Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #1 Skrevet 3. august 2014 Gjør dyrlegen det? har hatt en katt i noen mnd nå, hun har helt ren og fin do. alt hun trenger av mat og kjærlighet, men hun tisser...... i alt vi har!!!! sofan er ødelagt av tiss, overmadrassen på sengene vår og barna sine måtte vi kaste osv. hva gjør vi??? Anonymous poster hash: 85b66...a50
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #2 Skrevet 3. august 2014 Hadde omplassert eller avlivet den. Men så spørs det jo litt om det er en hann eller hunn. Sterilisert? Kastrert? Sjekket h*n for uvi? Hvordan var hjemmet før dere fikk h*n? Rent? Møkkete? Anonymous poster hash: 7ea77...687
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #3 Skrevet 3. august 2014 Håper virkelig du tuller! Anonymous poster hash: 964b4...00a
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #4 Skrevet 3. august 2014 Sjekk nå om det faktisk er noe galt med katten først.. Vil uansett foreslå at dere prøver å omplassere, og så aldri får dere dyr igjen. Makan.. Anonymous poster hash: 28697...ad3
Snabeltann Skrevet 3. august 2014 #5 Skrevet 3. august 2014 Jeg to til meg en kattunge som de skulle avlive grunnet det samme. Fikk den renslig på svært kort tid. Jeg har maaange tips. - Bruk en LAV kasse. IKKE en slik kasse med lokk som man må krype gjennom. Sett kattungen oppi her jevnlig. - Bruk kattesanda som du får i matbutikken, den billgste. Den er mest lik "sand". Noen katter forstår ikke at den kan tisse på slike blanke kuler eller annet som ikke ligner på sand, slik som man får i dyrebutikken, med en gang. (du kan bytte til denne etterhvert) I verste fall, bruk vanlig "sandkasse" sand bare til den skjønner at den skal gå i kassen. Ingen katter kan motstå sandkasser :-) - LUKK alle dører til soverom i begynnelsen. Katter som er urenslige tisser gjerne i senger og på klær. - Katten må ikke være stresset. Blir den unødvendig løftet og "plaget" av barn, kan det være nok til å stresse den til å tisse inne. - Har du andre dyr? Noen kattunger reagerer på på andre dyr ved å ville markere seg over alt. Både andre katter, kaniner og hunder kan få en katt til å tisse inne. Noen katter må derfor være "alenekatter". - Ha kattedoen nærme maten, men ikke helt oppi maten. - Har du utemuligheter, så slipp den ut OFTE, rett etter mat. Du kan gjerne ha en kasse stående ute også. - Ikke bruk den billige kattematen fra matbutiken. Mine katter får diare av dette, og tisser MYE mer i kassa. Kjøp på dyrebutikken. . (anbefaler Royal canin), Du kan få fór speisielt for urinveier. - Steriliser katten (fra 6 mnd)
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #6 Skrevet 3. august 2014 Det er ikke sikkert katten er frisk. Kan hende er den syk, f.eks urinveisinfeksjon eller har løpetid(markerer). Er ikke katten sterilisert, så får dere gjøre det straks, det kan hjelpe kraftig på problemet deres.. Vasker dere med salmiakk på gulvet? (det må dere ikke gjøre). Vask kun med ajax eller aller helst grønnsåpe. Vask med eddik der katten har tisset, det nøytraliserer Kjøp feliway til å plugge inn i kontakten. Senker stressnivået hos katten. Anonymous poster hash: c9d94...41e
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #8 Skrevet 3. august 2014 Hvis det er den eneste løsningen du kom frem til så omplasser katten. Råder deg til å ikke skaffe katt igjen. Enten er pusen syk eller så er den stresset i sitt nye hjem. La pusen få ha sitt eget område uten mas fra barn og kontakt dyrlege for sjekk. Udugelige folk burde virkelig ikke ha dyr. Anonymous poster hash: c54d2...88b
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #9 Skrevet 3. august 2014 Gjør dyrlegen det? har hatt en katt i noen mnd nå, hun har helt ren og fin do. alt hun trenger av mat og kjærlighet, men hun tisser...... i alt vi har!!!! sofan er ødelagt av tiss, overmadrassen på sengene vår og barna sine måtte vi kaste osv. hva gjør vi??? Anonymous poster hash: 85b66...a50 Hentet dere katta før den var 12 uker? Anonymous poster hash: 0dfc6...a54
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #10 Skrevet 3. august 2014 Jeg har avlivet en katt som dreit over alt. Veterinæren sa hun aldri kom til å slutte med det. Anonymous poster hash: bb0b6...622
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #11 Skrevet 3. august 2014 Jeg to til meg en kattunge som de skulle avlive grunnet det samme. Fikk den renslig på svært kort tid. Jeg har maaange tips. - Bruk en LAV kasse. IKKE en slik kasse med lokk som man må krype gjennom. Sett kattungen oppi her jevnlig. - Bruk kattesanda som du får i matbutikken, den billgste. Den er mest lik "sand". Noen katter forstår ikke at den kan tisse på slike blanke kuler eller annet som ikke ligner på sand, slik som man får i dyrebutikken, med en gang. (du kan bytte til denne etterhvert) I verste fall, bruk vanlig "sandkasse" sand bare til den skjønner at den skal gå i kassen. Ingen katter kan motstå sandkasser :-) - LUKK alle dører til soverom i begynnelsen. Katter som er urenslige tisser gjerne i senger og på klær. - Katten må ikke være stresset. Blir den unødvendig løftet og "plaget" av barn, kan det være nok til å stresse den til å tisse inne. - Har du andre dyr? Noen kattunger reagerer på på andre dyr ved å ville markere seg over alt. Både andre katter, kaniner og hunder kan få en katt til å tisse inne. Noen katter må derfor være "alenekatter". - Ha kattedoen nærme maten, men ikke helt oppi maten. - Har du utemuligheter, så slipp den ut OFTE, rett etter mat. Du kan gjerne ha en kasse stående ute også. - Ikke bruk den billige kattematen fra matbutiken. Mine katter får diare av dette, og tisser MYE mer i kassa. Kjøp på dyrebutikken. . (anbefaler Royal canin), Du kan få fór speisielt for urinveier. - Steriliser katten (fra 6 mnd) Vi bruker iams for. Har to kastrerte hannkatter. Vi skal selvfølgelig ta kontakt med dyrlegen å høre hva de anbefaler om sterilisering og om det kan hjelpe på tissingen hennes. Hun tisser i kassa si også. Men sofan er favoritt stede tydeligvis Takk for gode råd jeg vil selvfølgelig ikke avlive henne. Har prøvd å omplassere henne. Men null respons. Jeg har hatt katt hele livet, jeg hadde aldri kjøpt henne om jeg tenkte å kvitte meg med henne etter noen mnd. Men hun ødelegger rett å slett hjemmet vårt. Skal få dyrlegen til å se på henne. Innlegget skrev jeg i sinne for at jeg nettopp hadde slengt meg ned i sofan etter å vaska tiss 4 steder. Å i mellom tiden hadde hun tisset i sofan:( blir frustrert Anonymous poster hash: 85b66...a50
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #12 Skrevet 3. august 2014 Jeg skjønner virkelig ikke problemet? Avliving skjer helt humant og uten smerte. Katter gjør seg ikke opp noen filosofiske forestillinger om livet etter døden. Så katten lider ikke på noen måte av å bli avlivet. Anonymous poster hash: 6f9c5...266
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #13 Skrevet 4. august 2014 Avliving er bare et pent begrep for drap ! Anonymous poster hash: 5296b...ed7
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #14 Skrevet 4. august 2014 Er det bedre at HI sine barn skal krype omkring i urin, og hele familien stinke kattepiss? Anonymous poster hash: fdbe9...cc9
Snabeltann Skrevet 4. august 2014 #15 Skrevet 4. august 2014 Ok, jeg tror problemet kan ligge i de to hankattene. Dere må MINST ha to innedoer til kattene. Du bør han en do som er forbeholdt kattungen (så langt det lar seg gjøre) Kjøp en ny kasse som ikke har vært tisset i fra før av hankattene dine. Noe billig greier på europris eller hva som helst bare den ikke er veldig høy (maks 15 cm høy kant) Riktig sand er viktig. Sett kassen et annet sted enn hannkattenes og putt katten i den jevnlig. Den bør være i "fred" fra bråkete barn. F eks i gangen. Putt matskåla et par meter bortenfor. Du får kjøpt en spray du kan spraye der du vil katten ikke skal gå. Spray i hele sofaen. Du får også kjøpt kattehormon på boks som du kan stikke i stikkkontakten og som skaper vennligere stemning blant kattene (selv om de ikke er uvenner så er det en ubalanse i forholdet her som kan være årsaken til tissingen). Kattungen jeg reddet tisset ned hele leiligheten til damen hun bodde i. Spesielt i senger. Hun hadde flere dyr. Da vi skaffet oss kanin etter mange år, og gjett hva - hun begynte å tisse inne. Måtte kvitte oss med kaninen. Det samme gjør hun hvis hun er hos moren min, som også har andre dyr. Så løsningen er enkelt å greit at hun mååå være alenekatt. Jeg forstår derfor, hvis du prøver alt jeg har sagt i tillegg til å få sjekket katten hos veterinær og sterilisert henne (det gjør noe med harmonien mellom kattene...) at du ønsker å gi henne bort. Da må du stille kriteriet til ny familie om at hun må være alenekatt. Ellers vil nok det samme skje der. Og helst ikke barn heller. Katter som tisser inne et ofte stresset, selv om det ikke synes. Min kan f eks få uhell en svært sjelden gang hvis det skjer noe stressende. F eks da vi pusset opp badet og det kom håndverkere ut og inn hele tiden. Det ble hun stresset av. Pass også på at kattten får en pause fra all løfting fra barn. Og prøv å skape rolig stemning rundt katten. Det går også an å forsøke å ha katten isolert på et rom noen dager med den nye kassa si. F eks på badet eller et annet rom den ikke kan gjøre stor skade. Det "tvinger" den til å gå på kassa si og ikke andre steder, og etter et par dager vil forhåpentligvis vanen sitte.
Snabeltann Skrevet 4. august 2014 #16 Skrevet 4. august 2014 Og selvsagt, det må aldri være vått (hell på litt ny sand) eller bæsj i kassa.. Noen katter er så sære at de ikke går i den om det er tiss i den - og spesielt ikke hvis en annen katt har tisset i den. Derfor måå dere ha flere kasser.
Stjerneskudd84 Skrevet 4. august 2014 #17 Skrevet 4. august 2014 Ta en titt på Hundepoter.no, der har de sånn lavere kasse...
Linkwi Skrevet 4. august 2014 #18 Skrevet 4. august 2014 1. Steriliser henne. 2. Skaff en eller to flere doer. 3. Hvis det ikke går, avliv heller enn å gi vekk til hvermansen! Det er slett ikke alle nordmenn som er egnet for å ha dyr.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #19 Skrevet 4. august 2014 Man skal ha en kattekasse for hver katt, pluss en ekstra. Anonymous poster hash: a548d...a1c
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #20 Skrevet 4. august 2014 Avliv, det er mer enn nok kattunger på markedet. Anonymous poster hash: a3826...4d3
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #21 Skrevet 4. august 2014 Skjønner ikke hvorfor så mange mener at der er så ille å avlive en katt pga det? Har selv hatt katt som aldri ble renslig, tisset og bæsjet overalt. Synes ikke det var så mange andre alternativer enn å avlive jeg da. Ønsker ikke å ødelegge huset heller. Anonymous poster hash: e4ad8...a94
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #22 Skrevet 4. august 2014 Jeg skjønner virkelig ikke problemet? Avliving skjer helt humant og uten smerte. Katter gjør seg ikke opp noen filosofiske forestillinger om livet etter døden. Så katten lider ikke på noen måte av å bli avlivet. Anonymous poster hash: 6f9c5...266 Regner med at du er for aktiv dødshjelp også. Anonymous poster hash: e2883...fab
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #23 Skrevet 4. august 2014 Skjønner ikke hvorfor så mange mener at der er så ille å avlive en katt pga det? Har selv hatt katt som aldri ble renslig, tisset og bæsjet overalt. Synes ikke det var så mange andre alternativer enn å avlive jeg da. Ønsker ikke å ødelegge huset heller.Anonymous poster hash: e4ad8...a94 Det er skremmende at du ikke forstår hvorfor folk reagerer.. Du skjønner vel det at å avlive er synonymt med å drepe? Ta livet av? Ende livet til? Vi mennesker har ingen rett til å holde et dyr (en katt) fanget innendørs, for så å køage på at den tisser og bæsjer på tingene våre, for så å avlive dyret! Ingen har rett til å ta med et friskt dyr til en veterinær og avlive det, det er uetisk og umoralsk. Det man gjør er at man gir dyret bort til noen som klarer å ta seg av et dyr. Det er en ærlig sak; ikke alle har evnen til å ta seg av andre skapninger enn seg selv... Det er bare å innrømme at man feilet på oppgaven, så gir man noen andre mennesker muligheten til å gi katten et godt liv. Det er det som er riktig. Å drepe en katt er ikke det samme, like hverdagslig, som å støvsuge. Det er ikke, og skal ikke være, sånn at det er første utvei. Det er definitivt siste utvei, og utelukkende dersom dyret er så sykt at behandling enten vil være forgjeves, eller for mye pine for dyret. Anonymous poster hash: e2883...fab
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #24 Skrevet 4. august 2014 Skjønner ikke hvorfor så mange mener at der er så ille å avlive en katt pga det? Har selv hatt katt som aldri ble renslig, tisset og bæsjet overalt. Synes ikke det var så mange andre alternativer enn å avlive jeg da. Ønsker ikke å ødelegge huset heller.Anonymous poster hash: e4ad8...a94 Det er skremmende at du ikke forstår hvorfor folk reagerer.. Du skjønner vel det at å avlive er synonymt med å drepe? Ta livet av? Ende livet til? Vi mennesker har ingen rett til å holde et dyr (en katt) fanget innendørs, for så å køage på at den tisser og bæsjer på tingene våre, for så å avlive dyret! Ingen har rett til å ta med et friskt dyr til en veterinær og avlive det, det er uetisk og umoralsk. Det man gjør er at man gir dyret bort til noen som klarer å ta seg av et dyr. Det er en ærlig sak; ikke alle har evnen til å ta seg av andre skapninger enn seg selv... Det er bare å innrømme at man feilet på oppgaven, så gir man noen andre mennesker muligheten til å gi katten et godt liv. Det er det som er riktig. Å drepe en katt er ikke det samme, like hverdagslig, som å støvsuge. Det er ikke, og skal ikke være, sånn at det er første utvei. Det er definitivt siste utvei, og utelukkende dersom dyret er så sykt at behandling enten vil være forgjeves, eller for mye pine for dyret. Anonymous poster hash: e2883...fab Ja, for det er så superlett å gi bort kattunger til noen som tar vare på dem. Er du helt utenfor eller? Fått med det all kattedumpingen som foregår i dette landet? Det er OVERFLOD av kattunger, nettopp fordi folk er uansvarlige og ikke tar seg råd til å avlive. Myyyye bedre å få en haug kattunger som kan lempes videre på noen andre. Det er uansvarlig å IKKE avlive. At det er uetisk og umoralsk, mye mulig. Men at det er den eneste måten å være sikker på hva som skjer med katten videre, DET er det. Så ja, jeg mener avliving i mange tilfeller er det absolutt beste. Synes du de heller skal sette katta i en kasse i skogen? Hive den i elva? Bruk hodet, og innse først som sist at folk flest gir en god faen i katter, de av oss som elsker disse dyrene er nødt til å se realistisk på situasjonen, og det bør alle andre også snart skjønne. Anonymous poster hash: a3826...4d3
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #25 Skrevet 4. august 2014 Gjør dyrlegen det? har hatt en katt i noen mnd nå, hun har helt ren og fin do. alt hun trenger av mat og kjærlighet, men hun tisser...... i alt vi har!!!! sofan er ødelagt av tiss, overmadrassen på sengene vår og barna sine måtte vi kaste osv. hva gjør vi??? Anonymous poster hash: 85b66...a50 Hentet dere katta før den var 12 uker? Anonymous poster hash: 0dfc6...a54 nei hun var 14 uker Anonymous poster hash: 85b66...a50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå