Gå til innhold

Fadder??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at "alle" velger en fadder til sine barn?

Vi skal ikke døpe vår lille knøtt (ville vært helt unaturlig for oss), og kommer nok heller ikke til å ha en offisiell navnefest -ser nok for meg at vi kommer til å ha en liten samling for å feire at han har kommet til verden i stedet. Er det da rart å ikke ha faddere? Har flere som peker seg ut og som jeg vet hadde sagt ja, men ser egentlig ikke helt poenget... Skulle det -bank i bordet -skje noe med oss foreldrene vet jeg at knøttet ville blitt tatt godt vare på, og jeg har inntrykk av at det med faddere er litt sånn tradisjon, og at det ikke innebærer noen forpliktelse for fadderne om å ta seg av de små hvis noe skulle skje... Vil gjerne høre hva andre tenker om det, og om det er veldig uvanlig å ikke ha faddere?

Anonymous poster hash: 78086...470

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke åssen det egentlig er?

Men tror det var mere vanlig tidligere?

Skrevet

Fadderen har som oppgave å bevitne at barnet blir døpt. Og være med på å gi barnet kristen opplæring. Det har ikke noe med navnefest å gjøre. Så dere trenger ikke det.

Anonymous poster hash: 3e1aa...e84

Skrevet

Faddere har heller ingenting med hvem som eventuel blir vergen til barnet å gjøre.

Skrevet

Fadder eller gudforeldre har kun funksjon knyttet opp mot den religiøse oppdragelsen, og som du er inne på; litt tradisjon for noen. Men velger man å ikke døpe vil det vel heller være unaturlig å ha fadder. Enkelte velger å ha en slags fadder i tilknytning til navnefest, men jeg tror faktisk ikke det er så vanlig. Det er også årevis siden det ble slutt på at fadder/gudforeldre hadde noe juridisk forpliktelse dersom noe tilstøtte foreldrene, i dag skjer det gjennom offentlige ordninger (verge, overformynderi, evt fosterhjem, kjent eller ukjent). 

Skrevet

Takk for svar! Ja jeg vet jo at det egentlig kun er mtp religion ifb med barnets oppvekst og alt det, men det jeg har erfart og hørt av andre er at sånn det faktisk fungerer for veldig mange i dag (uavhengig av om det er "korrekt" eller ei) er at hva fadder-rollen går ut på er avhengig av hva foreldrene ønsker.. Og jeg vet om mange som har hatt navnefest (i regi av human etisk forbund eller privat) spesifiserer at det er nettopp det å ta vare på barnet dersom noe skulle tilstøte foreldrene som er hovedoppgaven til fadderne (det gjelder også for niesen og nevøen min som jeg selv sa ja til å være fadder for).

Vi føler imidlertid ikke helt behovet for å ha faddere til vårt barn, men tror faktisk ikke jeg vet om noen som ikke har valgt å ha det selv om de ikke har døpt. Derfor jeg lurte på om det vil være rart for vårt barn å ikke ha faddere hvis alle andre har det, evt om folk vil synes det er rart? Vet dere om noen som har valgt å ikke ha faddere?

-hi

Skrevet

Takk for svar! Ja jeg vet jo at det egentlig kun er mtp religion ifb med barnets oppvekst og alt det, men det jeg har erfart og hørt av andre er at sånn det faktisk fungerer for veldig mange i dag (uavhengig av om det er "korrekt" eller ei) er at hva fadder-rollen går ut på er avhengig av hva foreldrene ønsker.. Og jeg vet om mange som har hatt navnefest (i regi av human etisk forbund eller privat) spesifiserer at det er nettopp det å ta vare på barnet dersom noe skulle tilstøte foreldrene som er hovedoppgaven til fadderne (det gjelder også for niesen og nevøen min som jeg selv sa ja til å være fadder for).

Vi føler imidlertid ikke helt behovet for å ha faddere til vårt barn, men tror faktisk ikke jeg vet om noen som ikke har valgt å ha det selv om de ikke har døpt. Derfor jeg lurte på om det vil være rart for vårt barn å ikke ha faddere hvis alle andre har det, evt om folk vil synes det er rart? Vet dere om noen som har valgt å ikke ha faddere?

-hi

Det er jo ganske mange som har navnfest og har da ikke faddere. Faddere er jo ikke noe man hører mye til å ser noe ekstra til egentlig. Ikke som jeg har sett vertfall. Vi døpte og hadde faddere, men mest pga tradisjon. Jeg husker jeg selv spurte presten om det var slik at de skulle ta vare på barnet hvis det skulle skje oss noe, men det er ikke tilfelle. Faddere skal sørge for at vi bland annet oppdrar dem i den kristne tro.  

Anonymous poster hash: 9be55...bb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...