Gå til innhold

Er det mulig å slippe blodprøver og allikevel få tidlig UL?

Frk Marge

Anbefalte innlegg

Jeg er innkalt til "genetisk veiledning" men gir fullstendig blaffen i denne da det for meg uansett er uaktuelt å ta abort uansett hva de måtte finne ut. Aller helst vil jeg ikke vite noe annet enn at barnet har 2 ben, 2 armer og har et hjerte som banker. Jeg vil forsåvidt vite om gjennomstrømningen til morkaka er fin, for det har gått galt før, men jeg vil ikke vite om jeg bærer på et barn med fx downs.

Kan jeg velge bort disse undersøkelsene og allikevel få UL med diagnostikk på blodgjennomstrømning?

Fortsetter under...

Det hørtes jo snodig ut. Ja jeg skal inn til veiledningstimenpå mandag og skal ikke på UL før den 19/8. Det er jo 2 uker etterpå :frown:

Jeg kunne godt tenkt meg den UL på mandag jeg... Har det ikke helt greit med tanke på angst osv fordi jeghar mistet så mange ganger før.

Jeg hadde veiledning først, og tok blodprøva samtidig. Ultralyden hadde jeg 6 dager senere. Trodde litt av vitsen var at man fikk veiledning på forhånd, slik at man fikk informasjon om hva disse testene innebærer, for det kan jo hende at man etter veiledning finner ut at man allkevel ikke ønsker å ta testene, evt gå rett på fostervannsprøve/morkakeprøve i stedet.

I Oslo (Rikshospitalet og Ullevål) snakker de som at det er dette som er vanlig prosedyre!

Ja var det jeg også trodde. Skulle ønske det var meg de hadde byttet om timene på jeg, for jeg er helt uinteressert i resultatet av blodprøven. Men jeg har behov for UL for å bli litt trygg på at den lille fortsatt lever...

Annonse

Synes forøvrig at det er veldig rart at ikke alle over 38 får tilbud om tidlig ul, uavhengig om de velger duotest eller fostervannsprøve. Det er noe med tryggheten og se knøttet med egne øyne.

Politikerne snakker jo hele tiden om denne tidlig ultralyden, men i praksis så er det jo veldig få som får tidlig ul på staten.

Synes forøvrig at det er veldig rart at ikke alle over 38 får tilbud om tidlig ul, uavhengig om de velger duotest eller fostervannsprøve. Det er noe med tryggheten og se knøttet med egne øyne.

Politikerne snakker jo hele tiden om denne tidlig ultralyden, men i praksis så er det jo veldig få som får tidlig ul på staten.

Når tok du UL da?

Jeg har ingen egen gynekolog dessverre, og hun jeg var til  i uke 6 har ferie og ville helst ikke ha ansvar for meg pga mange komplikasjoner i tidligere svangerskap :(

Jeg vil ikke velge mellom duotest eller fostervannsprøve; jeg vil ikke ha noen av dem. 

Jeg har ingen egen gynekolog dessverre, og hun jeg var til  i uke 6 har ferie og ville helst ikke ha ansvar for meg pga mange komplikasjoner i tidligere svangerskap :(

Jeg vil ikke velge mellom duotest eller fostervannsprøve; jeg vil ikke ha noen av dem. 

Hørtes jo spesielt ut. Jeg ville ringt til sykehuset (står vel et nummer på innkallelsen) og hørt med dem angående og kun ta UL. Hvis ikke dette var mulig ville jeg bedt om henvisning fra fastlegen, eller tatt kontakt med en annen privat gynekolog.

Når tok du UL da?

Jeg skal ta fostervannsprøve. Bestiller tidlig ul privat.

Men det er da mange steder du bare kan bestille deg en tidlig ultralydtime. Så bare dropper du hele den offentlige greia, og følger bare det ordinære svangerskapsprogrammet. Men det er kanskje vanskelig siden du har hatt mye komplikasjoner i tidligere svangerskap.... Du trenger ihvertfall ikke å ta imot noen testing om du ikke vil. Jeg gikk ikke til lege eller jordmor før uke 12 jeg, så det var jo veldig enkelt..;)

Annonse

Det er jo et stort system som settes i sving mht duotest. Først veiledning, så blodprøve samme dag og så ul og blodprøveres som ses i sammenheng. Du kan bestille time hus uansett gyn som har ul for å få tatt ul for å bekrefte at det er liv. Blir jo ikke helt riktig å bruke fosterdiagnostikk avd på sykehuset for å sjekke at fosteret lever.

Jeg er enig med Selma her. Duotest eller ultralyden der tar man ikke fordi man vil vite at alt er bra hvis man ikke ønsker duotest.

Det er forøvrig helt vanlig prosedyre som duangdaw skrev, man har først veiledning og tar blodprøve, og ul ca en uke senere.

Siden du har hatt komplikasjoner tidligere vil jeg tro du lettere kan få ul. Snakk med legen din og spør om henvisning til gynekolog eller sykehuset.

Eller som Magica skriver og som antagelig er det enkleste:ta en ul privat. Da får du ofte time nesten på dagen.

Vil også føye til at duotest ikke er for å ta stilling til abort eller ikke for alle. Jeg for min del tok den fordi jeg haddr mistet 4 tidligere, og ville vite om det var store sjanser for trisomi 13 eller 18 som jo sjelden er forenlig med liv (særlig lenge).

Det er jo et stort system som settes i sving mht duotest. Først veiledning, så blodprøve samme dag og så ul og blodprøveres som ses i sammenheng. Du kan bestille time hus uansett gyn som har ul for å få tatt ul for å bekrefte at det er liv. Blir jo ikke helt riktig å bruke fosterdiagnostikk avd på sykehuset for å sjekke at fosteret lever.

Jeg måtte ta privat tidligtidlig ultralyd for å "bevise" liv, før fastlegen ville søke meg til genetisk veiledning. Det ble privat, siden det var nå midt på sommeren, hadde det vært utenom sommerferien, hadde jeg fått henvisning. Legen antok at det ville bli svært vanskelig å finne gyn med ref.avtale midt i fellesferien.

Så tror jeg at jeg i forbindelse med genetisk veiledning/fosterdiagnostikk vil få tidlig ultralyd(uke12), men det får en altså ikke, med mindre en velger det alternativet som kan gi det mest usikre resultatet.

Kunne de ikke ha gitt alle tidlig ul, så kunne vi deretter velge fostervannsprøve eller duotest-blodprøvene..?

Tror ikke det er snakk om så ufattelig mange kvinner. Kvinner som ikke er tilfredse med duotestresultatene eller har høy sannsynlighet for trisomier, kan likevel velge å gå videre med invasive tester som morkakeprøve eller fostervannsprøve.

Nå har jeg vært på sykehuset på UL. Grunnen til at jeg fikk UL først er at jeg har tvillinger. Da kan de ikke ta blodprøve for verdiene blir helt feil. Derfor UL og så kunne jeg bestemme om jeg ville gå videre med fostervannsprøve etter resultatene der. Jeg valgte og ikke ta fostervannsprøve pga kjempefin UL :-) Timen jeg hadde fått til genetisk veileding neste uke var feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...