Gå til innhold

Kontraktsmøte i morgen, kjøp av leilighet. Har aldri gjort dette før, noen som har noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp fått kjøpt leilighet. Overtar 1. september. I morgen er det kontraktsmøte, og jeg vet ikke helt hva jeg har i vente. 

Noen som har erfaring? 

Bør jeg ha eierskifte-forsikring? Leiligheten er så og si nyrenovert på alle områder.... Tror det er snakk om 6000 kr det vil koste meg... 

Anonymous poster hash: 2ec18...65e
Skrevet

De går bare gjennom kontrakten og du får normalt hilse på selger. Har du spørsmål så har du mulighet til å stiller de.

Hadde absolutt tatt med forsikring. Man vet aldri...

Skrevet

Jeg regner med du har fått tilsendt alle nødvendige papirer pr mail evt post. Lest nøye gjennom dem, og se gjennom salgsoppgaven og underbillag på nytt. Skriv ned alle spørsmålene du lurer på, så slipper du å glemme det i kampens hete. Om det som er nettopp renovert, hvis det er utført av fagfolk så be om dokumentasjon. For som regel har man 5 årsgaranti. Samme med hvite og brune varer.

Når det gjelder eieskiftforsikring, så ville jeg ha tegnet det. For man vet nå aldri. Nynaboen måtte gå via eieskift forsikring pga badet ikke var helt tett. Iflg dem så måtte kostnaden være 1,75% av salgskostnader for at eieskiftforsikring kunne dekke det, men jeg vet ikke om det stemmer....

Forresten gratulerer med ny leilighet :) :)

Anonymous poster hash: cbba7...35d

Skrevet

Takker for alle rådene :) !!!!

Anonymous poster hash: 2ec18...65e
Skrevet

Det er litt seint å begynne å sjekke ting nå, det må man gjøre før man byr. Man plikter å sette seg inn i ting på samme måte som selger plikter å opplyse. Kontraktsmøtet er sånn sett bare en formalitet, der dere begge signerer papirene. Når det gjelder eierskifteforsikring, så har vel selger tegnet det?

Skrevet

Det er litt seint å begynne å sjekke ting nå, det må man gjøre før man byr. Man plikter å sette seg inn i ting på samme måte som selger plikter å opplyse. Kontraktsmøtet er sånn sett bare en formalitet, der dere begge signerer papirene. Når det gjelder eierskifteforsikring, så har vel selger tegnet det?

Det er aldri for sent å stille spørsmål som har med huset uansett. For kjøperne kan kjøpe Boligkjøper forsikring. Om f.eks badet ikke er tett allikevel, så kan kjøper henvender direkte til forsikringen, så tar dem videre derifra uten egen andel så frem utbedringens kostnaden overstiger en viss prosent av kjøpesummen. Iflg min nynabo var det 1,75% av kjøpsummen, men det er jeg ikke sikker. Alle disse info har jeg fått fra dem.

Skrevet

Det er aldri for sent å stille spørsmål som har med huset uansett. For kjøperne kan kjøpe Boligkjøper forsikring. Om f.eks badet ikke er tett allikevel, så kan kjøper henvender direkte til forsikringen, så tar dem videre derifra uten egen andel så frem utbedringens kostnaden overstiger en viss prosent av kjøpesummen. Iflg min nynabo var det 1,75% av kjøpsummen, men det er jeg ikke sikker. Alle disse info har jeg fått fra dem.

Det er ikke for sent å stille spørsmål, nei. Men det er for sent å la svarene du får ha noen betydning unntatt hvis du skal kjøre sak mot eierskifteforsikring. Det stemmer at boligkjøperforsikringen skaffer deg advokathjelp osv., men det får man gjennom vanlig forsikring også. Dog mot en egenandel, akkurat som at boligkjøperforsikring heller ikke er gratis.

Skrevet

Det er ikke for sent å stille spørsmål, nei. Men det er for sent å la svarene du får ha noen betydning unntatt hvis du skal kjøre sak mot eierskifteforsikring. Det stemmer at boligkjøperforsikringen skaffer deg advokathjelp osv., men det får man gjennom vanlig forsikring også. Dog mot en egenandel, akkurat som at boligkjøperforsikring heller ikke er gratis.

Det er stor forskjell mellom vanlig forsikring og boligkjøper forsikring. For det første så er det langt billigere med å tegne eieskift forsikring, i HI sitt tilfellet 6000kr. Om hun velger vanlig forsikring, så må hun ut med langt høyere egen andel pluss at viss prosent av utgifter til advokat må hun dekke selv. Det er bare å sjekke med din egen forsikring så skjønner du hva jeg mener. I vårt tilfellet 4000kr i egen andel pluss 20% advokat utgift. Blir saken langvarig så har man ikke råda til å gå videre, da gir man som regel opp raskt. Tar man det via boligkjøper forsikring, så koster det ingen ting, det eneste kriteriet er at forbedringskostnader er min. 1,75% av kjøpesummen av huset/ leilighet.

Og fordelen med boligkjøper- kontra vanlig forsikring, så slipper man å gjøre så mye, det ordner eierskiftforsikring for en, mens vanlige må man finne egen advokat og kjører saken i lag med vedkommende.

Skrevet

Det er stor forskjell mellom vanlig forsikring og boligkjøper forsikring. For det første så er det langt billigere med å tegne eieskift forsikring, i HI sitt tilfellet 6000kr. Om hun velger vanlig forsikring, så må hun ut med langt høyere egen andel pluss at viss prosent av utgifter til advokat må hun dekke selv. Det er bare å sjekke med din egen forsikring så skjønner du hva jeg mener. I vårt tilfellet 4000kr i egen andel pluss 20% advokat utgift. Blir saken langvarig så har man ikke råda til å gå videre, da gir man som regel opp raskt. Tar man det via boligkjøper forsikring, så koster det ingen ting, det eneste kriteriet er at forbedringskostnader er min. 1,75% av kjøpesummen av huset/ leilighet.

Og fordelen med boligkjøper- kontra vanlig forsikring, så slipper man å gjøre så mye, det ordner eierskiftforsikring for en, mens vanlige må man finne egen advokat og kjører saken i lag med vedkommende.

Nei, nei og nei, lite av det du sier stemmer. For det første det er den som selger leiligheten som tegner eierskifteforsikring. Kjøper kan tegne en boligkjøper forsikring men dekker kun evt utgifter til å krangle med eierskifteselskapet og den dekker aldri selve feilen/ utbedringskostnadene. Anbefaler allikevel forsikring fordi det er nesten umulig å krangle selv med f. Eks Protector. De er kjempe sleipe og da er det fint å ha boligkjøperforsikring som kan krangle med de isteden. Boligkjøperforsikring dekker dermed rettshjelpskostnader og dette har du som regel og dekket via din innboforsikring, selv om det har en maksgrense.

Anonymous poster hash: a11b3...b1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...