Gå til innhold

Trenger hjelp ang. praktiske løsninger

Pastel Peach

Anbefalte innlegg

Jeg har en overproduksjon av melk som jeg ikke klarer å bli kvitt. Det fører til lekkasjer døgnet rundt. Verst er det når jeg ammer den lille og det renner en melkeelv fra det andre brystet.

Spørsmålet er, hva skal jeg ha på meg? Det gjør vondt å ha på bh, det trykker nipplene inn og det er lite godt. Jeg har prøvd med innlegg i bomull og ull, men de blir så fort gjennomvåte. Å gå rundt i bare topper er også upraktisk da jeg må tørke dem ute hele tiden... Er så lei av sølet!

Hva skal jeg egentlig gjøre når det renner melk fra det andre brystet? Skal jeg la det renne i et håndkle ell lignende eller bør jeg ha en bh + innlegg på som forhindre lekkasjen?

Har dere noen gode råd til meg? Tusen takk på forhånd!

P.S: Kom gjerne med tips til hvordan jeg blir kvitt overproduksjonen. Jeg må melke ut rundt 60ml før hver amming før strålen er mild nok for den lille...

Igjen, takk!

Endret av Pastel Peach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ammehjelpen.no - les der! Masse gode tips til deg :)

Jeg brukte ammeinnlegg hele tiden, engangsinnlegg innerst og ull utenpå. Byttet engangsinnleggene mellom hver amming, da var de dyvåte. Smurte purelan direkte i engangsinnlegget, brystvortene var alt for såre til å smøre på dem. Bruk evnt melkeoppsamlere når du ammer så du får samlet opp all melken som renner fra det andre brystet. Det er helt normalt, etter hvert blir det mindre lekkasje men det kommer alltid melk fra det andre brystet når jeg ammer. Og minien min er nesten ett år.

Anonymous poster hash: a3ae2...fee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er er problem jeg (nesten) gjerne skulle hatt.. Men øker man ikke produksjon når man pumper? Hjelper kansje evt å håndmelke hvis du må? Anbefaler også å sende Mail til ammehjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Har du lest http://ammehjelpen.no/artikkel/69/Brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon ?
Er det lenge siden du fødte nå? Metoden som beskrives der bør ikke prøves før minst en uke etter at melka kom, også fordi det rett og slett kan være vanskelig å lykkes når melkeproduksjonen er så i hytt og pine som den første uka. Deretter vil det gå lettere :)

Melkeoppsamlere kan være smart, og også å pumpe minst mulig. Dersom du må pumpe så pump rett før eller rett etter måltidet, aldri mellom, og du trenger normalt ikke å tømme brystet. Målet er å ta ut minst mulig melk utover det barnet drikker selv.  Pumping eller håndmelking kommer normalt ut på ett, det er mengden melk som er viktig (men håndmelking kan stimulere bedre slik at man får ut mer melk, derfor anbefaler vi ofte håndmelking for mødre som sliter med å få ut nok med pumpe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ammekluter. Hver gang jeg skulle amme visste alle i min omgangskrets at klutene måtte frem.

De hvite klutene men kan kjøpe i 10 pakk fram ikea.

Første 3 ukene finne jeg med de hele tiden og byttet mange ganger daglig. Etterhvert trengte jeg kun å bruke ved amming. En på ikke-ammepuppen og en under kinnet på baby slik at den sugde opp alt søl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...