Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #1 Skrevet 2. august 2014 Jeg har en skråning som er 18 meter og ''høyden'' er i gjennomsnitt 3 meter Den er full i ugress Har nå kjøpt barkduk Skal jeg ta mer jord under? Plassere duken over ugresset? Kjøpe bark og ha oppå? (blir sikkert veldig dyrt?) Blir det ikke kjedelig med bare bark? 'pynte' med hva? Anonymous poster hash: f3b8a...84b
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #2 Skrevet 2. august 2014 Mulig dette blir tungvint, men hva med å "kvele" ugraset ved å legge plast på hele greia i noen mnd? Og deretter så/plante blomster og trær om hverandre? Kanskje til neste vår. Tar jo litt tid før det vokser opp, men kan bli fint til slutt :-) Og husk å velge humlevennlige planter! ;-) Anonymous poster hash: 897e9...686
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #3 Skrevet 2. august 2014 Hadde forresten en slik skråning selv, men myyyye mindre. Hadde bark oppå, men en skled bare av etterhvert... Anonymous poster hash: 897e9...686
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #4 Skrevet 2. august 2014 Jeg ville plantet stauder, markdekkende roser, stauderog tulipaner ( og andre løkplanter) jeg. Men det er meg da. Ville spadd opp jorda. En kan legge gressavklipp mellom blomstene, slik at en slipper så mye luking. Anonymous poster hash: 5d4c3...ee4
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #5 Skrevet 2. august 2014 Jeg plantet flere rekker med bringebærbusker. Genialt. Vi har bringebær hele sommeren og ungene elsker å sitte på bakken innimellom buskene og spise bær sammen med venner. Lager syltetøy og fryser ned bær til pai. De er lette å plukke så det blir fort fulle bøtter når ungene hjelper til. Vet ikke hvor bratt skråningen din er da, om det er mulig. Anonymous poster hash: 36f6c...fc1
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #6 Skrevet 2. august 2014 Jeg har allerede kjøpt barkduk... Bruke den? For å kvele ugress? Den er ganske bratt.. Kanskje 40 grader... Usikker Men ja, ser for meg at barken lett kan skli... Takk for svar Anonymous poster hash: f3b8a...84b
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #7 Skrevet 2. august 2014 Du kan jo legge duken, slik at ugresset blir kvelt. Så evt plante det du vil til neste år? Bringebærbusker hørtes veldig smart ut da. Anonymous poster hash: 5d4c3...ee4
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #8 Skrevet 2. august 2014 Bygge støttemur og anlegge "fotballbane" :-) Anonymous poster hash: fa8cf...ebc
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #9 Skrevet 2. august 2014 Om du ikke skal ha skråningen til noe, og om du bare vil gjøre noe så den ikke blir så stygg er mulighetene mange. Men du bør tenke ut hva du vil med den. Hadde det vært hos meg hadde jeg plantet litt forskjellig bærbusker der, slik at det ikke hadde tatt plass i hagen vår. Stikkelsbær, rips, bringebær, bjørnebær, amerikanske blåbær osv. Slik at de kunne vokse seg store og fine der. Lite å stelle med (eneste er bringebæra du må kutte ned, kun de som gav bær i år) Jeg ville klipt gresset, og vendt jorden litt etterpå. Lagt duken over og klipt hull der jeg skulle plante ting. Lagt litt mere ny jord i hullene jeg skal plante. De kommer i ganske små potter, så er ikke store greine du må grave. Gjorde dette akkurat i en skråning her, den var ikke så stor, men litt brattere enn din. Jeg har bark over, ingen tro på at den holder seg der, men da får jeg fylle på etterhvert. Etterhvert blir bærbuskene vi har der større og da dekker jo de mye. Jeg har unger som elsker å plukke ting i hagen, så her har vi måtte plante masse nytt i år siden ting blir spist opp så fort. Jeg er ikke noe hage menneske, så jeg må ha ting enkelt, luke er ett fremmedord for meg. I noen bed har jeg lekakuler, i ett annet har jeg steiner og nå har vi bark i skråningen. Det trrengs vedlikehold det også, men ikke slik som ett vanlig bed. Og har du duk kan du velge om du vil ha noe over eller ei. Kjøper du en pose bark kan du se om den holder seg eller ei. Ser naboen her har sort barkduk under hekken, de har aldri fått fylt på barken som ligger i poser ved siden av. Det ser helt greit ut, ikke fint og flott men greit. Nå vokser jo hekken så den blir også mer usynlig. Hadde den vært hvit hadde det ikke vært fint. Anonymous poster hash: a142d...9fc
Himmel og hav Skrevet 2. august 2014 #10 Skrevet 2. august 2014 Bare barkduk er jo ikke særlig dekorativt. Barken, ca 10 cm første året og så fyller du på litt hvert eller annenhvert år, du legger over er jo med på å holde duken på plass, og hindre at ugresset får lys og luft. Om du vil plante noe i skråningen, så ville jeg lagt på ny jord, med mindre den som er der er av god kvalitet, lagt duk, og klippet hull der du skal plante. Om du vil ha en lav og tilnærmet vedlikeholdsfri skråning, så kan du plante vintergrønt som vintergrønn eføy, trådsypress og krypeiner som kan få spre seg utover. Vil du ha litt mer farger så kjør på med lave spireaarter, potentilla, sandefjordsroser og f. eks blodmure. Blomstrende planter krever litt mer stell, og så kommer de jo an på hvilken vei skråningen din vender. For å få barken til å holde seg på plass hvis skråningen er veldig bratt, så kan du bruke hønsenetting over barkduken.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #11 Skrevet 2. august 2014 Dette er på en måte 'inngangen' til tomten, langs veien hvis du skjønner Tror ikke det passer med bær-busker der Ser for meg et ryddig bed... Tusen takk for innspill Anonymous poster hash: f3b8a...84b
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #12 Skrevet 2. august 2014 Dette er på en måte 'inngangen' til tomten, langs veien hvis du skjønner Tror ikke det passer med bær-busker der Ser for meg et ryddig bed... Tusen takk for innspill Anonymous poster hash: f3b8a...84b Da ville jeg valgt noen vintergrønne planter, og markdekkende roser. Roser som blomstrer lenge. Kanskje plantet noen fine stauder og satt ned løker nærmest innkjørselen. Blomstring fra tidlig vår til høst. Jeg elsker roser da... Anonymous poster hash: 5d4c3...ee4
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #13 Skrevet 2. august 2014 Takk for svar Høres ut som en plan det Anonymous poster hash: f3b8a...84b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå