Gå til innhold

Naboen klipper gresset

Anbefalte innlegg

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Kl 20.30 på en søndagskveld. Vi bor i et tett rekkehusområde med ca 40 barn fordelt på 15 hus. Vår nabo klipper altså gresset med en bråkete gressklipper mens mine to ettåringer skriker og får ikke sove. De har soverom vendt ut mot naboens hage. Er det jeg som er kjip eller burde naboen ta hensyn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke alle som er tankelesere og har mer enn nok å tenke på sine gjøremål.

Noe naboen gjør ofte ?

Alt løses med kommunikasjon og ikke syting her inne ;)

Anonymous poster hash: 9308a...ac6

Skrevet

Det er da du kipper på deg noen sko, tar med deg en ekstra kaffekopp, stopper naboen og slår av en hyggelig prat mens du byr på kaffi og underveis nevner i forbifarten at det kanskje hadde vært mulig å klippe gresset litt tidligere på dagen? mens du smiler pent.

Jeg har selv fire barn der yngste er bikket 5 år nå, og allerede nå må jeg ærlig innrømme at jeg ikke lenger tenker over at andre har mindre barn som kanskje skal legge seg når mine er ute og leker (kanskje litt høylytt) litt ut på kvelden på fine sommerdager. Når man ikke er i en situasjon selv, så tenker man ikke alltid over at noe kan være plagsomt for andre. Folk er ikke tankelesere heller ;)

Anonymous poster hash: 3e642...228
Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Jeg syter ikke, jeg er fortvilet. Er høygravid og har tvillinger på ett år som ikke får sove pga dette. Bor dessverre i et nabolag hvor det ikke er kultur for å gi beskjed. Men får vel kanskje ta det opp på fellesmøtet. Dessuten er det også ufattelig plagsomt fo oss voksne når det er så varmt og man ikke kan ha verandadøren oppe pga bråket. Selv før jeg hadde barn gjorde jeg ikke liknende av respekt for andre naboer. Jaja, takk for svar dere!

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet (endret)

Det er da du kipper på deg noen sko, tar med deg en ekstra kaffekopp, stopper naboen og slår av en hyggelig prat mens du byr på kaffi og underveis nevner i forbifarten at det kanskje hadde vært mulig å klippe gresset litt tidligere på dagen? mens du smiler pent. Jeg har selv fire barn der yngste er bikket 5 år nå, og allerede nå må jeg ærlig innrømme at jeg ikke lenger tenker over at andre har mindre barn som kanskje skal legge seg når mine er ute og leker (kanskje litt høylytt) litt ut på kvelden på fine sommerdager. Når man ikke er i en situasjon selv, så tenker man ikke alltid over at noe kan være plagsomt for andre. Folk er ikke tankelesere heller ;)Anonymous poster hash: 3e642...228

Denne naboen har selv barn på samme alder så jeg ville jo tro at man ikke trenger å være tankelesere for å forstå at man generelt tar hensyn til naboer i et tett nabolag ;-)

Endret av Ejlis81
Skrevet

Tar vel ikke sørlig lang tid med ei rekkehusplen. Ro ned

Anonymous poster hash: da561...23c

Skrevet

Det er da du kipper på deg noen sko, tar med deg en ekstra kaffekopp, stopper naboen og slår av en hyggelig prat mens du byr på kaffi og underveis nevner i forbifarten at det kanskje hadde vært mulig å klippe gresset litt tidligere på dagen? mens du smiler pent. Jeg har selv fire barn der yngste er bikket 5 år nå, og allerede nå må jeg ærlig innrømme at jeg ikke lenger tenker over at andre har mindre barn som kanskje skal legge seg når mine er ute og leker (kanskje litt høylytt) litt ut på kvelden på fine sommerdager. Når man ikke er i en situasjon selv, så tenker man ikke alltid over at noe kan være plagsomt for andre. Folk er ikke tankelesere heller ;)Anonymous poster hash: 3e642...228

Denne naboen har selv barn på samme alder så jeg ville jo tro at man ikke trenger å være tankelesere for å forstå at man generelt tar hensyn til naboer i et tett nabolag ;-)

Hvis naboen har barn på samme alder så klarer de sikkert å sove og da er det normalt å tenke at andre barn også klarer det ;)

Ingen veit hvordan dine barn takler lyd. Dette må du si ifra til naboen om selv.

Mine barn sover seg gjennom alt og en sånn problemstilling er fjernt for meg ;)

Anonymous poster hash: 9308a...ac6

Skrevet

Da er naboen din tjukk i hue!

Anonymous poster hash: cf088...f9d
Skrevet

Jeg syter ikke, jeg er fortvilet. Er høygravid og har tvillinger på ett år som ikke får sove pga dette. Bor dessverre i et nabolag hvor det ikke er kultur for å gi beskjed. Men får vel kanskje ta det opp på fellesmøtet. Dessuten er det også ufattelig plagsomt fo oss voksne når det er så varmt og man ikke kan ha verandadøren oppe pga bråket. Selv før jeg hadde barn gjorde jeg ikke liknende av respekt for andre naboer. Jaja, takk for svar dere!

Han gjør det kanskje når fordi han ikke orker å gjøre det i varmen midt på dagen?

Det er ikke ideelt, men å klippe gresset kl 21 midt på sommeren er nok innenfor hva man må tolerere når man bor tett innpå andre mennesker.

Anonymous poster hash: eebfa...0d7

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Han gjør det kanskje når fordi han ikke orker å gjøre det i varmen midt på dagen?

Det er ikke ideelt, men å klippe gresset kl 21 midt på sommeren er nok innenfor hva man må tolerere når man bor tett innpå andre mennesker. Anonymous poster hash: eebfa...0d7

Vel, jeg er uenig. Dette er faktisk en søndagskveld og hans barn sover på andre siden av huset enn mine barn. Dette gidder jeg ikke bare. Bor man i et tett nabolag så får man ta hensyn til andre. Jeg går og gir beskjed, jeg fatter bare ikke at noen kan være så egoistiske. Vel, takk for svar. Dere fikk meg til å ta affære :-)

Skrevet
Naboen kan ikke støye fritt

Gressklipper, festing, høy musikk. Har det vært nok en bråkete sommerhelg? Du kan stoppe naboen. Sjekk dine rettigheter her.

Regler

AV: Carsten Henrik Pihl, Günther Bache

Publisert: 12.07.2010 10:15, Oppdatert: 07.05.2012 21:10

Av og til føles det som om alle naboer skal bruke gressklipperen når du skal spise middag på terrassen.

Så kjører naboens tenåringer i gang med vorspielet sitt, før festen på andre siden av gaten tar av, mens du prøver å innbille barna at «joda, det er natta nå».

Når du endelig har kommet deg i seng, kommer naboens tenåringer hjem og skal ha nachspiel.

Hundretusener plages

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at åtte prosent av beboerne i Oslo og Akershus oppgir at de plages av nabostøy.

Med rundt 1,1 millioner innbyggere, betyr det at nærmere 90.000 beboere stadig plages av nabostøy i Oslo-området.

For hele landet er tilsvarende tall fem prosent. Med en befolkning på snart fem millioner, betyr det 250.000 naboplagede nordmenn.

Kan bli straffet

Naboen din har faktisk ikke lov til å klippe gresset døgnet rundt. Og full fest natten lang er heller ingen menneskerett. De verste tilfellene av bråk er rett og slett forbudt.

Straffeloven har bestemmelser om at man ikke skal forstyrre den alminnelige ro og orden, ei heller skal man forstyrre «omgivelsenes nattero».

Helligdagsfred

På helligdager (alle dager med rødt i kalenderen) kan man heller ikke forstyrre helligdagsfreden med «utilbørlig larm», står det i lov om helligdager og helligdagsfred.

I tillegg sier Nabolovens paragraf 2 at man ikke kan gjøre noe som er urimelig eller unødvendig til skade eller ulempe for naboene. Dette gjelder også støy, lukt og tilsvarende.

Normal støy

En del støy må du tåle. Det er støyen som er normal for det området du bor i.

For eksempel er det vanlig med gressklipperstøy i et villaområde, og det er heller ikke uvanlig at naboen bygger eller pusser opp eller har fest.

Skru ned lyden på natten

Viktigere enn lovtekster i daglig bruk er kommunens egne forskrifter. Dette kan være støyforskrifter eller politivedtekter.

For eksempel sier støyforskriften for Oslo at støy skal unngås i boligstrøk mellom 23 og 07 på natten og at høyttalere ikke skal brukes utendørs mellom 20 og 07. Lignende bestemmelser finnes for de fleste kommuner i Norge.

Sjekk kommunens hjemmesider for mer informasjon.

Det er altså ingen nøyaktige klokkeslett som sier noe om når man kan klippe gresset, og når man ikke kan. Det må vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Men bestemmelsene over forteller at man må bråke mindre på søndager og helligdager, tidlig på morgenen og jo lenger ut på kvelden man kommer.

Egne regler i borettslag

Husk også at borettslag og sameier har egne regler for støy. I tillegg setter borettslagsloven grenser for hva beboere kan gjøre.

Loven gir styret anledning til rask utkastelse av en andelseier i virkelig grove tilfeller hvor det er fare for ødeleggelse eller vesentlig forringelse av eiendommen, eller der andelseier er til alvorlig plage eller sjenanse for andre brukere av eiendommen.

Vanskelig å få rett

Mener du at naboen støyer ulovlig, må du snakke med ham først. Hvis du ikke blir hørt, kan du ringe politiet. Men det er ofte vanskelig å få hjelp.

Politiet vil først spørre om du har snakket med naboen. Hvis du har gjort det, kan det være at de sender en patrulje - hvis det er noen i nærheten, og det ikke skjer mye annet.

Støytypen vil også ha noe å si. Gressklipperstøy en vanlig kveld blir lavt prioritert - det er jo støy som hører hjemme i et boligstrøk.

Naboens ekstremt høylydte sommerfest midt på natten kommer derimot høyere på prioriteringslisten.

Bruk nabovarsel som fredsmegler!

I mange tilfeller virker et nabovarsel som en fredsmegler i nabolaget. De fleste tolererer nemlig støy så lenge de vet om det på forhånd.

Nabovarsel kan virke litt gammeldags og «gerhardsensk», men du er faktisk lovpålagt å varsle naboene dine når du skal «gå i gang med planting, graving, bygging, industriverksemd eller anna tiltak som kan verta til skade eller ulempe på granneeigedom», som det heter i Nabolovens paragraf 6.

Det vanligste nabovarselet er når man skal ha fest - for å varsle om støy.

Men det kan også være lurt å varsle hvis du for eksempel skal flytte og kommer til å blokkere veien eller heisen, eller hvis dere skal ha gravemaskin inn for å grave ut garasjen.

Du får ingen bot for ikke å sende nabovarsel, men du slipper ofte klager fra naboene.

OBS! Nabovarsel betyr ikke at du kan bråke så mye du vil. De samme lover, forskrifter og krav til hensyn gjelder.

Her er et eksempel på en enkel nabovarsel.
Del ut i postkassene til naboen!

Til naboene

Fest i Naboveien 3
Den 17. juli skal vi feire Karis 50. årsdag. Det vil skje i hagen vår. I den forbindelse kan det bli noe mer støy enn vanlig. Vi håper på forståelse for dette. Si gjerne fra hvis det blir for mye støy.

Hilsen Ola og Kari
Tlf: 12 34 56 78

Anonymous poster hash: 8ef54...135
Skrevet

Bør være akseptabelt at en klipper gresset kl.21 altså.

Anonymous poster hash: 3be3f...54d

Skrevet

Hvordan gikk det? Sluttet han å klippe? Ble han sur? Vi har også en nabo som klipper så sent, skulle ønske jeg turte å snakke til ham!

Anonymous poster hash: d25f1...11d

Skrevet

Ja, hvordan gikk det?

Anonymous poster hash: b416a...729

Skrevet

Rekkehusplenen var vel ferdigklippet lenge før hun rakk logge av pcen.

Anonymous poster hash: a3613...3fe

Skrevet

Jeg lurer mest på hva som skjedde med det å snakke med folk.

Anonymous poster hash: 28f12...50c
Skrevet

Skulle gjort som vår nabo (enebolig) gjorde da gubben klippte plenen midt på dagen en søndag tidligere i sommer. Hun kom springende rasende bort til han og forkynte at det var ulovlig å klippe på søndager og at hun kom til å anmelde han dersom han ikke øyeblikkelig avsluttet!!

Han ble mildt sagt paff der han sto.. :P

Var jo ikke noe problem for oss å utsette klippingen, men hun kunne gjort det på en bedre måte.

Hører forresten resten av nabolaget fortsetter med søndagsklipping, så helt stille har det ikke blitt ;)

Anonymous poster hash: 5fc1f...3cc

Skrevet

Herregud så overfølsomme folk er. Tåler du ikke gressklipping innenfor normal tid så flytt på landet!

Anonymous poster hash: 25bfb...07f

Skrevet

Jeg mener at folk som ikke tåler gressklipperlyder bør flytte til et sted uten naboer! Ungene bør bli vant til slike lyder.. Er det rart det er krig i verden..?

Hilsen byass som er vant til plenklipping både på røde dager og om kvelden

Anonymous poster hash: c8a1b...99a

Skrevet

Det er sent...det er søndag....begge deler er et dårlig tidspunkt for "bråkeaktiviteter".

Vis respekt og ta hensyn!

Anonymous poster hash: 1289e...f55
Skrevet

Ærlig talt. I en travel hverdag er det ikke alltid rom for å klippe plenen med våkne barn. Det er absolutt ikke brudd på noen støy-forskrifter å gjøre det etter barnas leggetid.

Anbefaler deg en enebolig med 4-5 mål tomt. Da slipper du støy fra naboene, og kan bråke når du selv ønsker. Så lenge du har valgt å bosette deg helt oppi andre mennesker så må du tåle at de ikke innrettet sine liv etter dine behov!!!

Anonymous poster hash: 54a83...e75

Gjest Minnieropptatt
Skrevet

Øh, selv om man har 4-5 mål tomt, kan man fint høre gresslklipperen til naboene altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...