Gå til innhold

Gruer du deg til fødsel?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått plass på Ahus denne gangen også. Var veldig fornøyd med barsel der selv om jeg bare lå én natt. De mente at jeg var så god form tross snittet at jeg kunne få være på pasienthotellet dersom jeg ville det. Og det ville jeg for ungen ble født midt i juli og det var stappfullt inne på barsel slik at far måtte sove hjemme dersom jeg skulle være på barsel.

Blir spennende å se nå. Satser på hodeleie ja :) Blir det snitt så må uansett far være hjemme med eldstemann og da er det bedre oppfølging hvis jeg er på barsel. På hotellet klarer man seg stort sett selv, med litt småveiledning dersom nødvendig.

Håper jeg også får komme til en dyktig og trivelig person når jeg skal ha samtale. Har hørt fra folk at det er helt avhengig av hvem du får. Jeg mener at leger/jordmødre som skal ha sånne samtaler med folk virkelig BØR fungere greit i samarbeid med andre. Kalde og følesesløse leger bør holde seg unna samtaler med pasienter. De bør holde seg til oppgaver hvor de slipper å prate med folk ;-)

Håper du får en fin kontroll hos jordmor da og lykke til til oss begge :))

Fortsetter under...

Jeg er også veldig spent på fødsel. Jeg prøvde setefødsel sist men endte med keisersnitt når jeg hadde gått til 10 cm. Epidural er vanlig ved setefødsel men jeg følte jeg ble helt lammet av den. Jeg ble også sløv av lystgassen uten at den hadde noen effekt på smertene. Jeg følte jeg hadde null kontroll og bare lå der og ventet, fjern og lam. 

Denne gangen er jeg nesten fristet til å si at jeg ikke ønsker Epidural, at jeg gjerne vil la kroppen gjøre jobben selv, og selv ha kontrollen over det som skjer, men så ser jeg for meg at jeg plutselig ligger der med rier fra helvete og hyler etter epidural..... Jeg skulle ønske det fantes noe annet effektivt smertedempende som ikke hemmer så veldig! Jeg vil kunne stå og gå og snu på meg som jeg vil og ha kontroll på når kroppen vil jeg skal presse. Jeg skal til jordmor om ei uke, så jeg kan kanskje ta det opp med henne da.

Jeg er i samme båt som deg :)

Ble overtalt til setefødsel med førstemann og etter 4 timer med full åpning og ingen pressrier måtte jeg t keisersnitt. Gikk greit det, men kjenner jeg er litt skeptisk til masse rier og vagnial fødsel nå som jeg har arr på livmoren etter snittet. Har hørt skrekkhistorier om livmorruptur og alskens :-O

Har igrunnen allikevel lys til å føde vaginalt i håp om at det er mye lettere å komme seg etterpå. Kjedelig og ikke kunne løfte annet enn babyen i 6 uker. Spes nå som jeg har en 3-åring hjemme...

4 timer med full åpning hørtes ikke noe særlig ut. Jeg ble plassert i prekestol for å få rumpa mer ned i bekkenet, men da kom navlesnora i klem og førte til pulsfall som deretter førte til konstant høy puls og stresset barn. Derav keisersnitt...

Jeg er ikke så redd for livmorruptur egentlig. Har fått beskjed om at det skal være trygt å føde etter ett keisersnitt. Hadde jeg hatt to ks kunne jeg ikke født etterpå grunnet risiko. 

Jeg skulle gjerne vært det keisersnittet foruten. 4 timer på oppvåkninga var et mareritt, ikke vite hvordan det gikk med mann og barn som satt alene på et kott og ventet på meg. 6 uker uten å løfte, 3 mnd uten å trene magemusker..... Jeg kom vel egentlig aldri helt i gang med treninga etter det. Men det førte jo til at jeg fikk en sunn og frisk datter uten varige mén, så det var jo verdt det sånn sett. 

Håper virkelig på vaginal fødsel denne gangen. Håper på mer kontroll i fødselen og å komme meg raskt etterpå. VELDIG spent på hvordan det blir denne gangen og kysser fingrene for en mer positiv opplevelse. Min mann vil gjerne ha tre barn, men akkurat nå kjenner jeg at DET er ganske langt unna.

Dét skjønner jeg! At du ikke er keen på å tenke på nr 3 nå ;)

Prekestol og navlesnor i klem hørtes ikke kult ut det heller akkurat. Rumpa her hadde ikke festet seg og jeg trodde man måtte legge seg ned hvis vannet gikk (akkurat pga det m navlesnor i klem). Men jeg fikk beskjed fra Ahus om å bare sette meg i bilen å kjøre til sykehuset. Gikk fint det, men rart med disse forskjellige retningslinjene overalt.

Jeg fikk ungen på brystet i et par min etter ks før mann og barn ble målt og veid. Ble trillet på oppvåkning hvirvjeg lå i 2 tiner ca, men mann og barn + barnepleier kom inn etter 10 min. Da var det allerede viktig å teste ammingen fikk jeg vite.

Hadde du noe problemer i og med at du måtte ligge på oppvåkning så lenge?

Godt å høre at du ikke er bekymret for livmorruptur. Det er betryggende å høre for meg som er i samme situasjon :)

Lykke til til oss begge :D

Når har du termin?

Jeg ble også veldig forvirret av ulike beskjeder. Jeg fikk beskjed om at hvis vannet gikk måtte jeg hentes i ambulanse og holde meg liggende hele tiden. Men når jeg ringte føden etter vannavgang fikk jeg beskjed om at det var bare å bli kjørt selv, og ikke noe problem å ta en dusj, osv. Rart ja, at det er så ulik praksis på det der. Jeg har følelsen av at det prekestol-stuntet kanskje var en feil av jordmora, men det er vanskelig å si fire år etterpå. 

Jeg tror jeg ble liggende så lenge for jeg hadde store mengder epidural og spinalbedøvelse i kroppen. Det tok veldig lang tid før jeg fikk til å bevege føttene igjen. Jeg fikk et kort besøk av mann og barn etter et par timer på oppvåkning. Det var helt himmelsk, og noe ei snill jordmor fikk ordnet etter 1000 spørsmål fra meg om hvor de var , hvordan det gikk, om de hadde ringt hjem, om de hadde sagt noe om navn, osv, osv. Men jeg fikk ikke babyen på brystet før jeg var ankommet barsel. 

Terminen min er 3. september, så det er bare 2,5 uke igjen! Det er utrolig kjedelig å gå hjemme og vente, så jeg gleder meg veldig til å få en liten baby å pusle med. Hva med deg? Lenge igjen?

Hvilket sykehus var du på sist? Så rart du ikke fikk ha babyen hos deg på oppvåkningen. Dit kom de med én gang med min og han skulle rett på puppen. Hadde heller ikke følelse i beina og gikk ikke ut av senga før 11 timer etter snittet.

Jeg har termin 1 oktober. Skal inn å sjekke hvilket leie neste uke. Da er jeg i uke 35. Er jo mulig at den snur seg etter det, men jordmor sa at det ville jo isåfall merke. Også har jeg fått time til samtale på sykehuset pga det som skjedde sist og hvordan jeg vil bli fulgt opp nå. Sist hadde jeg skrevet et langt fødebrev og ingen tok seg tid til å se på det engang.. Regner med jeg får bedre oppfølging nå (dersom hodelei). Er det seteleie så blir det ks.

Jeg var på Rikshospitalet. De krevde at jeg skulle kunne røre på tærne før de trillet meg til barsel. Jeg var stort sett fornøyd med dem sånn ellers, men jeg har likevel søkt Ullevål denne gangen. Bra du får samtale. Jeg har time hos jordmor på helsestasjonen på fredag og da kommer jeg nok til å ta opp dette med smertelindring og kanskje også det du nevner om fødebrev. Jeg har også følelsen av at de ikke ser så nøye på det brevet. Jeg kunne gjerne tenke meg tilgang til badekar under fødselen, men jeg tror de har bare to stk på føden på Ullevål. Da blir det vel først til mølla sikkert. Vi skal på kurs på Ullevål på mandag, og da inngår det også info om smertelindring. 

Jeg er ganske sikker på at det blir hodeleie nå. Han har ligget i hodeleie de siste ukene, og jeg var hos legen i går. Da sa hun at det er svært lite sannsynlig at han snur seg nå. Det var svært gledelige nyheter. Jeg skal for min egen del passe på at han ikke blir skremt eller får annen grunn til å plutselig snu på seg. 

Hvor har du fødeplass? Krysser fingrene for bedre fødselsopplevelse for oss begge denne gangen!

Da har jeg vært på ultralyd og gjett hvem som satt fint på rumpa si? Nok en gang et seteleie selv om både jordmor og gynekolog trodde det var hodeleie. Så feil kan de ta. De var jo så skråsikre på hodeleie forrige gang også. Så nå blir det nok planlagt snitt på meg (bedre enn hastesnitt heldigvis). Jeg skal så absolutt ikke prøve setefødsel en gang til og det blir jeg nok ikke anbefalt heller.

Fordelen er å slippe rier og alle de syke smertene i mange timer... ulempen er at jeg blir jo "krøpling" noen ukers tid etter snittet.. En annen fordel med snitt er jo at det er kontrollert og går rolig for seg. Tvilsomt at han snur seg i hodeleie nå.. så flaks har jeg nok ikke

Takk for støtten :) Neida.. keisersnitt er ikke det verste i det hele tatt. Er bare det at jeg er litt "lei" av jordmødre og leger som er så skråsikre på leiet og NOK engang tar feil. Har litt med forventningsstyring å gjøre. De er jo fagfolk og nå hadde jeg mer eller mindre "innstilt" meg på hodeleie og vaginal fødsel. Da er det litt nederlag og måtte innstille seg på nytt nok en gang. Men det går nok helt fint. Gleder meg masse til å få hilse på nurket mitt <3

Endret av Ocean™

Jeg grua meg ikke, helt frem til jeg fikk vite at hun ligger i sete. Er livredd for at hun ikke skal snu seg, er nå 33+2. Er jo fortsatt gode muligheter for at hun vil det, men jeg er ikke kjempe optimistisk ettersom hun har ligget i sete i månesvis allerede. 

Annonse

Takk for støtten :) Neida.. keisersnitt er ikke det verste i det hele tatt. Er bare det at jeg er litt "lei" av jordmødre og leger som er så skråsikre på leiet og NOK engang tar feil. Har litt med forventningsstyring å gjøre. De er jo fagfolk og nå hadde jeg mer eller mindre "innstilt" meg på hodeleie og vaginal fødsel. Da er det litt nederlag og måtte innstille seg på nytt nok en gang. Men det går nok helt fint. Gleder meg masse til å få hilse på nurket mitt <3

Ja, det forstår jeg veldig godt at du er lei av. Det er ikke alltid så lett å omstille seg. Jeg kjenner at jeg stoler på jordmora mi, men legen er jeg alltid litt skeptisk til. Tror ikke de har samme erfaring i å kjenne hvordan babyene ligger. Lykke til:)

Hei! Beklager, jeg har glemt å følge opp denne tråden. Seteleie to ganger kan ikke være så veldig vanlig. Bra du er ved godt mot til nytt keisersnitt! Jeg forstår veldig godt følelsen du må sitte med nå! Jeg håper du er like heldig som sist og får ha barnet på brystet på oppvåkningen. Krysser fingrene for hurtig bedringsprosess så du får kommet deg tilbake i form.

Jeg har fått bekreftet hodeleie flere ganger nå både av jordmor og på ul, og selv om det ikke er festet (var ikke det på fredag iallfall) er jeg trygg på at det ikke blir noe snuing nå. 

Jeg var på fødselsforberedende kurs sist mandag, og det var en svært positiv opplevelse! Jeg føler meg mye tryggere og mye mer fødeklar etter dette. Kurset varte nesten i fire timer og de snakket om ulike former for smertelindring, fødestillinger, mental trening, pusteteknikker, ledsagers rolle, mat, alt mulig! Jeg føler meg mye mer forberedt nå og klarer å se for meg de ulike fasene av fødselen så jeg kan forberede meg bedre mentalt til hva som vil skje. Jeg har også satt meg ned og lest mer i detalj i bøkene jeg fikk på hs og føler det også hjelper litt. Jeg har veldig behov for å visualisere ting jeg gruer meg til for å forberede meg og dette har hjulpet siste uka. Har også hatt et par detaljerte samtaler med min mann etter kurset hvor vi har snakket gjennom mer konkret hva hans oppgaver blir og hvilke ønsker jeg har så han kan være mitt talerør på fødestua. 

Termin på onsdag, men nå kan han bare komme når som helst :) Jeg er klar! 

Så bra at du har fått påvist hodeleie :) Da går det nok helt fint.

Jeg vet med sikkerhet at jeg ikke er interessert i å prøve meg på nok en setefødsel og denne gangen med arr på livmoren. Tror nok ikke jeg blir anbefalt det heller. Er ganske sikker på at knøttet i magen ganske sikkert ikke kommer til å snu seg over til hodeleie. Det gjorde nemlig ikke storebroren heller.

Av 2500 gravide med tilfeldig seteleie så er det én som opplever to tilfeldige etter hverandre. Jeg nekter å tro at jeg har så "uflaks" og at dette er tilfeldig... tenker heller at det er noe lokalt i livmoren min eller i bekkenet som gjør at babyene syns det er bedre å sitte. Men, men... lite jeg får gjort med det og får heller bare tenke på alle fordelene med planlagt snitt :)

Ønsker deg i alle fall mase lykke til. Dette kommer nok til å gå fint.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...