Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #1 Skrevet 5. august 2014 Jeg er glad i å bake både gjærbakst og kaker, og jeg er flink til det også. Baksten min blir alltid luftig og saftig, så luftig og saftig at jeg veldig ofte får spørsmål om hva hemmeligheten er og om jeg vil dele oppskriften. Så leser jeg i flere oppskrifter, og på gjærbakst, at man skal sikte melet for å få den luftig. Jeg har aldri siktet melet noen gang, og baksten min er alltid luftig, selv om jeg ikke bruker så mye gjær/bakepulver (gjæren halverer jeg attpåtil ofte). Er det bare en myte dette da, eller har det faktisk noe å se? Kan liksom ikke helt se for meg at f.eks. bollene mine skal klare å heve seg enda mer enn de allerede gjør Anonymous poster hash: 6bd03...644
ms.Pond Skrevet 5. august 2014 #2 Skrevet 5. august 2014 Det eneste jeg sikter melet i er kaker. Har dårlig erfaring fra et par tilfeller med melklumper i sjokoladekaker og sånt, ikke så veldig stilig. Ellers sikter jeg ikke mel, nei.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #3 Skrevet 5. august 2014 Når det står at du skal bruke siktet hvetemel henviser det til vanlig fint mel. Det er siktet fra mølla. Hvis det står "sikt i hvetemel" pleier det å bety at du faktisk bør sikte det i for ikke å slå ut for mye luft av eggidosis. Jeg har aldri sett uttrykket brukt til gjærdeig, bare til sukkerbrød ol det det kan være vansklig å få vendt inn melet uten at eggidosissen faller sammen. Anonymous poster hash: bba0e...bd6
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #4 Skrevet 5. august 2014 Jeg sikter aldri noe som helst. Blir alltid bra likevel. Anonymous poster hash: b333e...964
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #5 Skrevet 5. august 2014 Når det står at du skal bruke siktet hvetemel henviser det til vanlig fint mel. Det er siktet fra mølla. Hvis det står "sikt i hvetemel" pleier det å bety at du faktisk bør sikte det i for ikke å slå ut for mye luft av eggidosis. Jeg har aldri sett uttrykket brukt til gjærdeig, bare til sukkerbrød ol det det kan være vansklig å få vendt inn melet uten at eggidosissen faller sammen. Anonymous poster hash: bba0e...bd6 Takk for en skikkelig forklaring Jeg spurte akkurat nå fordi jeg skal bake et foccaciabrød, og da stod det at "melet bør siktes to ganger for å få en ekstra luftig bakst", og da kom jeg på at dette har irritert meg en stund nå og jeg ville spørre noen om det egentlig hadde noe for seg HI Anonymous poster hash: 6bd03...644
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå