Gå til innhold

Litt smålei av at naboen klipper plen på søndager..

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Utilbørlig larm" som det står i loven er skjønnsmessig vurdering. Hva som var normalen for 20år siden er ikke nødvendigvis normalen i dag. Du kan jo prøve å anmelde å se hvor langt du kommer...

Har ingen problem at folk klipper plen på søndager, noe vi alle gjør rundt her. Vi som er på jobb hele dagen har ikke mange vinduer. Dog synes jeg halv ni var for tidlig.

Uansett virker du som en pest og en plage av en nabo. En ting er å reagere, men lapp i postkassa? Hva med å snakke med naboen? Tipper du ikke er tøff nok til å ta det ansikt til ansikt for du egentlig vet at du viser en snerpete holdning.

Anonymous poster hash: 536a2...ce6

Du leste ingen av linkene over. De er fra i år og i fjor.

Politiet

"Han forklarer at loven omfatter bruk av motorgressklipper, motorsag og andre liknende motorredskaper i bolig- og hyttestrøk."

I tillegg til lovene er det rundskriv som forklarer nærmere hva som gjelder.

Anonymous poster hash: dd5ba...da4

Du er klar over at dette også omfatter f.eks snøfresing?

det betyr strengt tatt at dersom snøen laver ned på en søndag midt på vinteren, så er det er ikke lov å bruke snøfreseren før mandag morgen........

Jepp - gleder meg til triaden her til vinteren når ALLE klager over at reglene blir så strengt overholdt, man kan ikke forvente at folk måker med ren muskelkraft i 2014, hva med alle uføre, syke og svakelige osv osv osv......

Du vet kanskje også at unger på trampoina lager høyeer lyd (altså høyere målt desobel) enn en moderne motorklipper? Ergo faller også skrålende unger på trampolina eller i abdebassenge inn under denne kategorien!

For selv om rundskrivet kanskje lister opp NOEN støykilder, så er loven rundt utformet og det er en skjønnsmessig vurdering hva som er støyplager. For noen er skrålende unger bare koselig, for andre er det en direkte irritasjon der de sitter og skal nyte søndagsfrokosten sin i stillhet.....

Anonymous poster hash: 28940...955

Hvorfor angriper du meg for Norges lover?

Når det er sagt har vi ikke trampoline og vi måker alltid snøen med spade :)

Anonymous poster hash: dd5ba...da4

Skrevet

Du er klar over at dette også omfatter f.eks snøfresing?

det betyr strengt tatt at dersom snøen laver ned på en søndag midt på vinteren, så er det er ikke lov å bruke snøfreseren før mandag morgen........

Jepp - gleder meg til triaden her til vinteren når ALLE klager over at reglene blir så strengt overholdt, man kan ikke forvente at folk måker med ren muskelkraft i 2014, hva med alle uføre, syke og svakelige osv osv osv......

Du vet kanskje også at unger på trampoina lager høyeer lyd (altså høyere målt desobel) enn en moderne motorklipper? Ergo faller også skrålende unger på trampolina eller i abdebassenge inn under denne kategorien!

For selv om rundskrivet kanskje lister opp NOEN støykilder, så er loven rundt utformet og det er en skjønnsmessig vurdering hva som er støyplager. For noen er skrålende unger bare koselig, for andre er det en direkte irritasjon der de sitter og skal nyte søndagsfrokosten sin i stillhet.....

Anonymous poster hash: 28940...955

Sammenligningen med snøfreser blir ikke helt det samme. Det å holde tilkomst til hus åpen kan være et sikkerhetsspørsmål i en del tilfeller. Man kan likevel vise hensyn å ikke frese tidlig en søndag morgen hvis man ikke må ut med bilen.

Ellers er jeg absolutt tilhenger av at flere burde måke snø med musklekraft, det er flott trening :)

Anonymous poster hash: d0352...ebf

Skrevet

Men det må da gå an å snakke med fyren uten å vifte oppi fjeset hans med lovsamlinga?

Å spørre pent om han kan vise litt hensyn før klokka f.eks 10-11 tror jeg han vil være mer positiv til enn å bli kalt lovbryter, evt vantro som ikke respekterer kirketiden.

Skrevet

§ 3. Helligdagsfred

På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet.

"UTILBØRLIG LARM"

Anonymous poster hash: e3bd8...28c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...