Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #1 Skrevet 2. august 2014 Er midt i en 'krig' med far. Vi skal fordele samvær etter brudd. Han styrer på om at han skal ha hovedomsorg, men at jeg kan ha gutten 60%. Kan han ha hovedomsorgen på papiret mens jeg har gutten så mye? Han er redd for at jeg skal flytte, men dette virker rart for meg. Kan ikke nok om det til at jeg tør å gjøre en avtale... Mekling er ikke før 18.august. Anonymous poster hash: cb3ed...3af
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #2 Skrevet 2. august 2014 Nei, den som har mest samvær har hovedomsorg. Anonymous poster hash: daa2d...c70
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #3 Skrevet 2. august 2014 Nei, den som har mest samvær har hovedomsorg. Anonymous poster hash: daa2d...c70
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #4 Skrevet 2. august 2014 Nei, har du ungen 60% har du hovedomsorg. Men dere bør nok ikke dele så stort, hvis faren er så vrang bør dere gå for vanlig helgesamvær sånn at det blir minst mulig praktisk konflikt mtp. hvor mye dere må omgås og forholde dere til hverandre hvis dere har 60/40. Det krever enormt godt samarbeid. Anonymous poster hash: c11c1...321
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #5 Skrevet 2. august 2014 Er det automatikk i det? Så hvis jeg går med på denne løsningen, vi signerer avtale så kan jeg gå tilbake på det etterpå å si at jeg har papir på at han bor mest hos meg? Ta en omvei bare for å få størstedelen av samværet på papiret før kampen hvis dere skjønner...? Anonymous poster hash: cb3ed...3af
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #6 Skrevet 2. august 2014 Blander du omsorg og ansvar Foreldreansvar kan begge ha Og den som har barnet mest har omsorgen (hovedomsorg) Anonymous poster hash: 169aa...7d3
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #7 Skrevet 2. august 2014 Å ha hovedomsorgen betyr at den ene har mer "omsorg", altså mer samvær, enn den andre. Hvis du gir ham hovedomsorgen må du betale bidrag til far ut i fra samværsprosent, og den med hovedomsorg kan søke om aleneforsørgerstønader fra nav. Den med hovedomsorg har ofte barnas adresse registrert hos seg i folkeregisteret også. Men jeg forstår ikke helt argumentet hans ang flytting. Om du allikevel skal ha gutten 60%, hva betyr det for ham om hovedomsorgen står på ham? Han vil jo se gutten 40% uavhengig av hvor du bor selv om han på papiret har 60%? Anonymous poster hash: 1b3c5...ae8
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #8 Skrevet 2. august 2014 Det er helt tydelig at far prøver å komme seg unna bidrag her. Den som har hovedomsorgen er den som mottar bidrag. Man kan ikke ha hovedomsorgen og ikke ha barnet mindre enn 50 %. Man kan ha hovedomsorgen og ha 50 % , det er da hos denne personen barnets folkeregistrerte adresse er hos. Skal du ha 60 , er det naturlige at barnet gateadresse hos deg. Har dere delt omsorg, så må dere velge. Om far kildekode skulle ha 40 og ha hovedomsorgen, så må han likevel betale bidrag etter hvor mye barnet er hos han. Hvis han skulle ha 60 , måtte du betale. Det foreldreansvar er noe helt annet, og kan ikke deles opp i prosenter. Det går på avgjørelser, pass, osv. Enten har man delt, eller så har den ene det alene. Siden dere har bodd sammen, har dere det automatisk delt. Anonymous poster hash: 30ec6...f07
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #9 Skrevet 2. august 2014 Jeg skjønner heller ikke problemet hans, hvis dere har 60/40 KAN du uansett ikke flytte langt unna, det kan ikke han heller, for da funker jo logisk nok ikke en sånn ordning. Ved helgesamvær kan det funke å flytte noen timer unna, men ikke større samværsprosent enn det. Skjønner ikke helt hva han tenker på? Anonymous poster hash: c11c1...321
Appelsinpiken Skrevet 2. august 2014 #10 Skrevet 2. august 2014 Dersom du går med på det kan dere ha juridisk delt bosted, men skjev samværsbrøk. Det betyr at gutten bor mest hos den ene, men foreldrene har like rettigheter, plikter og medbestemmelsesrettt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå