Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #1 Skrevet 9. august 2014 Vi har en gutt på 7 år som i fjor fikk diagnose. Han har adhd med betydelige adferdsproblemer samt en lettere psykisk utviklingshemming. Vi har ikke villet hatt avlastning pga av at han bruker ganske lang tid på og stole på andre. Men nå har min søster og hennes samboer sagt at de kan tenke seg og ha han på avlastning for oss. Dette er personer som han daglig ser, er sammen med og som jeg vet at han stoler 100 % på. Å jeg vet at de ikke gjør det for pengene men at de oppriktig er glade og bryr seg veldig om han. Men at de også vil avlaste oss. Men hvordan går jeg frem, hvem må jeg kontakte ? Er det bv, kommunen ? Anonymous poster hash: 5372e...906
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #2 Skrevet 9. august 2014 Vi har en gutt på 7 år som i fjor fikk diagnose. Han har adhd med betydelige adferdsproblemer samt en lettere psykisk utviklingshemming. Vi har ikke villet hatt avlastning pga av at han bruker ganske lang tid på og stole på andre. Men nå har min søster og hennes samboer sagt at de kan tenke seg og ha han på avlastning for oss. Dette er personer som han daglig ser, er sammen med og som jeg vet at han stoler 100 % på. Å jeg vet at de ikke gjør det for pengene men at de oppriktig er glade og bryr seg veldig om han. Men at de også vil avlaste oss. Men hvordan går jeg frem, hvem må jeg kontakte ? Er det bv, kommunen ? Anonymous poster hash: 5372e...906 Må dere ta det gjennom barnevernet da? Hadde betalt dem selv heller om så for å dekke utgifter de måtte ha. Anonymous poster hash: 17fe3...c21
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #3 Skrevet 9. august 2014 Hvis han har en diagnose og ikke er under barnevernet er det omsorgstjenesten for funksjonshemmede du skal kontakte. Vi har hvertfall et eget senter for sånt her jeg bor, og man kan ha barn på avlastning enten i samarbeid med barnevernet eller omsorgstjenesten for funksjonshemmede. Omsorgstjenesten for funksjonshemmede er bedre betalt enn barnevernet pga. diagnoser osv. Så du burde gå dit om har har det! Men du må gjennom en prosess med søking, skjemaer osv. Og dette kan ta en del tid! Du burde skaffe deg et møte med en som kan hjelpe deg å skrive, søke osv. Anonymous poster hash: a1834...a3a
overlord Skrevet 9. august 2014 #4 Skrevet 9. august 2014 (endret) Dersom de ikke gjør det for pengene, hvorfor skal det da formaliseres om ikke nettopp for at de skal få penger for det? Hva skjedde med at familie kan hjelpe hverandre uten at det offentlige skal måtte betale for det? Endret 9. august 2014 av overlord
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #5 Skrevet 9. august 2014 Jeg jobber i barneverntjenesten og det er viktig, særlig for barn, at det formaliseres. Gjennom en formalisering blir avlastningshjemmet / besøkshjemmet og foreldrene forpliktet til hverandre, og da er det ikke like enkelt å avlyse eller å endre planer (løse avtaler med familie og venner endres fort og da blir det uforutsigbart for barna). Det er også for at foreldrene skal slippe å føle seg masete og til bry hver gang de spørr. Å formalisere gjør det bedre og forutsigbart for alle parter. Et avlasningshjem tjener ikke mye på det så de fleste gjør det for å hjelpe, ikke for å tjene penger. Det er en liten sum for utgiftsdekning (ca.250,-) og en liten sum for jobben (ca.600,-). Ta kontakt med barneverntjenesten. Da blir det opprettet sak og undersøkt behovet om avlastningshjem er tilstede. At du har funnet personer du kan tenke deg som avlastningshjem er positivt. Anonymous poster hash: e7b6b...d73
overlord Skrevet 9. august 2014 #6 Skrevet 9. august 2014 Jeg jobber i barneverntjenesten og det er viktig, særlig for barn, at det formaliseres. Gjennom en formalisering blir avlastningshjemmet / besøkshjemmet og foreldrene forpliktet til hverandre, og da er det ikke like enkelt å avlyse eller å endre planer (løse avtaler med familie og venner endres fort og da blir det uforutsigbart for barna). Det er også for at foreldrene skal slippe å føle seg masete og til bry hver gang de spørr. Å formalisere gjør det bedre og forutsigbart for alle parter. Et avlasningshjem tjener ikke mye på det så de fleste gjør det for å hjelpe, ikke for å tjene penger. Det er en liten sum for utgiftsdekning (ca.250,-) og en liten sum for jobben (ca.600,-). Ta kontakt med barneverntjenesten. Da blir det opprettet sak og undersøkt behovet om avlastningshjem er tilstede. At du har funnet personer du kan tenke deg som avlastningshjem er positivt. Anonymous poster hash: e7b6b...d73 Det kan formaliserer uten betaling også. En fast avtale er vel like mye verdt om man får betalt for det eller ikke?
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #7 Skrevet 9. august 2014 Jeg jobber i barneverntjenesten og det er viktig, særlig for barn, at det formaliseres. Gjennom en formalisering blir avlastningshjemmet / besøkshjemmet og foreldrene forpliktet til hverandre, og da er det ikke like enkelt å avlyse eller å endre planer (løse avtaler med familie og venner endres fort og da blir det uforutsigbart for barna). Det er også for at foreldrene skal slippe å føle seg masete og til bry hver gang de spørr. Å formalisere gjør det bedre og forutsigbart for alle parter. Et avlasningshjem tjener ikke mye på det så de fleste gjør det for å hjelpe, ikke for å tjene penger. Det er en liten sum for utgiftsdekning (ca.250,-) og en liten sum for jobben (ca.600,-). Ta kontakt med barneverntjenesten. Da blir det opprettet sak og undersøkt behovet om avlastningshjem er tilstede. At du har funnet personer du kan tenke deg som avlastningshjem er positivt. Anonymous poster hash: e7b6b...d73 Det kan formaliserer uten betaling også. En fast avtale er vel like mye verdt om man får betalt for det eller ikke? Ikke gjennom barnevernet, men privat kan de det. Det mange erfarer gjennom private avtaler (de som har hatt det før de kommer til oss) er at private avtaler ikke blir holdt. Det er ofte avlysninger, ønske om bytte av helger / dager og at det hele blir uforutsigbart for barna. Det gjør også noe med selvfølelse til foreldrene. At det er en skikkelig avtale og at de slipper å føle at de "snylter" godhet av andre. Når man avtaler gjennom barnevernet blir det hele mer formelt og avtalene holdes. Det er ikke pengene, men at avtalen stadfestes av det offentlige, som hjelper. Men når det formaliseres slik så kommer også pengene. Jeg tror du skjønner poenget. De fleste vil hjelpe uten å få penger, men når det er snakk om kanskje 1-2 helger i måneden over en lengre periode (kanskje over flere år) så er det godt for alle parter med en god avtale + at alle også få veiledning og råd fra barnevernet for at dette skal fungere på best mulig måte for alle. Anonymous poster hash: e7b6b...d73
overlord Skrevet 9. august 2014 #8 Skrevet 9. august 2014 Joda, jeg skjønner hva du mener, men jeg syns det er trist. På samme måte som jeg syns det er trist at ikke barn hjelper sine gamle foreldre, men hyler om hvor dårlig omsorgstilbud kommunene har. Hadde familie og venner stilt mer opp for hverandre hadde kommunene hatt mer ressurser til å gi god hjelp til dem som trenger det. Jeg vet om flere avlastningshjem der besteforeldre har barnebarn på avlastning. Er det virkelig sånn at foreldre skal ha betalt for å hjelpe sine barn? Usmakelig syns jeg. Samme med søsken om enn ikke så ille som med foreldre.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #9 Skrevet 9. august 2014 Dersom de ikke gjør det for pengene, hvorfor skal det da formaliseres om ikke nettopp for at de skal få penger for det? Hva skjedde med at familie kan hjelpe hverandre uten at det offentlige skal måtte betale for det? Ansvarsforhold / HMS / avviksmeldinger / rapporter f.eks ved skade under avlastning. Anonymous poster hash: 8cf34...f5d
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #10 Skrevet 9. august 2014 Dersom de ikke gjør det for pengene, hvorfor skal det da formaliseres om ikke nettopp for at de skal få penger for det? Hva skjedde med at familie kan hjelpe hverandre uten at det offentlige skal måtte betale for det? Det er for å sikre at foreldrene alltid får en helg i mnd til avlastning. Det har med foreldrene å gjøre, at de kan slippe alt og slappe av den helga fordi de faktisk ikke kan ringe og be om å hente barnet! Viktig med ordnede former, så kan foreldrene slappe av og planlegge langt frem i tid. Avlastning er for foreldrene, og jeg er enig i at familie kan hjelpe hverandre. Men prøv å ha et diagnosebarn på besøk fast en gang i mnd uten betaling! Det er slitsomt. For min del handlet det om at da kunne jeg ha han en helg, og droppe annen jobb den helga. Fikk jeg ikke betalt måtte jeg faktisk jobbet et annet sted! Anonymous poster hash: a1834...a3a
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #11 Skrevet 9. august 2014 Joda, jeg skjønner hva du mener, men jeg syns det er trist. På samme måte som jeg syns det er trist at ikke barn hjelper sine gamle foreldre, men hyler om hvor dårlig omsorgstilbud kommunene har. Hadde familie og venner stilt mer opp for hverandre hadde kommunene hatt mer ressurser til å gi god hjelp til dem som trenger det. Jeg vet om flere avlastningshjem der besteforeldre har barnebarn på avlastning. Er det virkelig sånn at foreldre skal ha betalt for å hjelpe sine barn? Usmakelig syns jeg. Samme med søsken om enn ikke så ille som med foreldre. Når det er snakk om på fast og på permanent basis som en "jobb" så er det greit å formalisere det. Både for råd, veiledning og at det blir forutsigbart. Det er ikke usmakelig. De hjelper fortsatt (er ikke store penger det er snakk om) og alle får det bedre, ikke minst barna. Anonymous poster hash: e7b6b...d73
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #12 Skrevet 9. august 2014 Jeg har avlastning til min gjennom kommunen, når barnet har en diagnose har du rett på avlastning gjennom disse at du har noen til å ta jobben ser de bare på som positivt. Jeg snakket med de ansatte i bhg før jeg søkte og opplyste om at det var ei der som kunne tenke seg å ta jobben. Så de kontaktet henne når timer var innvilget og godkjente henne. Syntes ikke det er rart at dere vil ta det gjennom systemet slik at de får betalt for jobben. Det er ofte en stor jobb og de få kronene de får for den gjør at de har mer mulighet til å gjøre ting med barnet. Husk å søke ledsagerbevis så en voksen kan komme inn gratis på aktiviteter med barnet (om dere ikke har) og at dere selv er ansvarlig for å sende med penger til guttens inngang og slikt. Anonymous poster hash: bcb6c...4b8
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #13 Skrevet 9. august 2014 Dersom de ikke gjør det for pengene, hvorfor skal det da formaliseres om ikke nettopp for at de skal få penger for det? Hva skjedde med at familie kan hjelpe hverandre uten at det offentlige skal måtte betale for det? Det er for å sikre at foreldrene alltid får en helg i mnd til avlastning. Det har med foreldrene å gjøre, at de kan slippe alt og slappe av den helga fordi de faktisk ikke kan ringe og be om å hente barnet! Viktig med ordnede former, så kan foreldrene slappe av og planlegge langt frem i tid. Avlastning er for foreldrene, og jeg er enig i at familie kan hjelpe hverandre. Men prøv å ha et diagnosebarn på besøk fast en gang i mnd uten betaling! Det er slitsomt. For min del handlet det om at da kunne jeg ha han en helg, og droppe annen jobb den helga. Fikk jeg ikke betalt måtte jeg faktisk jobbet et annet sted! Anonymous poster hash: a1834...a3a Og jeg fikk forresten betalt mer enn 600 kr + 250. Jeg hadde 12 + 12 + 10 timer betalt og 600 kr til mat til han pluss kjøregodtgjørelse. Det var rundt 5000 med alt av tillegg for fredag etter skole til mandag morgen hvor jeg leverte på skolen 😊 Via omsorgstjenesten og ikke barnevernet! Anonymous poster hash: a1834...a3a
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #14 Skrevet 9. august 2014 Dersom de ikke gjør det for pengene, hvorfor skal det da formaliseres om ikke nettopp for at de skal få penger for det? Hva skjedde med at familie kan hjelpe hverandre uten at det offentlige skal måtte betale for det? Det er for å sikre at foreldrene alltid får en helg i mnd til avlastning. Det har med foreldrene å gjøre, at de kan slippe alt og slappe av den helga fordi de faktisk ikke kan ringe og be om å hente barnet! Viktig med ordnede former, så kan foreldrene slappe av og planlegge langt frem i tid. Avlastning er for foreldrene, og jeg er enig i at familie kan hjelpe hverandre. Men prøv å ha et diagnosebarn på besøk fast en gang i mnd uten betaling! Det er slitsomt. For min del handlet det om at da kunne jeg ha han en helg, og droppe annen jobb den helga. Fikk jeg ikke betalt måtte jeg faktisk jobbet et annet sted! Anonymous poster hash: a1834...a3a Og jeg fikk forresten betalt mer enn 600 kr + 250. Jeg hadde 12 + 12 + 10 timer betalt og 600 kr til mat til han pluss kjøregodtgjørelse. Det var rundt 5000 med alt av tillegg for fredag etter skole til mandag morgen hvor jeg leverte på skolen Via omsorgstjenesten og ikke barnevernet! Anonymous poster hash: a1834...a3a Det varierer sikkert. Vi betaler ca.800,- per dag. Det skal dekke mat og utgifter barnet har på avlastning + penger for jobben. Vi betaler ikke kjøring eller aktiviteter, har heller ikke ledsagerbevis. Anonymous poster hash: e7b6b...d73
ma(G)ma med to små :) Skrevet 9. august 2014 #15 Skrevet 9. august 2014 Her er satsene for avlastning gjennom barnevernet. http://www.ks.no/tema/Skole-og-oppvekst/Barn--og-familietjenester/Fosterhjem/Fosterhejsatser1/
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #16 Skrevet 9. august 2014 Dersom de ikke gjør det for pengene, hvorfor skal det da formaliseres om ikke nettopp for at de skal få penger for det? Hva skjedde med at familie kan hjelpe hverandre uten at det offentlige skal måtte betale for det? Det er for å sikre at foreldrene alltid får en helg i mnd til avlastning. Det har med foreldrene å gjøre, at de kan slippe alt og slappe av den helga fordi de faktisk ikke kan ringe og be om å hente barnet! Viktig med ordnede former, så kan foreldrene slappe av og planlegge langt frem i tid. Avlastning er for foreldrene, og jeg er enig i at familie kan hjelpe hverandre. Men prøv å ha et diagnosebarn på besøk fast en gang i mnd uten betaling! Det er slitsomt. For min del handlet det om at da kunne jeg ha han en helg, og droppe annen jobb den helga. Fikk jeg ikke betalt måtte jeg faktisk jobbet et annet sted! Anonymous poster hash: a1834...a3a Og jeg fikk forresten betalt mer enn 600 kr + 250. Jeg hadde 12 + 12 + 10 timer betalt og 600 kr til mat til han pluss kjøregodtgjørelse. Det var rundt 5000 med alt av tillegg for fredag etter skole til mandag morgen hvor jeg leverte på skolen Via omsorgstjenesten og ikke barnevernet! Anonymous poster hash: a1834...a3a Det varierer sikkert. Vi betaler ca.800,- per dag. Det skal dekke mat og utgifter barnet har på avlastning + penger for jobben. Vi betaler ikke kjøring eller aktiviteter, har heller ikke ledsagerbevis. Anonymous poster hash: e7b6b...d73 Det er jo to helt "forskjellige" jobber og satser. Hvor mye man får betalt for en helg kommer forsåvidt an på diagnosen til barnet (når det går gjennom omsorgtjenesten) og hvilken jobb som følger med. Omsorgtjenesten har også omsorgboliger man kan få avlastning i om det skulle bli behov for det senere, det er de som gir ut ledsagerbevis også (det kan man søke uten å ha avlastning hos de også.) Jeg ville aldri ha fått avlastning for mitt barn gjennom barnevernet jeg fikk beskjed at siden jeg var oppegående mor som helt tydelig klarte omsorgoppgaven selv om jeg var 100% alene med minimal mulighet til hjelp fra familie/venner og er syk selv, så hadde de ikke mulighet til å hjelpe meg med avlastning. Omsorgtjenesten så på at barnet har en diagnose og krever mye hele tiden og derfor var det aldri tvil om at hun skulle ha avlastning slik at jeg kunne hente meg inn og ta meg av søsken slik at de får opplevelser de ikke kan få når hun er med. Der var spørsmålet bare hvor mye avlastning trenger du. Anonymous poster hash: bcb6c...4b8
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 9. august 2014 #17 Skrevet 9. august 2014 Jeg har avlastning til min gjennom kommunen, når barnet har en diagnose har du rett på avlastning gjennom disse at du har noen til å ta jobben ser de bare på som positivt. Jeg snakket med de ansatte i bhg før jeg søkte og opplyste om at det var ei der som kunne tenke seg å ta jobben. Så de kontaktet henne når timer var innvilget og godkjente henne. Syntes ikke det er rart at dere vil ta det gjennom systemet slik at de får betalt for jobben. Det er ofte en stor jobb og de få kronene de får for den gjør at de har mer mulighet til å gjøre ting med barnet. Husk å søke ledsagerbevis så en voksen kan komme inn gratis på aktiviteter med barnet (om dere ikke har) og at dere selv er ansvarlig for å sende med penger til guttens inngang og slikt. Anonymous poster hash: bcb6c...4b8 Avlastning skal være gratis, så dere trenger ikke betale for inngang på diverse aktiviteter. Det er stort sett en dårlig betalt jobb, ca 900 i døgnet betaler vi her.
Gjest Pusikatt Skrevet 9. august 2014 #18 Skrevet 9. august 2014 Vi søkte via barnevernet, og så var det tildelingskontoret i kommunen som innvilget stønad til avlastning. Men avlastningahjem måtte vi selv finne. Det fant vi dessverre ikke, så det ble ikke noe av. Men vi startet hvertfall prosessen hos barnevernet.
Mandala Skrevet 9. august 2014 #19 Skrevet 9. august 2014 Dere har vel et team i kommunen,et samarbeidsteam? Det er hvertfall kommunen dere skal søke gjennom. Ta kontakt med feks "tiltak for funksjonshemmede" eller hva det heter i din kommune. Jeg ville også ha formalisert avlastningen selvom det ordnes innen familien.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #20 Skrevet 9. august 2014 Det er normalt sett ikke barneverntjenesten som har ansvaret for barn hvor omsorgen er helt i orden, men barna har spesielle behov/diagnose. I Oslo er det bestillerenheten som har dette ansvaret, andre kommuner kan ha andre navn på tjenesten. Ring kommunen din og hør. Anonymous poster hash: 81fd7...fd3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå