Gå til innhold

7mnd, sliter med mattilvenning...noen flere?

Supersnusken

Anbefalte innlegg

Hei! 

Min lille snuppe på 7mnd sliter sånn med spising! Fryktelig dårlig på å spise med skje, hun suger fremdeles på den som m puppen.. Har prøvd veeeldig mange ulike skjeer, typer mat og konsistenser. Er også veldig småspist, får fremdeles ikke i seg en smaksporsjon en gang med grøt. En full porsjon virker helt uoppnåelig! Har en storesøster som spiste lett av skje fra 5mnd så synes dette er litt rart... Bli mye amming, hadde jo håpet at jeg kunne trappe ned littegranne snart. Flere som sliter med mattilvenning, eller noen som har noen gode råd? Blir jo litt engstelig for at noe er galt...det skal da ikke være så vanskelig å få i seg mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Baby lead weaning (BLW)! Google og les litt om det. Handler om at babyen skal få spise selv. Gi store biter som hun kan holde selv, la henne utforske maten på egen hånd. Blir litt gris og ikke så mye spising til å begynne med men de små lærer fort. 

Anonymous poster hash: a0e8a...d1f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baby lead weaning (BLW)! Google og les litt om det. Handler om at babyen skal få spise selv. Gi store biter som hun kan holde selv, la henne utforske maten på egen hånd. Blir litt gris og ikke så mye spising til å begynne med men de små lærer fort. 

Er bare så redd for at hun skal få noe i halsen! Hun brekker seg voldsomt hver gang det er mikroklumper i maten, så har ikke turt å prøve annet enn helt finmost...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem, brekningsrefleksen sitter så langt ut i munnen at de brekker seg lenge før maten kan sette seg fast. Og store biter er bedre enn små! Det viktigste er at hun får styre selv. IKKE "hjelp til", prøv å ta ut mat med fingrene dine fra munnen hennes osv, så lenge hun styrer selv går det fint. Og gi mat som ikke setter seg fast, kokte grønnsaker i store biter er fine å starte med. Eller veldig små biter, typ mais, om hun har pinsettgrepet på plass. Men det finnes masse god litteratur om det, og om det ikke er noe for dere så får dere bare fortsette med skjemating :) Tenkte bare det er greit å sjekke, min er blitt kjempeflink og spiser mer selv enn med skje. Knekkebrød er den nye favoritten, sutter og gnager med gommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde vi mye styr med mattilvenning. Viste seg at barnet har en rekke intoleranser. Ikke sikkert at det gjelder ditt barn, men greit å være obs. Vil ikke ha noe de får vondt i magen av....

Anonymous poster hash: 63143...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem, brekningsrefleksen sitter så langt ut i munnen at de brekker seg lenge før maten kan sette seg fast. Og store biter er bedre enn små! Det viktigste er at hun får styre selv. IKKE "hjelp til", prøv å ta ut mat med fingrene dine fra munnen hennes osv, så lenge hun styrer selv går det fint. Og gi mat som ikke setter seg fast, kokte grønnsaker i store biter er fine å starte med. Eller veldig små biter, typ mais, om hun har pinsettgrepet på plass. Men det finnes masse god litteratur om det, og om det ikke er noe for dere så får dere bare fortsette med skjemating :) Tenkte bare det er greit å sjekke, min er blitt kjempeflink og spiser mer selv enn med skje. Knekkebrød er den nye favoritten, sutter og gnager med gommene.

Høres fristende ut å prøve! Hvor gammel er din da? (og skal lese meg opp selv altså ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min er 8 mnd nå, men vi har holdt på siden vi innførte mat ved 4 måneder. Spiste lite i begynnelsen, men smakte og ble fort god på munn-hånd-koordinasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...