Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #1 Skrevet 2. august 2014 Vi gifter oss på nyttårsaften, og skal ha fest med 100 gjester. I hovedsak familie. Vi legger opp til en avslappet stemning. Har ikke verdens beste økonomi, så vil gjerne ha tips til hva vi kan servere som er enkelt og greit å ordne selv, og som ikke koster skjorta. Har god hjelp av svoger og svigerinne som er kokker til selve matlagingen. Jeg tenkte på bacalao. Er det greit? Flere forslag? Anonymous poster hash: ee6af...14e
tingeling1234 Skrevet 2. august 2014 #2 Skrevet 2. august 2014 Kalkun syns jeg passer fint til nyttårsaften bryllup, billig kjøtt å ikke spesielt dyrt det man har ved siden av heller, server det som et koldtbord så er det mye enklere og dere trenger ikke så mange servitører;)
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #3 Skrevet 2. august 2014 Bacalao er supert syns jeg! Bedre enn gryterett. Evt en skikkelig god gryte med rødvin osv, en slags fransk oksegryte eller noe. Fiskesuppe funker også. Eller en god risotto med helstekt kjøtt til. Jeg syns også det er helt greit å droppe dessert, om man har kaker. de beste brylluppene jeg har vært i har vært uformelle, med uformell og enkel mat. Anonymous poster hash: 39112...b09
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #4 Skrevet 2. august 2014 Tusen takk for svar! Da skal bacalao vurderes nærmere, sammen med kalkun og ei god gryte. Fiskesuppe blir det litt for lite "mat i" føler jeg Anonymous poster hash: ee6af...14e
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #5 Skrevet 2. august 2014 Jeg hadde ikke likt å få servert bacalao i bryllup.... Hva med biff stroganoff? Anonymous poster hash: c09cb...267
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #6 Skrevet 2. august 2014 Bacalao er deilig! Dog ikke spesielt billig med klippfisk akkurat?! Ellers synes jeg at en god gryterett (med masse bacon samt kantareller eller traktkantareller som dere kan plukke i løpet av høsten:)) er en sikker vinner. Alternativt (muligens litt mye jobb? Aldri lagd selv men nydelig) coq au vin! Lykke til:-) Anonymous poster hash: 2eb39...208
petronell1 Skrevet 4. august 2014 #7 Skrevet 4. august 2014 Bacalao er vel omtrent det eneste jeg ikke spiser. Og dessverre er det ikke lett å pelle ut det man ikke liker (fisk og tomat funker bare ikke for meg). Men om man liker det funker det jo. Men syntes forslaget med kalkun låt bra.. Men du er avhengig av å ha nok ovnplass!
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #8 Skrevet 4. august 2014 Bacalao er vel omtrent det eneste jeg ikke spiser. Og dessverre er det ikke lett å pelle ut det man ikke liker (fisk og tomat funker bare ikke for meg). Men om man liker det funker det jo. Men syntes forslaget med kalkun låt bra.. Men du er avhengig av å ha nok ovnplass! Der er jeg enig. Hadde serveringen i et bryllup vært Bacalao hadde jeg forblitt sulten! Anonymous poster hash: 21dcd...0c5
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #9 Skrevet 4. august 2014 Å bacalao som er så godt, det ville jeg servert. Anonymous poster hash: f177c...1bf
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #10 Skrevet 4. august 2014 Tapas. Hadde d i vårt bryllup, enkel å lage til og ikke så dyrt. Bor du i nærheten av grensa? Vi kjøpte seranoskinke f.eks i sverige, var halve prisen der. Anonymous poster hash: feda4...e4a
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #11 Skrevet 4. august 2014 Veldig greit med bare én rett, men sørg for at så mange som mulig liker det som blir servert, dersom det ikke er alternativer. Det dumme med bacalao er at det er fisk, og det finnes dessverre mange som ikke liker fisk. Vet både jeg og mannen hadde gått sultne dersom vi var invitert. Så hvis du skal servere bacalao, ville jeg sørget for å ha en annen rett som backup, til de som ikke spiser fisk. Det trenger ikke være noe fancy, men en gryterett eller noe slikt, med brød eller flatbrød. Det er veldig trist om noen blir gående uten mat hele festen. Anonymous poster hash: 2aff6...1e9
Iiiiik Skrevet 4. august 2014 #12 Skrevet 4. august 2014 Boeuf Bourguignon kanskje, med potetmos til? http://www.recept.nu/per-morberg/soppor-och-grytor/kott/boeuf-bourguignon-a-la-per-morberg/ Jeg synes bacalao er godt, men som svarene i denne tråden viser - det er en del som ikke liker det.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #13 Skrevet 4. august 2014 Jeg blir dårlig bare av lukta av bacalao:) En gryterett er bedre. Anonymous poster hash: 2b69a...184
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #14 Skrevet 4. august 2014 Bacalao er vel omtrent det eneste jeg ikke spiser. Og dessverre er det ikke lett å pelle ut det man ikke liker (fisk og tomat funker bare ikke for meg). Men om man liker det funker det jo. Men syntes forslaget med kalkun låt bra.. Men du er avhengig av å ha nok ovnplass! Der er jeg enig. Hadde serveringen i et bryllup vært Bacalao hadde jeg forblitt sulten! Anonymous poster hash: 21dcd...0c5 Haha! Voksne som ikke liker mat og må pille ut biter må gjerne forbli sultne! Anonymous poster hash: 7a4ad...3fc
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #15 Skrevet 4. august 2014 Gryterett, baguetter og salat er billig og enkelt. Hadde det i min søsters bryllup og hun fikk bare skryt for maten. Enkelt og greit, noe alle spiste, store som små. Satte boller med salat, gryte og baguettr rundt omkring på bordene slik at ingen måtte gå for å forsyne seg. Og for de som serverte tok de vekk den tomme bollen og satte frem ny bare. Dressing i forskjellige varianter sto også fremme. Hadde det vært baccalao i ett bryllup jeg hadde vært i så hadde vi alle gått sultene desverre. Jeg tåler ikke tomater, så hadde vært helt uaktuelt for min del. Sikker godt, men kan ikke smake. Og ungene er virkelig skeptisk til slikt, og bryllup hadde de aldri tort å smake hvertfall. E så flaut om de ikke lik. Mannen liker ikke fisk (han har prøvd iherdig å like, men har gitt opp. Skampi er eneste han liker, men da må de være marinert og fritert. Så ikek bare pga han er lat) Ville valgt noe som nesten alle hadde likt hvertfall og gryte liker de fleste, om ikke så blir en litt mett på baguett og salat også. Min søster hadde fine og grove baguetter, og det gikk nesten like mange grove som fine merkelig nok. Eldorado sine grove baguetter er faktisk ganske gode og ikke for grove for slikt. De små syns jeg blir fort tørre, men de lange er gode når en deler de opp. Billige er de også. Anonymous poster hash: 4bf02...41b
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #16 Skrevet 4. august 2014 Jeg synes u utgangspunktet at man kan spise det man får servert, men bacalao er litt for mange som ikke liker. og det er en typisk rett man virkelig ikke klarer om man ikke liker det. Gryteretter og tapas er lurt:) Anonymous poster hash: 37887...7ce
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #17 Skrevet 4. august 2014 Hvis dere hadde gått for bacalao hadde jeg laget pastasalat i tillegg + brød, sånn at de som ikke klarer fisk får i seg noe de og:) Å tvinge i seg bacalao er faktisk enormt pyton. Anonymous poster hash: 2b69a...184
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #18 Skrevet 4. august 2014 Liker så godt kombinasjonen av meninger her inne. "Jeg liker ikke fisk" og "Serverer dere bacalao vil jeg og mannen gå sultne". Sammen med utsagn om at man gjør barna bortskjemte om man gir dem annen mat enn familien spiser. .. Anonymous poster hash: a18d6...174
Elsker livet Skrevet 4. august 2014 #19 Skrevet 4. august 2014 Baccalao er noe som folk enten liker eller ikke. Gjerne mennesker som spiser det meste, men akkurat baccalao er litt spesielt. Syns ideen om kalkun var god.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #20 Skrevet 4. august 2014 Men gryterett er jo så kjiiiiipt! 😩 Vi er skikkelige matfolk, og det er de fleste i både vennekrets og familie også, så tror nok de fleste spiser bacalao. Men lager selvfølgelig en gryterett eller noe som alternativ. Tapas høres supert ut, men ser for meg at vi da blir stående å lage mat flere dager i forveien? HI Anonymous poster hash: ee6af...14e
I scream for icecream! Skrevet 4. august 2014 #21 Skrevet 4. august 2014 Jeg signerer de som er skeptiske til bacalao, og ville heller gått for noe de fleste liker, eller noe som fint kan "mikses" selv etter egen smak. Baguetter, salat og gryterett som noen nevner er lurt. Da kan man enten ta bare salat og baguetter, bare salat, gryterett + baguetter e.l. Ellers er tapas er fint alternativ. Man trenger ikke ha voldsomt mye forskjellig, men da kan folk velge litt selv hva de vil spise.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #22 Skrevet 4. august 2014 Å lage mat til 100 mennesker selv er ikke enkelt. Bare det å koke en gryterett eller ris til så mange er en utfordring. Det er vansklig å få kokt opp så store volumer uten å svi maten i bunnen av kjelen. Koldtbord kan være en mulighet. Da kan du lage litt av gangen. Grilling er en mulighet om du får tak i store griller, men vit hva dere gjør før dere forsøker dere på gryterett til 100 personer. Beregner du 4 dl pr person blir det 40 liter. Det er en diger gryte! Anonymous poster hash: f8837...4e2
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #23 Skrevet 4. august 2014 Jeg holder med de som foreslår kalkun (kalkunfile evnt), med masse grønnsaker, poteter, waldorfsalat og fløtesaus. Når man har mye tilbehør, og kjøper store kalkuner, så er det ikke mange kalkunene man trenger.. Utfordringen blir vel kanskje oppbevaring og stekingen (trenger flere ovner) om man skal steke 10 kalkuner på likt Anonymous poster hash: 90cea...255
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #24 Skrevet 4. august 2014 Å lage mat til 100 mennesker selv er ikke enkelt. Bare det å koke en gryterett eller ris til så mange er en utfordring. Det er vansklig å få kokt opp så store volumer uten å svi maten i bunnen av kjelen. Koldtbord kan være en mulighet. Da kan du lage litt av gangen. Grilling er en mulighet om du får tak i store griller, men vit hva dere gjør før dere forsøker dere på gryterett til 100 personer. Beregner du 4 dl pr person blir det 40 liter. Det er en diger gryte! Anonymous poster hash: f8837...4e2 Derfor er det veldig greit at HI har hjelp av to kokker Jeg er også kokk og ville gått for kalkun med div tilbehør. Da finner de aller fleste noe de liker, passer bra både i bryllup og på nyttårsaften og på den tiden er den veldig billig Anonymous poster hash: 229ca...739
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #25 Skrevet 4. august 2014 Jeg holder med de som foreslår kalkun (kalkunfile evnt), med masse grønnsaker, poteter, waldorfsalat og fløtesaus. Når man har mye tilbehør, og kjøper store kalkuner, så er det ikke mange kalkunene man trenger.. Utfordringen blir vel kanskje oppbevaring og stekingen (trenger flere ovner) om man skal steke 10 kalkuner på likt Anonymous poster hash: 90cea...255 Når jeg tenker etter ville jeg nok gått for koldtbord/tapas.. Anonymous poster hash: 90cea...255
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå