Gå til innhold

Spiller ditt barn et instrument?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 5 år vil begynne å spille fiolin av alle ting! Spiller ditt barn annet enn Nintendo og Playstation? Og hvordan går det?

Anonymous poster hash: 3e925...9d4

Skrevet

Orgel, piano, gitar, banjo, mandolin, munnspil, munnharpe osv... Såeh, ja. Var inne på fiolin en periode, men siden han da var blitt så stor (10-11år), valgte vi å heller fokusere på hovedinstrumentet (tangent). 5 år er en utmerket alder å begynne. Men vær forberedt på at hun kan ombestemme seg, gå lei eller ville bytte flere ganger før hun evt finner sitt instrument. Fiolin er ikke verre å la barna lære enn andre instrumenter, forskjellen er bare at de aller færreste foreldre har erfaring (kontra gitar/piano som mange har vært borti før eller siden). Så det krever at man får en god lærer og gjerne får inn to øvinger i uka om mulig. Konsentrasjonen for 30-45 minutter øving i strekk kan være vrien i så ung alder, da foretrekker jeg heller 20-25 min to ganger i uka, spesielt om man ikke klarer å veilede på hjemmebane. Gjør øving og opptreden morsom, ikke press, men legg tilrette. 

Hurra for flere små fiolinister! :-)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jupp. Spiller piano. Var innom klarinett i korpset, men det var visst ikke det helt store...

Skrevet

Her får gutten på 5,5 år innføring i violin og synger i kor på skolen som et ledd i den vanlige undervisningen (Montessori i utlandet). Han skal begynne med piano til høsten, da blir det private timer utenom skoletid.

Jeg begynte selv å spille piano like før jeg ble 4. Man lærer kjempe masse av det, men det krever en viss oppfølging av foreldrene de første årene. Mamma satt ved siden av meg i 30 minutter hver dag mens jeg øvde frem til jeg var stor nok til å øve på egen hånd, hun kjørte meg til timen hver uke og ventet 1 time i gangen før det var ferdig. Senere fikk jeg også teori lekser i tillegg til øvingen. Det ble også mange lange tildels kjedelige konserter.

Fiolin er fullt mulig å lære for små barn, men vær obs på at det lyder som en katt som blir flådd den første tiden. Jeg prøvde selv om 7-åring og ble nesten skremt over (u)lydene jeg produserte, gikk tilbake til piano etter noen måneder. Pianolyden er ikke full så ille, og det er faktisk ganske vanskelig å ødelegge et piano. Senere har jeg spilt fløyte (blokk- og tverr-) og trombone, men piano er i mine øyne det beste instrumentet å begynne med.

Anonymous poster hash: 13fbc...833

Skrevet

Jeg har en som spiller fiolin og en som spiller fløyte. Begge begynte da de var 7.

Den største utfordringen er å få til øving hver dag. Selv om ungene er glade i instrumentene sine må det litt masing til før de kommer i gang og spessielt det første året var det nok å øve 10 minutter om dagen. Mer enn det så ble de sure og lei.

Fremgangen var mye raskere på fløyte enn på fiolin. På fløyte kunne hun spille vanlige sanger, så de var gjennkjenbare etter noen uker. Det tok minst et halvår på fiolin. (Mulig hun som spiller fløyte er mest musikalsk også).

Hvis det er mulig ville jeg forsøkt å få barnet inn i et orkester, et korps eller en annen gruppe som spiller sammen så raskt som mulig. For det første er det morsomt og sossialt å spille sammen med andre. Det andre er at de får noe å strekke seg etter og de lærer mye av å høre på de andre og forsøke å spille sammen. En spillelærer minst en gang i uka er uansett nødvendig for de fleste for å få fremgang.

Anonymous poster hash: 3d34a...50b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...