Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #1 Skrevet 6. august 2014 Vi oppdaget i dag noen små hakk i parketten i leiligheten vi leier. Hakkene er veldig små i seg selv, men er flere i et område på ca 5 cm. Parketten er mørk, og disse hakkene er lyse. Aner ikke om det er vi som har lagd dem eller ikke, vi har nettopp fått ny sofa så møblene står litt annerledes enn før. Er dermed mulig vi bare ikke har lagt merke til det før. Men kan heller ikke utelukke at det er fra oss, selv om jeg ikke aner hvordan det har skjedd. Huseieren sa da vi flyttet inn at han er redd for gulvet sitt, og ba oss sette på sånne filtknotter på møblene. Det har vi selvsagt gjort, og går jevnlig over dem og setter på nye om noen er slitt. Har også matter under kontorstolene. Med andre ord, vi har virkelig prøvd å passe på, men så oppdager vi dette. Hva burde man gjøre? Be huseier se på det, spørre om det var der fra før? Kan vi risikere å måtte betale dyre summer for det? Vil jo erstatte det om vi har ødelagt, men vet ikke om det kan regnes som normal slitasje? Anonymous poster hash: c568d...92b
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #2 Skrevet 6. august 2014 Jeg leier ut og hadde regnet dette som normal slitasje. Anonymous poster hash: 6dcb9...b9c
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #3 Skrevet 7. august 2014 Jeg forstår virkelig ikke grunnen til å ha gulv som man ikke kan bruke... Anonymous poster hash: 9b2f4...493
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #4 Skrevet 7. august 2014 Jeg leier ut og hadde regnet dette som normal slitasje. Anonymous poster hash: 6dcb9...b9c Lurer litt selv på dette.. Her jeg leier er det vel det billigste gulvet man får på Ikea. Sånn helt lyst "tre". Tror ikke det er skikkelig tre heller. Gulvet er også lagt veldig dårlig, så det er noen mm åpninger noen steder mellom plankene. Dette gulvet får seriøst hakk av at en skje faller i gulvet.. også er jo treet inni plankene mørkere enn utsiden, så hakkene syns jo veldig godt. Noen hakk er på ca 1 cm.. Jeg håper virkelig ikke huseierene skal kreve å ta depositumet for dette? For det skal jo være mulig å leve som normalt, er vel ikke min feil at de har brukt 40 kr på gulv? Anonymous poster hash: a04c9...481
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #5 Skrevet 7. august 2014 Jeg leier ut og hadde regnet dette som normal slitasje.Anonymous poster hash: 6dcb9...b9c Lurer litt selv på dette.. Her jeg leier er det vel det billigste gulvet man får på Ikea. Sånn helt lyst "tre". Tror ikke det er skikkelig tre heller. Gulvet er også lagt veldig dårlig, så det er noen mm åpninger noen steder mellom plankene. Dette gulvet får seriøst hakk av at en skje faller i gulvet.. også er jo treet inni plankene mørkere enn utsiden, så hakkene syns jo veldig godt. Noen hakk er på ca 1 cm..Jeg håper virkelig ikke huseierene skal kreve å ta depositumet for dette? For det skal jo være mulig å leve som normalt, er vel ikke min feil at de har brukt 40 kr på gulv? Anonymous poster hash: a04c9...481 Normal slitasje kommer jo an på hvor lenge dere har bodd der. Ødelagt gulv krever nok MANGE år før det blir godkjent dom normal slitasje. Flere hakk på lite område er ei slitasje, men ødeleggelse. Spiller ingen rolle hva gulvet koster ang mykhetsgrad i treet. Vi har selv oljet eik som koster 799 pr kvm, og dette er veldig utsatt for skade. Men det er nydelig Det var en digresjon, tilbake til saken- det er heller positivt at det er billig fordi det blir rimeligere for dere å fikse. Hvis skaden var der før deres tid, skal de stå spesifisert i leiekontrakten. Derfor er det utrolig viktig å være nøye ved inngåelse av kontrakt. Vi pleier å ta bilder for å dokumentere. Husk at dere også har ansvar for normal vedlikehold av leiligheten. Vi har forresten laminat i leilighetene vi leier ut, for da slipper man akkurat dette her.. Hilsen eiendomshaien Anonymous poster hash: 9fe39...a5b
Mamma_til_2 Skrevet 7. august 2014 #6 Skrevet 7. august 2014 Normal bruks slitasje ike noe og tenke på, dere har gjort det han så men det er klin umulig og ikke få noen merker i parkett.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #7 Skrevet 7. august 2014 tusen takk for svar, det beroliget meg litt:) hadde en dårlig erfaring fra forrige stedet vi leide, der huseier plutsleig kom med alle mulige krav da vi flyttet - som bare var tull og tøys, så er ekstra på vakt nå. Men da virker det som flere mener det er vanlig slitasje, så det er bra:) Anonymous poster hash: c568d...92b
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #8 Skrevet 7. august 2014 Det er vel derfor dere betaler husleie for å betale sånn slitasje, hvis det er dere som har gjort det. Anonymous poster hash: 421ea...0ea
Hengebuksvinet Skrevet 7. august 2014 #10 Skrevet 7. august 2014 Skulle gjerne hatt ein leieboer som deg. Som jevnlig får over møblene for å sette på knotter
Fandens Oldemor Skrevet 7. august 2014 #11 Skrevet 7. august 2014 Hei! Det finnes noe som ser ut som fargekritt som man kan varme opp og tegne på riper i laminat med. Kan leies på butikker som feks Fargerike, eller du kan bestille en fargenyanse som ser mest mulig lik ut på eBay kjempebillig. Hvis det er parkett, kan du helle kokende vann i ripene og la treverket ese ut til (nesten) opprinnelig høyde. Bare pass på at det ikke blir liggende vann i skjøtene, da kan de også ese litt ut.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #12 Skrevet 7. august 2014 Normal slitasje ja... MEN når jeg leide og skulle flytte ut oppdaget jeg det samme. Noen riper/hakk og de var også veldig lyse og på samme området slik at det syntes litt. Det du gjør er å helle på olje (olivenolje etc) smør det inn med litt papir og la det stå noen timer. Når du tørker det opp etterpå synes ikke hakkene lengre Anonymous poster hash: 25699...16f
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #13 Skrevet 7. august 2014 takk for gode tips! skal prøve dem ut, så kanskje dette ordner seg greit:) HI Anonymous poster hash: c568d...92b
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #14 Skrevet 7. august 2014 Jeg er utleier selv, og noen små hakk er noe jeg mener vi må kunne forvente. Det har jo vi også fått i vår parkett. Vi har likevel sagt til leieboere at de skal være forsiktige og bruke møbelknotter, rett og slett fordi det er mer enn nok av folk som ikke tenker så langt selv. På samme måte nevner vi at de må bruke skjærebrett og ikke skjære rett på kjøkkenbenken, noe jeg trodde skule være innlysende, men åpenbart ikke er det for alle Anonymous poster hash: 1b1ce...0a5
Virginia. Skrevet 7. august 2014 #15 Skrevet 7. august 2014 Noen små hakk/ riper regnes som normal slitasje. Men ellers får du også kjøpt reparasjons- /fyllmasse til parkett på tube hos f.eks. Jernia.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå