Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #1 Skrevet 9. august 2014 Det siste 1,5 året har håret mitt gått igjennom en totalforandring. Det har gått fra å være tykt og blankt til tynt og pistrete. Det er så tynt at jeg tør ikke ha det løst ute blant folk, og jeg må bruke hårklemme istedenfor strikk ettersom strikkene er for store til å samle alt håret. Jeg har vært hos lege å tatt blodprøver, men alt er helt normalt. Jeg har hatt hårtap før i peroder, men da har det jo kommet tilbake igjen. Nå blir det bare tynnere og tynnere, og det er så ille at jeg skjemmes for å vise meg om morgenen for min egen mann! Da er det nemlig så pistrete at jeg ser helt skamklipt ut. Det er så tynt at det ikke en gang dekker ørene mine. Jeg satte inn p-stav i november 2012, så jeg mistenker at denne kan være synderen. Fastlegen min mener det er usannsynlig og har satt meg opp på time hos hudspesialist i september. Men jeg begynner å få litt panikk nå, for ting bedrer seg ikke. Er det noen som har noe tips og råd? Jeg føler meg ikke kvinnelig lenger, jeg er desperat etter en løsning Anonymous poster hash: 0b08c...5a6
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #2 Skrevet 9. august 2014 Hvis du tror p-staven er årsaken, så fjern den med en gang. Enkelte ting vet en bedre selv. Og er det den, så er problemet løst. Ingen vits i å bare høre på legene. For selv om det ikke er en registrert bivirkning, så kan det være at du er den første som får det. Og er det ikke den som er årsaken, så har du fått utelukka det også. Vitaminer og mineraler tar du vel tilskudd av? Lykke til:) Anonymous poster hash: 2ebff...920
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #3 Skrevet 9. august 2014 Hei Det er ikke hudsykdommen alopecia du har da? Jeg har selv fått det og har mistet masse hår. Først flekkvis, men nå i den senere tiden også generellt. Det renner av hår hele tiden og det lille jeg har igjen er utrolig tynt og pistrete nå. Hudlegen kan sikkert si noe mer om dette. Har du sjekket stoffskiftet ditt? Håper det ordner seg for deg:) Anonymous poster hash: 1f1c1...091
Gjest Sommerfuggel Skrevet 9. august 2014 #4 Skrevet 9. august 2014 Hei Det er ikke hudsykdommen alopecia du har da? Jeg har selv fått det og har mistet masse hår. Først flekkvis, men nå i den senere tiden også generellt. Det renner av hår hele tiden og det lille jeg har igjen er utrolig tynt og pistrete nå. Hudlegen kan sikkert si noe mer om dette. Har du sjekket stoffskiftet ditt? Håper det ordner seg for deg:) Anonymous poster hash: 1f1c1...091 Jeg har også alopecia (areata). Startet med flekkvis håravfall, men nå er flekkene borte. Til gjengjeld har håret tynnet seg veldig ut. Jeg har gått fra en tykk hårmanke til tynt, pistrete hår. Men har heldigvis ikke mistet alt. Føler man ser hodebunnen igjennom håret, men andre mener at det ikke er synlig. Vet ikke om det bare er jeg som har blitt opphengt i å studere håret eller om det ikke er så ille som jeg tror Sjekk om du har nok B-vitamin, men tror også man må sjekke flere vitaminer og div.. Lykke til! Jeg vet hvordan du føler det, det er skikkelig kjipt! Men jeg skal krysse fingre og tær for deg
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #5 Skrevet 9. august 2014 Siden du selv mistenker p-staven så synes jeg du uansett skal fjerne denne. Prevensjon inneholder som regel også kobber, og det er ikke uvanlig at kvinner kan få for mye kobber i kroppen pga at de går på prevensjon. Jeg er ikke sikker på om p-staven inneholder kobber, men gjør den det så kan det være årsak til hårtapet ditt. Legene sjekker sjelden kobberverdier på pasientene, så jeg vil tro at du ikke har fått testet dette. Kobberverdiene bør i så fall ses i sammenheng med sink-verdiene siden de helst skal ha et bestemt forholdstall mellom seg. Har du andre symptomer enn hårtapet? Anonymous poster hash: 77f3f...712
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #6 Skrevet 9. august 2014 Takk, jeg skal dra til hudlege å se hva han sier. Uansett er det mulig jeg fjerner p-staven for sikkerhets skyld. Jeg har ikke sjekke kopperverdiene, så det kan godt være noe sånt? Jeg har ikke hatt flekkvis hårtap, men mistet jevnt over hele hodet. Ikke så mye oppå, mest i bakhodet å på sidene. Helt grusomt ser det ut Jeg har merket en del kløe i hodebunnen også, samt veldig fet hodebunn. Må vaske håret hver dag, da tynt og fett hår er en heller dårlig kombinasjon. Vet ikke om det kan ha noen sammenheng. HI Anonymous poster hash: 0b08c...5a6
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #7 Skrevet 9. august 2014 Takk, jeg skal dra til hudlege å se hva han sier. Uansett er det mulig jeg fjerner p-staven for sikkerhets skyld. Jeg har ikke sjekke kopperverdiene, så det kan godt være noe sånt? Jeg har ikke hatt flekkvis hårtap, men mistet jevnt over hele hodet. Ikke så mye oppå, mest i bakhodet å på sidene. Helt grusomt ser det ut Jeg har merket en del kløe i hodebunnen også, samt veldig fet hodebunn. Må vaske håret hver dag, da tynt og fett hår er en heller dårlig kombinasjon. Vet ikke om det kan ha noen sammenheng. HI Anonymous poster hash: 0b08c...5a6 Jeg leste nå i felleskatalogen - veldig pussig at legen din mener det er usannsynlig at p-staven kan være årsaken til hårtapet ditt. Spesielt siden hårtapet startet rett etter du satte inn p-staven. Hårtap er en veldig vanlig bivirkning av p-staven, faktisk er det inntil 1 av 10 som opplever det! Så at legen din mener det er usannsynlig får meg til å stusse på om legen din kan nok om det. Sjekk her: http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-nexplanon-organon-569260 Følg magefølelsen din - få ut p-staven. Anonymous poster hash: 77f3f...712
klishe89 Skrevet 9. august 2014 #8 Skrevet 9. august 2014 Jeg mistet sinnsykt masse hår ved bruk av p-piller, p-sprøyte osv. En av mange grunner til at jeg sluttet. Ville fjernet p-staven.
mamma'n til 2 :) Skrevet 9. august 2014 #9 Skrevet 9. august 2014 Som flere sier, fjern p-staven. Jeg mistet mye hår av p-sprøyta... Sluttet på den i mars,men den henger jo i i kroppen,så jeg håper det blir bedre snart... Håret mitt blir ikke like fett lenger,men mister forsatt hår. Ellers kan det skyldes mye... Alt fra vitaminmangel til diabetes og andre sykdommer, hudsykdommer og faktisk også stress. Lykke til videre :-) Håper det ordner seg for deg :-)
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #10 Skrevet 9. august 2014 Alopesi er en vanlig bivirkning på p-staven, men jeg tror ikke de fleste allmennleger vet hva det er engang. Spesialister og frisører derimot, de har nok hørt om det.Man kan få parykk da. Anonymous poster hash: a2ee2...9a5
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #11 Skrevet 11. august 2014 Har nå bestilt time hos lege for å fjerne p-staven. Jeg orker ikke vente til jeg har vært hos hudlege, jeg tror selv det er den som er problemet. Jeg har skjønt det slik at hormonene fra p-staven forsvinner relativt fort ut av systemet når du fjerner den, så får håpe jeg ser resultater raskt. Vil uansett dra til hudlege for å se om han kan finne noe også. Takk for svar, har hele tiden hatt en magefølelse som sier at det er p-staven.. HI Anonymous poster hash: 0b08c...5a6
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #12 Skrevet 11. august 2014 Har nå bestilt time hos lege for å fjerne p-staven. Jeg orker ikke vente til jeg har vært hos hudlege, jeg tror selv det er den som er problemet. Jeg har skjønt det slik at hormonene fra p-staven forsvinner relativt fort ut av systemet når du fjerner den, så får håpe jeg ser resultater raskt. Vil uansett dra til hudlege for å se om han kan finne noe også. Takk for svar, har hele tiden hatt en magefølelse som sier at det er p-staven.. HI Anonymous poster hash: 0b08c...5a6 Ikke bli skuffet om du ikke ser resultater raskt. Hår trenger tid å vokse ut igjen, og det kan ta tid. Noen av hårsekkene kan også ligge litt i dvale før de igjen begynner å la håret vokse. Om 4-8 uker bør du kunne se at det kommer småhår innimellom, litt avhengig av hvor raskt håret ditt vokser. Og så blir det en tålmodighetsprøve inntil det blir langt - men da vet du jo i hvert fall at du er på riktig vei Ta timen til hudlegen just in case som du sier. Om jeg var deg så ville jeg ha skrevet ut det fra felleskatalogen som jeg linket til over her, og vist dette til legen. Når inntil 1 av 10 kan oppleve hårtap av p-staven, da er dette noe legen din burde vite! Lykke til Anonymous poster hash: 77f3f...712
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #13 Skrevet 11. august 2014 Har nå bestilt time hos lege for å fjerne p-staven. Jeg orker ikke vente til jeg har vært hos hudlege, jeg tror selv det er den som er problemet. Jeg har skjønt det slik at hormonene fra p-staven forsvinner relativt fort ut av systemet når du fjerner den, så får håpe jeg ser resultater raskt. Vil uansett dra til hudlege for å se om han kan finne noe også. Takk for svar, har hele tiden hatt en magefølelse som sier at det er p-staven.. HI Anonymous poster hash: 0b08c...5a6 Ikke bli skuffet om du ikke ser resultater raskt. Hår trenger tid å vokse ut igjen, og det kan ta tid. Noen av hårsekkene kan også ligge litt i dvale før de igjen begynner å la håret vokse. Om 4-8 uker bør du kunne se at det kommer småhår innimellom, litt avhengig av hvor raskt håret ditt vokser. Og så blir det en tålmodighetsprøve inntil det blir langt - men da vet du jo i hvert fall at du er på riktig vei Ta timen til hudlegen just in case som du sier. Om jeg var deg så ville jeg ha skrevet ut det fra felleskatalogen som jeg linket til over her, og vist dette til legen. Når inntil 1 av 10 kan oppleve hårtap av p-staven, da er dette noe legen din burde vite! Lykke til Anonymous poster hash: 77f3f...712 Så lenge jeg får håret mitt tilbake, så skal jeg nok klare vente ett år eller to Jeg bare håper inderlig at det faktisk er p-staven, for da ordner det seg jo når jeg tar den bort! Takk, jeg krysser fingrene for at jeg kan ha håret løst igjen om noen mnd HI Anonymous poster hash: 0b08c...5a6
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #14 Skrevet 11. august 2014 Anonymous poster hash: 77f3f...712 Så lenge jeg får håret mitt tilbake, så skal jeg nok klare vente ett år eller to Jeg bare håper inderlig at det faktisk er p-staven, for da ordner det seg jo når jeg tar den bort! Takk, jeg krysser fingrene for at jeg kan ha håret løst igjen om noen mnd HI Anonymous poster hash: 0b08c...5a6 Tenk så deilig det blir å flagre med håret neste sommer Anonymous poster hash: 77f3f...712
Anonym bruker Skrevet 11. august 2014 #15 Skrevet 11. august 2014 Anonymous poster hash: 77f3f...712 Så lenge jeg får håret mitt tilbake, så skal jeg nok klare vente ett år eller to Jeg bare håper inderlig at det faktisk er p-staven, for da ordner det seg jo når jeg tar den bort! Takk, jeg krysser fingrene for at jeg kan ha håret løst igjen om noen mnd HI Anonymous poster hash: 0b08c...5a6 Tenk så deilig det blir å flagre med håret neste sommer Anonymous poster hash: 77f3f...712 Det hadde vært lykke HI Anonymous poster hash: 0b08c...5a6
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #16 Skrevet 7. mai 2015 Hej, Hur har de gått med ditt hår? ær næmligen i samma situation Martina Anonymous poster hash: 8fbd9...8e9
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #17 Skrevet 7. mai 2015 Jeg tror teorien om p-staven kan stemme. Jeg selv mistet MYE hår i høst, i mitt tilfelle var det pga medisiner, men jeg la først merke til det når jeg var ferdig med medisinene (av en eller annen grunn trappet håravfallet seg opp i en periode i etterkant). Da hadde jeg nylig fått satt inn hormonspiral, så jeg lurte først på om den kunne være syndebukken. Jeg husker ikke om hårtap var nevnt som bivirkning men når jeg googlet kom det opp drøssevis av historier om damer som mistet omtrent alt hår, så jeg tror du kan absolutt være inne på noe. Anonymous poster hash: 346ea...d2d
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #18 Skrevet 7. mai 2015 Hei! Jeg fjerna p-staven og ikke lenge etterpå slutta håret å falle ut. Nå har det begynt å gro tilbake, og det ser helt sprøtt ut. Helt tynt i lengden, men i hodebunnen er det masse hår. Så i mitt tilfelle var det p-staven - garantert - som var årsaken! HI Anonymous poster hash: 0b08c...5a6
Gjest Skrevet 7. mai 2015 #19 Skrevet 7. mai 2015 (endret) Et lite tips....be om b12 sprøyter i baken. Mistet hinsides mye i fjor vår/sommer pga et medikament og nå har jeg tjukt hår igjen etter å ha satt disse sprøytene i høst og våres😀 Endret 7. mai 2015 av Gjest
Gjest Gul stjerne Skrevet 7. mai 2015 #20 Skrevet 7. mai 2015 Takk, jeg skal dra til hudlege å se hva han sier. Uansett er det mulig jeg fjerner p-staven for sikkerhets skyld. Jeg har ikke sjekke kopperverdiene, så det kan godt være noe sånt? Jeg har ikke hatt flekkvis hårtap, men mistet jevnt over hele hodet. Ikke så mye oppå, mest i bakhodet å på sidene. Helt grusomt ser det ut Jeg har merket en del kløe i hodebunnen også, samt veldig fet hodebunn. Må vaske håret hver dag, da tynt og fett hår er en heller dårlig kombinasjon. Vet ikke om det kan ha noen sammenheng. HI Anonymous poster hash: 0b08c...5a6 Takk, jeg skal dra til hudlege å se hva han sier. Uansett er det mulig jeg fjerner p-staven for sikkerhets skyld. Jeg har ikke sjekke kopperverdiene, så det kan godt være noe sånt? Jeg har ikke hatt flekkvis hårtap, men mistet jevnt over hele hodet. Ikke så mye oppå, mest i bakhodet å på sidene. Helt grusomt ser det ut Jeg har merket en del kløe i hodebunnen også, samt veldig fet hodebunn. Må vaske håret hver dag, da tynt og fett hår er en heller dårlig kombinasjon. Vet ikke om det kan ha noen sammenheng. HI Anonymous poster hash: 0b08c...5a6 Kanskje du har fått seboreisk eksem i hodebunnen? Det kan gi håravfall. Les deg opp på det ☺
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå