Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #1 Skrevet 3. august 2014 Hei... Har tenkt på dette i åresvis. Vi ville først, jeg og mannen, være fosterhjem. Men i og med vi begge har jobbet med barn og ungdom i flere år ser vi at det virkelig kan ha sine utfordringer... (Vi er begge miljterapeuter). Ser stadig disse Pride kursene, at de trenger flere fosterforeldre og beredskapshjem... kjenner litt på det. Har lyst til å hjelpe... men er redd det skal gå på bekostning av mine små. Snakket med lederen for barnevernet for ett par år siden, da snakket vi om å bli fosterforeldre. Da sa han at vi ville ikke få barn som var eldre enn det minste barnet vi hadde den gang. Er det sånn nå og tro? Da vil vi eventuelt kun få barn fra 2 år og nedover? Jeg jobber 50%, min mann 80%. Føler vi har energi, pågangsmot og virkelig lyst til dette! Anonymous poster hash: 0ac56...b9f
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #2 Skrevet 3. august 2014 Du må være 100% hjemmeværende om du skal være beredskapshjem. Det må du kanskje være det første året ved fosterhjem, da blir du frikjøpt fra jobben din. Beredskapshjem med eget barn på 2 år tviler jeg litt på at du blir godkjent for, vent heller til ditt eget barn blir eldre. Har dere fullført PRIDE og blitt godkjente? Anonymous poster hash: d152b...48a
Ladybird2014 Skrevet 3. august 2014 #3 Skrevet 3. august 2014 Er man beredskapshjem er det jobben man har, det går ikke an å kombinere det med annen jobb. Du kan på svært kort varsel få f.eks nyfødt med abstinenser. Jeg ser ikke helt hvordan å være beredskapshjem ikke skal gå på bekostning av dine egne barn.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #4 Skrevet 3. august 2014 Tviler på at dere blir godkjent når dere har så små barn i hus. En 2åring krever mye og et beredskaps/fosterbarn krever enda mer. Det VIL gå på bekostning av yngste barnet. Det anbefales ikke å bli beredskaps/fosterhjem med så små barn i hus. Anonymous poster hash: 501be...b15
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #5 Skrevet 3. august 2014 Du eller mannen må slutte i jobben eller ta permisjon hvis dere vil dette, og selvsagt kan et barn under to år være så traumatisert at det trenger 100% oppmerksomhet i lang tid. Høres ikke ut som dette er noe for dere:) Anonymous poster hash: d8863...941
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #6 Skrevet 3. august 2014 Når man er beredskapshjem, får man jo ikke forberedt seg slik man gjør når man er fosterhjem. Et beredskapshjem skal være beredt på akutte tilfeller. Dere kan bli vekket midt på natten og må ta i mot spedbarn feks. Det verste er at når barnet begynner å falle til ro i beredskapshjemmet, blir det flyttet videre, enten tilbake til hjemmet, eller videre til fosterfamilier. Det kan være ganske tøft for dere å måtte gi slipp på dem etter kun kort tid. Anonymous poster hash: e3e41...121
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #7 Skrevet 3. august 2014 som flere sier så er det en fulltidsjobb å være beredskapshjem. Du eller mannen din må slutte/ta permisjon fra nåværende jobb. Man kan aldri reise bort, ta ferie o.l uten at dette er avklart med barnevernet først. Er dette noe dere vil ofre? "tvinge" barna deres til å ofte når de ikke har mulighet til å forstå hvorfor? Siden man aldri vet hva som kan komme og når det kommer så er det svært sannsynlig at dette er noe som vil gå utover egne barn. Spesielt når de er så små som din yngste. Hva med å begynne å planlegge og forberede seg via kurser osv og se for dere at dere vil være klare som beredskapsfamilie om 3 år? Jeg tror det er viktig at deres egne barn er gamle nok til å forstå hvorfor og hva alt dette innebærer før dere tar et slikt valg. Ellers så er det veldig godt å se at det finnes folk som har lyst til å hjelpe- det trengs i massevis!!! men alikevel så må man tenke på sine egne først- det er ikke sikkert det er noe som gagner dem med det aller første. ønsker dere lykke til! Anonymous poster hash: e8a80...6eb
lillegutt03 Skrevet 3. august 2014 #8 Skrevet 3. august 2014 Ta ett pride kurs, så får dere svar på alt av spørsmål. Pride kurs er uforpliktende og gratis. Dere får godt innblikk i hvordan ting fungerer, og dere får råd utifra deres situasjon. Det er ingen regel som sier at dere ikke kan ha eldre barn, når dere selv har små. Kanskje ett fosterhjem for en ungdom som trenger ett stabilt hjem i noen få år, før de er myndige, hadde vært aktuelt? Anbefaler virkelig Pridekurs, om dere blir fosterhjem eller velger å vente i noen år..
HvittHus Skrevet 3. august 2014 #9 Skrevet 3. august 2014 Beredskapshjem blir man ikke godkjent som når man har så små barn. Og som en tidligere fostermor vil jeg anbefale å vente med å bli fosterhjem til minstebarnet deres er betraktelig større.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #10 Skrevet 3. august 2014 Hva med å bli avlastningshjem? Under min oppvekst hadde vi et søskenpar hos oss en helg i mnd pluss litt ekstra innimellom. Husker de helgene spesielt godt da vi alltid fant på ekstra kjekke ting. Barna var på alder med meg og mine søsken, veldig kjekt å være så mange barn sammen. (De var utplassert gjennom barnevernet) Anonymous poster hash: 2ec78...e52
Ladybird2014 Skrevet 3. august 2014 #11 Skrevet 3. august 2014 Enig med hun som nevner avlastningshjem!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå