Aaronske presteskap".

Kvinner har ingen lederroller innen mormonismen. Kvinner er bare tilheng for mennene i mormon-kirken.

Skrevet

MEN når alt det er sagt, min erfaring med mormonerne er at de er fantastisk hyggelig, trivelige, gode og snille mennesker.

Men troen deres... *grøss!*

Skrevet

I USA gir de en viss prosent av lønnen sin til kirken og sender sine barn på misjon i to år til andre land. Dette betales av egen lomme.

Anonymous poster hash: 5620f...24c

Skrevet

I USA gir de en viss prosent av lønnen sin til kirken og sender sine barn på misjon i to år til andre land. Dette betales av egen lomme.

Anonymous poster hash: 5620f...24c

10%

Og barna, som som regel fortsatt er tenåringer, kalles "eldste (etternavn)". Så hvis du har en Hansen og en Johnsen så kalles de "eldste Hansen og eldste Johnsen".

Grunnen til at de sendes på slikt er ikke for å, som de selv blir lurt til å tro, skulle misjonere og lære andre om deres tro, grunnen er for at de skal bli stilt spørsmål av folk utenfra, blir gravd hardt i sin tro av fremmede, og på den måten måtte grave og finne svar og bli enda mer sementert i det de tror på.

Skrevet

Hva er det som er "sykt" med troen deres da?

Anonymous poster hash: a99d2...5ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...