Såg87 Skrevet 2. august 2014 #1 Del Skrevet 2. august 2014 Datteren min er nå snart 7 mnd og jeg skal begynne igjen i jobb (60% - 3 dager i uka) om mindre enn 2 uker. Er lærer, og da jeg snakket med rektor ble jeg overtalt til å begynne ved skolestart, selv om jeg egentlig hadde lyst å ta ulønnet permisjon å begynne etter høstferien. Jeg ammer enda flere ganger til dagen, ca. hver 3-4 time i tillegg til at hun får grøt (1/2 porsjon) til formiddagsmat og moste grønnsaker/middagsglass evt. fruktpure i 2-tiden. Dette funker jo dårlig nå som jeg snar skal begynne i jobb. Er det noen som har noe forslag til hvordan jeg bør gjøre det framover? Hvor mye mat hun skal få, hvilken type mat osv. Og er det noen som vet hvordan ammefri fungerer når man er lærer? Får man fri i undervisningstiden eller bare etter undervisningen er ferdig? Har lite lyst til å ta med enda mer arbeid hjem og får jeg gå hjem i planleggingstiden er det bare det som kommer til å skje... Bor 25 min med bil fra jobb så er vel egentlig uaktuelt midt på dagen selv om det sikkert hadde passet best sånn måltidsmessig. Har ikke det minste lyst å begynne på jobb igjen, syns det er alt for tidlig (blir vekket omtrent hver 3. time om natta også), men må jo nesten ta konsekvensene av egne valg:/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 2. august 2014 #2 Del Skrevet 2. august 2014 Det vanligste er at man begynner senere og slutter tidligere, men kan det være mulig at pappaen kommer innom jobb i lunsjtiden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tessass Skrevet 2. august 2014 #3 Del Skrevet 2. august 2014 Tar hun flaske? Du kan jo pumpe deg de måltidene hun går glipp av:) er vel bare maks to stk per dag de tre dagene? Skjønner godt at du ikke ønsker å jobbe enda altså! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lessismore Skrevet 2. august 2014 #4 Del Skrevet 2. august 2014 Skjønner problemet ditt. Jeg har tatt ut 3,5 mnd ekstra, ulønnet permisjon fra jobben pga det. Veeeeeldig glad for det nå, for egentlig skulle jeg jobbet i 1 måned allerede, og lille gutten min er usedvanlig glad i puppen fremdeles. Gruer meg til jeg begynner å jobbe igjen 1. okt, får bare håpe han er litt mindre puppegal da. I mitt tilfelle blir det håpløst å drive med pumping, da jeg er borte fra hjemmet i flere dager i strekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #5 Del Skrevet 4. august 2014 Tror ikke du får færre undervisningstimer, ammefrie timer går av planleggingstiden din. Skjedde hvertfall med en kollega. Anonymous poster hash: b2f93...a49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Såg87 Skrevet 5. august 2014 Forfatter #6 Del Skrevet 5. august 2014 Det vanligste er at man begynner senere og slutter tidligere, men kan det være mulig at pappaen kommer innom jobb i lunsjtiden? Vi har bare en bil og dårlig med kollektiv til jobb, så det er desverre ikke aktuelt selv om det hadde vært det beste tidspunktet. Tar hun flaske? Du kan jo pumpe deg de måltidene hun går glipp av:) er vel bare maks to stk per dag de tre dagene? Skjønner godt at du ikke ønsker å jobbe enda altså! Hun tar flaske, men jeg syns ikke det er noe lett å pumpe. Når jeg har prøvd tidligere har jeg som regel bare hatt nok melk til å pumpe en gang per dag. Kanskje litt lettere nå som hun kan spise andre ting, men blir mye pumping:/ Hadde håpet at hun klarte seg med vanlige måltider, men ser jeg var litt overoptimistisk. Førstegangs så får skylde på det;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 6. august 2014 #7 Del Skrevet 6. august 2014 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no, og har skrevet mye av ammefri-informasjon hos oss. Du har rett på ammefri så mye som du har behov for og når du har behov for det. I prinsippet. I praksis vil arbeidsgiver gjerne prøve å si at det blir fryktelig vanskelig å få så mye fri som du ønsker, og deretter at det iallfall er veldig vanskelig å få fri når du trenger det. Nå er du alt i en situasjon der du sier rektor overtalte deg til å begynne å jobbe før du egentlig ønsket det. Da synes jeg du skal minne rektor på det og si at når skolen er så heldig å få deg tilbake to måneder før du ønsket å begynne å jobbe så må de iallfall legge godt til rette for ammefri! Det enkleste er jo om du ikke har ammefri når du har undervisning, men om det ikke går så må du få fri da. Du skal heller ikke måtte ta igjen planleggingstid og slikt senere fordi du har ammefri. Ammefri kutter enkelt og greit i arbeidsmengen din. Behovet for ammefri vil forandre seg. Jeg ville sagt at du i første omgang ønsker å planlegge for perioden frem til cirka høstferien (2 mnd), og så kan dere ta en ny runde med planlegging etterpå. Dersom det er veldig vanskelig så får dere planlegge frem til jul, da, "men dersom vi deler perioden i to og planlegger for de siste månedene etter høstferien så ser jeg lettere behovet vårt, og sannsynligvis klarer vi oss med mindre ammefri enn nå i starten". Pass deg dog for å binde deg til planer for senhøsten/vinteren nå - du vet faktisk ingenting om behovet ditt da, og du kan ikke automatisk gå ut fra at du har mindre behov for ammefri på dagtid! Litt justeringer i forhold til hvordan du ammer akkurat i dag går jo fint. Men ut fra det du skriver om pumping så vil jeg anta at det vil fungere best å ta ammefri på starten og slutten av dagen, slik at den blir litt kortere. Når du er på jobb så kan ungen din få fast føde, det er neppe nødvendig å styre med flaske dersom hun ammes minst tre skikkelige ganger i løpet av døgnet ellers. Pass på at hun ikke får fast føde de siste 2-3 timene før du kommer hjem (kommer an på mengden, selvsagt, men ikke spise seg mett på middagsglass eller grøt rett før du er ventet hjem), du ønsker å komme hjem til et sultent barn som straks befrir deg fra spreng. De dagene du er hjemme kan du amme som du vil, det er ikke noe must å ha akkurat lik spiserytme hver eneste dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Såg87 Skrevet 10. august 2014 Forfatter #8 Del Skrevet 10. august 2014 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no, og har skrevet mye av ammefri-informasjon hos oss. Du har rett på ammefri så mye som du har behov for og når du har behov for det. I prinsippet. I praksis vil arbeidsgiver gjerne prøve å si at det blir fryktelig vanskelig å få så mye fri som du ønsker, og deretter at det iallfall er veldig vanskelig å få fri når du trenger det. Nå er du alt i en situasjon der du sier rektor overtalte deg til å begynne å jobbe før du egentlig ønsket det. Da synes jeg du skal minne rektor på det og si at når skolen er så heldig å få deg tilbake to måneder før du ønsket å begynne å jobbe så må de iallfall legge godt til rette for ammefri! Det enkleste er jo om du ikke har ammefri når du har undervisning, men om det ikke går så må du få fri da. Du skal heller ikke måtte ta igjen planleggingstid og slikt senere fordi du har ammefri. Ammefri kutter enkelt og greit i arbeidsmengen din. Behovet for ammefri vil forandre seg. Jeg ville sagt at du i første omgang ønsker å planlegge for perioden frem til cirka høstferien (2 mnd), og så kan dere ta en ny runde med planlegging etterpå. Dersom det er veldig vanskelig så får dere planlegge frem til jul, da, "men dersom vi deler perioden i to og planlegger for de siste månedene etter høstferien så ser jeg lettere behovet vårt, og sannsynligvis klarer vi oss med mindre ammefri enn nå i starten". Pass deg dog for å binde deg til planer for senhøsten/vinteren nå - du vet faktisk ingenting om behovet ditt da, og du kan ikke automatisk gå ut fra at du har mindre behov for ammefri på dagtid! Litt justeringer i forhold til hvordan du ammer akkurat i dag går jo fint. Men ut fra det du skriver om pumping så vil jeg anta at det vil fungere best å ta ammefri på starten og slutten av dagen, slik at den blir litt kortere. Når du er på jobb så kan ungen din få fast føde, det er neppe nødvendig å styre med flaske dersom hun ammes minst tre skikkelige ganger i løpet av døgnet ellers. Pass på at hun ikke får fast føde de siste 2-3 timene før du kommer hjem (kommer an på mengden, selvsagt, men ikke spise seg mett på middagsglass eller grøt rett før du er ventet hjem), du ønsker å komme hjem til et sultent barn som straks befrir deg fra spreng. De dagene du er hjemme kan du amme som du vil, det er ikke noe must å ha akkurat lik spiserytme hver eneste dag. Tusen takk for svar:) Det hjelper å høre slikt, da har jeg litt håndfast å komme med når jeg skal ta opp dette med rektor. Og det er godt å høre at hun kan spise fast føde når hun er hjemme med faren og at jeg kan amme som jeg vil når jeg er hjemme. Hun har begynt å reise seg opp etter ting, og gir derfor tydelig beskjed når hun vil ha pupp med å stå og dra i genseren min og er vanskelig å si nei da;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå