Gå til innhold

Spørsmål ang. vognpose om vinteren

Anbefalte innlegg

Hello alle sammen.

Stilte spørsmålet i termingruppa, men jeg prøver lykken her også. Vil gjerne ha litt erfaringer.

Babyen er ventet helt i starten av november. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt meg ut en dunpose fordi det vil være i vinterhalvåret vi har pose i vogn. MEN, jeg lurer på. Vil en vognpose som er laget med vind-og vanntett polyesterpadding også fungere på vinteren? Om jeg eventuelt legger skinn (?) som underlag inni posen, eller under posen i vogna?

Vi kommer jo ikke til å gå ute i 30 minus, men da i max 10 minus. Ellers vil vi gå i områder som er inne, og da vil det også være naturlig å ha posen åpen.

Er det noen som har noe annet enn dunpose om vinteren? 
Er førstegangsfødene så jeg har ingen erfaring rundt hva som er best.

Fortsetter under...

Jeg er selv førstegangsfødende, så har ikke mye erfaring med vinter og vognpose. Men tenker det at selv om det ikke blir 20 minus der man bor så bør man ha en type pose/dyne i dun eller ull som varmer godt. Babyer er ømfintlige mot kulde, vær og vind, så hadde nok investert i en ordentlig vognpose i dun. Blir det plutselig mildvær eller man føler at dun blir for varmt, så kan man bruke dyne istedenfor f.eks. 

Jeg har selv kjøpt denne: http://www.risarosa.no/products/risarosa-beigerosa-vognpose

Ikke bare er den kjempesøt, men den er skikkelig varm og god! Fylt med dun, ull på utsiden ;) Men det finnes mange alternativer der ute, søk på nett å se. Ville styrt unna fleece o.l, det varmer ikke godt nok på vinteren. 

Jeg er selv førstegangsfødende, så har ikke mye erfaring med vinter og vognpose. Men tenker det at selv om det ikke blir 20 minus der man bor så bør man ha en type pose/dyne i dun eller ull som varmer godt. Babyer er ømfintlige mot kulde, vær og vind, så hadde nok investert i en ordentlig vognpose i dun. Blir det plutselig mildvær eller man føler at dun blir for varmt, så kan man bruke dyne istedenfor f.eks. 

Jeg har selv kjøpt denne: http://www.risarosa.no/products/risarosa-beigerosa-vognpose

Ikke bare er den kjempesøt, men den er skikkelig varm og god! Fylt med dun, ull på utsiden ;) Men det finnes mange alternativer der ute, søk på nett å se. Ville styrt unna fleece o.l, det varmer ikke godt nok på vinteren. 

Ja, jeg kommer ikke til å bruke 3000 kroner på vognpose. Men jeg har sett mange som har laget de der selv også. Jeg tenker jeg skal prøve å sy meg en vognpose i dun selv. også heller kjøpe en annen litt tynnere til å ha utover høsten. :) Har sett at mange har kjøpt easygrow, den er dun og visstnok ekstremt bra på vinteren. Koster 1999, men på tilbud nå, så da blir det nok den eventuelt.

Da går vi for dun for å være helt sikre!! Nei, fleece vil jeg ikke at babyen skal ligge rett på. 

Endret av bonusmamma

Jeg har selv kjøpt denne: http://www.risarosa.no/products/risarosa-beigerosa-vognpose

Ja, jeg kommer ikke til å bruke 3000 kroner på vognpose. Men jeg har sett mange som har laget de der selv også. Jeg tenker jeg skal prøve å sy meg en vognpose i dun selv. også heller kjøpe en annen litt tynnere til å ha utover høsten. :) Har sett at mange har kjøpt easygrow, den er dun og visstnok ekstremt bra på vinteren. Koster 1999, men på tilbud nå, så da blir det nok den eventuelt.

Da går vi for dun for å være helt sikre!! Nei, fleece vil jeg ikke at babyen skal ligge rett på.

Jeg har to forskjellige voksiposer og to stykker av easygrow. Easygrow kjøpte jeg til tvillingvogn fordi den er tynnere enn voksiposene, og plassen er dårligere enn i de vanlige vognene. Jeg ville ikke kjøpt den til en vanlig vogn, da ville jeg ha kjøpt en voksipose eller en annen tykkere pose. I tillegg har easygrowposene blitt dårligere etter vask. De klumper seg, og blir ikke like gode igjen. Dette kommer også frem i diverse tester jeg har sett.

Hvis jeg skulle pekt på noe som er viktig å ha god kvalitet på til baby, så er det virkelig vognposen. Du skal ha den i noen år, og du kommer til å bruke den mye!:)

Jeg har easygrow til toåringen. Den er ihvertfall varm nok! Noen ganger var han helt våt av svette når han hadde ligget i den. Jeg kjøpte min brukt på finn.no. Betalte 500,- for min. Den var pent brukt av ett barn. Jeg kjøpte nye sånne flanellinnlegg som er ved hodet da. Kostet ca. 100,- lappen for to i pakken.

Kjøper nok samme merke igjen til babyen i magen, som også kommer i begynnelsen av november. ( siden toåringen må ha sin i barnehagen når han skal sove i vognen der).

Takk for tilbakemeldinger. Skjønner at det er forskjellige erfaringer, så da får vi bare velge ut det vi tror er best og se hvordan det fungerer for oss. :) Har hørt mye bra rundt easygrowen, men alle kan jo ikke være like fornøyd! Skal se litt mer før vi velger en, og forhøre oss litt i butikker :)

Annonse

Jeg har easygrow til toåringen. Den er ihvertfall varm nok! Noen ganger var han helt våt av svette når han hadde ligget i den. Jeg kjøpte min brukt på finn.no. Betalte 500,- for min. Den var pent brukt av ett barn. Jeg kjøpte nye sånne flanellinnlegg som er ved hodet da. Kostet ca. 100,- lappen for to i pakken.

Kjøper nok samme merke igjen til babyen i magen, som også kommer i begynnelsen av november. ( siden toåringen må ha sin i barnehagen når han skal sove i vognen der).

Har du vasket din? Hvordan syns du den ble da?

Jeg har EasyGrow hood og er veldig fornøyd med den. Men etter vask ble det for tungt for tørketrommelen og den ene tennisbalken jeg fant til å få den fluffy igjen. Leverte den på renseriet, og uten at jeg har finstudert den etterpå, virker den like fin. Tenker også å kjøpe lik til lillesøster. Den har fungertveldig bra i barnehagen.

Vi har kjøpt voksi urban, men er det noen som kan tipse meg om det er noe mer vi bør ha i vogna? Den har ull i underdelen, så da blir det vel smør på flesk med lammeskinn el.l i tillegg? Er det liksom nok bare med denne vognposen og that's it? Jeg har virkelig ikke peiling... Ser for meg at hvis vi tropper opp på en butikk og spør om dette vil vi sikkert få masse tips om ting vi kan ha i tillegg, men lurer på om det er nødvendig liksom? :-)

Anonymous poster hash: 1e7c4...555

Jeg har EasyGrow hood og er veldig fornøyd med den. Men etter vask ble det for tungt for tørketrommelen og den ene tennisbalken jeg fant til å få den fluffy igjen. Leverte den på renseriet, og uten at jeg har finstudert den etterpå, virker den like fin. Tenker også å kjøpe lik til lillesøster. Den har fungertveldig bra i barnehagen.

Jeg har hele 5 tennisballer til tørketrommelen, men må prøve rens tror jeg. De har jo kraftigere maskiner, og kan hende det hjelper.. Takk for tilbakemelding!

Annonse

Vi hadde lammeskinn inni voksiposen vår til førstemann (født i desember) på kalde dager, på lunere dager (over 10 minus tror jeg) la jeg lammeskinnet under posen, som isolasjon nedenfra.. På skikkelig kalde dager, eller ved kald vind la jeg et ullteppe oppå posen for å hindre trekk.

Brukte heller lite klær på babyen i posen. :-)

Anonymous poster hash: 2cd2b...7b1

Jeg bruker lammeull under posen. Har tenkt at det tar kuldesjokket som kommer under og inn fra sidene på vognen.

Har du vognpose med ull i underdelen, eller type "bare" dun?

Anonymous poster hash: 1e7c4...555

Har med ull i underdelen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...