Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #1 Skrevet 7. august 2014 Sønnen min på 5 år har fått voldsomme tics i øyne og øyenbryn. Han blunker nesten ustoppelig. Det er først de siste par dagene han har vært så ille, og har vanligvis bare "litt" tics, ikke mer enn at jeg har tenkt at det er normalt. Har ikke tenkt noe mer over det før nå, egentlig. Han lager også lyder med munn og hals. I går spurte jeg ham om han har vondt eller klør i øynene siden han blunker sånn. Da svarer han "nei, jeg bare er sånn". Uff, da jeg fikk jeg vondt av ham. Lurer på om det er noe jeg bør gjøre med dette? ER det noe å gjøre? Kommer til å kontakte helsestasjonen for å forhøre meg litt, men vil gjerne høre om noen har erfaring med dette her. Håper på svar:) Anonymous poster hash: 1bad2...a3c
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #2 Skrevet 7. august 2014 Ville anbefalt å tatt han med til legen, for å få sjekket opp at alt er ok. Finnes og mange forskjellige treningsmetoder for å dempe tics nå i desse dager. :-) Anonymous poster hash: 9f364...a17
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #3 Skrevet 7. august 2014 Ville tatt ham med til legen, eller helsesøster. Tror kanskje det finnes noen medisiner som kan roe ned ticsene litt..... Anonymous poster hash: 1f8ea...74b
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #4 Skrevet 7. august 2014 Ville anbefalt å tatt han med til legen, for å få sjekket opp at alt er ok. Finnes og mange forskjellige treningsmetoder for å dempe tics nå i desse dager. :-) Anonymous poster hash: 9f364...a17 Takk for svar. Tenker du det kan være noe annet som utløser dette? Siden du skriver at jeg skal sjekke at alt er ok. Bare lurer:) Anonymous poster hash: 1bad2...a3c
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #5 Skrevet 7. august 2014 Jeg har en sønn med Tourettes syndrom (TS) og en sønn som foreløpig bare har litt mer sporadiske tics. Han som har TS fikk diagnosen etter en lang utredningsprosess, men han har ikke de ticsene man først og fremst tenker på som f.eks. blunking og kremting. At han har TS kom litt overraskende på oss, for vi meldte ham først til PPT pga lese -og skrivevansker og konsentrasjonsvansker og endte opp med diagnosene TS og ADHD. Men i denne prosessen har jeg lært meg masse! Ca 20-25% av alle barn har tic uten at det er TS. For at det skal regnes som TS, må disse tre komponentene være til stede i minst 6 mnd: *enkle motoriske tics (blunking, vri på hode og lignende) *sammensatte mortoriske tics (hoppe, snurre rundt, store trekninger på skuldrene og lignende) *vokale tics (kremte, hoste osv) De må ikke ha de ticsene jeg ramser opp her, men av den typen. Dersom du er bekymret for TS ville jeg tatt det opp med fastlegen i første omgang. Han/hun vil kunne veilede deg på videre gang, f.eks. om barnet bør meldes opp til PPT/BUP. Anonymous poster hash: 6176a...3d5
Kremtopp Skrevet 7. august 2014 #6 Skrevet 7. august 2014 Jeg har en lillebror med Tourettes, dette ble først oppdaget i 9-årsalderen. Vi fattet mistanke om mulig Tourettes da han fikk kraftig anfall/tics som startet med øynene. Han sa selv at han MÅTTE gjøre det. Det var en lang prosess å få stilt diagnosen, både han og min mor ble mistrodd til og begynne med og bv koblet inn da han også slet med å lese/skrive, de flyttet og fikk diagnose et par år etter, han har også lese/skrivevansker og mild form for adhd. Broren min har ikke gått på medisiner, men må kanskje begynne med det snart, han er over 20 idag og ticsene har blitt kraftigere etter noen rolige perioder i tenårene. Råder deg til å kontakte lege og ta det derfra. Finnes også en forening for de med Tourettes hvor du kan lese mer om syndromet.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #7 Skrevet 7. august 2014 Vi har en gutt på 6 som begynte å få tics (ansiktet - grimaser og blunking samt kremting innimellom) for ca 1,5-2 år siden. Oppsøkte lege, ble fortalt og beroliget med at dette er et svært vanlig problem blant barn og nevnte faktorene som en ovenfor her nevner. Det har ikke blitt bedre, men vi merker at det forverres kraftig dersom han får spille mye dataspill (dette har vi innført kraftige restriksjoner på men det har vært kortere perioder med eksempelvis sykdom hvor han har fått spille mer og da har ticsene blitt betydelig verre) eller i forbindelse med stress. Dette startet for øvrig i en periode hvor han mistrivdes og ble utrygg i bhg pga meget ustabil høst med hyppig utskiftning av personalet. Dèt er vanskelig å tenke på - har alltid lurt på om ticsene ville ha dukket opp uavhengig av dette. Han er for øvrig en ekstremt aktiv gutt, veldig smart og enormt energisk (har også dårlig impulskontroll) - det "bobler" over i ham ofte og jeg innbiller meg at det kanskje har en sammenheng.. Har nok ingen diagnose men kanskje ikke så langt unna.. Lykke til ift barnet ditt! Anonymous poster hash: 44037...03b
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #8 Skrevet 7. august 2014 Tusen takk for svar, dere. Jeg har lest meg litt opp på det, og ser at tourettes og ADHD ofte henger sammen. Han har nok ikke ADHD. Har også tenkt gjennom om det kan ha skjedd noe spesielt den siste perioden, men kommer ikke på noe. Han er en rolig, godt utviklet gutt. Ligger foran både språklig, motorisk og sosialt. Mener ikke at han ikke kan ha tourettes av den grunn, men dette kommer liksom litt ut av det blå. Jeg jobber i bvtj., så jeg er godt kjent med PPT og BUP. Vet at det kan være neste stopp. Samtidig håper jeg jo at det er forbigående, da jeg er mest bekymret for mobbing og selvfølelsen hans fremover. Naturlig nok. Skal kontakte legen i morgen! Igjen, takk for svar!! Anonymous poster hash: 1bad2...a3c
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #9 Skrevet 7. august 2014 Tusen takk for svar, dere. Jeg har lest meg litt opp på det, og ser at tourettes og ADHD ofte henger sammen. Han har nok ikke ADHD. Har også tenkt gjennom om det kan ha skjedd noe spesielt den siste perioden, men kommer ikke på noe. Han er en rolig, godt utviklet gutt. Ligger foran både språklig, motorisk og sosialt. Mener ikke at han ikke kan ha tourettes av den grunn, men dette kommer liksom litt ut av det blå. Jeg jobber i bvtj., så jeg er godt kjent med PPT og BUP. Vet at det kan være neste stopp. Samtidig håper jeg jo at det er forbigående, da jeg er mest bekymret for mobbing og selvfølelsen hans fremover. Naturlig nok. Skal kontakte legen i morgen! Igjen, takk for svar!! Anonymous poster hash: 1bad2...a3c Jeg svarte litt lenger oppe, og den sønnen min som ikke har TS, men litt tics, er 7 år og har på ingen måte ADHD. Han er vel stikk motsatt, med god konsentrasjon og oppmerksomhet, ligger langt framme på alt osv. Han kaster litt på hode, trekker litt på en skulder og "vifter" med hendene, men jeg har ikke sett sammensatte motoriske tics eller hørt vokale tics, så jeg håper dette bare er forbigående på ham. Men han har en del såkalte softsigns på TS han også (veldig sensitiv, når han først blir sint går han helt i svart, griser mer med maten enn forventet for alderen, er ganske klossete, har klønete håndskrift osv). Det går an å ha ren TS også, men som du selv påpeker er det ikke så vanlig. Anonymous poster hash: 6176a...3d5
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #10 Skrevet 7. august 2014 Vi har en gutt på 6 som begynte å få tics (ansiktet - grimaser og blunking samt kremting innimellom) for ca 1,5-2 år siden. Oppsøkte lege, ble fortalt og beroliget med at dette er et svært vanlig problem blant barn og nevnte faktorene som en ovenfor her nevner. Det har ikke blitt bedre, men vi merker at det forverres kraftig dersom han får spille mye dataspill (dette har vi innført kraftige restriksjoner på men det har vært kortere perioder med eksempelvis sykdom hvor han har fått spille mer og da har ticsene blitt betydelig verre) eller i forbindelse med stress. Dette startet for øvrig i en periode hvor han mistrivdes og ble utrygg i bhg pga meget ustabil høst med hyppig utskiftning av personalet. Dèt er vanskelig å tenke på - har alltid lurt på om ticsene ville ha dukket opp uavhengig av dette. Han er for øvrig en ekstremt aktiv gutt, veldig smart og enormt energisk (har også dårlig impulskontroll) - det "bobler" over i ham ofte og jeg innbiller meg at det kanskje har en sammenheng.. Har nok ingen diagnose men kanskje ikke så langt unna.. Lykke til ift barnet ditt! Anonymous poster hash: 44037...03b Du må ikke glemme at barnet ditt bare er 6 år, og det er gjerne først på denne alderen at symptomene på TS (og i en del tilfeller også ADHD) begynner å tre fram. Hadde noen sagt til meg da gutten min var 6 år at han ville få diagnosene TS og ADHD noen år senere, hadde jeg nok ledd rått og trodd de var gal. Han hadde veldig få trekk på dette, i hvert fall av de trekkene jeg da forbandt med diagnosene, men nå som jeg kan mer om "småsymptomene" ser jeg jo at mye var til stede allerede da. Jeg ville sett an litt, men ikke nølt med å selv melde barnet til PPT dersom magefølelsen din sier at det er "noe" her som du ikke klarer å slå deg til ro med. Anonymous poster hash: 6176a...3d5
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #11 Skrevet 7. august 2014 Skal barnet straks begynne på skolen? Jeg har et barn som kan få stressutløste tics og tvangshandlinger, men ha lange perioder uten noe som er veldig synlig. Anonymous poster hash: 2b9de...a18
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #12 Skrevet 7. august 2014 Tusen takk for svar, dere. Jeg har lest meg litt opp på det, og ser at tourettes og ADHD ofte henger sammen. Han har nok ikke ADHD. Har også tenkt gjennom om det kan ha skjedd noe spesielt den siste perioden, men kommer ikke på noe. Han er en rolig, godt utviklet gutt. Ligger foran både språklig, motorisk og sosialt. Mener ikke at han ikke kan ha tourettes av den grunn, men dette kommer liksom litt ut av det blå. Jeg jobber i bvtj., så jeg er godt kjent med PPT og BUP. Vet at det kan være neste stopp. Samtidig håper jeg jo at det er forbigående, da jeg er mest bekymret for mobbing og selvfølelsen hans fremover. Naturlig nok. Skal kontakte legen i morgen! Igjen, takk for svar!! Anonymous poster hash: 1bad2...a3c Jeg svarte litt lenger oppe, og den sønnen min som ikke har TS, men litt tics, er 7 år og har på ingen måte ADHD. Han er vel stikk motsatt, med god konsentrasjon og oppmerksomhet, ligger langt framme på alt osv. Han kaster litt på hode, trekker litt på en skulder og "vifter" med hendene, men jeg har ikke sett sammensatte motoriske tics eller hørt vokale tics, så jeg håper dette bare er forbigående på ham. Men han har en del såkalte softsigns på TS han også (veldig sensitiv, når han først blir sint går han helt i svart, griser mer med maten enn forventet for alderen, er ganske klossete, har klønete håndskrift osv). Det går an å ha ren TS også, men som du selv påpeker er det ikke så vanlig. Anonymous poster hash: 6176a...3d5 Takk for svar igjen. Vet du om han må ha hatt de tre symptomene i 6 mnd for at PPT eller BUP evt. tar han inn? Er det på en måte kriteriene? Lurer på om det må bli ille før de utreder, eller om de kan gjøre det ved mildere symptomer? Også lurer jeg på om han må ha noen andre vansker eller utfordringer i tillegg? Det har han ikke. Sitter med mange spørsmål her:) Anonymous poster hash: 1bad2...a3c
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #13 Skrevet 7. august 2014 Skal barnet straks begynne på skolen? Jeg har et barn som kan få stressutløste tics og tvangshandlinger, men ha lange perioder uten noe som er veldig synlig. Anonymous poster hash: 2b9de...a18 Han skal ikke begynne på skolen i år. Han har ikke vært utsatt for noe stress. Han begynte i bhg. igjen på mandag etter ferien, men der er han trygg og godt kjent. Trives godt. Burde ikke ha noen innvirkning på han. Anonymous poster hash: 1bad2...a3c
Anonym bruker Skrevet 8. august 2014 #14 Skrevet 8. august 2014 Tusen takk for svar, dere. Jeg har lest meg litt opp på det, og ser at tourettes og ADHD ofte henger sammen. Han har nok ikke ADHD. Har også tenkt gjennom om det kan ha skjedd noe spesielt den siste perioden, men kommer ikke på noe. Han er en rolig, godt utviklet gutt. Ligger foran både språklig, motorisk og sosialt. Mener ikke at han ikke kan ha tourettes av den grunn, men dette kommer liksom litt ut av det blå. Jeg jobber i bvtj., så jeg er godt kjent med PPT og BUP. Vet at det kan være neste stopp. Samtidig håper jeg jo at det er forbigående, da jeg er mest bekymret for mobbing og selvfølelsen hans fremover. Naturlig nok. Skal kontakte legen i morgen! Igjen, takk for svar!! Anonymous poster hash: 1bad2...a3c Jeg svarte litt lenger oppe, og den sønnen min som ikke har TS, men litt tics, er 7 år og har på ingen måte ADHD. Han er vel stikk motsatt, med god konsentrasjon og oppmerksomhet, ligger langt framme på alt osv. Han kaster litt på hode, trekker litt på en skulder og "vifter" med hendene, men jeg har ikke sett sammensatte motoriske tics eller hørt vokale tics, så jeg håper dette bare er forbigående på ham. Men han har en del såkalte softsigns på TS han også (veldig sensitiv, når han først blir sint går han helt i svart, griser mer med maten enn forventet for alderen, er ganske klossete, har klønete håndskrift osv). Det går an å ha ren TS også, men som du selv påpeker er det ikke så vanlig. Anonymous poster hash: 6176a...3d5 Takk for svar igjen. Vet du om han må ha hatt de tre symptomene i 6 mnd for at PPT eller BUP evt. tar han inn? Er det på en måte kriteriene? Lurer på om det må bli ille før de utreder, eller om de kan gjøre det ved mildere symptomer? Også lurer jeg på om han må ha noen andre vansker eller utfordringer i tillegg? Det har han ikke. Sitter med mange spørsmål her:) Anonymous poster hash: 1bad2...a3c Nei, han må ikke ha hatt symptomene så lenge for at de skal starte utredning, men han må ha hatt dem over lenger tid for å sette en diagnose. Jeg snakket litt med de på BUP angående vår 7-åring med tics for å få litt veiledning, og da ble jeg rådet til å ikke gjøre noe så lenge barnet fungerte godt på skolen og ticsene ikke ble veldig plagsomme. Skulle en av de to tingene endre seg, da burde vi ta kontakt på nytt og henvise. De med ren TS vil jo i utgangspunktet ikke ha noen lærevansker, men ticsene og tilleggsvansker kan gjøre tilpasninger nødvendig likevel (f.eks. kan barnet få et eget grupperom å trekke seg tilbake til for å ticse fra seg litt osv). Gutten min som har TS og ADHD har en del tilpasninger i forhold til TS, f.eks. skal alle lærere la ham få lov til å gå ut i 5 min dersom han har behov, han har et rom å gå til dersom han blir stresset og får mye tics, han får bruke PC pga at håndskrift er vanskelig for ham osv. Anonymous poster hash: 6176a...3d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå